2013-006-02-002
2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 10/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová
2 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 48 / 1997 Sb . , o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 10 / - druhé čtení Předložený návrh z pověření vlády uvede ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček . Prosím , pane ministře , ujměte se slova .
Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček
Vážená paní předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , dámy a pánové , dovolte mi , abych připomněl obsah předkládaného návrhu zákona novelizujícího zákon o veřejném zdravotním pojištění . Cílem předložené právní úpravy je implementovat do českého právního řádu unijní směrnici o uplatnění práv pacienta v přeshraniční zdravotní péči , jejíž transpoziční lhůta vypršela již dne 25 . října 2013 , tedy před více než třemi měsíci . Tato skutečnost je důvodem mé prosby , aby při projednávání tohoto návrhu zákona nebylo uvažováno o jiných možných úpravách zákona o veřejném zdravotním pojištění než o těch , které s transpozicí zmíněné směrnice bezprostředně souvisejí a respektují mantinely touto směrnicí stanovené . Ministerstvo zdravotnictví samozřejmě vnímá mnoho oblastí , které by měly být do budoucna v zákoně o veřejném zdravotním pojištění řešeny , ale tyto změny předložený vládní návrh neobsahuje také z toho důvodu , aby nebyla ohrožena jeho cesta legislativním procesem , a to s ohledem na již uplynou transpoziční lhůtu . V tomto ohledu vás musím informovat , že Evropská komise již minulému ministrovi zahraničních věcí zaslala upozornění týkající se neprovedení ustanovení této směrnice do našeho právního řádu . Zmíněným dopisem byla vláda ČR vyzvána k vyjádření s tím , že reálně hrozí žaloba k Soudnímu dvoru EU a uložení peněžité sankce . Návrh zákona v souladu se zmíněnou směrnicí zakládá nárok českých pojištěnců na náhradu nákladů , které vynaložili na zdravotní služby , jež se rozhodli čerpat v jiném členském státě EU . Toto samozřejmě není jediný nárok pojištěnců vyplývající z evropského práva . Již několik let se uplatňují také nařízení EU týkající se tzv . nezbytné péče a plánované péče povolované příslušnou zdravotní pojišťovnou , kdy je tato péče čerpána v jiném členském státě EU , Evropském hospodářském prostoru a ve Švýcarské konfederaci . Jedná se tedy o jisté doplnění dané oblasti . Předložená úprava nově stanoví , že by pojištěnci měly být nahrazeny náklady za zdravotní služby , které čerpal v jiném členském státě EU a které zároveň nespadají do okruhu zdravotních služeb řešených zmíněnými nařízeními . Pojištěncem vynaložené náklady se pak nahrazují do výše nákladů , které by byly zdravotní pojišťovnou vynaloženy , pokud by byly dotčené zdravotní služby čerpány na území ČR , ovšem vždy maximálně do výše skutečných nákladů . Návrh byl projednáván na celkem třech schůzích výboru pro zdravotnictví , přičemž nejdiskutovanější otázkou byla problematika tzv . předchozího souhlasu . Směrnice totiž připouští , aby hrazení nákladů za některé zdravotní služby bylo podmíněno předchozím souhlasem zdravotní pojišťovny . Kategorie zdravotních služeb , u nichž lze poskytnutí náhrad podmínit předchozím souhlasem , jsou ve směrnici stanoveny velice restriktivně s tím , že musí jít o konkrétně vymezené zdravotní služby . S takovými službami se do budoucna pojí také další povinnosti zahrnující opakovaná hlášení Evropské komisi , a to včetně odůvodnění , proč je nezbytné , aby byly nadále podmíněny předchozím souhlasem . Podmínky stanovené směrnicí v českém právním řádu splňují zdravotní služby vymezené v nařízení vlády o místní a časové dostupnosti . Proto také vládní návrh stanoví , že vláda může svým nařízením vymezit jako služby podléhající předchozímu souhlasu jen ty služby , které jsou obsaženy v nařízení vlády o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb . Výbor pro zdravotnictví se v tomto směru usnesl na pozměňovacím návrhu , v němž rozšířil možnost vymezení těchto služeb nad rámec , který směrnice umožňuje . Jde tak proti smyslu směrnice spočívajícímu v lepším fungování vnitřního trhu a usnadnění mobility pacientů v rámci EU . Z tohoto důvodu s ním nemohu vyslovit souhlas . Vážená paní předsedající , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , v tomto smyslu se na vás obracím s prosbou , aby byl při projednávání případných pozměňovacích návrhů respektován obsah , smysl a účel směrnice , která má být transponována . Je tedy zcela nezbytné , a to i s ohledem na závazky ČR vyplývající z členství v EU , aby byl předložený návrh zákona projednán a schválen bez zbytečného odkladu , a proto se na vás obracím s žádostí o jeho podporu . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name