2013-025-06-031
31. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 386/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci Hegerovi . Snad příliš neprozradím , když mu pogratuluji k jeho dnešním narozeninám a popřeji , ať zdravotní pojištění , které právě projednáváme , v budoucnu používá co nejméně . Děkuji . (Potlesk napříč sálem.) Dalším řádně přihlášeným je pan poslanec Bohuslav Svoboda . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Bohuslav Svoboda
Hezké dobré odpoledne , pane předsedající , dámy a pánové . Zákon , který máme teď před sebou na stole , je skutečně zákon velmi potřebný a je nutné na začátku říct , že novela , která je obsahem tohoto zákona , je skutečná dobrá , že otevírá celou řadu věcí , které byly neřešeny a nešetřeny . Já bych mohl souhlasit prakticky se všemi svými předřečníky , kteří tady mluvili . Souhlasím i s kolegou Nyklem v tom , že odborníci mají být u toho , když se o tom rozhoduje . Zrovna tak souhlasím s tím , co říkal kolega Heger o některých nedostatcích . I slova kolegyně Markové obsahovala řadu věcí , které jsou zásadní . Co mně však na tomto zákoně vadí , je obecný princip našeho přístupu ke zdravotnictví a poskytování zdravotních služeb . Mám s pojišťovnictvím zkušenosti prakticky od jeho začátku . Znám všecky varianty jeho vývoje . Ten systém má celou dobu jeden naprosto zásadní nedostatek . Ten nedostatek spočívá v tom , že se neustále zabýváme tím , co zdravotnictví stojí , jaké jsou náklady v jednotlivých položkách , kde bychom měli ušetřit , co bychom měli hradit , ale vůbec se nezabýváme tím , jaká je efektivita léčebného procesu . Stále hovoříme jenom o cost a nehovoříme vůbec o pojmu benefit . A to skutečně patří do každé činnosti , ta činnost něco stojí , ale také musí něco dávat . Ona samozřejmě dává , ale je to pojišťovnický systém , kde máme jako jednoho z dalších hráčů pojištěnce , občana , a ten by měl vědět , co mu pojišťovna nabízí , v jaké kvalitě a s jakým výsledkem . VZP má obrovský pool informací o tom , jak léčebná péče vypadá , údaje o tom , jak dlouhé jsou hospitalizační doby na jednotlivých pracovištích , jaké jsou rehospitalizace , recidivy . To všecko máme . Přesto se s tím nikdy nepracovalo . Nikdy se nepracovalo s tím , zda pojišťovna uzavírá smlouvy se zařízením , které je v konkurenčním boji jednotlivých zařízení kvalitní . A to , co tady chci otevřít , je otázka , že bychom měli v nějaké podobě umožnit to , aby informace o výsledku činnosti jednotlivých zdravotnických zařízení byla informací veřejnou . To není nová věc . Je celá řada zemí , kde tuto informaci pacienti mají . Dokonce máme v Kanadě specifickou pracovní skupinu , což jsou strojvůdci vlaků , co jedou napříč Kanadou a na jednom konci nasednou a jedou dva dny a pak zase jedou dva dny zpátky . Ti mají ve svém zdravotním pojištění jednu zvláštnost , kterou jim vybojovaly odbory . Když jsou nemocní , tak si při závažných onemocněních mohou vybrat jakékoliv zdravotnické zařízení na území Kanady a celých Spojených států . A protože u těchto strojvůdců je velmi časté onemocnění kardiální , protože to je vázáno na tento typ povolání , tak oni jezdí na operace do Spojených států a skutečně do těch nejlepších klinik , protože mají informace o tom , abych nejmenoval , na Mayo mají takové a takové výsledky , a proto já jedu tam , a pojišťovna mu to hradí jako mimořádný benefit . Z toho se odvíjí to , že vlastně pojišťovny by měly mít zájem na tom , aby smlouvy měly se zařízeními , která pracují dobře . My jsme velmi , velmi žertovní v této věci . My o tom nemluvíme , my to tajíme . Máme centra excelence nebo centra , která se zabývají superspecializovanou péčí , a my rozhodujeme o tom , jestli budou , nebo nebudou podle toho , jestli mají nakoupen dostatečný počet přístrojů , jestli jsou vybavena , ale vůbec ne podle toho , jestli jejich výsledky jsou lepší nebo horší než těch ostatních . To je naprosto zásadní a principiální chyba . Ona tak trochu vycházela z toho , že údaje z Ústavu zdravotnických informací prostě byly špatně zpracovávány , historicky to prostě bylo psáno na papírcích , se kterými nikdo nemohl pracovat . To , co se teď odstartovalo , a odstartovalo to ministerstvo , za to je potřeba ministerstvo pochválit , to brněnské pracoviště prostě dává předpoklad pro to , že bychom mohli s fakty , jako jaký je výsledek léčby , začít pracovat . Prostě pojištěnec má právo vědět , jak se kde léčí , a pojišťovna má mít zájem na tom , aby smlouvu uzavírala s tím , kdo dobře léčí , a dokonce - mluvím sám proti své obecné profesi lékaře - tak pojišťovna by měla mít právo říct : ano , s tímto zařízením já smlouvu neuzavřu , protože to pojištění nesplňuje měřítka kvality , která považuji za standardní pro tuto zemi , a to nemáme . Navíc jsme tak zvláštní a žertovná země , že když se někde ve světě objeví nová metoda léčby nebo nový preparát , ještě nikde na světě se to nepoužívá obecně jako standard , zato u nás už nastane obrovský boj , aby se tento typ léčby stal léčbou hrazenou ze zdravotního pojištění . Jestli tomuto nezabráníme , tak všechna tato povídání o tom , že zveřejňujeme smlouvy , jsou dobrá , ale je to prostě A , které za sebou nemá B , a zase to nebude fungovat ! Prostě proto , že budeme mít údaje o tom , jak to bylo nasmlouváno , kolik tam pojišťovna platí , ale vůbec nebudeme vědět , jestli to je smysluplné .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name