2013-019-01-060
60. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 339/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Děkuji vám , pane poslanče . Eviduji tři přihlášené do rozpravy - první je pan poslanec Vilímec , dále pan poslanec Faltýnek a jako třetí pan poslanec Kováčik . Poprosím pana poslance Vilímce , aby se ujal slova .
Poslanec Vladislav Vilímec
Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně a kolegové , chtěl bych upozornit na možná pro někoho dílčí aspekt , ale pro mnohé nebo pro některé vcelku zásadní , který ani vlastně nezmínil pan ministr ve své úvodní řeči , myslím ani paní zpravodajka . Upozornil na to až pan Tomáš Kučera , a to na změnu kompetencí dosavadních orgánů ochrany zemědělského půdního fondu , které také tento sněmovní tisk přináší , a to především ve vztahu k jednotlivým typům obcí . Víte , od doby zániku okresních úřadů a vzniku obcí s rozšířenou působností k 1 . lednu 2003 se neustále diskutuje o pozici jednotlivých typů obcí , o pozici především těch obcí , které zůstaly v kategorii tzv . obcí s pověřeným obecním úřadem . Velmi dobře si pamatuji tehdejší diskusi , když vznikaly obce s rozšířenou působností . Ani náznakem tehdejší vláda , byla to vláda sociální demokracie , či tehdejší představitelé Ministerstva vnitra nezmiňovali , že to povede také k dlouhodobé snaze fakticky zlikvidovat výkon státní správy na pověřených obcích . Tehdy probíhaly velké debaty o postavení a počtu obcí s rozšířenou působností . K tomu se nechci vracet . Po těch deseti letech se mi zdá , nebo jsem přesvědčen , že kýženého efektu se moc nedocílilo , že přiblížení výkonu státní správy se totiž mnohde nekonalo a konalo se spíše oddálení výkonu státní správy ať již na obce s rozšířenou působností od těch původních obecních úřadů s pověřeným úřadem , anebo na krajské úřady . Během těch deseti , nebo dnes již jedenácti let se také s různou mírou intenzity v jednotlivých volebních obdobích začala přesouvat skutečně kompetence státní správy od obcí s pověřeným úřadem , a to především směrem k obcím s rozšířenou působností . Jednalo se vždy o takovou salámovou metodu , protože fakticky žádná koncepce či reformy , další reformy veřejné správy nebyla přijata . Myslím , že takto se postupovat nedá . Jsem dlouholetým místostarostou města s pověřeným úřadem , proto také tady vystupuji . Když říkám dlouholetým , tak pamatuji v této pozici 24 let . A skutečně nepochopím , proč ze stran nebo strany některých ministerstev se neustále rodí pokusy o likvidaci výkonu státní správy na těchto obcích . To jsou totiž obce , které disponují zkušeným administrativním aparátem , odborností , a není většinou žádného důvodu , proč by se mnohé kompetence k výkonu státní správy měly přesunovat někam jinam . Ministerstvo životního prostředí již na konci , vlastně v samém závěru minulého volebního období učinilo takový neúspěšný pokus , když do senátní novely zákona o zemědělském půdním fondu prosadilo v Poslanecké sněmovně zrušení orgánů ochrany zemědělského půdního fondu na pověřených obcích . V zásadě provedlo to , co teď s mírnou obměnou se navrhuje v tomto sněmovním tisku . Senát tehdy přijal pozměňovací návrh , na kterém se podílel vedle samotných senátorů také Svaz měst a obcí . Ten pozměňovací návrh celkem logicky nastavoval kompetence jednotlivých orgánů zemědělského půdního fondu podle přirozené úlohy jednotlivých stupňů státní správy , ať už se jedná o obce s rozšířenou působeností , s pověřeným úřadem , krajské úřady , anebo Česká inspekce životního prostředí . Bohužel došlo k rozpuštění Sněmovny , nebo bohudík , to nechci teď hodnotit , a ten zákon spadl pod stůl , protože o pozměňovacím návrhu Senátu již neměl kdo rozhodovat . V novém volebním období , pravda , s jinými aktéry je tento návrh opět na stole . Když jsem si ho včera podrobně přečetl , tak opět odkazuje na dávné usnesení , hodně fousaté usnesení vlády někdy z roku 2006 . Cílem toho usnesení vlády rozhodně nebylo likvidovat státní správu na obcích s pověřeným úřadem . Když bych ocitoval z důvodové zprávy , tak se v důvodové zprávě tohoto sněmovního tisku na konto rušení orgánů ochrany zemědělského půdního fondu na obcích s pověřeným úřadem píše , že ve značné míře již působnost obecních úřadů obcí byla koncentrována v obcích s rozšířenou působností , jak to umožňuje zákon o obcích . Tomu skutečně nerozumím , hlavně tomu dodatku . Na jiném místě , a to myslím , je také zajímavé , se při vyhodnocení přínosů a nákladů připouští , že převedením kompetencí z pověřených úřadů může dojít ke zvýšení nákladů na dopravu a k větším časovým nárokům jak pro obce s rozšířenou působností , tak i pro žadatele . Mluví se o úspoře mzdových nákladů u obcí s pověřeným úřadem , spíše o hypotetické , zároveň - a to bych chtěl podtrhnout - však novela ohledně změny v kompetencích a zavedení nových kompetencí přinese potřebu navýšení prostředků z veřejných rozpočtů . Sečteno a podtrženo , celkové úspory změn těch kompetencí jsou totiž nižší než celkové náklady . V odůvodnění naleznete pouze stručné shrnutí připomínek některých resortů , včetně České inspekce životního prostředí , která požaduje i v souvislosti se změnami kompetencí navýšení o 11 funkčních míst . Ani zmínka o tom , že s tímto návrhem především v některých aspektech zásadně nesouhlasí Svaz měst a obcí České republiky . To je velmi pozoruhodné . Nechci hodnotit tuto novelu v jiných oblastech navrhovaných změn , to učinili mí kolegové . Já věřím , že - byť je na to , pokud projde deset dnů , velmi krátká doba - zvítězí zdravý rozum a v dalším projednávání zákona upustí Ministerstvo životního prostředí předbíhat dobu a upustí od snahy likvidovat orgán ochrany zemědělského půdního fondu na obcích s pověřeným obecním úřadem . Nic to totiž nepřinese , pouze to komplikuje lidem život . Víte , mnohokrát mluvíme o potřebě podpořit venkov . Ve skutečnosti však takovými návrhy děláme vše pro to , abychom lidem na venkově život co nejvíce ztrpčovali . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name