|

2013-031-06-045

45. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákonao hazardních hrách a zákona o dani z hazardních her /sněmovní tisk 580/ - prvé čtení

Date2015-09-30
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/045
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b25604501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   013 < Page 014 > 015

Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji vám, pane poslanče. A nyní eviduji přihlášku pana poslance Kalouska. Máte slovo. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji. Pardon. (Poslanec si přinesl kupu materiálů a ještě si doběhl pro pití.)Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolím si jen připomenout, že jsem byl pln dobré vůle, abychom se dnes dostali k dalším bodům včetně kapitálového trhu, rozpočtového určení daní, ba možná snad i na návrh pana poslance Volného se mohlo dostat, ale nepřáli jste si přerušení, které jsem navrhl. Obávám se, že diskusní příspěvek, který mám připraven a který pokládám za nezbytný, aby zazněl k této rekodifikaci, nám neumožní dnes již nic dalšího projednat. Dovolte tedy, abych jenom podotkl, že Ministerstvo financí připravilo tři související zákony, jejichž rozpravu jsme spojili, které dle koaliční smlouvy by měly vyřešit problémy patologického hráčství a zvýšit daňový výběr z loterií. Z pohledu Evropské unie by pak měly zejména vyřešit uvolnění sídla pro získání legálních licencí zahraničním subjektům, jak to vyžadují zásady jednotného evropského trhu, dále vyřešit otázku nepředvídatelnosti přijímání obecně závazných vyhlášek a následného okamžitého rušení již vydaných povolení. Je velmi důležité považovat soubor těchto zákonů za kompaktní celek, který je třeba projednat, analyzovat a vyhodnotit jeho dopady v souvislostech. Proto si dovolím říct, že novela pracovně nazývaná "Volný", která na tohle téma je projednávána paralelně, dokonce by měla být projednávána na stejné schůzi, ta řeší jen výši daňových sazeb zcela nesystémovým zásahem do regulace loterií, protože vůbec nijak nemá ambici řešit rozmach nelegálního provozování, neřeší patologické hráčství a neřeší výtky Evropské komise. Je to, odpusťte mi ten výraz, jen primitivní legislativní nástroj, který zachránit koalici v rámci slíbeného nadstandardního výběru daní z loterijního sektoru. Je to o to žertovnější, že se nejedná v podstatě o nic jiného než o parametrickou změnu zákona, který jsem prosadil jako ministr financí, neboť přes různé oslí uši, které jsou mi nasazovány, mi historie nikdy nevezme, že jsem to byl , kdo ve funkci ministra financí jako první po mnoha letech prosadil zdanění hazardu. No a tento zákon navrhuje paralelně pan poslanec Volný znovelizovat. Nicméně věnujme se tomuto systémovému vládnímu návrhu, který na rozdíl od Volného návrhu je skutečně navýsost potřebný, bude-li kvalitní. Všechny tři zákony, tak jak je tady máme, měly velmi zajímavý, pro někoho možná dramatický, pro někoho velmi legrační vývoj. Připomeňme si, že v polovině února 2014, to znamená krátce poté, co se vláda ujala mandátu, vedení Ministerstva financí na své tiskové konferenci velmi ostře deklarovalo předložení zcela nové loterijní legislativy vládě do konce června 2014. Tak to také bylo v legislativním plánu vlády, a to proto, aby se stihl termín notifikace a zavedení komplexní účinnosti nové legislativy k 1. 1. 2016. Pamatujme si prosím to datum, konec června 2014 měl ministr financí za úkol. Samozřejmě se tak nestalo. V polovině října 2014, tedy dva měsíce po termínu, svolal ministr pouze tiskovou konferenci, kde avizoval předložení již zcela dokonalého loterijního zákona. Znovu opakuji, to byla polovina října 2014. Tento zákon, který skutečně v nějaké podobě existoval, ovšem pro své zcela zásadní nedostatky technické i legislativní musel být několikrát přepracován. A vládě ho s dalším zpožděním ministr předložil formou další velkolepé tiskové konference koncem prosince 2014. Takže došlo k půlročnímu zpoždění, nicméně alespoň doprovázenému velkolepou tiskovou konferencí, že teď je to fakt vynikající. Teď je to skvělý. Nicméně tento názor nesdílela celá řada odborníků včetně Legislativní rady vlády, takže pro další naprosto zásadní nedostatky musel být zákon znovu přepracováván za účasti předkladatele, za účasti Ministerstva financí, takže jeho konečná podoba, tak jak ho máme teď, je datována k termínu 28. srpna roku 2015. Tedy více než rok po úkolu, který v rámci legislativních prací vlády tady byl. Jestliže dnes poslanci vládní koalice nebo členové vlády chtějí opozici vytýkat nějaké zdržování, tak bych docela rád zdůraznil, že na samém začátku bylo více než roční zpoždění prací Ministerstva financí, a odkazuji tady na otevřené zdroje, kdy ministerstvo samo slibovalo nejprve polovinu roku 2014, pak konec roku 2014, abychom se dostali do výročí Slovenského národního povstání. Pardon, předvečer výročí, 28. srpna je to konečné datum. V rámci standardního vnějšího připomínkového řízení, mluvím teď již o konečné podobě z 28. srpna 2015, bylo vzneseno velké množství zásadních připomínek, a to zejména ze strany Hospodářské komory, která se regulovaným prostředím zabývá z titulu své funkce. bych samozřejmě si vás neodvážil obtěžovat připomínkami přímo regulovaného odvětví, protože chápu, že provozovatelům videoloterijních terminálů a hracích automatů se ten zákon nemusí líbit. A on také není od toho, aby se jim líbil. Ale Hospodářská komora je ze zákona a z titulu své funkce řádným - pardon. Hospodářská komora je ze zákona a z titulu své funkce ustanovena k tomu, aby dávala připomínky k jednotlivým regulačním normám. A vzhledem k tomu, jaké připomínky vznesla, nutno říct, že tento zákon nemá jakoukoliv podporu, přestože jeho dopad do rozpočtu obcí a měst, do sportu, do podnikatelského prostředí je docela zásadní. Myslím si také, že Hospodářskou komoru nelze podezírat z nějakého zatvrzelého antibabišismu. Připomeňme si, že k mému překvapení, ale je to velmi legitimní, vedení Hospodářské komory podporuje elektronickou evidenci tržeb. Nicméně naprosto zásadní výhrady proti tomuto návrhu, a to jak z hlediska věcného, tak z hlediska technického, tak z hlediska legislativního. Dovolím si tedy připomenout, že Hospodářská komora je sdružení ustanovené ze zákona č. 301/1992 Sb. a jeho primárním posláním je prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k rozvoji podnikání v České republice. Hospodářská komora stejně tak jako , stejně tak jako poslanecký klub TOP 09 vítá předložení nového zákona o hazardních hrách. Zdůrazňujeme, že je potřebný a zdůrazňujeme, že v diskusi se budeme snažit upravit ho tak, abychom ho mohli společně schválit, neboť nová regulační norma je opravdu potřeba. Stejně tak lze podporovat návrh zákona, kterým se novelizují některé další předpisy, to znamená změnový zákon. Tyto právní předpisy společně s návrhem zákona tvoří celek, který představuje kvalitativně nový legislativní rámec pro provozování loterií a jiných podobných her na území České republiky. Provozování hazardních her představuje specifické hospodářské odvětví, které v současnosti poskytuje pracovní příležitost více než 60 tisícům osob z nejrůznějších podnikatelských sfér a do veřejných rozpočtů přispívá prostředky z loterijních odvodů a daní z příjmů v celkové výši přesahující 10 mld. korun. Hospodářská komora, jak ostatně vyplývá z připomínek, které uplatnila v rámci vnějšího připomínkového řízení k zákonu o hazardních hrách, podporuje předkladatele ve snaze nahradit stávající, již téměř, jak tady připomněl pan ministr financí, 25 let starý právní předpis regulující loterie a jiné podobné hry, kvalitativně novým legislativním rámcem. S ohledem na výše uvedené je třeba ocenit předkladatele, že poprvé na národní úrovni přistoupil k legislativnímu nastavení pravidel pro provozování hazardních her prostřednictvím veřejné sítě internet. Dovolím si jenom připomenout, že první povolení a pouze pro kurzové sázky povolil ministr financí Kalousek v roce 2007 a svázal to velmi tvrdými regulačními opatřeními. I tak se to setkalo se značnou nelibostí určité části veřejnosti, zejména tehdejší vládní KDU-ČSL. A bude za několik měsíců KDU-ČSL jako vládní strana, předpokládám, podporovat rozšíření a systémové upravení sázení na internetu, tak si na to vezmu rád lístek do první řady. Nicméně to opatření pokládám za správné, budu ho podporovat. Vítáme dál skutečnost odstranění diskriminačních a s primárním právem neslučitelných ustanovení návrhu zákona o hazardních hrách. Mělo by dojít také k zrovnoprávnění národních a cizozemských subjektů na úrovni daňové, kde by podle návrhu zákona o dani z hazardních her mělo dojít k rozšíření daňové povinnosti také na subjekty, které aktuálně na území České republiky nabízejí hazardní hry bez patřičných povolení. Jak již jsem uvedl výše, snahu předkladatele o napravení nedostatků stávající právní úpravy lze zcela jistě jenom podporovat. Přesto si dovoluji upozornit na skutečnost, že pokud budou právní předpisy přijaty v navržené podobě, může to podle našeho názoru i podle názoru Hospodářské komory vést k posilování tendencí uspokojovat existující poptávku po hazardních hrách v šedé, neregulované a nezdaněné zóně trhu s hazardními hrami. V tomto ohledu se jeví jako podstatné, aby legální nabídka hazardních her zůstala dostatečně atraktivní pro potenciální spotřebitele, jakož i to, aby bylo provozování těchto her pro legální provozovatele ekonomicky rentabilní. Tady si dovolím navrhnout každému, kdo není z Brna, aby se do Brna jel podívat, neboť brněnské komunální volby se nesly ve znamení boje s hazardem, nulové tolerance k hazardu. Skutečně došlo k naprostému zákazu - a málokde najdete takové Las Vegas jako v Brně. Akorát že je to všechno jenom šedá ekonomika a příslušné veřejné rozpočty z toho nemají vůbec nic. Tedy pouze při naplnění předpokladů dostatečné kontroly šedé ekonomiky a ekonomické rentability legálního provozování je možné snižovat objem nelegální nabídky hazardních her a zároveň stanovovat účinná pravidla chránící jejich konečného spotřebitele. Uplatňujeme proto poměrně zásadní připomínky a doporučujeme jejich zohlednění. Podle našeho názoru to pomůže předejít zmíněným nedostatkům a aplikačním problémům. Tady mi teď dovolte, abych se přihlásil jménem poslaneckého klubu TOP 09 k těm připomínkám Hospodářské komory, které pokládáme za relevantní a máme je stejné. Tedy v obecných připomínkách nám především vadí nerespektování legislativních pravidel vlády. Dovolujeme si upozornit na skutečnost, že způsob vzniku a předložení návrhu zákonů, které ve svém komplexu podle předkladatele tvoří nedílný celek regulačního rámce pro provozování hazardních her, neodpovídá způsobům předepsaným legislativními pravidly vlády. Tady bych rád během diskuse požádal o vyjádření ministra pro předsedu Legislativní rady. Tento dokument závazně upravuje - tím teď myslím legislativní pravidla - postup ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při přípravě právních předpisů, jakož i požadavky týkající se jejich obsahu a formy. Na tomto místě lze jen připomenout, že v souladu s legislativními pravidly vlády by měla důvodová zpráva obsahovat analýzu předpokládaných hospodářských a finančních dopadů včetně analýzy dopadů na podnikatelské prostředí, jakož i analýzu ekonomických a institucionálních důsledků přijetí navrhované právní úpravy. Tato analýza nebyla podle našeho názoru obsažena v důvodové zprávě k návrhu zákona o hazardních hrách a analýzu provedenou v důvodové zprávě k návrhu zákona o dani z hazardních her lze jen obtížně považovat za analýzu splňující přísné požadavky, které na tento dokument legislativní pravidla vlády kladou. Provedená analýza se zaměřuje takřka výhradně na predikování dopadů navržené struktury daně a daňových sazeb do veřejných rozpočtů, přičemž analýza dopadů na podnikatelské prostředí zcela absentuje. V této souvislosti je nutno upozornit na skutečnost, že tyto dopady lze jen obtížně modelovat za předpokladu, pokud jsou obě normy projednávány v legislativním procesu odděleně. (Pije minerálku.)Promiňte prosím. A jsem se chytil. V rámci ekonomické analýzy dopadů na veřejné rozpočty pak nebyly snad právě z důvodu rozdílného legislativního harmonogramu obou právních předpisů předkladatelem vůbec zohledněny změněné regulatorní podmínky, za nichž bude možné hazardní hry na území České republiky provozovat. V zákoně o hazardních hrách dochází k celé řadě zpřísňujících opatření. Jsou to zejména nové limity sázek, časová, početní a místní omezení provozu, omezení vyplývající z nastavených autoregulačních opatření atd., které nebyly předkladatelem absolutně zohledněny v rámci provedené analýzy. Stejně tak nedošlo... naprosto chápu, dámy a pánové, že pan předkladatel také musí občas z určitých důvodů opustit jednací místnost. Ale dovolte, abych požádal o přerušení do jeho návratu, neboť si pak těžko umím představit tu parlamentní diskusi, když neslyší, co říkáme.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name