2013-027-08-022
22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Poprosím paní Balaštíkovou s faktickou , připraví se pan poslanec Pilný taktéž s faktickou . Prosím , vaše dvě minuty .
Poslankyně Margita Balaštíková
Pro všechny nepozorné kolegy : RIA k tomu je , podklady k tomu byly , zákon běžel běžným legislativním procesem . Stačí se sem tam podívat do eKLEPu . A co se týká zavádění socialistických záležitostí , já nevím , jestli Francie , Anglie , Německo jsou socialistické země , protože tam všude zákon o významné tržní síle mají . Takže ono se také třeba stačí podívat do Parlamentního institutu . Nějaká Balaštíková si tam zadala , jak tyhle zákony fungují v jiných zemích . Ono to tam je . Stačí se podívat .
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji . Poprosím pana poslance Pilného . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty .
Poslanec Ivan Pilný
Děkuji ještě jednou za slovo . Já určitě souhlasím s tím , že bychom měli přijímat zákony , které přinesou víc užitku než škody . Přijímáme zákon , nebo mluvíme o zákonu o významné tržní síle a já jsem tady zatím slyšel , že klesá počet maloobchodních prodejen . Podívejte se , jak jsou otevřeny vietnamské prodejny 24 x 7 , večerky , a my jim ještě vytvoříme nástroj v tom , že tady budeme blokovat elektronickou evidenci tržeb . Mluvilo se tady o češství . Určitě vlastenectví je krásná věc , ale do toho zákona nepatří . Společenskou odpovědnost firem tímto zákonem také nevynutíme . Pokud se týká souboje o dotace , ten už jsme prohráli , takže se také nic neděje . Takže tohle jsou argumenty , které s tím zákonem nemají nic společného , a když už to nestačí , tak použijeme kouzelné slovo ministr financí Babiš . Ten za všechno může !
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
Děkuji a nyní poprosím s přednostním právem pana premiéra , poté se připraví paní poslankyně Kovářová . Prosím , pane premiére , máte slovo .
Předseda vlády ČR Bohuslav Sobotka
Děkuji . Vážená paní místopředsedkyně , vážené poslankyně , vážení poslanci , dovolte mi , abych se také zapojil do rozpravy a reagoval na některé otázky a podněty , které se zejména v dnešní části debaty objevily . Určitě pak bude ještě možnost , abych se k některým věcem vyjádřil i později . Ale já bych rád reagoval na ten fakt , že se tady velmi často v rozpravě objevoval požadavek na to , abychom tady nepřijímali nějakou speciální právní úpravu . Musím říci , že ji nepřijímáme , my ji pouze novelizujeme , ten zákon už tady existuje řadu let . Chci jenom připomenout , že i v době , kdy jsme byli v opozici , tak ten zákon nebyl zrušen . To znamená , byly tady různé většiny v Poslanecké sněmovně , ale žádná z těch většin ho nezrušila . Takže především a za prvé konstatuji , že tady nezavádíme novou právní regulaci , ale opakovaně zde zdůrazňuji , a už jsem to tady říkal dvakrát , je to novela stávajícího zákona a je to novela zákona , která by ho měla vylepšit na základě aplikační praxe , kterou máme za sebou . To si myslím , že je standardní postup , jestliže je přijata legislativa , jestliže je legislativa nějakým způsobem aplikována . A tu legislativu neaplikuje ministr zemědělství pan Jurečka , ani ji neaplikuje ministr průmyslu a obchodu pan Mládek , ale aplikuje ji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže . Čili je naprosto logické , že v okamžiku , kdy jsme se dohodli , že připravíme novelu zákona , že jsme ji konzultovali také s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže , abychom zjistili , jaké měl zkušenosti a jaké on sám má požadavky na to , jak by se tato legislativa měla upravit . Takže není to nic nestandardního , je to standardní postup . A vzhledem k tomu , že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nespadá ani pod Ministerstvo průmyslu , nespadá ani pod Ministerstvo zemědělství , tak jsem se ujal této role jako člověk , který na vládě koordinuje otázky , které se týkají Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže . To je tedy důvod , proč je předkladatelem tohoto návrhu předseda vlády . Prostě klíčové byly aplikační zkušenosti s uplatňováním tohoto zákona od roku 2010 a cílem bylo tedy je v tom zákoně maximálně zužitkovat . Druhá poznámka se týká toho , jestli nám tedy nestačí stávající soutěžní právo . Slyšel jsem tady argumenty , že vlastně zaplevelujeme stávající soutěžní právo , že bychom ho měli používat , že by ho měl používat ÚOHS a že je to něco , co je nějakým reálným nástrojem . Já se obávám , že to tak není , protože stávající soutěžní pravidla nejsou pro tu situaci použitelná . A my si soutěžní pravidla nemůžeme vymýšlet v České republice . Koneckonců jsme součástí Evropské unie a jsou tady zásady , podle kterých se řídí soutěžní právo v rámci celé Evropské unie proto , aby byl udržen jednotný trh a aby byly udrženy srovnatelné podmínky na tom jednotném trhu . Takže my tady sami nemůžeme úplně změnit pravidla soutěžního práva . Zákon o ochraně hospodářské soutěže i unijní úprava rozeznávají jen dva základní typy porušení soutěžního práva . Jsou to zakázané dohody a je to zneužití dominantního postavení . Jednání obchodních řetězců vykazuje znaky zneužití svého postavení . A když se podíváme do České republiky , tak žádný z největších obchodních řetězců nedisponuje výrazně větším tržním podílem , a není tedy možné u některého z nich prokázat dominantní postavení a posuzovat takové jednání dle zákona o ochraně hospodářské soutěže . Stejně tak prostředky soukromého práva v dané oblasti v minulosti selhaly . To je ten důvod , proč se domnívám , že musí existovat specifická právní úprava . Jak už jsem zmínil , připravený návrh zákona zahrnuje poznatky a zkušenosti , které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže získal za dobu aplikace . Z provedených správních řízení , která úřad vedl a vede , ze sektorového šetření , které správním řízením předcházelo , vyplynulo , že chování obchodních řetězců vůči jejich dodavatelům je skutečně projevem síly obchodních řetězců , a to vůči všem jejich dodavatelům bez výjimky . I relativně velcí dodavatelé musí přistoupit na podmínky , které vyžadují obchodní řetězce , protože v opačném případě s nimi obchodní řetězec jednoduše ukončí spolupráci . Typickým projevem síly obchodních řetězců je to , že dodavatelé nemají žádnou možnost , jak změnit obchodní podmínky obsažené ve smlouvách , které jim obchodní řetězce předkládají k podpisu . Rád bych zmínil několik problematických znaků chování na straně řetězců a současně bych rád informoval Poslaneckou sněmovnu o tom , jak postupoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže , protože jsem byl opakovaně dotazován na to , kolik takových řízení ÚOHS vedl či vede , jak to skončilo , jestli ta jeho praxe je praxe aktivního úřadu , nebo pasivního úřadu . Takže mi dovolte , abych se v další části svého vystoupení zmínil o tom , kde vidím hlavní problémy z hlediska chování řetězců a kde tedy zasáhl ÚOHS a s jakým výsledkem . Je naprosto běžné , že obchodní řetězce požadují od dodavatelů nejrůznější platby , a to bez jakékoliv poskytnuté protihodnoty . Typický byl požadavek společnosti Kaufland na platby za to , že v Evropě otevírala tisící prodejnu . Poplatek , a to i ve stotisícové výši , museli zaplatit všichni dodavatelé , a to i ti , v jejichž zemi žádná nová prodejna Kauflandu otevřena nebyla . To znamená , všichni se tedy podíleli na oslavě tohoto úspěchu společnosti Kaufland . Jak jsem tady zmiňoval v minulosti , je zcela obvyklé regálné , to znamená umístění zboží do nejvýhodnějších pozic z pohledu zákazníka , tak aby bylo na očích . Zalistovací poplatek je další platba , kterou musí dodavatelé platit za to , že mohou zboží vůbec do obchodního řetězce dodávat . Za zveřejnění fotografie svého výrobku v letácích , které obchodní řetězce pravidelně vydávají , platí dodavatelé rovněž až stotisícové částky za jednu uveřejněnou fotografii . Opět konkrétně zde mohu zmínit řetězec Kaufland . Tato věc je v současné době předmětem posuzování ve správním řízení . Jiný obchodní řetězec , Billa , požaduje po svých dodavatelích poplatek za tzv . remodeling prodejen . Jedná se o novou vnitřní dispozici obchodu a opět musí platit dodavatelé i v případě , že se jedná o prodejnu , do níž své zboží nedodávají . Velký problém také představovaly , a teď se vracím k té aplikační praxi , dlouhé lhůty splatnosti faktur za dodané zboží . Je potřeba si uvědomit , že v případě potravin se jedná o rychloobrátkové zboží . Běžné bylo , že obchodní řetězce platily ve lhůtách 45 , 60 , 90 , ale i 120 dnů . Pravdou však je , že v okamžiku , kdy začal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tyto případy řešit , došlo ke změně chování většiny obchodních řetězců a lhůta stanovená zákonem v délce 30 dnů je dodržována . Tady si myslím , že se jedná o pozitivní přínos stávající právní úpravy . Další nefér jednání obchodních řetězců spočívá v požadavcích na tzv . zpětné bonusy . To jsou platby , které nejsou předem sjednány , nevážou se na dosažení určitého objemu prodaného zboží , ale dodavatelé je prostě platí . Toto je případ správního řízení , které úřad vede se společností Tesco a které dosud není uzavřeno , čili další případ konkrétního řízení , které vede ÚOHS . Další správní řízení , které se zaměřilo na dodržování 30 denní lhůty splatnosti , vede ÚOHS se společností Lidl a se společností Globus . V obou případech řízení probíhá , jsou doplňovány důkazy svědčící o porušení zákona . Jedno správní řízení , které ÚOHS vedl se společností Kaufland , již bylo pravomocně ukončeno , kdy úřad konstatoval porušení zákona za nedodržení 30 denní lhůty splatnosti faktur . Toto jednání do budoucna zakázal a uložil pokutu ve výši 22 milionů 130 tisíc korun . Toto řízení je v současné době předmětem soudního přezkumu . Stejně tak vedl ÚOHS řízení se společností Ahold , kdy však společnost Ahold v průběhu řízení uznala své pochybení , opět dlouhé lhůty splatnosti , a předložila závazky , které vedly k nápravě , a úřad proto v souladu se zákonem tyto závazky přijal a řízení zastavil . Se společností Kaufland vede ÚOHS v současnosti další správní řízení , kdy zkoumá , zda existuje objektivně ospravedlnitelný důvod pro požadavky Kauflandu na nejrůznější platby , které požaduje po dodavatelích , a zda , pokud důvod existuje , jsou tyto platby přiměřené . Obecně je podle mého názoru možné konstatovat , že poté , co nabyl zákon účinnosti , došlo k jistému zklidnění situace v dodavatelsko - odběratelských vztazích . Nicméně z dalších šetření získal ÚOHS poznatky , že obchodní řetězce nalézají nové způsoby , jak získat od svých dodavatelů finanční prostředky , a to bez jakékoliv protihodnoty , bez jakéhokoliv plnění ze strany obchodních řetězců . Jsem přesvědčen o tom , že příklady , které jsem zde uvedl , které jsou naprosto konkrétní , naprosto adresné , jsou argumentem pro to , aby tady v České republice nadále existoval účinný legislativní nástroj ve formě tohoto stávajícího platného zákona . Domnívám se , že novelizace tohoto zákona umožní efektivnější vymáhání povinností , které jsou v tomto zákoně stanoveny . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name