|

2013-019-03-131

131. Návrh na zřízení Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při realizaci stavby dálnice D47 /sněmovní dokument 1142/

Date2014-10-23
Meeting2013/019
Agenda Item2013/019/131
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/bqbs/b07813101.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   007 < Page 008 > 009

Poslanec Ondřej Benešík děkuji za pochopení, pane ministře. Vážená Sněmovno, dámy a pánové, pane místopředsedo, prosím vás, držme se tématu. Říkám to tady poprvé. Vím, že můžeme mluvit o čemkoliv a dlouho, ale začínám mít dojem, že tento bod začíná velmi silně připomínat divadelní hru Ztráta třídní knihy. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji a nyní s přednostním právem pan ministr Prachař. Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Pane předsedající, dámy a pánové, jsem tady dlouho poslouchal o tom, v jaké situaci je Ministerstvo dopravy, jak se nic nedělá, nekoná, to bylo před volbami, nebo ten folklór pokračuje i po volbách. bych k tomu chtěl říct několik málo poznámek. Z krizového manažera je manažer krize, tak uvidíme, kam to dovedeme. Nechci se k tomu vyjadřovat dál. si myslím, že děláme maximum pro to, abychom ten stav, který jsme převzali, nějakým způsobem posunuli dál. Co se týká D47. Za éry D47 rozhodovaly čtyřikrát arbitrážní soudy ve věci valorizací a zjistili jsme k našemu velkému překvapení, že část prostředků, která byla ve valorizacích zaplacena, je tzv. promlčena a není možné tyto prostředky získat zpět, byť je na nárok, ale promlčený. Toto bylo pro velkým překvapením a v těchto sporech pokračujeme dál. Na Ředitelství silnic a dálnic je nový restart útvaru kontroly a kvality staveb. Dodáváme právním zástupcům, kteří byli řádně vysoutěženi, veškeré podklady a probíhá zahájené arbitrážní řízení ve věci vad. Každý týden pravidelně monitorujeme mosty, na kterých jsem nechal omezit provoz na 50km rychlost a vyloučil vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Tyto mosty jsou v kategorii 6. Zhotovitel říká něco jiného, nechť o tom rozhodne odborná komise. Co se týká návrhu na zřízení vyšetřovací komise, jsem se k tomu vyjadřoval krátce po svém vstupu na Ministerstvo dopravy. takovouto iniciativu jednoznačně vítám. v souvislosti s platnými rozsudky, které dneska máme, s pochybnostmi, že stát předkládá veškeré důkazní materiály v čase a kvalitě právním zástupcům státu. Tato dálnice byla uvedena do provozu v roce 2008. Tuto dálnici dozoroval tzv. vládní zmocněnec. Tuto dálnici řešila tzv. majetková komise, která byla poradním orgánem bývalých generálních ředitelů, a přitom tam byly zadávány zakázky právním kancelářím a posudky. Toto všechno jsou veřejně známé věci, které jsem několikrát prezentoval. Proto se přimlouvám, aby Poslanecká sněmovna takovouto komisi zřídila, aby tam bylo transparentní zastoupení a ze strany Ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic budou poskytovány takové podklady, které stávající právní spory nemohou v žádném případě ohrozit. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.) Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová děkuji panu ministrovi. A nyní prosím k mikrofonu pana poslance Laudáta. Poslanec František Laudát Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. se tady vyjádřím k vystoupení pana kolegy Birkeho. Doprava je složitý rezort? Není. Ten je hodně sofistikovaný a poměrně jednoduchý proti jiným. jsem ochoten vzít to, že finance jsou složitý rezort, protože tam někdo zahýbe na druhém konci světa nějakými úrokovými sazbami a vzhledem k tomu, že jsme malá ekonomika, tak to sem doletí a může se ministr financí stavět na hlavu a často jenom řeší následky. Doprava je sofistikovaná. Kde je český problém, to je skutečně to, že doprava vyžaduje dlouhodobou stabilitu. si troufám říct, že v lednu jsme byli krok před propastí, co se týká situace tohoto rezortu, a za pana Prachaře jsme ten krok udělali dopředu. Co se týká podkladů. Samozřejmě je to nějaká doba, ale ve stavebním zákoně jsou dané jasně podstatně delší než záruční doby pro řadu věcí, kde není promlčená doba. Ty běží, ale chce to znalost stavebního zákona v zásadních věcech. Samozřejmě se počítá nějaká životnost staveb a tam, kde nebudou doklady, které samozřejmě někdo rád stornoval, mám ty osobní zkušenosti z jiných akcí v hlavním městě Praze, tak prostě nastupují analýzy. A bylo by asi zajímavé vědět - jsem tady marně volal na mimořádné schůzi po tom, aby tady padla odpověď na to, zda byly některé analýzy, které zpracovávala např. pardubická univerzita, ignorovány, či dokonce zastaveny. Jak to vlastně s tím zjišťováním toho skutečného stavu je. My jsme se připojili k tomu, aby komise byla zřízena. Podepsala to většina členů klubu. Pokud někdo nebyl podepsán, tak jenom proto, že paní předkladatelka říkala, že bude mít dostatek podpisů, a ti naši kolegové tady v tu chvíli nebyli, ale nějakých dvacet, nebo přes dvacet to bylo. Vyšetřovací komise je bohužel smutným vyústěním toho, že Ministerstvo dopravy se chová divně. si myslím, že by nebyla potřeba, pokud ministr dopravy v okamžiku, kdy paní Havlová přišla s touto iniciativou, by sem dal zprávu, jak věci běží. Nic takového se tady neocitlo, takže o to více ta komise je naprosto oprávněná. Samozřejmě nejsem blízký toho, aby byly nějaké hony na konkrétní lidi, ale co mi rozum nebere, proč není někdo schopen lehce doložit a říci, kdo tam dělal technický dozor, kdo dálnici projektoval, nebo daný úsek, kdo si vynutil, že tam možná byly používány materiály ze skládek a jaké materiály, co že to tam všechno je. Vždyť se přece začaly dělat nějaké vrty. Jaké jsou z toho výsledky? Promlčení nějakých valorizací. To asi na starosti konkrétní odbor a konkrétní lidé na Ředitelství silnic a dálnic. Pan ministr si tady nevidí do úst. jsem tady při hodnocení situace na ŘSD říkal, že je ponižován útvar kontroly kvality. Hlavně by měli členové komise pohlídat, co s tím dál. Jestli se necháme ošulit a někdo tam bude něco lepit nějakou dobu, a pak náklady ponese stát, což se obávám, že to tak skončí, anebo jestli se jim to vrátí a řekneme: my jsme si objednali za 7 mld., jestli miliardu stál kilometr, perfektní dílo s nějakou životností, s nějakými parametry, a chceme, abyste nám ho dali. A dělejte si to, jak chcete. Můžu vám říct jedno. Jestli je opravdu v náspech struska, jestli jsou tam opravdu odpadky, nedej bože, jestli tam někdo snad něco navezl i z lagun, tak to není na nějaké dílčí opravy, a ještě šetřil na zpevňování terénu. Z Prahy vím, že se takový jeden případ tady stal, ale nebyla to struska, bylo to bahno. Ale nájezd se prostě musel kompletně přestavět, protože pořád ujížděl a stabilní to není. Tyto materiály se stabilizují výrazně delší dobu než nějakých šedesát měsíců. Co se týká mostů, jsou to všechno standardní věci. A jestli to někdo udělal špatně, za éry socialismu za tohle chodily kožené kabáty a lidi sbíraly. Dneska mám pocit, že se může stát cokoliv. Když nám to bude umožněno, je nás málo, tak do komise vyšleme jednoho zástupce, který i vztah k Moravskoslezskému kraji. Vůbec členům tuto roli nezávidím. Tlaky budou obrovské a myslím si, že je to namístě. by také zajímalo, kdo si tady tímhle způsobem dovoluje tohle dělat. jsem dlouhodobě kritizoval, co se tady děje. Bohužel varuji do budoucna. Jestliže tam dáte člověka, který se předtím v této branži nepohyboval a neví, jaké že jsou praktiky dodavatelů staveb, dozoru a podobně, tak z něj jenom udělají hlupáka a bude to pokračovat dál. Zrovna tak, tohle je výsledek, ta mizerná kvalita za možná předražené peníze. Nedělejte si iluze. My říkáme zloději, ale ono to všechno zřejmě běželo sofistikovaně podle zákona přes změny, nepřesnosti projektů a tak dále a tak dále. Takže nemyslete si, že kdyby policie mohla konat, tak by snad konala. Ale všechno sedí, je to ve smlouvách. Všude jsou nějaké rozdílovky. Většinou to začíná u mizerných projektů, u požadavků a tlaků různých iniciativ, u tlaku starostů, co ještě si tam chtějí přidat, jiní vydírají, že nedají souhlasná stanoviska jejich státní správy, do kterých by neměli zasahovat. Takže ono je to jedno s druhým. To, že jsou problémy na dalších úsecích nebo na dalších stavbách, navrhoval jsem tady, a jediná ODS, mám pocit, nás podpořila, aby vznikla vyšetřovací komise pro řadu dalších věcí. A ne, že by šla úplně do hloubky. Jak by někdo zjistil, co tam spáchali s dodatkem na rekonstruovaném úseku D1, tak to snad není potřeba dlouho řešit. Stačí předložit dodatek a říct, kdo ho podepsal, kdo u toho byl, a pak jenom ekonomickou analýzu a může následovat: buď je to v pořádku, anebo orgány činné v trestním řízení. Vy jste to neumožnili. Přijde mi zvláštní, když od nejsilnější strany koalice zazní, že z krizového manažera se stal manažer v krizi. Tak to řešte. A si myslím, že ti dva zodpovědní, kteří dnes nesou spoluzodpovědnost za stav rezortu dopravy, jsou Bohuslav Sobotka a Andrej Babiš - bez pardonu. Budeme podporovat vznik komise, dáme tam svého zástupce. Nebude to jednoduché. Co bude problém, jestli tam běží, a to nevím, ale zřejmě ano, nějaká trestní řízení, pak je problém, že může dojít k úniku informací. Ale to záleží na vás, jak bude komise zabezpečena, která data budou poskytnuta, která nebudou. jenom principiálně kdyby pohlídali, že někdo udělá a dotáhne proces zjišťování a proces nápravy věci, jak , kdyby tohle komise dokázala, tak klobouk dolů a bylo by to obrovsky přínosné. Nám se kdysi vysmívali, když město založilo vyšetřovací komisi na utopené metro. Byl jsem jediný politik, který tam byl, který předsedal jako člen, jinak tam byli samí odborníci. Bylo to terčem vtipů, brutálního nátlaku médií zaplacených z jedné a druhé strany, to znamená Dopravní podnik, tehdejší management, versus tehdejší dodavatelé některých věcí. Dělali z nás pitomce oboustranně. Bylo to krajně nepříjemné, zastání nebylo. Někteří politici tam sehráli krajně nehoráznou roli v tom, že chodili jako přizvávaní, protože chtěli monitorovat, co že to tam je. Nicméně reálným výsledkem bylo postavení protipovodňové ochrany metra, odchytávání slabých míst, nový systém v průchodech, kterými se zatápělo metro, průběžné kontroly, v jakém stavu jsou uzavírací vrata, přizpůsobení se, nové standardy na metro, co se týká z hlediska bezpečnosti a správy, kde se zavedly báňské standardy pro toto dílo. To předtím nebylo. A další a další věci. Samozřejmě veřejně jsme skončili skandalizováni, ale v reálné rovině, doufám, komise, odborníci pomohli obrovsky moc. Je to i další zkušenost. Samozřejmě bude dobré, když si komise přizve ke spolupráci nějaké odborníky. Upozorňuji, že tehdy jsem měl řádově lepší zkušenosti s lidmi z Vysoké školy báňské z Ostravy. Ovšem teď to pro může být žinantní, že to je v jejich regionu, na rozdíl od pražských. Když jde na lámání chleba a dáte lidem pocit bezpečí, že to nebude zneužito proti nim, tak oni vám pravdu řeknou poměrně rychle. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name