57. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 288/ - prvé čtení
Poslanec Augustin Karel Andrle SylorVáženékolegyně,váženíkolegové.Jáopravdunaminimumzkrátímtensvůjprojev.Konstatujijenomto,žehnutíÚsvitajáosobněbudemepodporovatprojednávánítétonovelynebotohotozákona,avěřím,žetobudekuprospěchunašehoškolství.Děkuji.Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováJáděkuji,ajenomupozorňujikolegy,žeještěnekončíme,mámeambicidojettentobod.Prosím,abysteneopouštělijednacísál,abychombylischopniodhlasovatpřikázánívýborům.Děkuji.NyníprosímkmikrofonupaníposlankyniSemelovou.Poslankyně Marta SemelováDobrýden,váženékolegyně,kolegové.Bylotadytohoužhodněřečeno,přestodovoltepárpoznámekktétorozsáhlénovele.Pokudsejednáopředškolnízařízení,kdesedávámožnostministerstvůmaostatnímorganizačnímsložkámstátu,předpokládáse,žetobudemožnoprodětizaměstnanců,vlastněvíceménějsoutofiremníškolky,játopovažujuzarozumnévzhledemknedostatkumístvmateřskýchškolách.Ovšemnadruhoustranudoufám,žetonesklouznektomu,žebudouzakládánypřiministerstvechadalšíchorganizacíchdětskéskupiny,kammaminkyodložísvédítěránojenomnahlídání,aležesebudejednatopravduopředškolnívzdělávání.Pokudjdeopřípravnétřídyzákladníchškol,tadyseumísťujídětipředzahájenímpovinnéškolnídocházky,dnesjetotedyprodětisdiagnostikovanýmsociálnímznevýhodněním,anavrhujeserozšířenínadalšískupinydětí,zejménaprodětisodkladem.Vtésouvislostibychchtělaupozornitnato,žemámesíťmateřskýchškol,ikdyžnedostatečnou,alejsoutoškoly,kdejsouprávěkvalifikovanéučitelkypropředškolnívzdělávání.Atadyjábychvidělatogrospředškolníhovzdělávání,abysenámtonepřesouvalostálevícavícdopřípravnýchtříd.Pokudjdeopřípravnétřídy,mámtadyjednuvýhradu.Nevím,pročbyvnoveleškolskéhozákonamělabýtrozšiřovánamožnostzřizovatpřípravnétřídyzákladníchškolproregistrovanécírkveanáboženskéspolečnosti.Myslímsi,žetatopotřebanenízrovnavhodná,nenínutná.Některétypasáže,cojsemmělapřipravené,přeskočím,abychtozkrátila.Kladněmusímhodnotitpovinnoujednotnouzávěrečnouzkouškuvoborechstředníhovzdělávání.Myslímsi,žeministerstvobytotomělogarantovat,anakonecotépotřeběaotom,žestímškolysouhlasí,svědčíto,žeikdyžtonebylopovinné,takvtomminulémroceaž87%školužsamosektétojednotnézkoušcepřihlásilo.Pokudjdeotujazykovouzkoušku,kterábymohlazaurčitýchpodmíneknahraditjednuzkouškutéprofilovéčástimaturitnízkoušky,takjábychtadyapelovalanato,abyskutečněbylyvybránytyinstituce,kteréopravduzajistíkvalitujazykovézkoušky,abynámnepokleslaúroveňjazykovéhovzděláváníještěvíc.K§16,toznamenápodpůrnéopatřeníprožákysespeciálnímivzdělávacímipotřebami,tadybylořečenovícneždost.Játamřadutěchkrokůvelicevítám,myslímsi,žejedobře,žejsoutamipodpůrnáopatřenítohonižšíhostupně,kdybudemocirozhodovatpedagognazákladěznalostitěchdětí,kdynebudemusetbýtzbytečnépapírování.Nadruhoustranuměmrzí,žeběhemtřínebočtyřdnůdošlokezměnámvtomsmyslu,ževarianta,kterábylapřipomínkovánaAsociacíspeciálníchpedagogů,krajiadalšími,bylapojednánívládypozměněna.Tadysimyslím,žejepotřebaopravdudiskutovatsodborníky,protoženenímožné,abyžáci,kteřípotřebujíbýtzařazenirovnoudospeciálníchškolnebotříd,procházelicelýmtímmartyriemtak,jakjetadyuvedeno.Kvitujiopatřeníprotinesprávnýmstravovacímnávykůmdětí.Jáosobnějsembylavelkýnepřítelvždyckytěchvšechškolníchautomatů,kdejsoupředraženésladkosti,předraženékolyadalšínápoje.Akromětoho,žetomávlivnabudoucístravování,navývojdítěte,takmusímříct,žetomávelkývlivinavztahymezidětmi.Protožemáteděti,kterésinemůžoudovolitanipořádnousvačinuzdomova,apotommáteděti,kterépřijdoudoškolysplnýmipeněženkami,dělajímachry,aurčitětoneděládobrotumezitěmidětmi.Anavícsetadyvtésouvislostiprojevuješikana,okrádáníatakdále.Takžejátojediněvítám.Přitépříležitostijenomjednupoznámku.Kdyžjsmesetadybaviliozákonuodětskýchskupinách,takmimojinéjsmesiříkaliněcoiostravování,žeposkytovatelnemusídávatdětemobědy,žesijemaminkypřipravídomaadonesoudoškolynebodotédětskéskupiny.Nazákladníchškoláchmůžetebýtsvědkytoho,jakdětichodínebezobědů,aleibezsvačindoškoly,žetirodičevmnohémjimjenepřipravují.Pokudjdeoregistrpedagogickýchpracovníků,jábychbylaráda,kdybybylconejjednoduššívtomsmyslu,abynebylyškolyzbytečnězatěžoványpapírováním,alejinaksmyslvtomvidímten,žeopravdubudememítpřehled.Nakonecsetoprojeviloipřiprojednávánízákonaopedagogickýchpracovnícíchvtom,kteréoborypotřebujeme,kterésenámnedostávají,kterýchjenadbytek.Jepotřeba,abytopotombyloskutečněvyužitopřijednáníspedagogickýmifakultami,skrajiatakdále,abytonebyljenomregistrproregistr.Jinakdobudoucnasimyslímžejetovpořádku.Pokudtydalšítechnickézáležitostivynechám,nazávěrjenomjednupoznámku,atojedomácínebotakzvanéindividuálnívzdělávání.Jepovolenonaprvnímstupni,probíhajídiskuse,bylovidětkolemdruhéhostupně,kdejeověřování.Jásimyslím,žedomácívzděláváníbyúplněmělozmizetzeškolskéhozákona.Některépřípady,cosetýkádětísezdravotnímiproblémy,sedajířešitjinýmzpůsobem.Aleuvědommesi,žesevkolektivudětiučíkomunikovatsesvýmivrstevníky,žeseučíprosazovatsvénázory,aletaképřijímatnázoryjiných.Učísepřijímatporážku,aleivítězit.Tojsouvšechnověci,kteréjsounenahraditelnéakekterýmpřispíváitaškola,kteránejenomvzdělává,alevychovávátakyprobudoucnost.Apokudsejednáodruhýstupeň,mypožadujemepedagogickoukvalifikaci,magisterskéstudium,aprobaci.Adomasinedovedupředstavittohogeniálnírodiče,kterýzvládnesevzděláním,kteréaninenípedagogické,obsáhnoutcelouškáluvyučovacíchpředmětůodčeštinypřeschemii,přeszeměpis,přesvýchovyatakdále.Takžetojenompoznámkaktomudomácímuvzdělávání.Děkujizapozornost.