3. Návrh poslanců Stanislava Polčáka, Andreje Babiše, Pavla Bělobrádka a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů /sněmovní tisk 43/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuposlanciPolčákovi.Nynípoprosím,abyseslovaujalzpravodajproprvéčtenípanposlanecPetrKořenek.Poslanec Petr KořenekVáženýpanepředsedající,váženédámy,váženípánové,jáprovedupouzekrátkéshrnutí.Projednávámesněmovnítisk43a43/1,cožjestanoviskovlády.JednáseonoveluÚstavyČeskérepubliky,zákon1/1993Sb.PředmětemúpravyjerozšířenírozsahuústavníchkompetencíNejvyššíhokontrolníhoúřadu.PodlenávrhubyNejvyššíkontrolníúřadnovězískalkompetencikekontrolehospodařenísmajetkemúzemníchsamosprávnýchcelkůapříjmůavýdajůjejichrozpočtů,atozhlediskasouladusezákonyohospodařenísmajetkemveřejnýchinstitucí,onichžtakstanovízákon,atovzákonemstanovenémrozsahuhospodařenísmajetkemprávnickýchosob,vnichžmáČeskárepublikaneboúzemnísamosprávnýcelekmajetkovouúčast,onichžtakstanovízákon.Tentotiskjedoprovázentiskem44,kterýnavrhovanérozšířeníústavníchkompetencípromítádozákonaoNejvyššímkontrolnímúřaduakterýbudemeprojednávatvnásledujícímbodu.Projednávanýtiskjesdrobnouúpravoutotožnýsesněmovnímtiskem969zminuléhovolebníhoobdobí,kterývšakSněmovnajižneprojednala.Historietohototiskuovšemsahádále,neboťobdobnýnávrhbylvminulémvolebnímobdobírovněžprojednávánjakosněmovnítisk351.Tentotisk,jakjižbylokonstatováno,alenezískalpodporuvSenátu.Vládavesvémstanoviskuvyslovilasprojednávanýmnávrhemzákonasouhlas,doporučilavšakvdalšímlegislativnímprocesuzohlednitněkolikpřipomínek.Zaprvé,zpřesněnínávrhuvsouvislostisjehodopademnaoblasthospodařeníveřejnýchvysokýchškol.Zadruhé,vládarovněžnavrhujezměnitpojemveřejnáinstitucezapojem,kterýseobjevilvpůvodníchnávrzích,totižprávnickáosobaveřejnoprávnípovahy.Zatřetí,dlevládytakénenívhodnéomezitkontrolnípravomocivevztahukúzemněsamosprávnýmcelkůmpouzenapřezkumzákonnosti.Méstanoviskojakozpravodajeje,žesedomnívám,žetentosněmovnítiskbymělbýtpropuštěndodruhéhočtení,takabymohlaproběhnoutodbornádebatanadjehozněnímabylzároveňvytvořenprostorprojednáníseSenátemnadpodobounávrhu,kterýbudepřijatelnýprooběkomoryParlamentuČeskérepubliky.Zároveňdoporučujipřikázatmimoústavněprávnívýbortakévýboruproveřejnousprávuaregionálnírozvojavýborukontrolnímu.Děkuji.Místopředseda PSP Petr GazdíkDěkujipanuzpravodajiPetruKořenkovi.Nyníotevírámobecnourozpravu,dokterésejakoprvnípřihlásilpanprezidentNejvyššíhokontrolníhoúřadujakohost.Paneprezidente,prosím,máteslovo.Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav KalaVáženýpanemístopředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,předevšímvámchcipoděkovatzamožnostvystoupitkprojednávanýmtiskům43a44,tojenávrhuzměnÚstavyanávrhuzměnyzákona166/1993Sb.Považujizanutnénaúvodříci,žeNKÚneníiniciátoremmyšlenkyrozšířitsvojipůsobnost,kompetencenebopostavení.Načetnédotazy,kterédostáváme,odpovídáme,žedoporučujemerespektovatmezinárodnídoporučenídanépředevšímLimskoudeklarací.Tozní:"Všechnyfinančníoperacesveřejnýmirozpočtymajípodléhatkontrolepříslušnéhoúčetníhodvora,bezohledunato,zdaajakýmzpůsobemsetoodrážívestátnímrozpočtu."Tatomyšlenkaseostatněstalasoučástívolebníchprogramůněkterýchstran.Dovoltenamátkouněkteréznichcitovat:"RozšířímepravomociNejvyššíhokontrolníhoúřadutak,abymohlkontrolovatveškerévýdajeveřejnýchrozpočtů."Nebo:"PodpořímenoveluÚstavyazákonůoNKÚ,kterározšíříkontrolnípravomociNejvyššíhokontrolníhoúřaduvevztahuksamosprávě,majetkovýmúčastemstátu,veřejnoprávníminstitucím,jakojsoupojišťovny,dobrovolnésvazkyobcí,příspěvkovéorganizaceúzemníchsamosprávnýchcelků,Českátelevize,Českýrozhlas,veřejnévysokéškoly,Českánárodníbankaadalší."Tytopředvolebníproklamacesekoneckoncůpromítlyidokoaličnísmlouvy,vnížvýslovněstojí"rozšířenípravomocíNejvyššíhokontrolníhoúřadutak,abymohlkontrolovatveškerévýdajeveřejnýchrozpočtůpřisoučasnémodstraněníduplicitkontrolníchsystémů".Návrh,kterýteďprojednáváme,nenaplňujezávazek,kterýjstedalisvýmvoličům.DoznačnémírysesicepřekrývásnávrhemprojednávanýmPoslaneckousněmovnouParlamentuČeskérepublikyvjejímpředchozímvolebnímobdobí.Tenjsmepovažovalizakrajníkompromisnířešení.Kdyžovšemříkámdoznačnémíry,narážímnajedenvelmipodstatnýdetail.Předloženýnávrhvýslovnězakazujekontroluhospodárnostiaúčelnostinakládánísmajetkemobcí,městakrajů,tedyzakazujeněco,conyníNKÚustátníchaevropskýchprostředkůkontrolovatmůže.NavrhovanéomezenípůsobnostiNKÚpouzenakontrolusouladusezákonempokládámprotonejenzanedostatečné,aleodporujícíLimskédeklaraciislibům,kteréjsemvúvodusvéřečicitoval.Nejednásetedyorozšíření,aleoomezenísoučasnýchpravomocíNKÚ.Dovoltemitototvrzeníblíževysvětlit.Jakjsemřekl,podlenavrhovanéhozněníustanovení§3odst.1písm.c)a§4odst.2návrhumáNKÚprovádětkontroluhospodařenísmajetkemúzemníchsamosprávnýchcelkůapříjmůavýdajůjejichrozpočtůpouzezhlediskasouladusezákony.Tentopřístupjepředkladateliodůvodňovánzejménaodkazemnačlánek101odst.4ÚstavyČeskérepubliky,podlekteréhomůžestátzasahovatdočinnostiúzemníchsamosprávnýchcelků,pouzevyžaduje-litoochranazákonaajenzpůsobemstanovenýmzákonem.DálepaknaustanoveníEvropskéchartymístnísamosprávypublikovanépodč.181/1999Sb.,podlenějžjakýkolisprávnídozornadčinnostímístníchspolečenstvíběžněusilujepouzeozajištěnísouladusezákonemaústavnímizásadami.Ktomujemožnéuvést,žeauditnebokontrolalegalityzahrnujepodlezavedenépraxenejvyššíchkontrolníchinstitucísouladsevšemiprávnímipředpisy,nikolijensezákony.Jakopříkladmožnýchvýkladovýchproblémů,kterébyvzniklypřikontroleúzemníchsamosprávnýchcelkůvýlučnězhlediskasouladusezákony,lzeuvéstkontroluúčetnictví.Kontrolaúčetnictví,kterápatřímezitradičníkontrolyvykonávanénejvyššímikontrolnímiinstitucemi,pracujetak,žeplatnýzákonoúčetnictvívýslovněodkazujenaprováděcíprávnípředpisy,tedyvyhláškyMinisterstvafinancí,ananormativníaktyneprávníhocharakteru,jakojsoumezinárodníačeskéúčetnístandardy.Kontrolaúčetnictvívýhradnějenpodlezákonaoúčetnictvínenípraktickyrealizovatelná.Chcitakézdůraznit,žekontrolaNKÚnemávžádnémohledupovahusprávníhodozoruanepředstavujetakzásahdočinnostipříslušnéhoúzemníhosamosprávnéhocelku.Představa,žeNKÚbudehodnotitpolitickározhodnutíreprezentantůúzemněsamosprávnýchcelků,jeneopodstatněnáamohuvložitrukudoohnězato,ženěcotakovéhosenikdyneděloadítnebude.Návrh,kterýmátenastole,vsoběneseidalšívýznamnárizika.Mluvímonahrazenípojmu"právnickáosobaveřejnoprávnípovahy",kterýbylsoučástíjižzmiňovanéhonávrhuzminuléhofunkčníhoobdobí,pojmem"veřejnáinstituce".Podleobecnýchlegislativníchzásadmusíbýtprávnípředpisterminologickyjednotný.Vzhledemknejasnémuvymezeníkontrolovanýchsubjektůpodpísmenyc),d)ae)předloženéhonávrhuupozorňuji,ževaplikačnípraxibudedocházetkinterpretačnímupřekrytíjednotlivýchpísmen.Územnísamosprávnýcelekuvedenýpodpísmenemc)jeveřejnouinstitucívesmyslupísmened)aprávnickáosobasmajetkovouúčastístátunebosamosprávyvesmyslupísmenee)můžebýtsoučasněiveřejnouinstitucívesmyslupísmened).Jižvtétofázilegislativníhoprocesujetedyzřejmé,žeupředloženéhonávrhunebylnaplněnpožadavekanticipovanéinterpretaceprávnínormy.Pokudjdeopoužitípojmu"veřejnáinstituce"vsoučasnýchplatnýchprávníchpředpisech,jenapř.vzákoněostátnístatistickéslužběpoužívánpojemveřejnýchinstitucí.Rozumějísejímorganizačnísložkystátu,územnísamosprávnécelky,státníaostatnímimorozpočtovéfondy,veřejnévysokéškoly,zdravotnípojišťovnyaostatníorganizacezařazenéČeskýmstatistickýmúřademdotohotosektoru.Samotnýpojemveřejnáinstitucesedálevyskytujevzákoněosvobodnémpřístupukinformacím.Tentozákonuvedenýpojemnedefinuje.Judikaturoujevšakvykládánvpodstatněširšímpojetí,nežjakéjeobsahempojmuveřejnýchinstitucípodlezákonaostátnístatistickéslužbě.Pojemveřejnáinstitucejepoužívánivposlaneckýchnávrzíchústavníhozákonaorozpočtovéodpovědnostiazákonaopravidlechrozpočtovéodpovědnosti,kterébylyrovněžpředloženyvláděkestanovisku.Vymezenípojmuveřejnáinstitucepodletěchtosněmovníchtisků,podlesněmovníchtiskůč.43a44,apodlejehodosavadníhopoužitívprávnímřádutedyneníidentické.Nemusímsnadzdůrazňovat,žejenežádoucí,abybyltentopojemproúčelyrůznýchzákonůvčetněústavníchvymezenrůzně,avarujipředmožnýmidohrami,včetnětěchsoudních.Jinézákonyupravujícíkontroluhospodařeníúzemníchsamosprávnýchcelkůjakokritériakontrolyzmiňují:dodržovánípovinnostístanovenýchzvláštnímiprávnímipředpisy,zejménapředpisyofinančnímhospodařeníúzemníchcelků,ohospodařenísjejichmajetkem,oúčetnictvíaoodměňování-citujizezákona420/2004Sb.,opřezkoumáváníhospodařeníúzemníchsamosprávnýchcelkůadobrovolnýchsvazkůobcí.Nebo:dodržováníprávníchpředpisůaopatřenípřijatýchorgányveřejnésprávyvmezíchtěchtopředpisůpřihospodařenísveřejnýmiprostředkykzajištěnístanovenýchúkolůtěmitoorgány-tobylzákonč.320/2001Sb.,ofinančníkontroleveveřejnésprávěaozměněněkterýchzákonů.NamožnýrozporsÚstavou,resp.sEvropskouchartoumístnísamosprávy,zdenebylovprůběhuschvalovacíhoprocesuutěchtolegislativníchúpravpoukazováno.VdůvodovýchzpráváchknimbylnaopakkonstatovánjejichplnýsouladsústavnímpořádkemČeskérepublikyasmezinárodnímismlouvami,jimižjeČeskárepublikavázána.Podleustanovení§4odst.2větydruhénávrhuNKÚneprověřuje,zdajemajetekúzemníhosamosprávnéhocelkunebodobrovolnéhosvazkuobcívyužívánúčelněahospodárněpodlezvláštníhoprávníhopředpisu.Přitomsevuvedenémpřípadějednáozákonnoupovinnost,kteráproÚSCvyplývánejenzezákonůupravujícíchjejichpostavení-toje§38odst.1zákona128/2000Sb.,oobcích,astejnětakzákonaokrajích,§17odst.1,stejnětakjakozákonaohl.m.Praze,aleizezákonač.320/2001Sb.,ofinančníkontrole.Váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,povinnostchovatsehospodárně,účelněneboefektivněukládáobcímnejenzákonoobcích,jaksipředkladatelézřejměmyslí.CílempředkladatelůjeúdajnězabránitNKÚvevměšovánísedosamosprávnépůsobnostiúzemníchcelkůvesmysluustanoveníhlavysedméÚstavyČeskérepubliky.Uvědomujetesi,žepovinnostvyužívatmajetekúčelně,hospodárněaefektivnějeobcímakrajůmuloženanejenzákonemoobcích,event.krajích?Cozákonofinančníkontrole?Cotřebazákonorozpočtovýchpravidlechúzemníchrozpočtůanebozákonopřezkoumáváníhospodařeníúzemníchsamosprávnýchcelkůadobrovolnýchsvazkůobcí?Akoneckonců,cozákonoveřejnýchzakázkách?Rozumímsprávněvašemunávrhu,ženekontrolujemeúčelnostahospodárnostpodlezákonaoobcíchakrajích?Nebotímmyslíte,ženekontrolujemehospodárnostaúčelnostpodlevšechvýšejmenovanýchzákonů?Návrh,kterýprojednáváte,znamená,žekontroluobcíNKÚprovádětnebude.Chcete-li,abyobceakrajestálymimokontroluexterníhoauditora,paktosdělteveřejnosti.Jetolepšířešenínežtvrdit,ženovýzákondostanepodnezávisloukontrolutřetinurozpočtu.Stoutřetinourozpočtusetotižbudemetrápit,trápitvnekonečnýchsoudníchsporech,kdykaždýkrokNKÚbudepředmětemžaloby.Navrhujivám-vraťtepředloženýnávrhpředkladatelůmkdopracováníapožádejtevládu,aťpřipravívládnínávrhnovelyÚstavy,kterýprojdestandardnímlegislativnímprocesem.JedinětakovýpostupumožnívzájemnéprovázánínovelyÚstavyanovelyzákonaoNKÚ.Jedinětatocestazabránírizikůminterpretačníchsporů,kteréskončísoudnímitahanicemi,anikolivkvalitněprovedenoukontrolou.Protyzvás,kteřísecítítevázánisvýmpodpisemtzv.Rekonstrukcestátu,midovoltepřipomenout,ženazákladěslibu,kterýjstepředpártýdnysložili,jstevázánipředevšímsvýmvědomímasvědomím.Nehlasujteproněco,covesvémdůsledkuzakládánařaduproblémů,aradějisidejteprácipřipravitskutečněkvalitnípředlohu,kteránaplnívašesliby.Jetojenvevašichrukou.Děkuji.(Potlesk v části sálu.)