2013-031-01-017
17. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 463/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Paní poslankyně , já se omlouvám . Na chviličku vás přeruším a poprosím kolegy , aby byli ohleduplní a nerušili vás při vašem projevu svým hlasitým mluvením . Vím , že je pokročilá hodina , ale o to více bychom měli být k sobě ohleduplní .
Poslankyně Jitka Chalánková
Narůstá i četnost případů , ve kterých se stávající právní úprava jeví jako nedostatečná anebo nedomyšlená . Tento návrh novely v současnosti , tedy pozměňovací návrh , nemá ambici být celkovou revizí cizineckého režimu , klade si pouze za jediný dílčí cíl dosáhnout toho , aby zdravotní péče za všechny bezprizorné děti umístěné soudem v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc nebo v zařízeních ústavní výchovy anebo do péče fyzické osoby měly zdravotní péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění . V současné době zákon o dočasné ochraně cizinců v platném znění se na cizince požívající dočasné ochrany hledí pro účely poskytování zdravotních služeb jako na cizince s povoleným trvalým pobytem , jsou tedy pojištěnci ve smyslu zákona o veřejném zdravotním pojištění . Kdo se pro účely poskytování zdravotních služeb považuje za cizince požívajícího dočasné ochrany , stanoví § 48 zákona č . 326 / 1999 Sb . , zákona o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů v platném znění . Ten ve spojení s § 18 písm . d ) bodem 4 zákona o pobytu cizinců stanoví , že takovým cizincem je i nezletilé dítě svěřené předběžným opatřením soudu nebo orgánu sociálně - právní ochrany dětí do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc nebo do ústavu pro péči o děti anebo do péče fyzické osoby . Touto komplikovanou právní konstrukcí je dosaženo toho , že bezprizorné děti , tedy cizinci , umístěné do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc nebo do ústavu pro péči o děti nebo do péče fyzické osoby jsou státními pojištěnci a zdravotní péče o ně je hrazena z veřejného zdravotního pojištění . Předběžná opatření upravující poměry bezprizorných nezletilých dětí , které jsou cizinci , vydává soud na základě § 452 zákona č . 292 / 2013 Sb . , o zvláštních řízeních soudních , v platném znění , dále jen zákon o zvláštních řízeních soudních , a podle § 457 zákona o zvláštních řízeních soudních jsou vykonatelná vydáním . Nicméně státními pojištěnci se stávají a zdravotní služby mají v nezbytných případech hrazeny z veřejného zdravotního pojištění až - a to je to důležité - ode dne nabytí právní moci předběžného opatření příslušného orgánu . To znamená , že v mezidobí mezi vykonatelností , tj . fakticky vydáním předběžného opatření , a dnem , kdy nabude právní moci , zdravotní služby poskytnuté těmto dětem nikdo nehradí . Přitom právě při převzetí dítěte do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc nebo do ústavu pro péči o děti je nezbytné provést vstupní prohlídku dítěte zejména , aby se vyloučilo , že není nositelem nakažlivé choroby , ale i proto , aby se včas podchytily jeho možné zdravotní problémy a předešlo se nevratnému zhoršení jeho zdravotního stavu . Nadto toto období v případě podání odvolání proti předběžnému opatření může být mnohem delší než standardních 15 dnů lhůty pro jeho podání . V praxi pak tyto zdravotní služby platí buď příslušná zařízení , anebo zůstávají neuhrazeny . Mne velmi překvapilo , že tyto děti bývají předběžně vyšetřeny pouze velmi nedostatečně . Jako pediatr si dovedu asi představit , co všechno chybí . Chybí konkrétní odběry biologického materiálu , mohou chybět rentgeny , protože pojišťovny toto nehradí ani zpětně , až od okamžiku nabytí právní moci toho rozhodnutí , takže ani zpětně neuhradí tato vyšetření . Tyto děti už jsou umisťovány mezi ostatní děti , aniž tato potřebná vyšetření mají . To je realita dnešních dnů . Proto přináším tento pozměňovací návrh , protože vychází z reality , vychází z praxe . Navrhuji tedy změnit § 48 písm . f ) zákona č . 326 / 1999 Sb . , o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů , ve znění zákona č . 161 / 2006 Sb . a zákona č . 427 / 2010 Sb . , tak , aby se nezletilé děti umístěné na základě předběžného opatření do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc anebo do ústavu pro péči o děti nebo svěřené do péče fyzické osoby považovaly za cizince , kterým bylo uděleno oprávnění k pobytu za účelem poskytnutí dočasné ochrany na území České republiky , již ode dne vydání předběžného opatření nebo jiného rozhodnutí , nikoli až ode dne jeho právní moci . Tak budou státními pojištěnci již ode dne vydání rozhodnutí . Mohu vám k tomu říci ještě na základě praxe a dotazů , které jsem měla do těch zařízení , že vzniknou zcela zanedbatelné náklady na státní rozpočet , protože ta vyšetření se jim vykonávají ale až po nabytí právní moci , ale kvůli času , že je umisťujeme v té době předtím , tak je potřeba tato vyšetření posunout před tuto lhůtu . Tak to je jedna věc . Jinak zhodnocení souladu s ústavním pořádkem . Dá se říci , že v podstatě tato navržená právní úprava spíše dostává současnou situaci do správné situace , do správné korelace s ústavním pořádkem . Zhodnoceno také v souladu s mezinárodními smlouvami . Navržená právní úprava je v souladu s mezinárodními smlouvami , jichž je Česká republika smluvní stranou . Takže v podrobné rozpravě se pak přihlásím k tomuto pozměňovacímu návrhu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name