Text view 105. Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Pavla Blažka, Jany Černochové a dalších na vydání zákona kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 426/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Místopředseda PSP Jan Bartošek
Já vám děkuji , pane zpravodaji . Otevírám obecnou rozpravu , a na začátek přečtu omluvy , které ke mně dorazily . Dnes od 17.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá paní poslankyně Vlasta Bohdalová , dnes od 17.45 se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Pavel Antonín , a ze dne 29 . 9 . až 2 . 10 . z důvodu zahraniční cesty se omlouvá pan poslanec Pavel Holík . Eviduji řádně přihlášeného pana poslance Votavu . S přednostním právem pan předseda Stanjura . Máte slovo .
Poslanec Zbyněk Stanjura
Děkuji za slovo . Když se podívám do vládních lavic , tak tu zůstal jenom ministr kultury . Nikdo není přítomen . Tak jestli by pan ministr mohl reprezentovat vládu , když je tady jediný . Mě by zajímalo z toho stanoviska - a jenom připomínám , že když šlo o 9 mld . u návrhu kolegů zleva , ideologicky blízkým sociální demokracii , tak se neřešily dopady . Tady se řeší velmi podrobně , a je to správně , že se řeší podrobně dopady . Já jsem kritizoval , že to tam nebylo , ne že tady to je . Nicméně já bych chtěl vysvětlit , co vláda myslela tím spekulativním darováním majetku . Znamená , že v okamžiku , kdy člověk prodává majetek a zjistí , že nebude daň z prodeje nemovitosti , tak ho daruje tomu kupci ? Já tomu vůbec nerozumím . Je to pod bodem 3 toho stanoviska vlády a já bych to potřeboval vysvětlit . Já nevím , jak spekulativně bude někdo dobrovolně darovat svůj nemovitý majetek . Darovat , podotýkám , ne prodat . A já jenom zopakuji několik čísel a ta čísla jsou ze sněmovního tisku 423 a jsou to čísla Ministerstva financí . Tak za rok 2014 jsme měli 140 tisíc daňových přiznání , nebo poplatníků této daně , a zhruba jenom 8 tisíc právnických osob . To znamená , naprostou většinou plátců této daně jsou fyzické osoby , které prodávají či nakupují . Na druhé straně je nemovitost . Platí to , že to nakonec zaplatí kupující . Je to zohledněno v té kupní ceně . Není důležité , kdo to formálně tomu státu odvede , jestli prodávající , nebo kupující . Obě strany o tom vědí , automaticky si do kupní ceny prodávající ta 4 % připočte . To , že to může zaplatit jedna , či druhá strana , že si vzájemně někdy ručí , to je jiná věc , ale promítá se . Takže pokud bychom to zrušili , určitě dojde ke zlevnění a ti prodávající tohle to nebudou kalkulovat do ceny , kterou chtějí , když nabízejí svoji nemovitost . Těch 780 úředníků , kteří dneska administrují - a je pravda , že to je pro stát administrativně jednoduché , to já s tím souhlasím . Tím , že to posílá katastr , tak jako je to dohledatelné , tomu já všemu rozumím . A teď bez ironie , opravdu bez ironie . Těchto takřka 800 úředníků by mohlo honit ty velké podvodníky , ty velké ryby , mohlo by řešit ty karusely . A říkám , nemyslím to jako vtípek , myslím to opravdu vážně . Samozřejmě že by měli těžší práci . Protože administrovat na finančním úřadě daň z nabytí nemovitosti je opravdu čistě mechanická , jednoduchá činnost . Je pravda , že to není úplně jednoduché , výpočet té daně tím , jak je to zákonné opatření nastaveno . Není to tak jednoduché , leckdy k tomu potřebujete znalecký posudek , a tím se dále zvyšují , zejména pokud tam v tom domě je nebytová jednotka . To je složité , v tom okamžiku to je prostě pro ten finanční úřad , a v kolika domech je nebytová jednotka . Takže tam to skutečně není úplně jednoduché a není to triviální . A zase všichni prodávající si na to někoho najímají , kdo jim to za peníze připraví jako poradenskou činnost a podobně . Ale 800 lidí je poměrně hodně na 140 tisíc . Když se podíváte na odpověď na tu mou interpelaci , tak zjistíte , že celkově na finanční správě pracuje přibližně 15 tisíc lidí , ale z toho se tomu výběru a správě daně věnuje pouhých 9 tisíc . A 800 je opravdu významný počet a ti lidé by se mohli věnovat výběru jiných , podstatnějších daní , kdy stát inkasuje stamiliardy ročně , a ne 9 mld . Když se podíváte na návrh státního rozpočtu - který sice ještě nemáme , tu poslední verzi , k dispozici , ale máme ještě jeden den času , takže to nekritizuji . Zítra je poslední den , kdy to musíme mít na sněmovním webu . Tak zaprvé vláda počítá se zvýšením příjmu o 60 mld . , a to vychází při návrhu státního rozpočtu z poměrně pesimistického odhadu růstu , to je 2,5 % HDP . Dnes se i nezávislé instituce většinou shodují , že to bude 3,5 % a více , což vytváří dalších odhadem 15 mld . Budou rekordní daňové příjmy díky ekonomickému cyklu . Takže není pravda , že ten návrh by nějakým zásadním způsobem ovlivnil hospodaření státu . Ano , nutil by vládu k větším úsporám . To je pravda . Respektive k úsporám , protože žádné úspory se nekonají . Občas jsme viděli takové , a byl na to expert bývalý první náměstek ministra financí Wagenknecht , který uměl najít nejlevnější kancelářský papír , minimálně ve střední Evropě . Nicméně když se podíváte na provozní výdaje ministerstev , tak pro rok 2015 plus 10,5 mld . To jsou ty takzvané úspory . Žádné úspory se nekonají . Když se podíváte do návrhu státního rozpočtu , aspoň ten , který byl poslední v eKLEPu , tak příští rok se navrhuje zvýšení počtu státních zaměstnanců takřka o 13 tisíc . O 13 tisíc . Současně se k tomu navrhuje zvýšení mezd úředníkům . A my říkáme ano , těm , kteří si to zaslouží . Ale opět se to , tak jak je to typické levicové řešení , všem stejně , ne těm , kteří si to zaslouží , ale všem stejně se navrhuje . Mimochodem to také míří na obecní a krajské rozpočty , pokud to nařízení vlády projde , a to je také důvod , proč budeme navrhovat pro obce navýšení podílu na sdílených daních , protože to jsou dodatečné náklady , které žádným způsobem kterákoliv samospráva není schopna ovlivnit . Vláda rozhodne o zvýšení tarifů , to se samozřejmě týká i těch zaměstnanců na obecních a krajských úřadech , a tím pádem vznikají vlastně nepředpokládané výdaje pro ty samosprávy , ať ta města řídí kdokoliv . Takže když se na to podíváme bez předsudků , tak ta daň není výkonná : 9 mld . ročně , nebo 10 , jestli započtete , nebo nezapočtete náklady , 9 až 10 mld . , ať se nechytáme za slovo . V roce 2014 - máme poslední číslo - stát vybral více než 800 mld . daňových příjmů , takže se bavíme o necelém 1 % . A letos to bude víc a příští rok to bude ještě víc díky hospodářskému růstu . Takže 1 % není nic katastrofického . Bavili jsme se u DPH o tom , jaké sazby mít , či nemít . Dnešní vládní strany kritizují naše rozhodnutí z minulého volebního období , kdy jsme v souvislosti s druhým pilířem navýšili sazby . Teď už je navrhujeme snížit , protože vy rušíte druhý pilíř , tak najednou je to dobře a kritizujete nás za to snížení . Takže vy nás kritizujete vždycky . Ať už navrhneme sazbu zvýšit , nebo snížit , vždycky je to z pohledu stávajících vládních stran špatně . A já myslím , že může platit jenom jedno . Buď je špatně zvýšit , nebo je špatně snížit . Ale vaše logika : Když jsme v opozici , tak zvýšit je špatně , a když jsme u vlády , tak snížit je špatně , protože nám se ty peníze hodí . Takže pokud se na to podíváte racionálně , nemusíme vymýšlet žádné dotační tituly . Když se podíváte na jinou mou písemnou interpelaci , kterou teprve budeme projednávat , přečtěte si odpověď pana ministra financí , za kterou mu opravdu děkuji , kde je přehled všech dotačních titulů z národních zdrojů a přehled všech částek , které se v roce 2014 vyplatily . Dozvíte se neuvěřitelné informace . Určitě o tom budeme debatovat , jakmile dojde příští čtvrtek na písemné interpelace . To je taky prostředek , kde vzít peníze . Protože dotace ze své samé podstaty jsou nespravedlivé . Dostane to jenom někdo , vybraná skupina . Většinou ti , kteří lépe napíšou žádost o dotaci , ne kteří napíšou lepší žádost . Ale kteří to lépe napíšou , lépe zdůvodní , barevněji , strukturovaněji a tak dále . Takže pokud se na to podíváte bez předsudků , tak ten návrh můžete klidně podpořit . Rozhýbe se trh s nemovitostmi , uleví se zejména mladým rodinám , státní rozpočet to žádný způsobem nezatíží . Významným způsobem , řeknu . Já bych tedy poprosil asi pana ministra Hermana , když tu nikdo jiný není , aby nám tedy vysvětlil , v čem vidí to významné zatížení rozpočtu , když máme skoro 1 400 mld . výdajů a teď se bavíme o 9 mld . Vezměte si procento - to není ani jedno procento . A v čem vidí ten bod 3 stanoviska vlády to " spekulativně se ten majetek bude darovat " . Tomu já skutečně nerozumím . Předpokládal jsem , že ti , kteří majetek prodávají , chtějí získat peníze . A my chceme jenom ta čtyři procenta z toho obchodu dát pryč , aby to zůstalo . A navíc je to daň , která se opravdu nejhůř vysvětluje . Každý z vás se minimálně v poslanecké pondělky setkává s voliči ve svých kancelářích a určitě jim umíte zdůvodnit , proč je daň z příjmů , proč je DPH , dokonce i ta problematická daň z nemovitostí , že město se nějak stará o tu ulici , svítí tam , uklízí to . Ale daň z převodu - něco si pořídím , za pár let to prodám ze zdaněných peněz , a najednou mám ještě z toho platit čtyři procenta ? Já tomu nerozumím . Pokud bychom chtěli říct , že kdyby se z toho aspoň financovala činnost katastrálního úřadu , ale ten zdaleka není tak drahý . Takže samotná administrativní činnost státu není tak drahá , jako kolik se vybere . Ale je pravda , že je to daň která se vybírá jednoduše , kterou stát umí jednoduše zkontrolovat , ale to ještě neznamená , že tu daň nemáme úplně zrušit . Mnozí z vás , zejména tady z klubu hnutí ANO , se zlobí , když říkáme , že vládne levice , a říkáme , že je to levicová vláda . A vy nám takhle říkáte , ať už na mikrofon , nebo mimo mikrofon : to není pravda , já jsem pravicový politik , já to tak nevidím . Nemám důvod vám mnohým nevěřit . Všem ne , ale mnohým z vás to věřím . Tady máte šanci to prokázat . Není to vládní návrh . Není ani tak politický jako u daně z příjmů nebo u jiných daňových zákonů . Tohle je prostě věc , která může pomoci 130 tisícům poplatníků , kteří každý rok tuhle těžko vysvětlitelnou a těžko zdůvodnitelnou daň platí . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name