Text view 105. Návrh poslanců Marka Černocha, Petra Adama, Jany Hnykové, Karla Fiedlera, Martina Lanka, Olgy Havlové, Davida Kádnera a Jiřího Štětiny na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 453/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji panu poslanci Marku Černochovi . Pořeším jeden malý problém . Protože zpravodajem pro prvé čtení byl určen pan poslanec Bronislav Schwarz , který ale je nepřítomen , myslím , že je omluven , požádal bych tedy , protože jde o poslance ústavněprávního výboru , tak jak to bylo rozhodnuto na organizačním výboru , předsedu ústavněprávního výboru , jestli by navrhl jiného poslance jako zpravodaje tohoto tisku , aby ho Sněmovna mohla hlasovat . Prosím , pane předsedo .
Poslanec Jeroným Tejc
Vážený pane místopředsedo , kolegyně a kolegové , já si dovolím navrhnout pana místopředsedu ústavněprávního výboru Radka Vondráčka jako náhradního zpravodaje pro toto čtení . Děkuji .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Děkuji za návrh . Slyšeli jsme návrh na nového zpravodaje tohoto tisku . Má někdo jiný návrh ? Není tomu tak . Rozhodneme v hlasování 173 , které jsem zahájil , a ptám se , kdo pro , aby zpravodajem pro první čtení byl pan poslanec Radek Vondráček . Kdo je proti ? Děkuji vám . Hlasování pořadové číslo 173 , z přítomných 139 pro 98 , proti nikdo . Děkuji vám . Zpravodajem pro prvé čtení bude tedy pan poslanec Radek Vondráček . Žádám ho , aby se ujal své zpravodajské zprávy k předloženému tisku . Prosím , pane zpravodaji .
Poslanec Radek Vondráček
Děkuji , pane předsedající . Vláda tento návrh zákona projednala na svém zasedání dne 6 . května 2015 a vyslovila nesouhlas s tímto návrhem . Řekl bych , že hlavním bodem tohoto nesouhlasu , základním kamenem je pochybnost o ústavní konformitě takovéhoto návrhu , neboť stát je povinen zajistit neutrální a nediskriminační přístup ke všem církvím a náboženským společnostem . Aby nedocházelo k nepřípustnému rozdílnému zacházení , je třeba stanovit jasná kritéria a postup , který zaručuje práva účastníků a možnost jejich obrany . Předkládaný návrh má natolik obecná kritéria , že zde existuje důvodná pochybnost o tom , že zde dosavadní režim povolování spěje spíše k volnému správnímu uvážení , či spíše politickému rozhodnutí . Značné pochybnosti rovněž vzbuzuje návrh , aby k omezení náboženské svobody postačily pouhé obavy či podezření z ohrožení v zákoně uvedených hodnot . Druhá významná připomínka , která vedla k nesouhlasu vlády , pak byla , řekněme , procesního charakteru , kde není jasné z návrhu , že zakotvení zákonné a zakotvení zvláštního postupu v řízení o přiznání zvláštních práv je buď doplněním obecného předpisu , nebo novým řízením . Je třeba si připomenout , že základním předpisem , podle kterého už doposud řízení probíhají , je správní řád , který existuje a který na toto pamatuje . Další připomínka je , že veřejný pořádek a národní bezpečnost jsou sice legitimními důvody pro rozdílné zacházení , ale tato kritéria jsou již uplatňována v řízení o registraci církve a náboženských společností . V rámci správního řízení se k registraci církve a náboženských společností standardně vyjadřují jak Ministerstvo vnitra , tak Bezpečnostní informační služba , a to právě z hledisek veřejného pořádku a veřejné bezpečnosti . Naproti tomu zahraničněpolitický zájem České republiky není dostatečným důvodem pro rozdílné zacházení s církvemi a náboženskými společnostmi . Tolik tedy z důvodové zprávy , což bych v rozmezí své zpravodajské role přednesl . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name