Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciFichtnerovi.SdalšířádnoupřihláškousepřihlásilpanposlanecAntonínSeďa.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Antonín SeďaDěkuji,panemístopředsedo.Váženýpanepředsedovlády,váženíčlenovévlády,váženékolegyně,kolegové,návrhzákonaokybernetickébezpečnostivycházízusnesenívládyozřízeníNárodníhocentrakybernetickébezpečnosti,anutnoříci,ževzhledemksoučasnýmbezpečnostnímhrozbámjepotřebný.Přestožepodporujipostoupenínávrhuzákonadodruhéhočtení,dovolímsiněkolikpoznámek.ZdásemidocelakomplikovanávlastnístrukturarozdělenípracovišťCERT.Užtotadyvlastněbylořečeno.Otázkoutakéje,kterézoboupracovišťbudetím,kterébudenavázánonazahraničíabudejednotnýmkontaktnímmístemprocelouČeskourepubliku,nakterésebudezahraničíobracet.Zákondálevymezujeprvkykritickéinfrastruktury,atojakkomunikační,takinformační.Cokonkrétněbudespadatdokritickéinfrastruktury,rozhodnevládasvýmnařízením.CERTbudeaplikovatbezpečnostníopatřenístanovenávyhláškouNárodníhobezpečnostníhoúřadu,takjakoprotiopatření,kterábudouvyhlašovánaNBÚ.Jenutnoupozornit,ževelkáčástkritickéinfrastrukturyjevmajetkuprivátníchsubjektů,takžeNárodníbezpečnostníúřadzdebudemluvitdotoho,jakábezpečnostníopatřenímajíaplikovattyprivátnísubjekty,kteréprovozujíprvkykritickéinfrastruktury.Jakáopatřeníaprotiopatřenítobudou,lzejenodhadovat.Napříkladmá-libýttypickýmprotiopatřenímúpravabezpečnostníchpravidelfirewallu,jakseNárodníbezpečnostníúřadvůbecdostanekeznalostitoho,jakýfirewallkonkrétněsprávcepoužíváajakjenastaven?Navrhovanýzákonrozdělujeinformačnísystémyveřejnésprávynavýznamnéanevýznamné,anižbyalenaznačil,cojepronějkritériemvýznamnosti.PřitomvýznamnéinformačnísystémyveřejnésprávybudoumusetprůběžněaplikovatbezpečnostníopatřenístanovenávyhláškamiNárodníhobezpečnostníhoúřaduatakéaplikovatprotiopatřenívyhlašovanázestranyNBÚ.Naprotitomunevýznamnéinformačnísystémyveřejnésprávybudoumusetpouzeaplikovatonavyhlašovanáprotiopatření,alenemělabysejichtýkatbezpečnostníopatření.Váženéposlankyně,váženíposlanci,chcipoložitotázkukdiskusiprodruhéčtenínávrhuzákona,zdatytopravomociNárodníhobezpečnostníhoúřadubynemělybýtvícepoddemokratickoukontrolouparlamentu.Taktéžsidovolímpoznamenat,žeexistujíinformačnísystémyveřejnésprávy,kteréspadajípodzákončíslo365/2000Sb.,oinformačníchsystémechveřejnésprávy.Vedlenichseveveřejnésprávěprovozujeřadadalšíchsystémů,kterépodtentozákonnespadají,atímaninebudouspadatdopůsobnostizákonaokybernetickébezpečnosti.Problémmůženastativoblastiinformačníchsystémůsamosprávavyššíchsamosprávnýchcelků.Asinejširšískupinou,nakterounovýzákonokybernetickébezpečnostidopadne,budouvšichniposkytovateléslužebelektronickýchkomunikacíasubjektůzajišťujícíchsítěelektronickýchkomunikací.Tatoskupinaposkytovatelůslužebelektronickýchkomunikacíaprovozovatelůsítíelektronickýchkomunikacíspadádopůsobnostizákonačíslo127/2005Sb.,oelektronickýchkomunikacích.Vedletohoaleexistujeřadadalšíchsubjektů,jejichžčinnostpadápodzákončíslo480/2004Sb.,oněkterýchslužbáchinformačníspolečnosti.Jsoutozejménavšichniposkytovateléobsahu,např.Seznam,InternetInfo,poskytovateléhostingovýchslužebadalšíchslužeb,atidopůsobnostinovéhozákonaokybernetickébezpečnostizřejměspadatnebudou.Tolikpárpoznámekkzákonu.Doporučujipostoupitdodruhéhočteníaděkujizapozornost.