|

2013-012-06-025

25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení

Date2014-07-30
Meeting2013/012
Agenda Item2013/012/025
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/bqbs/b19102501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   009 < Page 010 > 011

Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Další faktickou poznámku nahlášenu pan poslanec Marek Benda. Prosím, máte slovo. Poslanec Marek Benda Pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, jenom krátkou poznámku k panu navrhovateli. Podklady, které vám připravují, nejsou správné a pravdivé. Tvářit se, že se jedná o novelu zákona, když součástí této tzv. novely zákona je zrušení toho starého zákona, na to se stačí opravdu podívat na stranu, abych vám to řekl přesně, sedmdesát šest, na zrušovací ustanovení, která říkají, že se zrušuje zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech, služební zákon. Čili tento zákon se zrušuje, ten prosím se nenovelizuje. Upozorňoval jsem na to i vládní legislativu, i vás jako navrhovatele opakovaně, že podle mého názoru toto vůbec není možný legislativní postup. Vy to ignorujete. Je to samozřejmě možné ignorovat, ale jestli je něco opravdu brutálním přílepkem, tak je zatvářit se, že zákon, který jsem chtěl novelizovat, zrušuji a místo něj přijímám nějaký úplně jiný. Ale prosím, neříkejte tady víckrát, že novelizujeme ten starý zákon, když ho vy sami v tom návrhu zrušujete! Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Neeviduji žádnou faktickou poznámku, tudíž přistoupíme... Pan poslanec Sklenák s faktickou poznámkou. Poslanec Roman Sklenák jen pár poznámek v rychlosti k tomu, co zde zaznělo. Samozřejmě pokud jsem mluvil o novelizaci, tak jsem mluvil v souvislosti, že je použita terminologie a struktura původního zákona. Co se týče rozhořčení paní kolegyně Černochové, nevím, proč měla pocit, že zde moralizuji. jsem shrnoval fakta, konstatoval, protože pokud zde zaznívalo, že komplexní pozměňovací návrh dostali opoziční poslanci 3. 7., což zde zaznívalo, tak jsem poukázal na to, že jej dostali 30. května. To je prostě pravda. A že komplexní pozměňovací návrh v tom tisku nemá obsaženu důvodovou zprávu, to je samozřejmě v pořádku a je to logické, protože komplexní pozměňovací návrh je usnesení ústavněprávního výboru a nebývá zvykem, aby v usnesení výboru jeho součástí byla důvodová zpráva. Místopředseda PSP Jan Bartošek Děkuji. Přistoupíme tedy k řádně přihlášeným do rozpravy a první je pan poslanec Ivan Adamec. Máte slovo. Poslanec Ivan Adamec Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, hezké odpoledne. se přiznám, když jsem tady poslouchal některé příspěvky, že jsem myslel, že na řádné přihlášky se vůbec nedostane, nicméně stalo se a jsem tomu rád a rád bych se s vámi podělil ještě ve třetím čtení o některé poznatky ohledně tohoto tzv. služebního zákona. A rozhodně cílem mého vystoupení je, abychom zvážili jeho navrácení do druhého čtení. si myslím, že je to potřeba, protože padala tady slova koncepční. tedy nevím po dnešní rozpravě, jestli někdo věří tomu, že ten návrh zákona je koncepční. , co jsem slyšel, tak tedy pod slovem koncepční si představuji něco úplně jiného. Dále tady padlo, že opozice se chová hloupě nebo že je hloupá opozice. bych chtěl před tímto názorem varovat a vůbec i před tímto pocitem, protože každý jednou bude v opozici třeba, ale opozice přece, to jsou rady zadarmo. To je staré moudro. A dokonce se někdy říká, že to jsou dobré rady zadarmo, takže bych s tímto nehazardoval a rozhodně bych takto nehovořil. jsem měl to štěstí, že jsem tento víkend byl služebně na Slovensku, byl jsem v Záhoří, v Senici a shodou okolností jsme se tam bavili o tématech, která trápí českou politickou scénu, a padl tam samozřejmě i služební zákon. A jsem se vyptával, jak to je na Slovensku, co se tam všechno stalo a jak to hodlají řešit. Ale přesto musím říct, že jsem si připravil ještě přehled zemí - nebojte se, nebudu zdržovat, nebudu je číst -, kde to řeší v rámci Evropy různým způsobem, a rozhodně není cílem v těchto zemích a nebylo cílem vytvořit nějaký nový generální úřad, generální ředitelství. Řeší se to různým způsobem a myslím si, že určitá nutná kontrola parlamentního dozoru nad úřednictvem je potřeba. Klasický příklad je Velká Británie. Možná jste si přečetli, jak funguje systém ve Velké Británii, kde víceméně v roce 1968 zrušili ministra pro státní správu. Mimochodem byl to politik, který měl na starosti řízení státní správy. Jeho funkci sloučili s funkcí předsedy parlamentu a víceméně je to tak, že i přestože rozhodně známe všichni britský sitcom, seriál Jistě, pane ministře, že i oni s tím mají určité problémy a říkají de facto, když si to přeložíte, že současný český návrh jde proti tomu, co oni cítí jako potřebu, že úředníci se začali chovat velmi specificky, že mají pocit nenahraditelnosti a že prostě nemusí ani plnit příkazy ministrů, protože holt se jim za to nic nestane. David Cameron zahájil, myslím, v roce 2001 reformu veřejné správy. Myslím si, že i přesto, že tam mají parlamentní dohled, uvažují tak, že je potřeba zmírnit, řekl bych, tu takzvanou odpolitizovanost služebního zákona. Nicméně vrátím se na Slovensko. Na Slovensku byl se zákonem o státní službě zaveden i Úrad pre štátnu službu. Toto opatření bylo zdůvodňováno tím, že je třeba nezávislého úřadu, který bude jmenovat úředníky na základě kvalifikačních požadavků. Vláda Mikuláše Dzurindy však tento úřad později zrušila s odůvodněním, že úřad nedokáže efektivně vybírat úředníky s přihlédnutím k místním specifikům. Oficiálně jsme se od partnerů ze Slovenska dověděli, že se v praxi naráželo na problémy, kdy v Bratislavě byli vybíráni úředníci do všech regionů. Obecné kvalifikační požadavky však nepřihlížely k místním specifikům a nově vybraní úředníci nebyli vždy pozitivně přijati do místních kolektivů. Tím se některé úřady paralyzovaly a místo práce se v nich vedly boje o vliv nad vedením úřadu. To je zajímavá informace, ale na Slovensku je to ještě trochu jinak než u nás. My totiž máme ještě jiné specifikum proti Slovákům. Slováci důsledně oddělili státní správu od samospráv. To jsme my nikdy neudělali, máme dnes smíšený model a máme i úředníky, kteří vykonávají státní správu a do režimu tohoto systému spadat nebudou. Takže oni to tam mají velmi jednoduché. Dokonce, abych po pravdě řekl, některé kruhy uvažují znovu o zřízení tohoto generálního úřadu. Nicméně když jsem se ptal lidí, kteří se v politice pohybují konkrétně... Slovensky to neumím, česky mi řekli, že ten úřad byl na dvě věci: na nic a jsem slušně vychovaný, dál pokračovat nebudu. I tady je potřeba to tak vnímat, že vytváříme jistou kastaci úředníků, státních úředníků, a že jiní úředníci, kteří pro stát vykonávají tuto službu, jsou vyňati z tohoto zákona. Myslím si, že to také není dobře, protože to rozhodně nějakým způsobem nepřispěje k dobré náladě ve společnosti. Musím říct, že tady zarazila ještě jedna věc. Říkám to pokaždé, když se dostanu k mikrofonu, a musím to říct i dnes: Prosím vás, prosím i pány ministry, aby se tu neopírali o vyjádření Rekonstrukce státu. Jak tady bylo řečeno, je to jedna z mnoha lobbistických organizací, které si prosazují své zájmy, aniž by samy cokoli investovaly do těchto zájmů, obracejí se na nás, na poslance, a různými způsoby od nás požadují, abychom se nějakým způsobem dle jejich zájmů chovali. Nemyslím si, že to sem patří, a rozhodně bych si přál, abychom k lobbistům zaujali vždy stejný postoj, minimálně o nich tady veřejně nemluvili. Musím říct, že jestli si někdo myslí, že po těch martyriích, která tady proběhla, že tento návrh zákona je koncepční, že je opravdu dobře připravený - a víte, co ještě na závěr nejvíc irituje? Že ministr, který tento zákon v gesci, ten tu vůbec není. Neřekl k němu ještě ani slovo. Pokud se ptáte, který je to ministr, je to pan ministr Chovanec. Dámy a pánové, myslím si - vraťme to do druhého čtení, jednejme. Protože účelem není, aby platil původní zákon o státní službě. Účelem je, abychom vytvořili dobrý nový zákon o státní službě tak, aby vyhovoval našim podmínkám a zároveň splnil podmínky Evropské komise. Děkuji vám za pozornost a omlouvám se, že jsem byl tentokrát malinko delší.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name