|

50. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 655/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 50. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 655/ - prvé čtení Marně vyhlížím pana ministra Chovance. Ó, pan ministr kultury se chce ujmout jaksi Ministerstva vnitra, to bude vynikající. Doufám, že máte patřičné usnesení vlády, pane ministře, o tom, že jste pověřen. To je vynikající, paní místopředsedkyně si to ráda převezme. (Ministr Herman předává místopředsedkyni Jermanové písemný materiál.)Takže u stolku zpravodajů bych prosil, aby zaujala své místo paní poslankyně Věra Kovářová, která je zpravodajkou pro prvé čtení, a místo pana ministra vnitra Chovance uvede z pověření vlády tento bod pan ministr Daniel Herman. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr kultury ČR Daniel Herman Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych z pověření vlády uvedl návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Cílem návrhu je zjednodušení procesů při správě základních registrů a s nimi propojených agendových informačních systémů. Hlavními principy navrhované právní úpravy jsou zohlednění praktických zkušeností získaných během tříletého provozování soustavy základních registrů, umožnění státním orgánům v zákonech stanovených případech využívat přímý přístup do agendových informačních systémů bez povinnosti využívat tento přístup prostřednictvím informačního systému základních registrů a umožnění využívání údajů ze základních registrů i jiným subjektům než orgánům veřejné moci, pokud tak stanoví jiný právní předpis. Soustava základních registrů je v provozu již více než tři roky. Ministerstvo vnitra během této doby shromáždilo řadu poznatků a zkušeností odůvodňujících potřebu novelizace některých ustanovení zákona o základních registrech. Navrhuje se tedy zpřesnit některá stávající ustanovení a odstranit výkladové nejasnosti zákona, čímž by mělo dojít ke snížení administrativní zátěže subjektů a zkvalitnění datového obsahu základních registrů. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu ministrovi kultury a prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo. Poslankyně Věra Kovářová Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, novelu zákona číslo 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, a některých dalších zákonů předložila vláda Poslanecké sněmovně 11. listopadu letošního roku. Téhož dne byl návrh rozeslán poslancům. Organizační výbor navrhl jako garanční výbor výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Projednávání tisku číslo 655 bylo zařazeno na pořad 36. schůze. Pokud jde o obsah předlohy, myslím, že v tuto chvíli je dostatečné vyjádření pana ministra. Myslím, že zastoupil pana ministra Chovance velmi dobře, a tak bych jen chtěla vyjádřit svoji podporu návrhu organizačního výboru, aby garančním výborem byl určen výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní zpravodajce. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Jan Klán. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jan Klán Děkuji za slovo. Hezké odpoledne, vážený pane místopředsedo, pane ministře, kolegyně, kolegové. jsem čekal, že tady bude spíš pan ministr vnitra, ale nezbývá to, než se zeptat vás. Vy o tom asi moc vědět nebudete, to myslím teď jako s nadsázkou. Kromě výše zmíněného, co tady říkal pan ministr, se tady upravuje v tomto návrhu i takzvaná hvězdičková konvence pro jednodušší a rychlejší vyhledávání pro bezpečnostní sbory. Je to takzvaný § 5 a konkrétně § 5a, kde je napsáno: "Orgán veřejné moci využívá údaje z agendového informačního systému přímým přístupem..." a tak dále. Zde by bylo možná dobré ten orgán veřejné moci lépe specifikovat, protože si neumím představit, co to je, ten orgán veřejné moci. Netvrdím, že si to neumím představit, ale bylo by dobré uvést třeba v poznámce pod čarou nějaký výčet těchto orgánů veřejné moci, aby nedocházelo k nějakým zmatkům. Poté ještě v tom § 5 odst. 4 je ukotvení možnosti využívat údaje, pokud to výslovně umožňuje jiný právní předpis, i pro soukromoprávní uživatele. Jedná se o problém třeba bank nebo například mobilních operátorů. když dneska se třeba přestěhuji, tak bych mohl dát mobilním operátorům jaksi určitý takový příkaz, možnost, aby do těch základních registrů nakoukli a normálně si přepsali jednotlivé údaje. Ale si myslím, že by to mohlo být uděláno například na žádost občana. Chce to opět nějakým způsobem upřesnit, o tom se budeme bavit určitě ve druhém čtení na výborech, popřípadě podvýborech, jako například u paní předsedkyně podvýboru pro veřejnou správu a eGovernment. A jelikož se ta problematika bude týkat i IT technologií, protože do toho to všechno bude zapadat, tak potom navrhnu ještě přikázat tento tisk výboru hospodářskému. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Klánovi. Nyní s přednostním právem pan poslanec Stanjura, potom paní poslankyně Fischerová a pan poslanec Běhounek. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura vím, že se předsedové koaličních klubů na budou zlobit, ale podívejte se. Podívejte se. Pevně zařazené body, žádné překvapení. Je tady chaos, nebo tady není chaos? Je tady chaos. nechci trápit pana ministra kultury, který jediný poctivě plní povinnosti člena vlády v Poslanecké sněmovně. Ale debata o tom, jestli policie , nebo nemá zanechávat digitální stopu v základních registrech, doposud měla výjimku, je podle mne poměrně vážná. Jsou to citlivé údaje, stát je shromažďuje, stojí to nemalé prostředky a si myslím, že je potřeba, abychom měli možnost, nebo kontrolní orgány, zjistit, kdo do těch registrů vstupoval, co si vlastně zjišťoval. Pokud je to legálně, tak je to v pořádku. Ale těžko se mohu ptát pana ministra kultury na to, jaký je jeho názor na digitální stopu, kterou by mohla zanechávat policie v těch základních registrech. Ta hvězdičková konvence, to není vůbec triviální věc, znáte to asi, ti, kteří jste uživatelé nějakých počítačů, hvězdička - tečka - něco - vyskočí vám. Bude mít digitální stopu, že když někdo napíše "nov" - hvězdička a vyskočí mu padesát tisíc jmen? Je to dostatečné, abychom zjistili, kdo a proč hledal v těch základních registrech? To přece není triviální. Ale tato úroveň debaty v prvním čtení nemá žádný smysl. si fakt myslím, že je to pohrdání Poslaneckou sněmovnou. Dobře, ministr vnitra dnes nemůže, tak jsme to mohli přeložit, jsme v prvém čtení. Jak máme vést vážnou debatu? Ve výborech? Dobře, tak bude to ve výboru pro veřejnou správu, ale co my ostatní, kteří se o tu problematiku zajímáme a nejsme členy toho výboru? Kde jinde než v prvém čtení, abychom případně mohli v druhém čtení podávat pozměňovací návrhy, si máme vyměnit názory na tak důležité věci, než s ministrem vnitra. Není tady. Tak nevím, jestli mám navrhnout přerušení? Mám sto chutí to udělat. Do příchodu pana ministra vnitra. Nebo do pátku, nebo do ledna. Určitě se nic nestane. Vyhodnocujeme, bylo to v důvodové zprávě, kterou přečetl pan ministr kultury, a chceme nějak zhodnotit tříleté zkušenosti s fungováním základních registrů. Ale fakt tohle můžeme provést v prvém čtení s ministrem kultury? Při vší úctě, pane ministře. myslím, že se shodneme, že ne. Takže nebudu klást dotazy, abych tady zkoušel pana ministra kultury a pak chodil na mikrofon a říkal no, pane ministře, vy jste mi neodpověděl. Logicky nemůže. A není to opravdu triviální zákon. si ale myslím, že to patří do hospodářského výboru, kromě výboru pro veřejnou správu. Protože co je cennějšího než informace v dnešní době? A pokud stát vytváří nějaké databáze, a víte, že my jsme velmi zdrženliví a velmi kritičtí, když stát chce vytvářet nové a nové registry, tzn. nové a nové databáze. A neslyšíme o tom, že budou digitální stopy v těch nových databázích, abychom věděli, kdo kdy se přihlásil, jaké údaje nejen měnil, ale případně jaké údaje z toho čerpal. Tak ten procedurální návrh nakonec dám. - Dobře, vydržím, protože pan předseda Sklenák chce vystoupit, tak abych mu umožnil vystoupení, jako bych ho zatím nedal. Považujme to, že to bylo zatím, že o tom přemýšlím nahlas za mikrofonem, že tento návrh podám. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Stanjurovi. Ještě než dám slovo s přednostním právem předsedovi klubu sociální demokracie Romanu Sklenákovi, budu konstatovat další omluvu, která došla předsedovi Sněmovny, a to omluvu pana poslance Jiřího Junka, a to od 15.30 do konce jednacího dne. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Roman Sklenák Děkuji za slovo. Dobré odpoledne kolegyně a kolegové. v tomto případě souhlasím plně s panem předsedou Stanjurou, že u tohoto bodu by měl být předkladatel pan ministr vnitra Chovanec. Bezesporu. Jen chci vysvětlit, není to určitě pohrdání Sněmovnou či chaos. Běžně polední přestávka v jednání Poslanecké sněmovny je v jednu hodinu a scházíme se k odpolednímu jednání ve 14.30. Pan ministr Chovanec avizoval a dlouhodobě bylo jasné, že se bude muset omluvit právě od 15.30, protože jednání u prezidenta republiky. Vzhledem k tomu, jak probíhal dnešní jednací den, skončili jsme později a odpolední jednání začalo právě v tuto hodinu, tak nebylo možné postupovat jinak než pověřit jiného člena vlády, aby tento návrh uvedl. Navrhuji, protože v 16 hodin, což je za patnáct minut, máme zařazeno pokračování jednání o zákonu rozpočtovém určení daní, abychom tento bod nepřerušovali. Vidím na tabuli, že jsou přihlášení do rozpravy, tak si myslím, že by těch patnáct minut mohlo být využito tím, že si vyslechneme jejich příspěvky, a v 16 hodin budeme pokračovat jiným bodem. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji. S faktickou poznámkou pan předseda Stanjura. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Tak dva vystoupili, z toho oba dva, kteří jsme k tomu vystoupili, jsme říkali, že nebudeme trápit ministra kultury. To nemá žádný smysl, aby poslanci, kteří chtějí debatovat s ministrem vnitra - ano, můžeme si říct, že patnáct minut bude debata, ale kdo bude reagovat na jejich dotazy nebo na jejich vystoupení? Logicky ministr vnitra nemůže, protože tady není. Tak tedy navrhuji, abychom tento bod přerušili do 16.00. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobře. Je to procedurální návrh, o kterém rozhodneme bez rozpravy. Ještě zagonguji, povolám kolegy z předsálí. Rozhodneme o procedurálním návrhu o přerušení tohoto bodu do 16.00, kdy tak jako tak musíme zahájit jiný bod jednání. Rozhodneme v hlasování 312. Ptám se, kdo je pro. (Žádost o odhlášení.)Omlouvám se, byla žádost o odhlášení, takže prohlašuji hlasování číslo 312 za zmatečné a všechny vás odhlašuji. Přihlaste se svými identifikačními kartami. O návrhu na přerušení do 16.00 rozhodneme v hlasování číslo 313, které jsem zahájil právě teď, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 313 - ze 120 přítomných pro 91, proti jeden, návrh byl přijat. Přerušili jsme tedy jednání do 16 hodin, kdy budeme pokračovat bodem číslo 214. Ještě předtím přečtu omluvu došlou předsedovi Sněmovny, a to omluvu pana poslance Jaroslava Klašky, který se omlouvá od 16.15 do 17.45 z pracovních důvodů. Sejdeme se v 16 hodin. (Jednání přerušeno v 15.48 hodin.) (Jednání pokračovalo v 16.00 hodin.)Místopředseda PSP Vojtěch Filip Je 16 hodin, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Budeme pokračovat v přerušeném bodu zákona vráceného Senátem zákona

text view