98. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.AnyníjižtedyřádněpřihlášenýpanposlanecZlatuška.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Jiří ZlatuškaVáženýpanepředsedající,váženýpaneministře,dámyapánové,situace,jaksemijevíseškolskýmzákonem,jekrajněnešťastnávzhledemkdobě,kterouMinisterstvoškolstvípromarnilonato,abymohlavěcnádebatavbodech,ukterýchteďtřebapanministrpřistupujenato,žebymohlpokračovatdál,probíhat.Oprotitomuneproběhladebatatam,kdebysedaladělatopatření,kterábybylaprospěšná.Začnujenomvelicestručněproblémemdomácíhovzdělávání.Jednáseoto,abyzadefinovanýchpodmínekrodiče,kteřísplňujíkvalifikaci,kterájestanovenazákonem,kontrolovanáinspekcí,vzdělávalizdůvodů,kterémohuosobněpovažovatzadůvody,nakterébychnikdyvpřípaděvlastníchdětínepřistoupil,alekterémajírodičehlubokovsobě,abymohlitímtozpůsobempokračovatzprvníhostupněnadruhý.Dlouhodoběsediskutovaloto,cotadynašekolegynězkomunistickéstranyříkalajakosvéprincipiálnívýhrady,ukterýchsamozřejměkomunistickýpohlednato,jakmávypadatvzdělávání,jejinýnežpohledliberální,nebopohledlidí,kteříreprezentujíspolečnost,kterájezaloženavícenasvobodách.Akcentacetohotozpůsobu,kterýzakážezlomkůmpromile,okterésejedná,abyjejichdětimohlypokračovatvindividuálníforměvzdělávánízprvníhostupněnadruhý,tomipřijdejakonerozumnéasvýmzpůsobemzbytečnévynakládáníenergie.Připomnělbych,žekdyžbylzapředchozíchvládvnovelepřipravovánškolskýzákon,taktammožnostpokračováníindividuálníhovzdělávánínadruhýstupeňbyla.Jetověc,kterábyladlouhodoběopíránaoodbornástanoviskaavyhodnocenízkušeností,kteréjsousdomácímvzdělávánímnazákladnímstupni.KdybychmělparafrázovatsvůjdojemztěchtoodbornýchstanovisekNárodníhoústavuprovzdělávání,takkonstatuji,žeseneshledalyžádnévelképroblémystím,jakdomácívzdělávánívypadá.Strašenínějakýmpropadáním,strašenísociálnímvyloučením,výchovounepoužitelnýchautistů,tozdevůbecnehrozí.Odbornédoporučeníužnejméněrokapůlstaréjeto,abyzákonzměnilpodmínkytak,abyumožnilindividuálnívzděláváníinadruhýstupeň.VprůběhupřípravytétonovelynaMinisterstvuškolstvívíceméněadhocbezodbornýchstanovisekpřevážilnázor,žebyindividuálnívzdělávánívnovelepředkládanébýtnemělo.Panministrtotoprezentovalhnedzezačátkuprojednáváníjakovíceméněsvéstanovisko,přeskterénejedevlak.JehonáměstekpanMlsnavokamžiku,kdyslibovalposlancůmpomocpřivypracovávánípozměňovacíchnávrhů,řekl,žeMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovybudeasistovatspřípravoudotakzvaněkomplexníhonávrhupouzevpřípadě,žetamnebudeindividuálnívzdělávání.PodebatěvevýborupřevážilovětšinovéstanoviskodoporučitPoslaneckésněmovně,abytatomožnostbylaumožněna.DnesbudemestátpředhlasovánímpozměňovacíhonávrhupanaposlanceKořenka,kterýpouzereprodukujeodmítavéstanoviskopanaministra.Panministrzdeučinilpříslib,kterýmůževypadatjakoveliceotevřený,prozíravýavšechnomožné,alepřicházívechvíli,kdyužmeritorněnejednámeotom,jakmávěcvypadat.Mněsamotnémubysenejvíclíbilo,kdybysenávrhvrátildodruhéhočtení,alepokudministerstvoříká,žetozčasovýchdůvodůnenímožné,taktohlerespektuji.Alečasnatoudělattotak,abytambylyvyřešenyúdajnéproblémy,okterýchmluvípanministr,zdenepochybněbyl.Bylbohuželpromarněn.Zhlediskavolby,předkteroudnesstojíme,jestliindividuálnídomácívzdělávánípodpořit,nebone,jeproměvolboudeklaraceprincipu,zdatentoprvekveškolskémzákonědobudoucnachceme,nebonechceme,anaopakbychpanuministroviposkytlprostorvtom,ževdalšínovele,pokudjsoutamvysloveněproblematickéjednotlivosti,jemožnétytojednotlivostispravit.Alednesmámerodiče,jejichždětisevzdělávajíindividuálněnaprvnímstupni,chtějípokračovattímtozpůsobemnadruhémavokamžiku,kdytodonovelynedámeařekneme,žebudemepořádatnějakédalšíseminářeapřipravímenějakoudalšíúpravu,takvkaždémpřípadětěmtorodičůmdětínaprvnímstupnizpůsobímepřetržkumožnostiindividuálníhovzdělávání.Atotovidímjakozákladníproblém.Pojďmevzítnabídku,kteroudalpanministr,pozitivnímzpůsobem.Přijměmednesmožnostindividuálníhovzdělávání,čiliodmítněmepozměňovacínávrhpanaposlanceKořenka,anechťMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovytupomocnourukupodávtom,abydopříštínovely,projednávanézadvaměsíce,přibylpozměňovacínávrh,kterýupravíeventuálníproblémy.Nezpůsobímežádnoukatastrofu,protožetentakt,vekterémdětichodídoškolyavzdělávajíse,jeroční,nikolivměsíční.Nezpůsobímerozvratvzdělávacíhosystému.Druhýbod,kterývidímjakomeritorněpodstatněproblematičtější,setýkáregistrupedagogickýchpracovníků.Registrpedagogickýchpracovníků,aplněsouhlasímstím,coříkalvesvépoznámcepankolegaPilný,prostěnesplníto,coslibuje.Budestátpouzenákladyjaknastraněministerstva,taknastraněškolazavedeúčelovouevidenciosobníchúdajůproplusminus250tisícnebokolikpedagogickýchpracovníků,kterémámevsystémunašehoškolství.Neporadísinicstěmiproblémy,kteréjsouzatím,cozdeněkteřízproponentůnávrhuzmiňovali,jakoproblémyskvalifikacíučitelů,protoženeřešíproblémdefactokrajovýchsystémůvzdělávání,kteréjsouzdedánykompetencemizřizovatelůvůčipříslušnýmškolám.Zákonnenapravujekompetence,nevytváříjednotnýzpůsobřízeníškolskésoustavyzministerstva,pouzevytváříjednoúčelovouavcelkuzbytečnouevidenci.Kdyžsipřečtetedůvodovouzprávuktomutozákonuazhodnocenídopadůapotřebnostizavedenítohoto,taksetamvelicepodrobněmuselpředkladatelvyrovnatstím,žesefaktickyzavádíevidenci,kterábybylavrozporusústavnězaručenýmiprávynaochranusoukromí.NaráželabynapožadavkyÚřaduproochranuosobníchúdajů.MohlabyprincipiálněskončitipředÚstavnímsoudem.Předkladatelsestímtovyrovnaltak,žepracujesanonymizacítěchúdajů,kterésedodatabázeukládají.Taanonymizacenenístoprocentněspolehlivá,velicesnadnýmzpůsobembychpřišelsprotokolem,kterýmbychvytáhlzdatabázejednotlivéosobníúdajeokonkrétníchlidech,pokudbuduvědět,kohokonkrétníhoztohochcivytáhnout.Totomůžebýtproblém,kterýistaktokoncipovanoudatabázívzniká.Jásidovolímpanuministrovinabídnoutúplněopačnounabídku.Pokudbudepanministrsouhlasitstím,abyregistrpedagogickýchpracovníkůvypadl,takmunabízím,žemudodámhotovývypracovanýnávrh,kterýevidujepotřebnépracovníkyveškolství,protožetentonávrhjenapsaný,nabízeljsemhoministerstvuužvdobě,kdyseprojednávalzákonopedagogickýchpracovnících,aletehdyonějministerstvonemělozájem.To,cojedneskapotřeba,tojeznátpersonálnípotřebynaškoláchamítotomtopřehled.Kdyžjsemseptalministrapísemněnato,jaképrostředkystálozjišťovánífaktickéhostavuvpřípadětěchnekvalifikovanýchpracovníkůvpřípadězákonaopedagogickýchpracovnících,dostaljsempísemnouodpověď,žetonestáložádnédodatečnénáklady,protožetadytatodatajsoukdispozicidnesnaMinisterstvuškolstvíapříslušnéodboryjemají.Akceptuji,žetaodpověďbylanekorektní,neúplněpravdiváažejepotřebasystematičtějšípřístup,budiž.Aleregistr,kterýsetamdneskapředpokládázavést,neníodpovědínatypotřeby,nebudevodítkempropedagogickéfakulty.Zdůrazňuji,ženejenpedagogickéfakultyvČeskérepublicevzdělávajíučitele.VČeskérepublicejecelkempadesátfakult,kterépřipravujíučitele,ajsoutoifakultypřírodovědecké,fakultyfilozofickénebofakultyinformatiky,takžeitypožadavkypedagogickýchfakult,pokudexistují,jsoujenommenšinou.Vanalýzedopadůtohotozákonajeuvedeno,žepříménákladynastraněministerstvanazřízeníbudou2,8milionukorun,čilijsouuvedenyvyššínežto,codneskauvedlpanministr.Jetamuvedeno,žedalšínákladybudou700tisícročněnaprovozsystému,alesoučasnějetamuvedeno,ževtomhlenejsouzahrnutyanelzeaniodhadnoutnáklady,kterévzniknounajednotlivýchškoláchúpravousoftwaru,kterýbudepotřebaprotentozpůsobvykazování.Zdůrazňuji,žetobudezpůsobvykazování,kdebudouanonymizovanádata,školybudoufaktickyvykazovatdata,kdebudoumusetuvádětněkteréúdaje,kterémajívesvýchstandardníchpersonálníchevidencích,atakovátodatabázenenípříklademdobréhoeGovernmentu,jakjepsánovdůvodovézprávě.JeparodiínaeGovernment.Tohlemusímbohuželkonstatovatjakočlověk,jehožprimárníprofesníoblastjeinformatika,informačníspolečnost.EGovernmentučímnavysokéškoleato,cojenapsánovdůvodovézprávěktomutozákonuoeGovernmentu,prostěnenípravda.Nenítopravdaanináhodou.Atoposlední,cojevelicedůležitéacozdeodpanaministramyslímzaznělo,jetenpoukaznaevropsképenízeaproblémsčerpánímevropskýchfondů.Probléms§16odst.5jeužvyřešen,alepřestobychpoukázalnato,žejsemzmiňovalpřidruhémčtení,ojakastronomickéčástkysevtěchprojektechjedná.Zatěchposledníchšestletvpřehledu,kterýmámkdispozici,sejednalooněkolikprojektů,jejichžcelkováplánovanávýškabyla758milionůkorun,čilivícenežčtvrtmiliardy.Čerpánobylo706milionůajsoutamiprojekty,kterénesplnilyplán.Plánovanýnákuptestovanéhovybavenínebylrealizován,apřitomseniczvláštníhonestalo.Zcelkovésumy257milionůbylošťastněčerpáno242milionů.TojetenprojektVIP3,neboRAMPSVIP3.Mámzdedetailníevidencijednotlivýchprojektů,okterýchsejedná.Tasuma,pokudchcetevidět,coobnášítřičtvrtěmiliardy,takjsoutotytopapíry.(Ukazuje složku.)Tojsoutyministersképrojekty,kterévesměsslibují,žeseudělánějakýnovýzpůsobtestování,kterýmábýtlepšínežtenpředchozí.Natotosenárokujítyevropsképeníze.Nikohotamnezajímá,žeslibynejsouplněny,šťastněsestáleplánujídalšíadalšíčástky.Tétomotivacizestranyministerstvamírněrozumím,pročtochce,nejsemalestakovýmtoplýtvánímúplněsrozuměn.Zhlediskapozitivníchvěcízdepadlyzmínkyoasistentechapotřeběsystémovéhofinancování.NaMinisterstvuškolství,mládežeatělovýchovysepřipravujeprogramEPS-efektivníporadenskýsystémveškolství,kterýjezasedálplánovánnadalších270milionůkorun.Avokamžiku,kdysiprohlédnete,sčímministerstvopřichází,taktyčástky,okterésejedná,jsoučástky,kterémajíbýtvynakládánynadalšívypracovávánímetodik.Ověřenístandardukvalityveškolskýchporadenskýchzařízeních42milionů.Ověřenícertifikačníhoprocesu.Integracepodpůrnýchopatření40milionů.Diagnostikaaintervencemámítcelkem158milionů.Vokamžiku,kdysipřečtete,cosetamplánuje,takjetozískávánínovýchmetodvhodnýchnejenproškolnípráciapodporuvoblastidiagnostikypsychologem,speciálnímpedagogem,aletakémetodvhodnýchpropedagogy.Myslím,žetadyjeklíčktomu,pročjsmesetakdlouhomuselipříto§16odst.5.Tadyvtěchtočástkáchjsem...Jájsemchtělmluvitkpanuministrovi,chtěljsemhopochválit,žeustoupilodtoho,abyten§16odst.5mohlsloužitjakozástěrkapročerpánítěchtočástech,alepanaministratoasinezajímá,takžeskončím.Děkuji.