|

2013-019-02-001b

1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení

Date2014-10-22
Meeting2013/019
Agenda Item2013/019/001
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/019schuz/bqbs/b05500102.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 1. Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2015 /sněmovní tisk 331/ - prvé čtení Obecná rozprava byla přerušena před polední přestávkou a tady vidím jako dalšího přihlášeného - prosím pana zpravodaje, předsedu rozpočtového výboru, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Dalším přihlášeným před polední přestávkou byl pan poslanec Karel Fiedler. Prosím pana poslance Karla Fiedlera, aby se ujal slova. Prosím, pane poslanče. Poslanec Karel Fiedler Děkuji za slovo, pane předsedající, dobré odpoledne, dámy a pánové. Takže budeme pokračovat ve státním rozpočtu. bych nejdříve na úvod svého vystoupení krátce zareagoval, nebo chtěl zareagovat na to, co tady v dosavadní diskusi zaznělo. Pan kolega Pavel Plzák tady hovořil o tom, že v podstatě v minulosti bylo připomínáno projídání státního rozpočtu, jak se tady rozesílala, nebo u nás, Kalouskova složenka. A si dovolím připomenout, že váš současný koaliční partner, Česká strana sociálně demokratická, dokázal projídat v historii i osmiprocentní růst hospodářství, takže byste měli trošku přemýšlet o tom, jestli toto je správná cesta a jak pokračovat dále. Tato koaliční vláda, to tady zaznělo několikrát, v tom projídání bohužel chce pokračovat ve spolupráci s hnutím ANO. Od Jana Volného tady zaznělo, že Němci nás kritizovali, že v oblasti krize jsme zvyšovali daně. Předminulý týden jsem absolvoval seminář, který byl pořádán v Poslanecké sněmovně a kde byl účasten i předseda rozpočtového výboru pan Václav Votava. Zaznělo tam na začátku tohoto semináře, že my jsme se tím postupným snižováním daní dostali tam, kam jsme se dostali. To tedy, prostřednictvím pana předsedajícího, zaznělo od vás, pane předsedo. A mně potom jako velká v podstatě názorová facka znělo to, co prohlásil Ivan Mikloš, bývalý myslím ministr financí Slovenské republiky a dneska člen Slovenské národní rady, který na tomto semináři jasně řekl, že pokud ve Slovenské republice snížili sazbu daně, zvýšil se jim objem vybraných daní. To je v dost příkrém rozporu, co na úvod tohoto semináře tam prohlásil pan předseda rozpočtového výboru. Chtěl bych se připojit k připomínce našeho předsedy Tomia Okamury a rád bych opravdu znal odpověď na to, jak to bylo s tou investiční pobídkou pro firmu Nexes, nebo Nexen, jak se ta firma správně jmenuje, ohledně zaměstnávání zaměstnanců. Tak my opravdu budeme u nás dávat investiční pobídky, budeme se zříkat daní, zříkat příjmů státního rozpočtu pro to, aby tady byli zaměstnáváni pracovníci z cizích států, a současně my budeme vyplácet příspěvky na podporu v nezaměstnanosti našim zaměstnancům? To je to snižování výdajů státního rozpočtu? Potom bych chtěl také rád slyšet odpověď na to, co tady zaznělo o nespotřebovaných výdajích. Ano, to beru, pokud jsou výdaje nespotřebované, tak to je pozitivní informace, pozitivní zpráva, že budou zařazeny do výdajů státního rozpočtu v roce 2015. Poprosil bych o informaci, v jakém objemu je možno uvažovat o zařazení těchto nespotřebovaných výdajů a na co budou primárně použity. A nyní již konkrétně k tomu rozpočtu. Předložený rozpočet, skutečná čísla, která máme k dispozici z předloženého dokumentu sněmovní tisk 331, neodpovídá opravdu rétorice, která provází předložení tohoto rozpočtu. V roce 2012, pro připomenutí, byl skutečný deficit 101 mld. V roce 2015 je navrhovaný deficit, jak všichni víme, 100 mld. Je tady jeden podstatný rozdíl, že v roce 2012 byl pokles HDP o 1 % a v roce 2015 se počítá s růstem HDP o 2,5 %. vím, že 2,5 % je předpoklad, ale navrhovat rozpočet se stejným deficitem 100 mld. v období poklesu a v období růstu, nezlobte se na , to není žádný prorůstový rozpočet nebo nějaká pozitivní čísla. To je pro nás, pro náš poslanecký klub, nepřijatelné. Mnohokrát se tu již dnes mluvilo o investicích. chápu argument, že pokud nejsou připravené investiční akce, že je logické se do investičních akcí bezhlavě nepouštět. Není rozumné potom investovat za každou cenu. Ale podle strany 113 sněmovního tisku a toho, co tady dnes několikrát zaznělo, výdaje na investice ve vámi navrhovaném státním rozpočtu - mluvím nyní k vládní koalici - opravdu nejsou vyšší, než byly v minulých letech. bych proto pokládal za rozumné, přiznáte, že to prostě projídáme, a netvrdíme, že to jde do investic, když vládou předložené údaje a tabulky jasně hovoří o opačných údajích, říkají naprosto jiná čísla. Vláda mluví o zlepšování výběru daní. Mluví o tom ministr financí. Prolistoval jsem si parametry navrženého státního rozpočtu, mám tady střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky na roky 2016 a 2017, ale ani z těchto údajů není patrno, že by vláda počítala s nějakým zlepšeným výběrem daní. Když si nalistuji stranu 28, tabulku číslo 10, tak jen pro vaši informaci výběr DPH, který vláda předkládá ve střednědobém výhledu, na rok 2014 218 mld., na rok 2015 229 mld., na rok 2016 233 mld., na rok 2017 241 mld., zaokrouhleno. Čili žádná dramatická změna ve výběru daní. To, o čem se tady mluví, jak budeme lépe vybírat daně, nebo tedy vaše koalice, vaše Ministerstvo financí, které máte obsazené vaším předsedou, tak jedna věc je rétorika, kterou neustále slýcháme, ale když si vezmu vládou předložené údaje, tak ty hovoří o tom, že se bude pokračovat pouze ve stejném trendu. Křivka růstu výběru daní žádné dramatické změny neobsahuje. Naprosto stejné je to se snižováním výdajů. Mluví se o úsporách, o tom, jak se bude šetřit, ale když se podívám na straně 30 na to, jak je to s plánovanými výdaji, tak to je naprosto obdobné. Ta čísla jsou si podobná, mírně rostou. Kdybychom si z těch čísel udělali křivku, tak bude prostě pokračovat stejným směrem. Žádná dramatická změna, o které se mluví. Zaznělo to tu i dnes a jsem to již několikrát slyšel od pana vicepremiéra Babiše, že v roce 2017 se počítá s tím, že bude konečně vyrovnaný státní rozpočet. Najdu-li si na straně 6 tabulku číslo 7, opět z vládního dokumentu Ministerstva financí, tak tam se dočtu, že v roce 2015 se tedy počítá s deficitem 100 mld., v roce 2016 se počítá s deficitem 100 mld., v roce 2017 se počítá s deficitem 95 mld. Tak kde je ten vyrovnaný státní rozpočet? ho tam nějak opravdu nevidím. Předseda našeho hnutí Tomio Okamura tady zmínil v dopolední diskusi, že chybí koncepce snižování zadlužení státu. si tady zkusím rychle zalistovat v podkladech, které mám připravené. Ano. Opět cituji z materiálu Střednědobý výhled státního rozpočtu České republiky, který předkládá Sněmovně vláda. Strana 51, tabulka číslo 22: Podíl státního dluhu, je to údaj, na který se pan vicepremiér Babiš velmi rád odvolával procentuálně vůči HDP - takže z údajů předložených vládou se v těchto materiálech dočítám, že na rok 2015 je předpokládaný deficit 39,9 %, na rok 2016 je předpokládaný výhled 4,8 % a na rok 2017 41,4 %. Ejhle, žádné snižování ani v procentuálním podílu k HDP. Křivka, kterou jste teď zastavili na rok 2015, nám v tom zadlužování státu opět roste nahoru. O řádek výš je celková výše státního dluhu. Opět číselný údaj, který pan vicepremiér Babiš velmi rád používá: 1 683 mld. Dle vládních údajů, zdůrazňuji, v roce 2013 1 683 mld., v roce 2015 1 683 mld., ano, je to stejná cifra. V roce 2016 výhled, který předpokládá vláda, která mluví o tom, že bude snižovat naše zadlužení, však již počítá s deficitem 1 783,7 mld. a na rok 2017 s deficitem 1 879,5 mld. se dívám, jak se dívám do těchto čísel, tak tam žádné snižování zadlužení České republiky opravdu nevidím ani na rok 2015, ani na rok 2016, ani na rok 2017. Okolní země počítají s možností nižšího růstu. Je to vratký předpoklad, ale nelze uvažovat jinak. My dnes prostě vycházíme, nebo Ministerstvo financí a vláda vycházejí z toho, že růst ekonomiky bude o 2,5 %, ale tam potom postrádám v těchto číselných údajích, které tady zmínilo mnoho mých kolegů, nějakou rezervu v případě toho, že dojde ke změně, a jak jsme dnes slyšeli, je velmi pravděpodobná. Závěrem svého vystoupení bych chtěl říci, že návrh státního rozpočtu ve svých číslech, která sama vláda předkládá, odporuje tomu, co vláda o tomto rozpočtu říká. Tento rozpočet, tak jak nám byl předložen, jak jsem se snažil nyní ukázat na konkrétních číslech z vládních údajů, která jsem tu odcitoval, není žádnou změnou v trendu. Je to pouze stejné pokračování ve stejném stylu stávajících rozpočtů této země. Stejné výdaje, zhruba stejný deficit, stejný státní dluh, nebo, jak jsem citoval z minulých čísel, mírně rostoucí. Ještě jeden údaj bych si vám dovolil připomenout. Státní fond dopravní infrastruktury, je to v tomto materiálu na straně 40. Vážená koalice, stále tady mluvíte a omíláte zvýšené investice. Z tohoto vládního materiálu čtu, že pro rok 2015 je to 49,8 mld., pro rok 2016 je to 43 mld. a pro rok 2017 je to 46 mld. Tak kde jsou ty rostoucí investice? to opravdu podle těchto čísel nevidím. Závěrem chci říci, že tento státní rozpočet není nic nového, nejsou to ty slibované úspory, není to to slibované snižování zadlužení. Je to bohužel pouze pokračování stávajících trendů. Jak již zaznělo od našeho předsedy klubu i předsedy našeho hnutí, nemůžeme se přihlásit k podpoře tohoto vládního návrhu rozpočtu a budeme navrhovat jeho vrácení k přepracování. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name