2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 10/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch FilipPaníposlankyně,jáváspřerušímapožádámvšechnykolegyoklid.Pokudmátejinétémakdebatě,prosím,převeďtetutodebatudokuloárůavtomtosálebudejednánopouzeotiskuč.10.Děkuji.Prosím,pokračujte.Poslankyně Soňa MarkováDěkuji.Takžetentonávrhzákonazavádísoučasněročnílimit2500korunnahrazenídoplatkůzaléčivépřípravkyapotravinyprozvláštnílékařskéúčelyčástečněhrazenézezdravotníhopojištění.KomunistickástranaČechaMoravysedlouhodoběplněstavízazájmypacientů,aprotoopakovaně-poprvéjižvroce2008-předkládázákonyapozměňovacínávrhykzákonuoveřejnémzdravotnímpojištěnínaúplnézrušenítzv.regulačníchpoplatkůazároveňpodporujemevšechnynávrhy,kterébyvedlykezmírněníjejichnegativníchdopadů.Dovolteminynímalýexkurzdohistorie.Ústavnísoudrozhodldne20.května2008oústavnostizavedenítěchtopoplatkůipřesto,žebylyzavedenybezprecedentnímzpůsobempřijetímrozsáhléhopozměňovacíhonávrhupředloženéhoažvprůběhudruhéhočtenízákonač.261/2007Sb.,ostabilizaciveřejnýchrozpočtů,abyltotypickýpřílepek.Tedybezmožnostidostatečnéhoprojednáníaposouzenívřádnémlegislativnímprocesu.VSenátutentonávrhnebylvůbecprojednáván.ÚstavnísoudpřisvémrozhodovánívyužilodůvodněnítehdejšíhoministraJulínka,žejedinýmdůvodemzavedenípoplatkůjejejichregulačníúčinekprotinadužívánízdravotnípéče.Soudsenazákladětohovyhnulnámitce,žezapéčisepřijejímposkytováníneplatí,tím,žepoplatkynepovažovalzaplacenípéče,alezajakousilegitimníregulaci.Jakodůležitoupodmínkulegitimnostipoplatkůuvedltakéto,ženesmíbýtpronikohordousícípřekážkoupřístupukpéči.Odtédobylzenamnohýchpříkladechdokázat,žeanijednazuvedenýchpodmíneklegitimnostivybíránípoplatkůnenísplňována.SámÚstavnísoudvybízídáleexekutivu,abyzjistila,zdaneexistujenějakýpřípad"rdoušení",avtakovémpřípaděpíše,žebymělzákonodárcesámpoplatkyzrušit.NakonectakalečástečněučinilÚstavnísoudsámpoté,coasociálníNečasovavládanaopaknavýšilapoplatekzahospitalizacinastokorun.Upacientů,kteřízdravotnípéčidoopravdypotřebují,jsoupoplatkybezdůvodnoupřekážkoupřístupuktétopéči.Tatopřekážkamápotomidiskriminačnícharakter,protožeproněkterépacientysejevíjakonepatrná,alevždyexistujeurčitýpočetpacientůtrvalenebomomentálněneschopnýchplatit.Vmédiíchopakovanězaznělaazaznívávěta:regulačnípoplatkysicenicneregulují,rušitsevšaknebudou,protožezdravotnictvívybranépenízepotřebuje.Dřívedeklarovanýregulačníúčinekvpřípaděnadužívánízdravotnípéčezpochybnilaifakta,kteráuvedlČeskýstatistickýúřadužvroce2010.Regulačnípoplatkysnížilyvroce2008početnávštěvuambulantníchspecialistů,konkrétněnejvíceugynekologůastomatologů-jeotázka,jestlitobylodobře-anapohotovostech.Alezároveňsoučasněstímdošloknavýšenímnohemdražšíchvýjezdůzdravotnickézáchrannéslužby.Jižvroce2009ovšemopětnarostlpočetnávštěvo12%oprotiroku2008.TolikČeskýstatistickýúřad.Lzesetedydůvodnědomnívat,žepřípadnýpoklesfrekvencenávštěvulékařenenídůsledekzmenšenéhonadužívání,aletoho,žesociálněnejslabšípacientiodnávštěvkvůlivýšipoplatkuupustili.Itvrzení,žekaždý,kdonenívnemocnici,sistejněmusíplatithotelovéslužby,jeponěkudnespravedlivé.Pacientipřecenemohouovlivnitto,zdasebudouléčitvnemocniciajakdlouho.Někteřínatototižnemají,ikdyžnekouří,nepijí,nehrajínaautomatechaneposílajíesemesky,jaktadydokolazaznívalozústbývalévládníkoaliceodtěch,kteřítedyasociálnípoplatkypodporují.Odroku2000stouplyvýdajeobčanůnazdravotnictvívícenežtrojnásobně.Lidédávajízazdravívícenež40mld.korunkromětoho,cozaplatínazdravotnímpojištění.Ztohovroce2012vydalydomácnosti5,53mld.korunzapoplatkyulékaře,vlékárněavnemocnici.Konkrétnězahospitalizaci2,1mld.korun,zaambulantnípéči1,47mld.korun,zarecept1,78mld.azapohotovost0,18mld.korun.Soukromévýdaje,tedynapříkladpříméplatbypacientůzaléky,nadstandardnípéčiaregulačnípoplatky,tvořínynívícenež16%penězspotřebovanýchvčeskémzdravotnictví.Vroce2007,kdypacientiještěneplatiliregulačnípoplatky,tvořilysoukromévýdajeobyvatelzazdravíněcomálopřes14%.Toznamená,žezavedenímpoplatkůstouplatatovýšeo2%spoluúčasti.Neustáletakéstoupajídoplatkypacientůzalékynarecept.Spoluúčastpacientůsetakumnohýchskupinobyvatelstva,předevšímuseniorů,zdravotněpostiženýchachronickynemocnýchocitlanahraniciúnosnosti.SituacesenavícsnarůstajícímidůsledkyhospodářskéafinančníkrizeproobčanyČeskérepublikyzhoršuje.Spoluspoplatkybylsicezavedentakzvanýsociálnílimit,tenalevesvépůvodnípětitisícovépodoběsvůjúkolnesplnil.Teprveposníženíčástipojištěncůochrániltentoročnístropvícelidí.Atosedotohotolimitunepočítajípoplatkyzadenvnemocniciazapohotovostanizaléky.Nicménětatofaktanesvědčíonutnostizachovatregulačnípoplatky,alepouzeoneúplnědobřenastavenémsystémufinancovánízdravotnictví.Znovupřipomínám,žeregulačnífunkcepoplatkůjezvlášťpochybnáuchronickynemocných,zdravotněpostižených,ulidísúrazy,udobrovolnýchdárcůkrveakostnídřeněatakéuhospitalizovaných,kteřívezdravotnickémzařízenízemřou,acelkověsituaci,kdyočetnostinávštěvulékařeaopředepsanýchlécíchnerozhodujepacient,alelékařsám.Anijednainformaceoúsporáchnebyladoposudvlastněpodloženažádnouseriózníanalýzou.Nenítakévůbecjasné,nakoliklidé,kteřípéčipotřebovali,klékařinešličinebralipředepsanénutnélékyanakoliktakohrozilisvojezdraví,nebodokonceživot.Pokudsealechcemebavitonutnostidodatfinančníprostředkydosystémuzdravotnictví,aotomsemluvíhodněvsouvislostistím,žesenyníneplatípoplatkyzahospitalizaci,jsouurčitějinécesty,kterénebudoupředstavovatzásahdojižtakhubenýchpeněženekobčanů.Zvlášťvsituaci,kdypodlekvalifikovanýchodhadůkaždoročněunikajízezdravotnictvífinančníprostředkyvevýšivícenež20mld.korun.Poplatkyregulujíjenpoptávku,nikolivnabídkuzdravotníchslužeb.Pokudexistujevazbamezipoplatkemazdravotnickýmzařízením,kteréjevybralo,azákontoexplicitnědoposudnařizuje,vznikápoptávkatěch,kteříjevybírají,abyjejichpacientiplatilitytoplatbyconejvyšší.Tojeekonomickýzákon.Tatopoptávkajetímsilnější,čímvícejsouohroženyjinézdrojepříjmů,atoseprávězaminulýchpravicovýchvládvezdravotnictvístalo.Vládníkoalicenastavilavražednýmixrestriktivníúhradovévyhlášky,navyšováníDPH,inflaceanegativníchdůsledkůsvýchvlastníchkatastrofálníchtakzvanýchreforem.Propříkladpouzejeden.VýznamnývlivnazvýšenínákladůvcelémsektoruzdravotnictvímázvyšovánísazebDPH,zejménarazantnínárůstsníženésazbyna15%vroce2013apřeřazeníněkterýchzdravotníchprostředkůzesníženédozákladnísazbyDPH.Dopadprorok2013procelýsystémzdravotnictvíjeodhadovánna4mld.korun.AopačněsníženísazbyDPHo1%,ojedenprocentníbod,jenuléčivvydávanýchahrazenýchnareceptznamenásníženízátěžesystémuo500mil.korunzarok.Tadyjsoucesty,kudyjetřebahledat,kdejsoupeníze,kterépotřebujídosystémuveřejnéhozdravotníhopojištění,nikolivvkapsáchpacientů.Ministerstvozdravotnictvítedymámožnostkompenzovatnedostatekfinančníchprostředkůsystémově,nezkapespacientů,avrátitsekprincipusolidaritynapříkladsníženímsazbyDPHvezdravotnictvínebotrvalýmzrušenímstropunapojistnéunejbohatšíchpříjmů,navýšenímprocentaHDPnaúroveňsrovnatelnousostatnímistátyEvropskéunieatakédůslednoukontroloufinančníchtokůvezdravotnictvítak,abysestěmitosolidárnímiveřejnýmiprostředkyneplýtvalo.Ztěchtodůvodů,kteréjsemvyjmenovala,vásvšechnyprosímopodporuméhopozměňovacíhonávrhuktomutonávrhuzákona.Protožepozměňovacínávrhsamozřejměbyldanýdosystémuajepotřebaještěněkterévěcidoladit,dovoltemi,abychtadyještěnačetlajedenpozměňovacínávrh,kterýjevelicekrátkýasouvisíspředešlým,abytechnickyvšechnosedělo,abybylovšechnolegislativněsprávně:"KčlánkuI.bodu12v§53odst.1větědruhévčástizastředníkemseslova'regulačníchpoplatků,kterésezapočítávajídolimitupodle§16badokladyozaplacení'zrušují".Děkujivámvšemzapozornostapřejihezkýden.(Potlesk z řad poslanců KSČM.)