|

2013-031-06-045

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2015-09-30
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b25604501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   016 < Page 017 > 018

Místopředseda PSP Petr Gazdík Omlouvám se. Prosím pány kolegy, nebudu jmenovat konkrétní hříšníky, aby své telefonické hovory přenesli mimo tento sál. Děkuji. Ano, vy, pane kolego. Prosím, pane předsedo. Poslanec Miroslav Kalousek Ještě jednou. Předkladatel tvrdí, a mnozí z nás o tom pochybují, že na této úpravě vybere o 5 miliard víc. Ale jenom za předpokladu, že vybere 5 miliard, tak na tom obce budou stejně jako teď. Vybere-li méně než 5 miliard, budou na tom hůř. I když vybere o 3 miliardy víc, budou na tom obce hůř než teď, přičemž prosím, aby zejména komunální politici si uvědomili skutečnost, že kromě nepochybné zátěže, kterou tento sociálněpatologický jev vyvolává na zdravotnictví a na kriminalitu, tedy z centrálních fondů financované náklady, tak největší zátěž spojenou s hernami a se vším, co se kolem heren děje, nesou samozřejmě obce svými náklady. A my jim tady v podstatě chceme nabídnout holuba na střeše, který, když bude opravdu tak tlustý, jak tvrdí předkladatel, zůstane stejně tlustý, jako je teď, a nedostanou ani pírko navíc. Nepřijde nám to úplně fér. A přiznám se, že mi to nepřijde ani politicky prozíravé, protože jak známo, tam, kde se skutečně nějaká regulace podařila, podařila se jenom díky tomu, pokud jsme získali na svou stranu samosprávy, které v tom viděly nějaký možný dodatečný příjem do rozpočtu nebo možnost vlastních regulačních pravomocí. Z důvodové zprávy není jasné, co vedlo předkladatele ke změně dosavadní koncepce, podle které je větší část příjmů z technických her rozpočtově vázána ve prospěch obcí, kde jsou tato zařízení umístěna a kde jsou případně také vyžadovány dodatečné výdaje například... (hledá v podkladech)tak, a teď jsem se... pardon - například na zajištění veřejného pořádku, pokud je tento v příčinné souvislosti s provozováním uvedených zařízení ohrožován. Ke snížení procenta připadajícího obecním rozpočtům dochází navíc paradoxně v situaci, kdy zákon o hazardních hrách přenáší na obecní úřady celou řadu kompetencí včetně správního řízení k povolení herního prostoru, tedy v situaci, kdy by naopak měl být dosavadní poměr spíše navýšen ve prospěch obcí na úkor státního rozpočtu. Je potěšitelné, že nejenom my, politická strana, která vyznává princip subsidiarity a úzce spolupracujeme s hnutím Starostové, takže u nás to tak nepřekvapí, ale i Hospodářská komora zásadním způsobem nesouhlasí se změnou rozpočtového určení daní znevýhodňující obecní rozpočty ve prospěch rozpočtu státního a trvá v souladu se svými předchozími připomínkami na zachování stávajícího stavu, pokud jde o konstrukci daně z hazardních her, jakož i o její rozpočtové určení. Dokonce to Hospodářská komora formulovala jako zcela zásadní připomínku. Přesto tato připomínka nebyla vládou vyslyšena. Zdá se, že když ČSSD, KDU-ČSL i ODS hlasovaly ve vládě pro tento návrh, tak zájmy obcí pro nebyly priorita. Tato konstrukce naprosto neumožňuje, že by si obce přilepšily. My si myslíme, že si pohorší, a když to dopadne tak, jak předpokládá předkladatel, tak si výrazně přilepší státní rozpočet a obce zůstanou na svých. Ale to je ta ideální situace, ke které podle našeho názoru nedojde. Podle našeho názoru může dojít k tomu, že si nepolepší nikdo, a v optimální situaci si trochu polepší stát a obce budou mít méně. To bude výsledek této konstrukce rozpočtového určení daní. Dále dovolte, abychom se přidali k těm, kteří se domnívají, že je zde nedostatečné využití nástrojů boje proti nelegální nabídce. Návrh změnového zákona v rozporu s důvodovou zprávou k zákonu daňovému neobsahuje novely souvisejících předpisů, které by zaváděly účinné nástroje boje proti nelegální nabídce hazardních her. To pokládáme za velmi riskantní zejména v předpokladu, že se zvýšením daňové zátěže a se zvýšením regulatorních nákladů se logicky zvýší motivace k úniku do šedé zóny, a i když nebude likvidační, škrticí, rdousicí, tak to bude prostě více motivační k úniku do šedé zóny, a přesto nejsou zaváděny podle našeho názoru účinné nástroje boje proti nelegální nabídce hazardních her. Příkladem je například absence novely zákona o platebním styku, která je podle předkladatele nezbytná k zavedení blokací platebních transakcí ve prospěch nelegálních provozovatelů hazardních her. Tato absence je o to více zarážející v situaci, kdy zákon o hazardních hrách obsahuje celou řadu restrikcí a opatření, která stanoví přísné požadavky na využívání jednotlivých platebních metod používaných k dotacím hráčských účtů u legálních provozovatelů. Za nekoncepční podle našeho názoru tak lze označit situaci, kdy využívání platebních metod ve prospěch nelegálních provozovatelů této regulaci podléhat nebude a nebude ani jinak regulováno či postihováno. Obecně lze předkladatele upozornit na skutečnost, že přísnější nastavení regulačních a daňových podmínek jednoznačně posiluje tendence k obcházení nastavené regulace a k využívání mezer v právním řádu v takových situacích, k nimž lze nepochybně zařadit i nový regulační rámec pro provozování hazardních her... (Odmlka kvůli neklidu v sále.)Dobrá, počkám... Tím spíše vzrůstá potřeba a význam všech mechanismů a opatření, jimiž lze nabídku nelegálních her omezovat a sankcionovat. Dovolte také poznámku o ochraně spotřebitele. Teď jenom pro zorientování se v mém projevu, teď hovořím o jednotlivých ustanoveních změnového zákona. Jen co pan kolega Okamura dotelefonuje, dostanu se k dalšímu ustanovení.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name