2013-002-02-008
8. Návrh časového harmonogramu projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2014 a návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2015 a 2016 v Poslanecké sněmovně a jejích orgánech /sněmovní dokument 83/
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Bartoškovi . Jenom upozorním , že v pátek interpelace nebývají , takže samozřejmě si můžeme ty otázky položit v rozpravě . Slovo má s přednostním právem pan kolega Miroslav Kalousek . (Dává přednost panu poslanci Bartoškovi.) Tak dobře , pak kolega Bartošek s faktickou poznámkou . Prosím , pane poslanče . Já jsem dneska tolerance sama .
Poslanec Jan Bartošek
V případě , že nebudou interpelace , budu rád , když na tuto otázku dostanu odpověď pokud možno co nejdřív . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Ano , samozřejmě . Pan kolega Miroslav Kalousek s přednostním právem , ale zatím poslední přihlášený v rozpravě . Prosím , pane poslanče .
Poslanec Miroslav Kalousek
Děkuji . Promiňte , jenom tři věty , než přistoupím k harmonogramu . Prostě musím odpovědět na to , co tady padlo , že důvodem pokut z Evropské komise od ROPu byl výkon auditu . To prostě není pravda . Je to doložitelné . Nechci to rozvádět , není to bod , který projednáváme , ale prostě zazněla krystalická nepravda . Důvodem nebyl audit . Já jsem se přihlásil proto , abych ve svém vystoupení s omluvou řekl panu poslanci Jurečkovi , že jeho úvaha je mylná . Že prostě není možné si myslet , že když schválíme vládě v tomto zrychleném harmonogramu , že smí utratit v příštím roce 1 bil . 211 mld . , že se pak k tomu můžeme v průběhu roku vrátit a můžeme to nějak upravovat . Nemůžeme . Zákon o státním rozpočtu je zákon de iure , není zákonem de facto . De facto se jedná o exekutivní normu , kterou si všechny demokratické Sněmovny povýšily na zákon . Je to učebnicová ingerence legislativy do exekutivy , a proto také zákon o státním rozpočtu jako jediný zákon schvaluje pouze Poslanecká sněmovna , protože vláda se zpovídá pouze Poslanecké sněmovně , nikoliv Parlamentu jako celku . Svým charakterem to není nic jiného než exekutivní norma . A Sněmovna říká : " My , protože z nás vláda vychází a my jsme suverénem , o této exekutivní normě chceme rozhodovat na úrovni Sněmovny , nechceme to nechat na vás , na vládě . My vám určíme , co smíte a nesmíte utratit . To je náš úkol . " Ovšem také , protože to je svým charakterem exekutivní norma , tak je tomu přizpůsoben i jiný režim projednávání a jiný režim pozměňovacích návrhů a možných novel . Jakmile my řekneme " smíš , vládo , utratit 1 bil . 211 mld . " , tak už nikdy během roku se k tomu jako Sněmovna nemůžeme vrátit . Už nikdy žádnou iniciativou , žádným usnesením nemůžeme říct : " My jsme si to rozmysleli a už tolik , vládo , utratit nemůžeš " . Jediný , kdo bude moci předložit novelu zákona státního rozpočtu , je vláda sama . Poslanecký návrh novely je něco , co není možné . Může to udělat jenom vláda . Vláda se k tomu samozřejmě vrátí v rámci svých priorit a je docela možné , že priority tam , kde může , ve fakultativních výdajích přeskupí a navrhne některé výdaje posílit , některé naopak ponížit . Dokonce slyším , že se bude snažit něco ušetřit , a tím část provozních výdajů kdesi zaparkovat , zda ve vládní rozpočtové rezervě , či na jiné položce . Ale to neznamená , že je nemůže utratit . Jak je zaváže , tak je zase rozváže . Jak máme my věřit tomu , že jakákoliv vláda , ještě nevíme jaká , přijde s nějakou novelou a řekne " my navrhujeme , že neutratíme 1 bil . 211 mld . , my navrhujeme , že utratíme o 10 mld . méně " ? Já to tomu nevěřím . Vláda bude měnit vnitřní strukturu , ale už nikdy nepřijde s tím , že utratí méně . Jestliže vládě dovolíme utratit 1 bil . 211 mld . , tak je také utratí ! Já chápu v tomto přístupu poslance KSČM a ČSSD , protože mám pocit , že jejich ambicí je opravu tyhle peníze utratit , že je jejich ambicí utratit o 24 miliard víc , než byly schváleny limity ještě v červnu , dřív , než Rusnokova vláda navýšila příjmy i výdaje . Ale slyším z jiné části rodící se koalice , že se jim rozpočet nezdá příliš úsporný , že by tam rádi něco ušetřili . Ale to můžete udělat teď při tom projednávání , to nemůžete udělat během roku . Ledaže by s tím vláda přišla sama a ta s tím nepřijde ! Na to zapomeňte ! Takže vy se vzdáváte tímto rozhodováním , tak jak jste se rozhodli , vy se vzdáváte říct vládě , že nesmí tolik utratit . Pak už to bude jenom na ní . A cokoliv jiného řeknete , tak je pouze zástupný problém , pokrytectví a faleš . Promiňte , je to opravdu tak ! Krátké vyjádření k tomu , co říkal můj vzácný kolega pan Mládek . Já také mluvím , a protože jsme stejně staří a děláme myslím kolem veřejných rozpočtů zhruba stejnou dobu , tak stejně dlouhou dobu jako on hovořím každoročně s lidmi z ratingových agentur . A dovolím si říct , že my nemluvíme o dvou - nebo tříměsíčním rozpočtovém provizoriu , my mluvíme o dvacetidenním rozpočtovém provizoriu . Schvalovali bychom rozpočet ještě do konce ledna . A dovolím si říct , že by z ratingových agentur na informaci , že z hlediska technologických lhůt bude schválen rozpočet v druhé polovině ledna , nikdo z ratingových agentur nehnul ani brvou . To , nad čím jistě ratingové agentury zpozorní , bude skutečnost , že bude porušen ten několikaletý trend - a děkuji , že to pan kolega Mládek uznal - , který nám vydobyl mimořádnou důvěru a kredit na kapitálových trzích , trend neustálého snižování deficitu . Vy jste totiž připraveni schválit rozpočet , který tento trend změní , a jste připraveni schválit rozpočet a dovolit vládě , aby utratila víc , než by odpovídalo tomuto trendu . To znamená , on se změní a bude vyšší deficit veřejných rozpočtů , nejenom státního - vyšší deficit veřejných rozpočtů ! Pan kolega Mládek neměl pravdu v tom , že se vláda věnovala pouze státnímu rozpočtu , a nikoliv celkovému deficitu veřejných rozpočtů . Minulá vláda snižovala deficity veřejných rozpočtů z roku na rok . Přebírala na 5,8 , následující rok snížila na 4,6 a dostala se již třetím rokem bezpečně pod 3 % . Vy jste připraveni tento trend změnit a navýšit trend veřejných rozpočtů a to je něco , nad čím zcela jistě ratingové agentury zpozorní neskonale víc než nad dvacetidenním rozpočtovým provizoriem způsobeným technologickými lhůtami . O tom prosím pěkně není nejmenších pochyb . A není to , pane poslanče Mládku prostřednictvím pana předsedajícího , není to Kalouskův a Fischerův rozpočet . Kalousek navrhoval do vlády , a ta vláda to schválila , rozpočet na výdajích o 24 miliard , což je z hlediska objemu fakultativních výdajů poměrně významná částka , rozpočet o 24 miliard úspornější , rozpočet na příjmech výrazně reálnější , než jak pak vláda schválila a sem předložila . A já si na obhajobu pana ministra Fischera dokonce troufnu říct , že to není ani tak Fischerův rozpočet , on je to spíš Pecinův rozpočet , protože Fischer do vlády přinesl něco mnohem rozumnějšího a pod tlakem rozežraných kolegů z SPOZ byl donucen přistoupit na mnohem větší a nesmyslné výdaje , než jaké vládě navrhoval . Jistě nese odpovědnost za to , že to akceptoval , ale přinesl tam něco mnohem rozumnějšího . Je to Pecinův rozpočet a je velmi neodpovědné ho projednat a schválit během 14 dnů . (Potlesk poslanců TOP 09.)
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name