|

2013-050-05-043

43. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 931/ - prvé čtení

Date2016-10-25
Meeting2013/050
Agenda Item2013/050/043
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/050schuz/bqbs/b17004301.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 43. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 931/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr obrany Martin Stropnický. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr obrany ČR Martin Stropnický Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, předkládám materiál, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, který byl schválen na jednání vlády dne 5. října tohoto roku. Důvodem předložení tohoto materiálu je naplnit jeden z hlavních cílů v Akčním plánu k národní strategii kybernetické bezpečnosti České republiky na období let 2015 2020, který schválila vláda svým usnesením číslo 382 ze dne 25. května 2015. Konkrétně se jedná o cíl týkající se aktivního odvracení a potlačení kybernetických útoků prostřednictvím Národního centra kybernetických sil zřízeného v rámci Vojenského zpravodajství. Samotným předmětem tohoto materiálu jsou tedy návrhy legislativních změn, které jsou nutné k zajištění plné funkčnosti tohoto Národního centra kybernetických sil. V návrhu novely zákona o Vojenském zpravodajství je stanovena samotnému Vojenskému zpravodajství nová působnost spočívající v zabezpečování kybernetické bezpečnosti České republiky. Navrhovaná úprava také stanovuje pravidla pro používání technických prostředků, a to včetně jejich umístění. Jejich umístění, respektive instalace do požadovaného prostředí, bude vždy podléhat schválení vládou České republiky. V návrhu novely zákona o zajišťování obrany, zákon číslo 222/1999 Sb., se obrana kybernetického prostoru prostřednictvím nového ustanovení stává integrální součástí obrany státu. Kybernetická obrana se tímto způsobem zařazuje do systému obrany státu a je zdůrazněna její specifická povaha a role v tomto systému. Do zákona o elektronických komunikacích, což je zákon číslo 127/2005 Sb., bylo doplněno ustanovení, podle kterého je právnická nebo podnikající fyzická osoba zajišťující síť nebo poskytující službu elektronických komunikací povinna Vojenskému zpravodajství zřídit a zabezpečit rozhraní pro připojení technických prostředků kybernetické obrany. Náklady spojené s touto povinností budou podle nového ustanovení kompenzovány podnikatelům prostřednictvím Vojenského zpravodajství, respektive z kapitoly Ministerstva obrany. Pravidla pro tuto refundaci jsou stanovena v návrhu nařízení vlády, který jsou součástí tohoto materiálu. Dovolte mi závěrem ještě konstatovat, že poslední summit NATO ve Varšavě uznal kybernetický prostor za čtvrtý druh válečného konfliktu a kybernetický útok uznal za způsobilý k aktivaci článku číslo 5 Severoatlantické smlouvy. V rámci bezpečnostní strategie České republiky aktualizované v únoru 2015 jsou mezi identifikovanými hrozbami uvedeny také kybernetické útoky. Předkládaný materiál proto může v budoucnu pomoci eliminovat kybernetické hrozby a zajistit bezpečnost civilního obyvatelstva i naší infrastruktury. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Petr Gazdík Děkuji panu ministrovi. Prosím nyní zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Bohuslava Chalupu, aby se ujal slova. Prosím, pane zpravodaji. Poslanec Bohuslav Chalupa Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, po úvodním slově předkladatele návrhu zákona si dovolím vyslovit krátký shrnující komentář. Návrh zákona vám byl rozeslán dne 5. 10. 2015 jako sněmovní tisk 931/0. Organizační výbor dne 6. 10. 2015 svým usnesením číslo 319 projednání návrhu zákona doporučil. Zároveň navrhl výbor pro obranu jako garanční výbor a určil i zpravodaje pro Poslaneckou sněmovnu. Pan ministr dle mého názoru předloženou legislativní iniciativu popsal zcela dostatečně a další odborná diskuse je věcí garančního výboru, eventuálně dalších výborů dle vůle ctihodné Sněmovny. Předložená legislativní norma odpovídá prioritám koaliční vlády a odpovídajícím způsobem reflektuje výrazně změněnou bezpečnostní situaci v kybernetickém prostředí a navazuje na již uvedené usnesení vlády. Je poslední čtvrtletí roku 2016, a od roku 2013 jsme se evidentně octli v reálné a dříve jen okrajově předpokládané situaci, ve které jsou proti nám trvale, koncepčně a velmi agresivně vedeny nepřátelské hybridní kampaně v souladu s obecným konceptem takzvané informační převahy, či dominance, k jejímuž dosažení ofenzivní i defenzivní informační válka sloužit. Informační převaha přispět především ke zvýšení efektivity vedení bojové činnosti ve fyzických doménách. Další souvislosti jsou nasnadě. Za velmi významný parametr navržené legislativní normy považuji v zákoně zahrnutou definici kybernetické obrany, která nastavuje celkový smysl zákonem zamýšlené a dle mého soudu velmi potřebné ambice. Kybernetickou obranou se rozumí souhrn činností a opatření směřující k vytvoření účinného systému obrany v kybernetickém prostoru a příprava a použití sil a technických prostředků kybernetické obrany a tak dále. Konstatuji, že opatření a oblasti, které návrh zákona legislativně vymezuje, jsou významnými s ohledem na naši odpovědnost zajistit bezpečnost a prosperitu obyvatel České republiky. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name