98. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji,paníposlankyně.Mámzdejednufaktickoupoznámku,sekteroujepřihlášenapaníposlankyněSemelová,potéspřednostnímprávempanministrChládek.Máteslovo.Poslankyně Marta SemelováDěkuji.Jáužnebuduvystupovatk§16,otombyladiskusedostpodrobnátadyinarůznýchseminářích.Musímalereagovatnaindividuálnívzdělávání.Jábychchtělaupozornitnato,žeipodlesoučasnéhoškolskéhozákona,podlesoučasnélegislativyjemožné,abysežákvzdělávalmimoškolu,pokudktomujsouzávažnézdravotnídůvody,případněpokudježáksesvýmirodičidlouhodoběvzahraničí.Jetoumožněnopodleindividuálníhovzdělávacíhoplánu.Jánevidímžádnýdůvod,abyserozšiřovalodomácíneboliindividuálnívzděláváníinadruhýstupeňzákladníškoly.MyjakoklubKSČMnesouhlasímeanisdomácímvzdělávánímnaprvnímstupni.Myslímesi,žetonepřispívákekvalitěvzdělávání,žetodegradujeučitelsképovoláníažebytovnašílegislativěvůbecbýtnemělo.Chcitímtedyříci,žeklubKSČM,pokudbudeještěktomurozšířenodomácívzdělávánínadruhýstupeňzákladníškoly,taknepodpořítutonovelu.Děkuji.Místopředseda PSP Jan BartošekJávámděkuji.NyníspřednostnímprávempanministrChládekaponěmsepřipravípanposlanecZlatuška.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel ChládekJáděkujizaslovo,panepředsedající.Váženéposlankyně,váženíposlanci,dovoltetřikrátképoznámky.Předněchciříci,ževelmiděkujiopozici,žetutonoveluvesměsvnímájakoklíčovouadůležitou.Cosetýká§16,nenítopouze§16,alejetamcelářadaklíčovýchvěcí,kterépomůžouregionálnímuškolství.U§16bychchtělříci,žesouhlasímejakoministerstvoistím,abybylvypuštěnodst.5,takjaktonavrhujeisociálnívýboraněkteříposlanci.KonzultovalijsmetosEvropskoukomisí.Evropskákomiseřekla,pokudsetýkájenomodst.5,žestímbynebylproblém.Bylbyproblém,kdybynebylschválenškolskýzákons§16,aproblémbytobyl,žetojejednazpodmínekpročerpáníprostředkůzEvropskéunie.Tojemojeprvnípoznámka.Druhápoznámkakregistru.Samidobřevíte,žejsmesedostalivminulostidovelmiproblematickésituace,žejsmeměli18tisícnekvalifikovanýchučitelů,kteříměliopustitnášškolskýsystém.Přestojsmeměli7tisícučitelůnaúřadupráce.Tendůvodjejednoduchý.Mytadymámečíslakrajů,kterénámřeknou,kolikmámeučitelůvjednomkraji,řeknounám,jakéhojsouvěku,jakéhojsoupohlaví,aleneřeknounámaprobovanost.Apedagogickéfakultysamypožádaly,žebyjimtentoregistrlépepomohlvzacílenostijejichnabídkykurzů,resp.nabídkyvzdělávánímagisterskéhostupně,ažebysenestalasituace,žeředitelmákopužádostíopřijetínapř.zaměřeníhumanitníhosměru,apřestonemůžesehnatkvalifikovanéhopedagoganaobormatematika-fyzika.Tojetendůvod,pročchceme,abybylzavedenregistramohlijsmelépezacílitipožadavkynapedagogickéfakulty.Věctřetí.Samizdebatyvidíte,žediskuseodomácímvzděláváníjeopravduvelmiširoká.Ajácítím,žeještětenproblémnenítakvydiskutovaný.Protobychchtělříciprovšechnyposlance,kteřísetomuvěnovalispíšeokrajově,protožesevěnujíjinýmproblémům:Domácívzděláváníjedneszákonempovolenoaždopátétřídyzákladníškoly.Takžeprovšechnymalédětitamožnosttadyje.Nadruhémstupni,jaktadymluvilaipaníposlankynězaKSČM,jemožnostvpřípadech,pokudjetohodnézřetele,povolitindividuálnívzdělávacíplán,např.protěžcezdravotněpostiženéhožáka,prosportovce,kterýsejižzúčastňujevrcholovýchsoutěží,apod.Dnesjetoopravdumarginálníčástasi150žáků.Amyjsmerozšířilipokusnéověřováníze7školna19.Každáškolajevpříslušnémkraji,takžezajistídomácívzděláváníprovšechnydětitěchrodičů,kteréotomajíopravduevidentnízájem.Alenemyslímsi,ževsoučasnédobějsmezatímpřipraveninato,abychomtopustilido4,5tisíczákladníchškol.Protožealechápu,žetojetéma,kteréjedůležité,navrhuji,abychomtotořešilisamostatnounovelouanespadlkvůlitomucelýškolskýzákon,kterýmá16nebo17jinýchbodů,kterépodporujetevšichninapříčspektrem,aťjstezleva,nebozprava,atímbychomsenedostaliidoproblémůsčerpánímevropskýchprostředků.Protožejámámreálnouobavu,pokudbyneprošel§16,taktobudevelkýproblémproEvropskoukomisi.Protobychnavrhoval,žeinašelegislativamůžepomocitomuzposlanců,kdobudetentonávrhchtítpředložitjakosamostatný,žemumůželegislativapomocipřipravittentonávrh,připravitmožnostikrealizování.AsamozřejměbychdoporučovaliuspořádatseminářnapůděPoslaneckésněmovny,kdebysezdůraznilajakrizika,takpozitivadomácíhovzdělávání.Jsounatorůznáhlediska.Jsoutamúspěšnístudenti,alejsoutamižáci,kteřípropadli.Takjakovjinýchsystémech.Takžeprotosimyslím,žebybylolépe,pokudbytobylořešenosamostatnounovelou.