Místopředseda PSP Petr Gazdík
12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu)
, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 98/ - prvé čtení Z pověření vlády i tento návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka
Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové. Dnes do třetice taktéž předkládám vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, a zákon číslo 256/2000 Sb., o Státním intervenčním fondu, ve znění pozdějších předpisů. Tento vládní návrh zákona je taktéž předkládán z důvodu neprojednání Poslaneckou sněmovnou v minulém roce z důvodu jejího rozpuštění. Hlavními důvody předložení navrhované právní úpravy, pokud jde o zákon číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, jsou zejména zpřesnění obecných ustanovení o společných organizacích trhu, přímých platbách, Programu rozvoje venkova a operačního programu Rybářství. Zjednodušení evidence zemědělského podnikatele s ohledem na zjednodušení živnostenského práva a se změnami vyvolanými zákonem o základních registrech. Změna v provozování evidence využití půdy podle uživatelských vztahů, takzvaného systému LPIS, s ohledem na sjednocení způsobu administrace dotací v resortu zemědělství po provedené redukci agentur pro zemědělství a venkov Ministerstva zemědělství, jejichž převážnou činnost převzal od 1. 1. 2013 Státní zemědělský intervenční fond. Dále zpřesnění ustanovení o evidenci půdy, evidenci krajinných prvků a evidenci objektů a jejich procesních způsobů aktualizace. A zrušení ustanovení o každoročním předkládání zprávy o stavu zemědělství do Poslanecké sněmovny. Předmětem hlavních změn zákona číslo 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu, jsou zejména formulační úpravy ustanovení o financování Státního zemědělského intervenčního fondu, doplnění ustanovení o poskytování národních dotací na základě pověření ministerstva podle § 2d zákona o zemědělství prostřednictvím dohody o poskytnutí dotace a doplnění ustanovení o poskytování dotací a možnost elektronických podání. Za pozitivní dopad návrhu zákona na podnikatelské prostředí České republiky lze považovat zejména zjednodušení evidence zemědělského podnikatele, zrušení institutu místní příslušnosti a zrušení evidence zaměření zemědělské výroby. Pokud jde o důvodovou zprávu, dovoluji si ji upřesnit informací o nových základních nařízeních Rady a Parlamentu Evropské unie, které byly přijaty koncem roku 2013 a následně publikovány v Úředním věstníku EU. Jedná se o nová základní nařízení Rady a Parlamentu Evropské unie, která se týkají změn společné zemědělské a rybářské politiky pro období 2014 až 2020. Na ta již publikovaná nařízení Evropské unie budou navazovat dosud nepřijatá prováděcí nařízení Evropské unie, která budou přijímána orgány Evropské unie v průběhu roku 2014. Zároveň bych chtěl avizovat a požádat Poslaneckou sněmovnu, aby lhůtu na projednání tohoto zákona v rámci druhého čtení prodloužila o 30 dnů, tedy na dnů 90, protože čekáme ještě na některá případná zpřesnění z Evropské unie ve vztahu k společné zemědělské politice, tak abychom případně tento zákon nemuseli novelizovat znovu od začátku. Takže bych prosil, aby této mé žádosti bylo vyhověno. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu ministrovi a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Margita Balaštíková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo. Poslankyně Margita Balaštíková
Dobrý den, pane předsedající, dobrý den, dámy a pánové. Pan ministr zemědělství nám předložil návrh zákona. Já bych jako zpravodaj vás chtěla informovat o tom, že skutečně v úpravě zákona dochází pouze ke zpřesnění obecných ustanovení o společných organizacích trhu, uvedení do souladu evidence zemědělského podnikatele se změnami a zjednodušením živnostenského práva. Nastává změna v provozování evidence, ve využívání půdy podle uživatelských vztahů vzhledem na sjednocení způsobu administrace v resortu zemědělství a úprava evidence půdy týkající se evidence krajinných prvků, evidence objektů a jejich procesních způsobů aktualizace. Co se týká zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, taktéž dochází pouze ke zpřesnění ustanovení o kompetenci a působnosti fondu, o úpravě jeho financování a doplňují se ustanovení o poskytování národních dotací na základě pověření ministerstva. Co se týká požadavku pana ministra, také bych byla pro prodloužení, protože samozřejmě prováděcí nařízení Komise Evropské unie mohou být přijímána v průběhu roku a mohli bychom se dopustit některých chybných kroků. Co se týká cíle navrhovaných právních úprav, je to příprava a přizpůsobení právního řádu České republiky připravovaným novým, přímo použitelným a bezprostředně aplikovaným nařízením Evropské unie. Předkládaný návrh zákona si vyžádá dopady na státní rozpočet pouze v rozsahu schváleného střednědobého rozpočtu fondu. Náklady na další změny nebo úpravy informačních systémů s ohledem na novou společnou zemědělskou politiku roku 2014 až 2020 bude krýt fond ze zůstatků minulých let a z rozpočtů příštích období. Jako zpravodaj doporučuji, aby sněmovní tisk č. 98 byl přikázán k projednání zemědělskému výboru. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji paní zpravodajce. Otvírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli nemám žádnou přihlášku. Ano, vidím, hlásí se pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče. Poslanec Petr Bendl
Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já tuhle novelu zákona o zemědělství podporuji. Jenom vzhledem k tomu, že pan ministr si tady řekl o prodloužení projednávané lhůty o tomto zákoně, dávám na zváženou, jestli by nestálo za to do této právní úpravy vložit i možnost zemědělců, aby mohli měnit třeba ornou půdu za trvalý travní porost. Dneska jim to legislativa příliš neumožňuje. Evropská legislativa to podle mých informací umožňuje. U nás je to velmi komplikované. K takovéto lepší organizaci práce by to pomohlo a zemědělci by to, myslím, uvítali. Ona ta debata k tomu by byla širší. Věřím, že možná na výboru k tomu něco více řekneme, ale já tady jenom chci inspirovat pana ministra, jestli by se tím nezabýval jeho sekretariát a ministerstvo, abychom zemědělcům umožnili alespoň vyměnit půl na půl, nebo TTP proti orné půdě a obráceně, tak aby to měli bez problémů. Děkuji. Místopředseda PSP Petr Gazdík
Děkuji panu poslanci a ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Jestliže nemám žádnou další přihlášku, končím obecnou rozpravu a táži se, zda pan ministr nebo paní zpravodajka chtějí mít závěrečné slovo. Nechtějí. Děkuji. Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Jestliže nemá, přistoupíme k hlasování. Zahajuji hlasování (číslo 35)
o přikázání návrhu tohoto zákona k projednání zemědělskému výboru. Kdo je pro, ať zvedne ruku. Kdo je proti? Z přihlášených 172 poslanců pro 146, proti žádný. Návrh byl přikázán zemědělskému výboru k projednání. Dále tady zazněl návrh na prodloužení lhůty k projednání o 30 dnů. Mám tady faktickou poznámku pana poslance Václava Snopka... Ne. Pan poslanec Snopek se nehlásí. Takže dám hlasovat o prodloužení na lhůty k projednání o 30 dnů, na 90 dnů. Kdo je pro prodloužení této lhůty? Zahajuji hlasování (číslo 36)
. Kdo je pro, ať zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti? Z přítomných 173 poslanců pro 148, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zemědělskému výboru a lhůta k projednání byla prodloužena o 30 dnů na 90 dnů. Tím končím první čtení tohoto návrhu zákona. Dále se budeme zabývat bodem číslo