|

Text view

105. Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Pavla Blažka, Jany Černochové a dalších na vydání zákona kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 426/ - prvé čtení

Date2015-09-29
Meeting2013/031
Agenda Item2013/031/105
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/031schuz/bqbs/b23410501.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   002 < Page 003 > 004

Místopředseda PSP Jan Bartošek vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, a na začátek přečtu omluvy, které ke mně dorazily. Dnes od 17.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Vlasta Bohdalová, dnes od 17.45 se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Antonín, a ze dne 29. 9. 2. 10. z důvodu zahraniční cesty se omlouvá pan poslanec Pavel Holík. Eviduji řádně přihlášeného pana poslance Votavu. S přednostním právem pan předseda Stanjura. Máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura Děkuji za slovo. Když se podívám do vládních lavic, tak tu zůstal jenom ministr kultury. Nikdo není přítomen. Tak jestli by pan ministr mohl reprezentovat vládu, když je tady jediný. by zajímalo z toho stanoviska - a jenom připomínám, že když šlo o 9 mld. u návrhu kolegů zleva, ideologicky blízkým sociální demokracii, tak se neřešily dopady. Tady se řeší velmi podrobně, a je to správně, že se řeší podrobně dopady. jsem kritizoval, že to tam nebylo, ne že tady to je. Nicméně bych chtěl vysvětlit, co vláda myslela tím spekulativním darováním majetku. Znamená, že v okamžiku, kdy člověk prodává majetek a zjistí, že nebude daň z prodeje nemovitosti, tak ho daruje tomu kupci? tomu vůbec nerozumím. Je to pod bodem 3 toho stanoviska vlády a bych to potřeboval vysvětlit. nevím, jak spekulativně bude někdo dobrovolně darovat svůj nemovitý majetek. Darovat, podotýkám, ne prodat. A jenom zopakuji několik čísel a ta čísla jsou ze sněmovního tisku 423 a jsou to čísla Ministerstva financí. Tak za rok 2014 jsme měli 140 tisíc daňových přiznání, nebo poplatníků této daně, a zhruba jenom 8 tisíc právnických osob. To znamená, naprostou většinou plátců této daně jsou fyzické osoby, které prodávají či nakupují. Na druhé straně je nemovitost. Platí to, že to nakonec zaplatí kupující. Je to zohledněno v kupní ceně. Není důležité, kdo to formálně tomu státu odvede, jestli prodávající, nebo kupující. Obě strany o tom vědí, automaticky si do kupní ceny prodávající ta 4 % připočte. To, že to může zaplatit jedna, či druhá strana, že si vzájemně někdy ručí, to je jiná věc, ale promítá se. Takže pokud bychom to zrušili, určitě dojde ke zlevnění a ti prodávající tohle to nebudou kalkulovat do ceny, kterou chtějí, když nabízejí svoji nemovitost. Těch 780 úředníků, kteří dneska administrují - a je pravda, že to je pro stát administrativně jednoduché, to s tím souhlasím. Tím, že to posílá katastr, tak jako je to dohledatelné, tomu všemu rozumím. A teď bez ironie, opravdu bez ironie. Těchto takřka 800 úředníků by mohlo honit ty velké podvodníky, ty velké ryby, mohlo by řešit ty karusely. A říkám, nemyslím to jako vtípek, myslím to opravdu vážně. Samozřejmě že by měli těžší práci. Protože administrovat na finančním úřadě daň z nabytí nemovitosti je opravdu čistě mechanická, jednoduchá činnost. Je pravda, že to není úplně jednoduché, výpočet daně tím, jak je to zákonné opatření nastaveno. Není to tak jednoduché, leckdy k tomu potřebujete znalecký posudek, a tím se dále zvyšují, zejména pokud tam v tom domě je nebytová jednotka. To je složité, v tom okamžiku to je prostě pro ten finanční úřad, a v kolika domech je nebytová jednotka. Takže tam to skutečně není úplně jednoduché a není to triviální. A zase všichni prodávající si na to někoho najímají, kdo jim to za peníze připraví jako poradenskou činnost a podobně. Ale 800 lidí je poměrně hodně na 140 tisíc. Když se podíváte na odpověď na tu mou interpelaci, tak zjistíte, že celkově na finanční správě pracuje přibližně 15 tisíc lidí, ale z toho se tomu výběru a správě daně věnuje pouhých 9 tisíc. A 800 je opravdu významný počet a ti lidé by se mohli věnovat výběru jiných, podstatnějších daní, kdy stát inkasuje stamiliardy ročně, a ne 9 mld. Když se podíváte na návrh státního rozpočtu - který sice ještě nemáme, tu poslední verzi, k dispozici, ale máme ještě jeden den času, takže to nekritizuji. Zítra je poslední den, kdy to musíme mít na sněmovním webu. Tak zaprvé vláda počítá se zvýšením příjmu o 60 mld., a to vychází při návrhu státního rozpočtu z poměrně pesimistického odhadu růstu, to je 2,5 % HDP. Dnes se i nezávislé instituce většinou shodují, že to bude 3,5 % a více, což vytváří dalších odhadem 15 mld. Budou rekordní daňové příjmy díky ekonomickému cyklu. Takže není pravda, že ten návrh by nějakým zásadním způsobem ovlivnil hospodaření státu. Ano, nutil by vládu k větším úsporám. To je pravda. Respektive k úsporám, protože žádné úspory se nekonají. Občas jsme viděli takové, a byl na to expert bývalý první náměstek ministra financí Wagenknecht, který uměl najít nejlevnější kancelářský papír, minimálně ve střední Evropě. Nicméně když se podíváte na provozní výdaje ministerstev, tak pro rok 2015 plus 10,5 mld. To jsou ty takzvané úspory. Žádné úspory se nekonají. Když se podíváte do návrhu státního rozpočtu, aspoň ten, který byl poslední v eKLEPu, tak příští rok se navrhuje zvýšení počtu státních zaměstnanců takřka o 13 tisíc. O 13 tisíc. Současně se k tomu navrhuje zvýšení mezd úředníkům. A my říkáme ano, těm, kteří si to zaslouží. Ale opět se to, tak jak je to typické levicové řešení, všem stejně, ne těm, kteří si to zaslouží, ale všem stejně se navrhuje. Mimochodem to také míří na obecní a krajské rozpočty, pokud to nařízení vlády projde, a to je také důvod, proč budeme navrhovat pro obce navýšení podílu na sdílených daních, protože to jsou dodatečné náklady, které žádným způsobem kterákoliv samospráva není schopna ovlivnit. Vláda rozhodne o zvýšení tarifů, to se samozřejmě týká i těch zaměstnanců na obecních a krajských úřadech, a tím pádem vznikají vlastně nepředpokládané výdaje pro ty samosprávy, ta města řídí kdokoliv. Takže když se na to podíváme bez předsudků, tak ta daň není výkonná: 9 mld. ročně, nebo 10, jestli započtete, nebo nezapočtete náklady, 9 10 mld., se nechytáme za slovo. V roce 2014 - máme poslední číslo - stát vybral více než 800 mld. daňových příjmů, takže se bavíme o necelém 1 %. A letos to bude víc a příští rok to bude ještě víc díky hospodářskému růstu. Takže 1 % není nic katastrofického. Bavili jsme se u DPH o tom, jaké sazby mít, či nemít. Dnešní vládní strany kritizují naše rozhodnutí z minulého volebního období, kdy jsme v souvislosti s druhým pilířem navýšili sazby. Teď je navrhujeme snížit, protože vy rušíte druhý pilíř, tak najednou je to dobře a kritizujete nás za to snížení. Takže vy nás kritizujete vždycky. navrhneme sazbu zvýšit, nebo snížit, vždycky je to z pohledu stávajících vládních stran špatně. A myslím, že může platit jenom jedno. Buď je špatně zvýšit, nebo je špatně snížit. Ale vaše logika: Když jsme v opozici, tak zvýšit je špatně, a když jsme u vlády, tak snížit je špatně, protože nám se ty peníze hodí. Takže pokud se na to podíváte racionálně, nemusíme vymýšlet žádné dotační tituly. Když se podíváte na jinou mou písemnou interpelaci, kterou teprve budeme projednávat, přečtěte si odpověď pana ministra financí, za kterou mu opravdu děkuji, kde je přehled všech dotačních titulů z národních zdrojů a přehled všech částek, které se v roce 2014 vyplatily. Dozvíte se neuvěřitelné informace. Určitě o tom budeme debatovat, jakmile dojde příští čtvrtek na písemné interpelace. To je taky prostředek, kde vzít peníze. Protože dotace ze své samé podstaty jsou nespravedlivé. Dostane to jenom někdo, vybraná skupina. Většinou ti, kteří lépe napíšou žádost o dotaci, ne kteří napíšou lepší žádost. Ale kteří to lépe napíšou, lépe zdůvodní, barevněji, strukturovaněji a tak dále. Takže pokud se na to podíváte bez předsudků, tak ten návrh můžete klidně podpořit. Rozhýbe se trh s nemovitostmi, uleví se zejména mladým rodinám, státní rozpočet to žádný způsobem nezatíží. Významným způsobem, řeknu. bych tedy poprosil asi pana ministra Hermana, když tu nikdo jiný není, aby nám tedy vysvětlil, v čem vidí to významné zatížení rozpočtu, když máme skoro 1 400 mld. výdajů a teď se bavíme o 9 mld. Vezměte si procento - to není ani jedno procento. A v čem vidí ten bod 3 stanoviska vlády to "spekulativně se ten majetek bude darovat". Tomu skutečně nerozumím. Předpokládal jsem, že ti, kteří majetek prodávají, chtějí získat peníze. A my chceme jenom ta čtyři procenta z toho obchodu dát pryč, aby to zůstalo. A navíc je to daň, která se opravdu nejhůř vysvětluje. Každý z vás se minimálně v poslanecké pondělky setkává s voliči ve svých kancelářích a určitě jim umíte zdůvodnit, proč je daň z příjmů, proč je DPH, dokonce i ta problematická daň z nemovitostí, že město se nějak stará o tu ulici, svítí tam, uklízí to. Ale daň z převodu - něco si pořídím, za pár let to prodám ze zdaněných peněz, a najednou mám ještě z toho platit čtyři procenta? tomu nerozumím. Pokud bychom chtěli říct, že kdyby se z toho aspoň financovala činnost katastrálního úřadu, ale ten zdaleka není tak drahý. Takže samotná administrativní činnost státu není tak drahá, jako kolik se vybere. Ale je pravda, že je to daň která se vybírá jednoduše, kterou stát umí jednoduše zkontrolovat, ale to ještě neznamená, že tu daň nemáme úplně zrušit. Mnozí z vás, zejména tady z klubu hnutí ANO, se zlobí, když říkáme, že vládne levice, a říkáme, že je to levicová vláda. A vy nám takhle říkáte, na mikrofon, nebo mimo mikrofon: to není pravda, jsem pravicový politik, to tak nevidím. Nemám důvod vám mnohým nevěřit. Všem ne, ale mnohým z vás to věřím. Tady máte šanci to prokázat. Není to vládní návrh. Není ani tak politický jako u daně z příjmů nebo u jiných daňových zákonů. Tohle je prostě věc, která může pomoci 130 tisícům poplatníků, kteří každý rok tuhle těžko vysvětlitelnou a těžko zdůvodnitelnou daň platí. Děkuji.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name