|

2013-031-06-045

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2015-09-30
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b25604501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   019 < Page 020 > 021

Místopředseda PSP Petr Gazdík Velmi se omlouvám. Milí kolegové, poprosím, abyste své hovory přenesli do kuloárů. Děkuji. Prosím, pokračujte, pane poslanče. (Poslanec Jandák z místa: Jsme zoufalí!) Poslanec František Laudát Také se domnívám, že vládnutí této koalice je zoufalé, jak slyším z kuloárů, nicméně bohužel voliči ještě na to nepřišli. Bude to chtít zřejmě nějakou setrvačnost. Jestli dovolíte, pokračoval bych. U toho Bartošek 2015B pan profesor Michal Mejstřík poznámku pod čarou. "Pozměňovací návrh poslance Jana Bartoška k návrhu poslance Jana Volného na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk č. 437." Tudíž ještě zopakuji, oproti návrhu Volného naopak cílí na úpravu věcných charakteristik podnikatelského prostředí a daňovým otázkám se nevěnuje. Druhý návrh, jak jsem citoval, pana poslance Bartoška ze dne 20. srpna 2015 je již komplexnější, ten počítá s úpravou prostředí a uvedením do souladu české legislativy s legislativou Evropské unie, tak s navýšením poměrné i pevné části dílčího základu odvodu z VHP a jiných technických herních zařízení. VHP je výherní hrací přístroj. Takže z výherních hracích přístrojů. Jenom podotýkám, že vás možná některé problematika nezajímá, nicméně tady také nehlučím, toleruji, když někdo mluví. Víte, problém je, že tady podobně jako u prolamování limitů u poplatků za těžbu někdo něco nastřelí, pocitově, spontánně, aniž domýšlí důsledky svého chování. A kdyby všichni bývali mlčeli a zdražil se poplatek za těžbu na desetinásobek, s kterýmžto návrhem přišel pan ministr financí, tak nemáte jak v OKD, tak v Mostecké uhelné co zachraňovat. A ono tady to bude podobné. Někdo bude muset potom případně, jestliže tady schválíme novelu, která nebude promyšlená, někdo bude muset potom řešit, jak zlikvidovat obrovský rozsah černého hazardu. Takže skutečně nevím. Prostě kdybych vládl, tak bych každý krok promýšlel a chtěl bych nést za něj odpovědnost. A s maximální mírou jistoty, že co udělám, s čím přijdu, že to také bude fungovat. Ale tohle asi není případ některých sociálních demokratů. Pokračuji dále ve stati pana profesora Michala Mejstříka, pokud dovolíte. "Na tomto místě je třeba zmínit základní pravidla ekonomické teorie regulace, a to, že kvalitní regulace by měla být stabilní, kontinuální a předvídatelná. Nadměrná frekvence změny nedokonalých předpisů indukuje značné regulatorní riziko. Časté přizpůsobení se změnám předpisů jde na úkor přizpůsobování se tržním změnám a je mimořádně nákladné. Podnikatelé de facto nastaví systém určitým způsobem, přičemž následuje šok s potřebou a náklady na přenastavení." Dodávám tohoto systému. Pokračuji. "Dominovat by však mělo přizpůsobování se dynamickým tržním změnám, neboť zde spočívá jádro konkurenceschopnosti. Právní systémy již začaly generovat tzv. zpětnou vazbu k regulatory contract branch, tj. v okamžiku, kdy dochází k hrozbě porušení soukromovlastnických práv vyvolaných nedokonalou právní úpravou regulace, která způsobuje škody, mohou osoby podnikající v prostředí dokonalejšího soudního systému takovéto škody formou odškodnění začít soudně vymáhat, pokud se cítí jako poškozená strana. Hrozba toho, že se regulátor dopustí zásadní chyby, která bude pro daňové poplatníky velice drahá, by měla vést k tomu, že stát bude přistupovat k regulaci mnohem svědomitěji. Očekávaný postup, tj. schvalování návrhu poslance Volného, v případě jeho přijetí nastavení nových podmínek a následné schválení komplexního návrhu o rok později, výše uvedeným požadavkům na kvalitní regulaci neodpovídá." Domnívám se, že tyto věty by měly být tesány a nejenom v oblasti hazardu, ale v oblasti dalších regulací. Je mně líto, že řada mých kolegů, poslanců a poslankyň z hnutí ANO, odlišné názory na míru regulace ekonomiky i společnosti v soukromí, případně když vystupují jako poslanec či poslankyně ta a ta v televizi, a potom bohužel hlasují pro levičácké návrhy sociální demokracie. A když jsem se nedávno v jednom případě ptal poslance na hospodářském výboru, proč to dělá, tak mně sdělil, že v televizi vystupuje jako poslanec XY se svými názory, kdežto tady vystupuje a chová se jako poslanec XY vládní koalice. Skutečně schizofrenie morální jak vyšitá a danému poslanci bych za tento královský výrok v uvozovkách doporučil přečíst si Ústavu, kde se máte chovat podle svého svědomí. (Dostává na řečniště malou lahev vody. Z pléna se ozývá: Čistá voda.)Děkuji. Rád bych vám všem nalil čisté vody. Vrátím se ke stati pana profesora Mejstříka Michala. Za druhé. První bod byl identifikace problémů současné právní úpravy. Bod číslo dva - problémy současného stavu a cíle, kterých by mělo být dosaženo. Před hodnocením správnosti nastavení a potenciálu regulace k dosažení deklarovaných cílů uveďme několik statistických dat za Českou republiku. - Bohužel vám tady nejsem schopen promítnout grafy, které jsou i v této stati uvedeny. Vřele je doporučuji. Nicméně ty srovnávají situaci v Evropské unii v osmadvacítce a České republiky, co se týče podílu jednotlivých druhů her na celkových příjmech. Tato struktura je v České republice v porovnání s Evropskou unií výrazně odlišná ve prospěch výherních automatů. Za rok 2014 v České republice 54,5 % versus 21,9 % v Evropské unii v osmadvacítce, tzn. ve všech státech. Jsou tady odkazy na zdroje. Ale zajisté ti, co se detailně zabýváte hazardem, tak si tuto stať, pokud jste již tak neučinili, najdete. Panu kolegovi Závodskému, který se zřejmě utápí v problematice hazardu, protože nebyl schopen dosud pro pana ministra připravit komplexní návrh, doporučím, aby se i této záležitosti věnoval. Možná to urychlí jeho práci na novele. V dalším je uveden i graf jednotlivých druhů her na příjmech v České republice i trendy. Je tam časová řada od roku 2003 do roku 2018, samozřejmě od současnosti dál jsou to odhady. Dále pokračuje stať: "Přitom dle Mravčíka 2014 Hazardní hraní v České republice a jeho dopady, Praha, Úřad vlády České republiky, je nejvyšší podíl hráčů sázkových her ve středním nebo vysokém riziku mezi hráči výherních loterijních terminálů 52,9 %, hráči na EHZ, hráči online sázkových her u jiných než v České republice registrovaných provozovatelů 36,4 % a hráči sázkových her v kasinu 30,0 %, nejnižší riziko pak u číselných a okamžitých loterií. Dle národního výzkumu 2012 jsou nejvyšším rizikem pro společnost hráči EHZ, 83 % léčených osob v roce 2013." Zde bych jenom na okraj podotkl, že pouze jednou v životě jsem, vlastně krátce po skončení éry socialismu, potkal majitele a provozovatele jednoho kasina a ten mně říkal, že hráče považuje za své pacienty. Pokračuji dále ve stati pana profesora Michala Mejstříka: "V současné době dle NUDZ 2015 je Česká republika zatížena společenskými náklady na hazardní hraní ve výši cca 14,2 16,1 mld. korun za jeden rok. Problematická část obyvatelstva České republiky, ke kterým se náklady vztahují, tvoří kolem 1,7 % 2,3 % obyvatel, tj. 123 170 tisíc obyvatel, přičemž potenciální patologičtí hráči tvoří 0,6 % 1 % obyvatel České republiky, což je tedy v absolutních hodnotách mezi 40 80 tis. obyvatel. Náklady na problémového hráče jsou tedy 22 909 23 286 korun a náklady na jednoho patologického hráče - neuvěřitelné - 307 061 325 740 korun za rok. Možná tuto větu zopakuji, protože ty sumy jsou skutečně horentní. A dává to za pravdu aktivitám, zatím neúspěšným, pana kolegy místopředsedy Bartoška. Zatímco vy se omezujete na pouhé zvyšování daní, tak ten problém skutečně je jiného rázu. Zopakuji tu větu: Náklady na problémového hráče jsou tedy 22 909 23 286 korun a náklady na jednoho patologického hráče 307 061 325 740 korun za rok. - Takže když si to vynásobíte 123 170 tis. obyvatel pro tu první kategorii nebo těmi 40 80 tis. obyvatel pro ty patologické hráče, tak dostáváme horentní sumy, které někde v ekonomice chybí, a jsou to přitom z pohledu naší ekonomiky, z pohledu stability rodin peníze vyhozené komínem pro několik málo provozovatelů hazardních her. Pan profesor Mejstřík připojuje i tabulku Výskyt problémového hraní podle jednotlivých typů sázkových her dle národního výzkumu 2012 dle PGSI v procentech: výherní loterijní terminály VLT 52,9 %, výherní hrací přístroje 36,9 %, on-line kurzové sázky - jiní provozovatelé 36,4 %, sázkové hry v kasinu 30 %, on-line kurzové sázky - vybraní provozovatelé 23,8 %, jiné sázkové on-line hry, např. poker a ruleta, 21,4 %, jiná elektronická herní zařízení 23,1 %, kurzové sázení v kamenných pobočkách 19,1 %, karetní turnaje mimo kasina 18,5 %. Zdroj: Mravčík V., zřejmě Václav to bude, 2014. V posledních letech roste společenský význam internetu, pokračuje profesor Michal Mejstřík, komunikace na sociálních sítích a elektronického nakupování na internetu a s tím roste i míra hazardního hraní. Internet umožňuje hráčům hrát 24 hodin denně 7 dní v týdnu z jakékoliv lokace širokou škálu her, včetně sportovního sázení, kasinových her, binga, loterií či karetních her. Lze tak očekávat postupný přesun hráčů k tomuto způsobu hraní. Tento fakt podporují i aktuální statistická data. Zase bych tady zmínil jistý politický kontext. Vy tady vedete úpornou bitvu, teď mám na mysli vládní koalici, abyste říkali lidem, kdy si mají chodit nakupovat do obchodů nad 200 metrů čtverečních, či nikoliv. Že byste se zamysleli v zákoně, zda alespoň selektivně některé z těchto typů her omezit, i co se týká víkendů, tak to ne! Protože ono totiž to je problém. To by znamenalo hlubší analýzu. Tady byste asi měli naši podporu, nicméně chtělo by to analýzu, zda se nepřenese hazard do jiného segmentu. A myslím si, že občané mají právo nakupovat, ale mohli by si odpustit, alespoň jejich část, hazard o víkendech. I když zase kdyby to chtěli prosázet, tak možná by potom tam byli v týdnu a pak by se neúčastnili řádného pracovního procesu. Těžko říci, volá to po analýze. Pokračuji ve stati pana profesora Mejstříka. Nabízí další tabulku, velmi zajímavou, výskyt problémového hraní podle výzkumu občanů 2013 - průměry Lie/Bet skóre, skóre odpovědí na jednotlivé otázky a celkové skóre modulu disociace. Jiná technická zařízení, například elektromechanická ruleta, elektronický karetní stůl, elektronické kostky - skóre 0,68, celkové skóre 5,06. Vzhledem k tomu, že tady zjevně není zájem o tato čísla, vyjdu vám vstříc a tu tabulku přeskočím s tím, že máte možnost si tuto stať pořídit. Budu tedy pokračovat dále. Jenom komentář k tabulce nebo závěry. Tabulka s výsledky z dalšího realizovaného průzkumu zároveň ukazuje rizikovost on-line hraní. Toto hraní často spadá do šedé zóny. jsem tady na problematiku šedé zóny upozorňoval a doufám, že tedy platí ubezpečení paní Hornochové, že cokoliv do Sněmovny přijde, je promyšleno, bude to fungovat a budoucnost bude jenom růžová. Pokračuji dále. Stále pokračující přesun hráčů na internet ve spojitosti s nedostatečnou eliminací šedé zóny, či dokonce s opatřeními vedoucími ke zvýšení podílu šedé zóny mohou mít za nechtěný následek prohloubení společenského problému spojeného s hazardním hraním. Odhad podílu legálního a nelegálního hraní on-line za rok 2014 zachycuje graf Podíl onshore a offshore na on-line loteriích a sázkových hrách. Zatímco podíl onshoru je 53 %, offshore je 47 %. Zase je uveden zdroj. Nyní se vraťme k deklarovaným cílům regulace - pokračuje dále pan profesor Michal Mejstřík - v oblasti provozování loterií a jiných podobných her. Pokud by jediným cílem bylo zvýšení výběru prostředků do státního rozpočtu, pak se zvyšování daňové sazby obecně jeví jako logické opatření do dosažení bodu zlomu na tzv. Lafferově křivce. Vzhledem k rostoucí globálnosti všech trhů však varianta přílišného zdanění přináší vysoké riziko přechodu hráčů zejména u on-line her do šedé zóny. Přímým důsledkem tohoto nechtěného dopadu je pak nižší než očekávaný příjem státní pokladny. Zároveň klesá možnost monitoringu a snižování společenských nákladů spojených se vznikem patologického hráčství u rizikových osob. Pokud je cílem snížení společenských nákladů spojených s patologickým hráčstvím, pak by bylo třeba regulaci upravit tak, aby vedla k celkové změně struktury trhu ve prospěch méně rizikových her a snížení podílu šedé zóny jednak z důvodu možnosti lepšího paternalistického dohledu státu nad rizikovým hráčstvím, tak z hlediska eliminací daňových úniků. bych požádal pana místopředsedu klubu TOP 09 prostřednictvím předsedajícího, aby svoje nápady na omezení demokratické diskuse ve Sněmovně řešili mimo jednací dobu Sněmovny. Máte do rána či v následujících dnech, týdnech a měsících prostoru dost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name