|

35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 290/ - prvé čtení

Person name

?

Annotations

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 35. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 290/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Ještě než se ujme slova, prosím, aby u stolku zpravodajů zaujal své místo zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Josef Vozdecký. Prosím nyní pana místopředsedu vlády, aby předložený návrh zákona uvedl. Pane místopředsedo, máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedl tzv. řádnou novelu zákona o spotřebních daních. Předkládaná řádná novela zákona o spotřebních daních souvisí s jednou z priorit vlády, kterou je přijetí opatření nezbytných ke zlepšení efektivity výběru daní a zamezení zneužívání a obcházení daňových předpisů. Do zákona o spotřebních daních se navrhují dva hlavní okruhy změn. První je komplexní změna v koncepci povolovacích řízení. Jedná se o zpřísnění úpravy procesu povolovacích řízení tak, aby byl maximálně omezen počet rizikových subjektů, kterým je umožněno nakládat s vybranými výrobky podléhajícími spotřební dani a které neskýtají dostatečné záruky, že budou činnost provádět v souladu s platnými právními předpisy. Druhou hlavní změnou je zavedení zvláštního registru osob nakládajících se zvláštními minerálními oleji. Účelem tohoto opatření je zamezit daňovým podvodům souvisejícím s ilegálním přimícháváním nezdaněných zvláštních minerálních olejů do pohonných hmot, zejména do motorové nafty. Součástí řádné novely zákona o spotřebních daních je rovněž změna zákona o povinném značení lihu. Navrhuje se dílčí úprava nastavení kaucí osob povinných značit líh. V zájmu toho, aby uvedená úprava nebyla diskriminační vůči subjektům, jejichž činnost je zaměřena spíš na líh v menších spotřebitelských baleních, k jehož označení je třeba větší počet kontrolních pásek, navrhuje se úprava spočívající v navázání hranice pásem kauce nikoliv na absolutní počet kontrolních pásek, ale na počet kontrolních pásek, jimiž lze označit určité množství lihu. Zavádí se též další pásmo kauce pro velmi malé subjekty. Účinnost řádné novely zákona o spotřebních daních se navrhuje od 1. ledna 2015 s výjimkou části šesté, u níž se z legislativně technických důvodů navrhuje nabytí účinnosti 31. prosince 2014. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Pane ministře, vás na chvilku přeruším a požádám Sněmovnu o klid. Jde o návrh, který je potřeba projednat. Víte, jaké jsou předpisy, které se týkají zákona o státním rozpočtu, a rád bych, abychom tedy postoupili v tomto textu v patřičné pozornosti nad návrhem zákona. Prosím, pokračujte, pane ministře. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Závěrem svého úvodního slova si vás dovolím požádat o projednání návrhu zákona ve výborech a o jeho schválení. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Andreji Babišovi. Žádám pana zpravodaje, aby se ujal své zpravodajské zprávy. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Josef Vozdecký Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych se v úloze zpravodaje stručně vyjádřil k obsahu tohoto návrhu a sdělil stanovisko zpravodaje. Tak jak uvedl předkladatel, je svým rozsahem novela velká s cílem přijetí nezbytných opatření ke zlepšení efektivity výběru daně a zamezení zneužívání a obcházení daňových předpisů. Prvním a hlavním okruhem této úpravy je redukce rizikových subjektů, které měly umožněno nakládat s vybranými výrobky podléhajícími spotřební dani a které neskýtají dostatečné záruky, že budou činnost provádět v souladu s platnými právními předpisy. Součástí řešení této problematiky je v případě minerálních olejů navýšení maximální výše a zajištění spotřební daně u daňových skladů složením nebo převodem finančních prostředků na depozitní účet pro zajištění daně zřízením správce (nesrozumitelné)sto milionů korun na jeden a půl miliardy korun. Druhým okruhem této právní úpravy je řešena problematika daňových podvodů, která souvisí s ilegálním přimícháváním nezdaněných zvláštních minerálních olejů do tradičních pohonných hmot, zejména motorové nafty. Navrhovaná úprava zavádí zvláštní registr osob nakládajících se zvláštními minerálními oleji. Je tedy navrhováno zavedení registru na národní úrovni, který by měl do určité úrovně omezit pronikání nezdaněných zvláštních minerálních olejů na český trh s motorovou naftou. Třetím okruhem a předmětem novely je zákon o povinném značení lihu. Jedná se, tak jak uvedl předkladatel, o navázání hranice pásem kauce nikoliv na absolutní počet kontrolních pásek, ale na počet kontrolních pásek, kterými se označí určité množství lihu. A dále proti stávající úpravě se navrhuje zavedení nového pásma kauce osoby povinné značit líh ve výši sto tisíc korun s oprávněním odebrat kontrolní pásky, jimiž lze označit nejvýše dva tisíce litrů lihu. Zavedení tohoto pásma je zacíleno především na velmi malé výrobce, na dovozce exkluzivních lihovin, na producenty regionálních specialit à la takové, které odebírají velmi omezené počty kontrolních pásek a u kterých je samozřejmě účinnost obecně méně riziková a snadněji kontrolovatelná v průběhu roku. Navrhovaná právní úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky a je také plně slučitelná s právními akty Evropské unie a s judikaturou soudních orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami. Jako zpravodaj tedy tento návrh plně podporuji a doporučuji jeho postoupení Sněmovnou do druhého čtení a také doporučuji projednání této novely v rozpočtovém výboru. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Z místa se hlásí pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane poslanče, máte slovo v obecné rozpravě. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Za prvé chci říct, že náš klub podpoří propuštění tohoto návrhu zákona do druhého čtení, protože ho považujeme za potřebný. Myslím, že odbornou debatu o jednotlivých detailech máme vést zejména na půdě rozpočtového výboru. Nicméně bych se rád zeptal, protože v tom zákoně - neříkám, že to je špatně - je vlastně řečeno, že se bude posuzovat ekonomická stabilita, což je novinka. Ostatní věci jako bezúhonnost, bezdlužnost jsou poměrně jasné. A je navrženo, že základní finanční parametry bude stanovovat Ministerstvo financí svou vyhláškou. Chtěl bych požádat, zda by nebylo lepší, aby to bylo nařízení vlády. Tím pádem by to byl silnější právní předpis. Na druhé straně jestli existuje nějaká představa o hodnotě těch parametrů, které budou považovány za ekonomickou stabilitu, protože když si vezmeme § 43g, tak je tam celkem označeno pět parametrů, které se mají v rámci ekonomické stability posuzovat. Dovolte, abych to ocitoval. To je rentabilita, likvidita, finanční stabilita, aktivita a produktivita práce. Zejména mi není jasný pojem aktivita. Ty čtyři ostatní jsou mi poměrně jasné, spíš by zajímalo, určitě existují nějaké pracovní návrhy, v jaké úrovni by se to mělo pohybovat. Ale pod tím pojmem aktivita bych se rád zeptal pana ministra nebo pana zpravodaje, co si pod tím mám představit. Určitě víme, co to je rentabilita, co je to likvidita, finanční stabilita či produktivita práce. To se spočítat a můžeme vést debatu o tom, jaká je ta požadovaná úroveň, aby současně chránila ten trh, chránila zájmy státu, ale současně aby to nevedlo k vytvoření nějakého monopolu, že to bude splňovat velmi málo společností. Podotýkám, že to opravdu není kritika, že to považujeme za užitečné, ale ten pátý parametr, aktivita, mi není zcela jasný, co se tím myslí, protože ty ostatní jsou čtyři ekonomické běžně používané. A případně zda je nějaká pracovní verze, jaké parametry například rentability, protože pravděpodobně to musí být v nějakém časovém období. My si myslíme, že to nemůže být jedno daňové či jedno účetní období. Ale říkám, s tím principem souhlasíme. Jenom jestli jsou nějaké pracovní návrhy a případně co si máme představit pod tím pátým aktivita. To skutečně nevíme. To není kritika, to je skutečně dotaz toho, kdo ten návrh zákona nepsal. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu předsedovi Stanjurovi. Nemám jinou přihlášku do rozpravy. Obecnou - mám přihlášku do rozpravy, ale upozorňuji, že jsem měl ambici ukončit tento bod i případně minutu po devatenácté, protože podle usnesení Sněmovny v 19 hodin musíme začít jiné body. Takže pokud je taková přihláška, ji samozřejmě respektuji. Ale budeme muset přerušit v 19 hodin, takže toho moc nenamluvíte. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jaroslav Klaška Dobrý večer, jenom velmi stručně. Jsem rád, že do této novely se dostává i ta třetí část, jak o tom hovořil pan zpravodaj, o povinném značení lihu. Toto opatření, tato novela, umožní fungování i malých velmi malých producentů různých lihovin, různých krajových specialit, a to je určitě dobře. To je všechno, co jsem chtěl sdělit. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Klaškovi. Teď se ptám pánů poslanců a paní poslankyň, jestli můžeme dokončit tento bod, jestli bude někdo namítat proti postupu předsedajícího, když tento bod nechám prohlasovat v prvém čtení. Je námitka proti postupu předsedajícího? Není. Dobře. Končím obecnou rozpravu. Ptám se, jestli je zájem o závěrečné slovo. Pane ministře? Ano. Závěrečné slovo pana ministra. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš jednak navrhuji zkrátit lhůtu pro projednání novely ve výborech na 27 dní. Za druhé, pojem aktivita mi je také neznámý. Pro primárně je zadluženost firmy a určitě tu budeme posuzovat v nějaké časové řadě. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Dobře, děkuji. Pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za tu poctivou odpověď. Na to se budeme muset zaměřit. Ale znovu se vracím. Ten zákon 336 stran. A zkrácení lhůty na 27 dnů v okamžiku, kdy budeme projednávat i návrh státního rozpočtu v rozpočtovém výboru, prostě považuji za návrh projednat to pouze formálně. Pokud to opravdu chceme důkladně debatovat, a myslím, že chceme, a říkal jsem, že jsme pro propuštění a pro debatu, tak si to můžete prohlasovat, ale zase se vracím k tomu, co jsme vedli debatu u jednacího řádu. Fakt si reálně myslíte v okamžiku, kdy jsme podle mne blbě zařadili návrh státního rozpočtu, harmonogram jsme měli zařadit dřív, ale budiž, to je zodpovědnost jiných lidí, ne , je to jako velká materie ten státní rozpočet, ale na tohle dostat 27 dnů je prostě málo. Pokud to prohlasujete, tak prostě rezignujeme, je to opravdu důležitý zákon, nijak to nezpochybňujeme, na důkladné a podrobné projednání. Protože pak si budeme volit buď státní rozpočet, nebo tohle. Na obojí nebude dostatek času. Zvažte sami, my to nepodpoříme, myslíme si, těch 60 dnů že by se nic nestalo, resp. abychom udělali druhé a třetí čtení v listopadu nebo začátkem listopadu, nic by se nestalo. Takhle to bude prostě formální projednání, kdy nebudeme mít čas se tomu pořádně věnovat. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Protože nepadl návrh na vrácení ani na zamítnutí, budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Tento návrh opakoval i pan zpravodaj. někdo jiný návrh? Ano, pan předseda Stanjura. Poslanec Zbyněk Stanjura My ještě navrhujeme hospodářský výbor. Místopředseda PSP Vojtěch Filip Ano, hospodářský výbor. Další návrh na jiné projednání? Není tomu tak. Můžeme tedy začít hlasovat. Nejprve budeme hlasovat o přikázání rozpočtovému výboru. Budeme rozhodovat v hlasování pořadové číslo 110, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti přikázání rozpočtovému výboru? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 110, z přítomných 160 pro 142, proti nikdo. Návrh byl přijat. Nyní budeme rozhodovat o přikázání hospodářskému výboru. Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 111 a ptám se, kdo je pro přikázání hospodářskému výboru. Kdo je proti? Děkuji vám. Hlasování pořadové číslo 111, z přihlášených 161 poslance pro 53, proti 59. Návrh nebyl přijat. Nyní budeme hlasovat o návrhu, aby lhůta pro projednání byla zkrácena - a teď ještě jednou, pane ministře, prosím vás, o 27, nebo na 27 dnů? Na 27. No, to je složité, protože samozřejmě v tom případě se dostáváme do kolize s jednacím řádem. Prosím, pane předsedo. Poslanec Zbyněk Stanjura Složité to není. Jménem dvou poslaneckých klubů, ODS a TOP 09 dávám námitku proti zkrácení pod 30 dnů, jak umožňuje jednací řád. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch Filip No, a jsme - no, tak nemůžeme hlasovat o ničem, protože jiný návrh v rozpravě nepadl. jsme mimo rozpravu a mimo jednání, protože teď jsem i po závěrečných slovech. jsem si dovolil s vaším souhlasem malinko překročit jednací řád a časy, které schválila Sněmovna, ale v tuhle chvíli opravdu nemohu dát hlasovat o zkrácení na 27 dnů. Mohl jsem dát schválit jenom na 30 a to riziko jsme tady podstupovali. Takže končím bod 35 a konstatuji, že... (V sále se ozývají různé protestní hlasy.)Ne, nemohu dát hlasovat o zkrácení lhůty. My jsme odhlasovali přikázání. Jsme v prvém čtení, prosím vás. A hlasuje se o přikázání, pokud nepadne návrh na zamítnutí nebo na vrácení. Rozhodli jsme hlasováním o přikázání rozpočtovému výboru. Rozhodli jsme hlasováním, že jsme nepřikázali hospodářskému výboru. A hospodářskému výboru nic nebrání, aby si atrahoval ten text a projednal ho, aniž by to Sněmovna přikázala. A pokud šlo o návrh, tak ten byl po použití oprávnění dvou poslaneckých klubů zablokován, protože jde o oprávnění, kdy se hlasuje o zkrácení jenom o 30 dnů, a buď se souhlasem navrhovatele, nebo se souhlasem celé Sněmovny se může zkracovat na lhůtu kratší, než je 30 dnů. Protože to jsou vážné věci, které se týkají projednávání návrhu zákona, a v tomto ohledu máme za sebou rozhodnutí Ústavního soudu, které (?)by nám zablokovaly (zablokovali?). Pokud budete mít zájem, jediná cesta je, kterou jsme tady několikrát použili, když zpravodajové nezvládnou svou roli, ale to si myslím, že - ne, to tentokrát nebylo na pana zpravodaje. Ten svou roli zvládl, ten neměl asi ve svém popisu práce říci... (Protestní hlasy ze sálu.)jsem ale ten bod ukončil po tom hlasování. Rozumíte tomu? Protože když ten návrh je nehlasovatelný, tak nemohu jinak než ten bod ukončit. Nezlobte se na , nutíte do postupu, který tady nemám ve zvyku. Ti, kteří znají, vědí, že jsem nikdy jednací řád neporušoval a snažil jsem se ho vždycky dodržet v maximální možné míře. Jsme opravdu sedm minut poté, kdy jsme měli rozhodovat. Ukončil jsem bod 35. Konstatuji, že návrh byl přikázán rozpočtovému výboru a lhůta k projednání je podle zákona o jednacím řádu. Podle rozhodnutí Poslanecké sněmovny v 19 hodin začínáme jednáními o zákonech vrácených Senátem Poslanecké sněmovně. Ústava České republiky říká, že zákony vrácené Senátem musíme projednat na nejbližší schůzi, nebo musí být zařazeny na nejbližší schůzi. To jsme učinili. Jsou to první čtyři body. Ještě předtím, než začneme projednávat jednotlivé body, dovolte mi, abych k projednání zákonů vrácených Senátem navrhl na žádost předsedy Senátu umožnit vystoupení senátorům a senátorkám Jiřímu Šestákovi, Miloši Malému, Daniele Filipiové, Aleně Gajdůškové, Petru Víchovi, Petru Šilarovi, Jiřímu Bisovi a Karlu Korytářovi, kteří jsou připraveni případně v diskusi komentovat rozhodnutí Senátu. Prosím Sněmovnu o klid! V hlasování pořadové číslo 112, které zahájím a které jsem nyní zahájil, se ptám, kdo souhlasí s vystoupením jmenovaných senátorů a senátorek. Kdo je proti tomu? Děkuji vám. V hlasování pořadové číslo 112 z přítomných 161 poslance pro 142, proti 1. Jako tradičně jsme umožnili našim kolegům z horní komory vystoupit v tomto jednání. Nyní budeme jednat o bodu číslo 1. Je jím

text view