2013-059-06-041
41. Senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1108/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Petr Gazdík
41 . Senátní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 99 / 1963 Sb . , občanský soudní řád , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 26 / 2000 Sb . , o veřejných dražbách , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 182 / 2006 Sb . , o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon) , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 1108 / - prvé čtení podle § 90 odst . 2 Upozorňuji , že je navrženo , abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvním čtení . Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1108 / 1 . Prosím , aby předložený návrh uvedla paní senátorka Jitka Seitlová . Prosím , paní senátorko , máte slovo .
Senátorka Jitka Seitlová
Vážený pane místopředsedo , vážení představitelé vlády , vážení a milí kolegové a kolegyně , dovolte mi , abych před vás předstoupila se senátním návrhem novely zákona , tisk 1108 , kterým se mění občanský soudní řád , zákon o veřejných dražbách a zákon o úpadku a způsobech jeho řešení . V České republice je registrováno více než 58 tisíc společenství vlastníků bytů , která spravují 1,3 milionu bytových jednotek . Lidé , kteří si zakoupili byt do vlastnictví , byli od roku 2000 povinni vytvořit v domech s počtem nad pět bytových jednotek a s třemi a více vlastníky právnickou osobu společenství vlastníků za účelem společné správy domu . I pokud ho oficiálně nevytvořili , podle zákona , takové společenství de facto existuje a správu musí samozřejmě vykonávat pověřený správce . Právní předpisy stanovují pro společenství a jeho členy společnou majetkovou odpovědnost . Nástroj ochrany práv vlastníků vůči neplatičům za společnou správu a službu jsou ale shodou okolností přijímáním postupně různých právních předpisů bohužel nedostatečné . V případech vymáhání dluhů vlastníků - neplatičů je společenství v nerovném postavení vůči jiným věřitelům , zejména věřitelům zástavním . Výše dluhu se do doby , než je neplatič vystěhován , tedy může přijít jiný , kdo začne platit do společného účtu a všechny služby , takováto výše dluhu se pohybuje řádově v desítkách tisíc korun . Já sama jsem se ale setkala s případy , které nejsou zcela ojedinělé , kdy se částky dluhů pohybují kolem 200 až 400 tisíc korun . V případech , kdy byl byt zakoupen na hypotéku nebo následně zastaven na půjčku a je jedinou majetkovou hodnotou dlužníka , se společenství a lidé , kteří společenství spravují , náhrady dlužné částky bohužel nedočkají , a protože nesou majetkovou odpovědnost , musí ji uhradit sami . V exekučním řízení , veřejné dražbě nebo v insolvenčním řízení mají přednost plného uspokojení pohledávek zajištění věřitelé , např . banky a přednostně stanovené pohledávky . Dluhy musí uhradit zbylí členové společenství . Na jednotlivý byt to může znamenat řádově desítky tisíc korun , což v případě , že to jsou lidé , kteří tak tak vyjdou a poslední naspořené peníze právě vložili do bytu , pro ně to může být existenční i pro celé společenství velice závažný problém . Na základě dostupných údajů , které má Asociace bytových družstev , kde jsou také sdruženi vlastníci společenství , je z těchto pohledávek téměř 64 % právě z důvodů , které jsem uvedla , nevymahatelných . Společenství a jeho členové přitom nemají možnost žádným způsobem ovlivnit výběr nebo chování nežádoucího společníka , zatímco zástavní věřitel , v jehož plné dispozici je rozhodnutí o poskytnutí půjčky nebo hypotéky , je ve svém podnikatelském riziku chráněn přednostním právem krytí pohledávky , společenství na nerovnou pozici v tomto právním systému bohužel doplácí . V sousedním Německu má přímo ze zákona obdobné společenství v insolvenčním řízení preferované postavení . V Rakousku platí zvláštní zákonná úprava umožňující za stanovených podmínek vznik zástavního práva krytí dluhů spojených s vlastnictvím bytů . S cílem nápravy nerovného postavení společenství vůči přednostním a zástavním věřitelům při vymáhání dluhů za jim povinně poskytované služby předkládá před vás Senát návrh zákona , který zpracovala skupina senátorů , řeknu doslova napříč politickými kluby a politickým spektrem . Návrh má tři části . V první části se navrhuje změna občanského soudního řádu tak , aby pohledávky související se správou domu byly uspokojovány z výtěžku zpeněžení bytu přednostně , v pořadí za pohledávkami nákladů státu . V druhé části se předkládá změna zákona o veřejných dražbách tak , aby pohledávky související se správou domu byly uspokojovány přednostně s pohledávkami první třídy . A třetí část návrhu se týká insolvenčního zákona a taktéž zařazuje pohledávky za správu domu do skupiny uspokojované přednostně . Ve všech uvedených případech se přednostní uspokojení navrhuje do výše 10 % výtěžku . Senát projednal tento návrh v několika čteních a provedl proti původnímu návrhu řadu doplnění . Návrh byl projednán jak s Ministerstvem spravedlnosti , tak s Ministerstvem pro místní rozvoj , která jsou gestory těchto právních předpisů , a podle jejich dispozic byl upraven . Podporu tento senátní návrh získal většinou senátorů , opět napříč politickým spektrem . Z hlediska naléhavosti řešení tohoto problému , kdy dluhy stále narůstají a lidé nejsou chráněni , Senát tedy prosí o schválení návrhu ve vašem rychlejším rozhodnutí , tak jak už bylo řečeno předsedajícím vašeho pléna . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name