|

2013-002-02-008

8. Návrh časového harmonogramu projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 a návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2015 a 2016 v Poslanecké sněmovně a jejích orgánech /sněmovní dokument 83/

Date2013-12-06
Meeting2013/002
Agenda Item2013/002/008
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/002schuz/bqbs/b01500801.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   010 < Page 011 > 012

Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Bartoškovi. Jenom upozorním, že v pátek interpelace nebývají, takže samozřejmě si můžeme ty otázky položit v rozpravě. Slovo s přednostním právem pan kolega Miroslav Kalousek. (Dává přednost panu poslanci Bartoškovi.)Tak dobře, pak kolega Bartošek s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče. jsem dneska tolerance sama. Poslanec Jan Bartošek V případě, že nebudou interpelace, budu rád, když na tuto otázku dostanu odpověď pokud možno co nejdřív. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ano, samozřejmě. Pan kolega Miroslav Kalousek s přednostním právem, ale zatím poslední přihlášený v rozpravě. Prosím, pane poslanče. Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji. Promiňte, jenom tři věty, než přistoupím k harmonogramu. Prostě musím odpovědět na to, co tady padlo, že důvodem pokut z Evropské komise od ROPu byl výkon auditu. To prostě není pravda. Je to doložitelné. Nechci to rozvádět, není to bod, který projednáváme, ale prostě zazněla krystalická nepravda. Důvodem nebyl audit. jsem se přihlásil proto, abych ve svém vystoupení s omluvou řekl panu poslanci Jurečkovi, že jeho úvaha je mylná. Že prostě není možné si myslet, že když schválíme vládě v tomto zrychleném harmonogramu, že smí utratit v příštím roce 1 bil. 211 mld., že se pak k tomu můžeme v průběhu roku vrátit a můžeme to nějak upravovat. Nemůžeme. Zákon o státním rozpočtu je zákon de iure, není zákonem de facto. De facto se jedná o exekutivní normu, kterou si všechny demokratické Sněmovny povýšily na zákon. Je to učebnicová ingerence legislativy do exekutivy, a proto také zákon o státním rozpočtu jako jediný zákon schvaluje pouze Poslanecká sněmovna, protože vláda se zpovídá pouze Poslanecké sněmovně, nikoliv Parlamentu jako celku. Svým charakterem to není nic jiného než exekutivní norma. A Sněmovna říká: "My, protože z nás vláda vychází a my jsme suverénem, o této exekutivní normě chceme rozhodovat na úrovni Sněmovny, nechceme to nechat na vás, na vládě. My vám určíme, co smíte a nesmíte utratit. To je náš úkol." Ovšem také, protože to je svým charakterem exekutivní norma, tak je tomu přizpůsoben i jiný režim projednávání a jiný režim pozměňovacích návrhů a možných novel. Jakmile my řekneme "smíš, vládo, utratit 1 bil. 211 mld.", tak nikdy během roku se k tomu jako Sněmovna nemůžeme vrátit. nikdy žádnou iniciativou, žádným usnesením nemůžeme říct: "My jsme si to rozmysleli a tolik, vládo, utratit nemůžeš". Jediný, kdo bude moci předložit novelu zákona státního rozpočtu, je vláda sama. Poslanecký návrh novely je něco, co není možné. Může to udělat jenom vláda. Vláda se k tomu samozřejmě vrátí v rámci svých priorit a je docela možné, že priority tam, kde může, ve fakultativních výdajích přeskupí a navrhne některé výdaje posílit, některé naopak ponížit. Dokonce slyším, že se bude snažit něco ušetřit, a tím část provozních výdajů kdesi zaparkovat, zda ve vládní rozpočtové rezervě, či na jiné položce. Ale to neznamená, že je nemůže utratit. Jak je zaváže, tak je zase rozváže. Jak máme my věřit tomu, že jakákoliv vláda, ještě nevíme jaká, přijde s nějakou novelou a řekne "my navrhujeme, že neutratíme 1 bil. 211 mld., my navrhujeme, že utratíme o 10 mld. méně"? to tomu nevěřím. Vláda bude měnit vnitřní strukturu, ale nikdy nepřijde s tím, že utratí méně. Jestliže vládě dovolíme utratit 1 bil. 211 mld., tak je také utratí! chápu v tomto přístupu poslance KSČM a ČSSD, protože mám pocit, že jejich ambicí je opravu tyhle peníze utratit, že je jejich ambicí utratit o 24 miliard víc, než byly schváleny limity ještě v červnu, dřív, než Rusnokova vláda navýšila příjmy i výdaje. Ale slyším z jiné části rodící se koalice, že se jim rozpočet nezdá příliš úsporný, že by tam rádi něco ušetřili. Ale to můžete udělat teď při tom projednávání, to nemůžete udělat během roku. Ledaže by s tím vláda přišla sama a ta s tím nepřijde! Na to zapomeňte! Takže vy se vzdáváte tímto rozhodováním, tak jak jste se rozhodli, vy se vzdáváte říct vládě, že nesmí tolik utratit. Pak to bude jenom na . A cokoliv jiného řeknete, tak je pouze zástupný problém, pokrytectví a faleš. Promiňte, je to opravdu tak! Krátké vyjádření k tomu, co říkal můj vzácný kolega pan Mládek. také mluvím, a protože jsme stejně staří a děláme myslím kolem veřejných rozpočtů zhruba stejnou dobu, tak stejně dlouhou dobu jako on hovořím každoročně s lidmi z ratingových agentur. A dovolím si říct, že my nemluvíme o dvou- nebo tříměsíčním rozpočtovém provizoriu, my mluvíme o dvacetidenním rozpočtovém provizoriu. Schvalovali bychom rozpočet ještě do konce ledna. A dovolím si říct, že by z ratingových agentur na informaci, že z hlediska technologických lhůt bude schválen rozpočet v druhé polovině ledna, nikdo z ratingových agentur nehnul ani brvou. To, nad čím jistě ratingové agentury zpozorní, bude skutečnost, že bude porušen ten několikaletý trend - a děkuji, že to pan kolega Mládek uznal -, který nám vydobyl mimořádnou důvěru a kredit na kapitálových trzích, trend neustálého snižování deficitu. Vy jste totiž připraveni schválit rozpočet, který tento trend změní, a jste připraveni schválit rozpočet a dovolit vládě, aby utratila víc, než by odpovídalo tomuto trendu. To znamená, on se změní a bude vyšší deficit veřejných rozpočtů, nejenom státního - vyšší deficit veřejných rozpočtů! Pan kolega Mládek neměl pravdu v tom, že se vláda věnovala pouze státnímu rozpočtu, a nikoliv celkovému deficitu veřejných rozpočtů. Minulá vláda snižovala deficity veřejných rozpočtů z roku na rok. Přebírala na 5,8, následující rok snížila na 4,6 a dostala se již třetím rokem bezpečně pod 3 %. Vy jste připraveni tento trend změnit a navýšit trend veřejných rozpočtů a to je něco, nad čím zcela jistě ratingové agentury zpozorní neskonale víc než nad dvacetidenním rozpočtovým provizoriem způsobeným technologickými lhůtami. O tom prosím pěkně není nejmenších pochyb. A není to, pane poslanče Mládku prostřednictvím pana předsedajícího, není to Kalouskův a Fischerův rozpočet. Kalousek navrhoval do vlády, a ta vláda to schválila, rozpočet na výdajích o 24 miliard, což je z hlediska objemu fakultativních výdajů poměrně významná částka, rozpočet o 24 miliard úspornější, rozpočet na příjmech výrazně reálnější, než jak pak vláda schválila a sem předložila. A si na obhajobu pana ministra Fischera dokonce troufnu říct, že to není ani tak Fischerův rozpočet, on je to spíš Pecinův rozpočet, protože Fischer do vlády přinesl něco mnohem rozumnějšího a pod tlakem rozežraných kolegů z SPOZ byl donucen přistoupit na mnohem větší a nesmyslné výdaje, než jaké vládě navrhoval. Jistě nese odpovědnost za to, že to akceptoval, ale přinesl tam něco mnohem rozumnějšího. Je to Pecinův rozpočet a je velmi neodpovědné ho projednat a schválit během 14 dnů. (Potlesk poslanců TOP 09.)

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name