|

2013-031-04-013

13. Vládní návrh zákona o evidenci tržeb /sněmovní tisk 513/ - druhé čtení

Date2015-09-18
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/013
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b19801301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   019 < Page 020 > 021

Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi. S faktickou poznámkou nyní pan poslanec Kučera. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Michal Kučera děkuji za slovo. Pan ministr se tady neustále odvolává na Chorvatsko. si myslím, že letos jsme v tom Chorvatsku byli mnozí z nás, všichni jsme viděli, jak to funguje. ze své zkušenosti, protože do toho Chorvatska jezdím skutečně velice dlouho a tu zemi mám rád a letos jsem byl taky, tak jsem se na to docela i zaměřil. A úplně objektivně jsem se díval, kde ty účtenky dávají a kde nedávají. Takže v těch sámoškách skutečně vám pokladní z každé pokladny účtenku. Pak přijdete do velké zmrzlinárny, do kamenného obchodu, kde otevřete dveře a vstoupíte dovnitř. A tam je také napojení na to ET - a každý třetí dostane účtenku. Prostě někde to klikne, někde to neklikne. Výsledek je ten, a to se tady neustále snažíme říct, že pokud je někdo podvodník, tak si ten způsob, jak podvádět, vždycky najde. A pokud je někdo poctivý, tak je prostě poctivý. Tímto nařízením pouze zase ztížíme život těm poctivým a ti podvodníci si nějakou cestu najdou, stejně tak jako si ji našli v tom Chorvatsku. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Kučerovi. S další faktickou poznámkou pan poslanec Fiedler. Prosím, pane poslanče. Poslanec Karel Fiedler Děkuji. myslím, že bude poslední, ale jsem rád, že jsme se přesunuli opravdu k věcné diskusi nad problémem zákona, a nikoliv k politické přestřelce, která se tu odehrávala. jenom musím říct, že ta odpověď neuklidnila, naopak zanechala ve mně přetrvávající pochybnosti o těch datech, o jejich zpracování, o bezpečnosti. Nejsem programátor. Profesionálové v tomto oboru, pan poslanec Pilný, pan poslanec Stanjura, oba se vyjádřili, že je to velký bezpečnostní problém. Mně jako laikovi nezbývá, než tento fakt vzít na vědomí. A pane vicepremiére, nezlobte se na , ale fakt, že byla zavřena restaurace, do které chodil chorvatský premiér, je pro naprosto nulovým argumentem. To se na nezlobte. To je argument kategorie nula. nevím, jestli ministrem financí v Chorvatsku je člověk z jiné politické strany, než je pan premiér, nebo jestli tam nemá jeho známý nějakou restauraci, chtěli ho zkontrolovat. Nezlobte se, to je argument, který raději neuvádějte. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu poslanci Fiedlerovi a nyní řádně přihlášený pan poslanec Beznoska. Prosím, pane poslanče. Poslanec Adolf Beznoska Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobré odpoledne, dámy a pánové. úplně přesně nevím, kdo pochválil, nebo řekl, že Michal Kučera může být novým Mirkem Kalouskem. On tady byl asi sedmkrát na technické totiž. Tak doufám, že to tak nebude úplně pokaždé. samozřejmě vezmu svůj projev velmi krátce. Shodneme se tady, že všichni máme asi stejný názor, že chceme eliminovat šedou ekonomiku, že chceme mít rovné, zdravé konkurenční prostředí s rovnými podmínkami pro všechny zúčastněné, akorát se nemůžeme trefit s tím, kdo jaký recept by k tomu zvolil. A pokud máme na stole zákon o elektronické evidenci tržeb, tak tenhle zákon se mi nezdá jako vhodný nástroj, a proto budu striktně proti. A řeknu některé své důvody, které k tomu vedou. První cíl, odstranění šedé ekonomiky, to nemá relevanci ve statistikách, protože podle výzkumu pana profesora Schneidera represivní opatření, a EET považuji za jistou formu represivního opatření, nevede k snížení šedé ekonomiky. On to dokládá na svých závěrech, které dělal 15 let po všech zemích Evropské unie. A podle jeho mínění daleko lépe a daleko více prospívá ekonomice v boji s šedou ekonomikou nízká sazba daní, o tom bychom se měli bavit, nízké objemy odvodů, o tom bychom se měli bavit, kvalitní a předvídatelné instituce a případně, jak je regulován trh práce. To jsou zásadní věci, EET je jenom dovětek, část toho. A protože je částí z toho, tak vám řeknu některá čísla. Systém EET, tak jak je předpokládán, podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu pouze 7 % výpadku na příjmu DPH je zaviněno malými a středními podnikateli, na které je tenhle systém právě zaměřen. Zbývajících 93 % je ta oblast, kterou bychom měli prioritně napravovat a řešit. A pokud vás zajímají čísla, tak budu pokračovat, jak je to s kontrolami v České republice. Finanční správa - 33 tisíc kontrol - říkám zaokrouhlená čísla, Česká správa sociálního zabezpečení - 106 tisíc kontrol, Státní úřad inspekce práce - 34 tisíc kontrol, VZP - 206 tisíc kontrol, Česká obchodní inspekce - 37 tisíc kontrol, Úřad práce - 13 tisíc kontrol. A takto bych mohl pokračovat. Napočítal jsem, že dohromady zatíží lidi v tom podnikatelském prostředí zhruba 400 tisíc kontrol ročně, nebo možná mnohem více než 400 tisíc ročně. A to všechno musí zvládnout při své práci. A každý z těch úřadů říká, že se zaměřuje na problémová místa. Tak se ptám, jestli je tady těch kontrol málo a jestli opravdu si hodláme nasadit další 24hodinovou kontrolu denně po sedm dní v týdnu. Martin Novotný tady připomínal orwellovský stát. To snad nechceme. Opakovaně Chorvatsko. Skoro každý z vás, i z těch, kteří jste chodili na technické poznámky, jste se zmínil o Chorvatsku. Pan ministr Babiš tady řekl některá čísla, tak vám řeknu čísla, která jsem ze statistik z Chorvatska našel . Kromě toho, že rozumím tomu, že se můžeme nechat tou chorvatskou špičkovou technologií, protože zavádělo EET jako poslední, a možná opravdu v tom nějakou výhodu - ale co se stalo v Chorvatsku? Po zavedení EET nezaměstnanost vzrostla ze 16 % na 17,3 %. Počet živnostníků po zavedení EET klesl z 88 160 na 80 911, čili o 9 tisíc živnostníků v průběhu roku méně. A nebyli to, tak jak říká paní Lorencová, určitě všichni podvodníci. Výběr DPH poklesl o 1 %. My proti tomu budeme. Tyto negativní důsledky jenom dokladují studii pana profesora Schneidera, o které jsem vám tady říkal, že problémy, které bychom měli řešit, leží opravdu někde jinde. Velkým problémem, a také o tom byla řeč, je možnost zneužití, protože výpadek ve výběru dění je jenom legrace podle toho k tomu problému, který EET přináší, a tím je zisk enormního množství snadno zneužitelných dat. Nejsem ajťák, poslouchal jsem tu debatu, ale nejsem si jist, jestli je možné, aby kompletní zmapování konkurence s přesným objemem tržeb, časem jejich získání nebylo někdy zneužito. A pokud někdo tvrdí, že to není možné, tak si sami ze svého okolí nebo z tisku - vždyť i u nás, i z výslechů, z tajných dokumentů ty úniky odcházejí, takže z EET to bude velmi snadné a velmi snadno se to v konkurenčním boji zneužít. To zavedení EET dopadne na nás na všechny. Není to jenom podnikatelská sféra, ale denně to bude ovlivňovat životy nás všech. Prodlouží se čekací doby ve frontách, vyšší náklady živnostníků velmi pravděpodobně se promítnou do cen, budou problémy v technologii, to znamená problémy s datovým připojením, a výsledkem bude nakonec, že nebudeme spokojeni vůbec nikdo. Důvodová zpráva k tomuto zákonu uvádí jednorázové náklady na pořízení těch věcí od 6 tis. po několik set tisíc korun pro větší společnosti. Další náklady si připočte připojení k internetu, pronájem softwaru, papíry do tiskáren atd. atd., čili i z tohoto pohledu si myslím, že to je neúměrná a hlavně, protože to je objemově velmi řekněme malá záležitost, která přinést zhruba 12 mld. do státního rozpočtu, nepodstatná a zbytečná věc. Samotný zákon vzniká velmi komplikovaně. Je tady celá řada procesních věcí. Sami si vzpomeňte, jak to bylo. Původně budou mít registrační pokladny všichni, pak jenom někteří podnikatelé, potom se to opět vrátilo, k tomu ta taškařice s účtenkovou loterií. Prostě celá řada věcí, které v samotném průběhu zákona -

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name