|

2013-059-08-100

100. Návrh poslanců Vladislava Vilímce, Jany Černochové, Radka Vondráčka, Jiřího Junka a Jany Hnykové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 212/2009 Sb., kterým se zmírňují majetkové křivdy občanům České republiky za nemovitý majetek, který zanechali na území Podkarpatské Rusi v souvislosti s jejím smluvním postoupením Svazu sovětských socialistických republik, ve znění zákona č. 121/2012 Sb. /sněmovní tisk 403/ - třetí čtení

Date2017-07-14
Meeting2013/059
Agenda Item2013/059/100
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/059schuz/bqbs/b27110001.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Vojtěch Filip 100. Návrh poslanců Vladislava Vilímce, Jany Černochové, Radka Vondráčka, Jiřího Junka a Jany Hnykové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 212/2009 Sb., kterým se zmírňují majetkové křivdy občanům České republiky za nemovitý majetek, který zanechali na území Podkarpatské Rusi v souvislosti s jejím smluvním postoupením Svazu sovětských socialistických republik, ve znění zákona č. 121/2012 Sb. /sněmovní tisk 403/ - třetí čtení Pan kolega Vilímec je u stolku zpravodajů. Požádám zpravodajku garančního výboru paní poslankyni Miloslavu Vostrou, aby to udělala také. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 403/8, který byl doručen 31. května 2007. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 403/9. Ptám se zástupce navrhovatelů, zda zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Je tomu tak. Pan poslanec Vilímec slovo. Poslanec Vladislav Vilímec Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, tomuto návrhu je společné ve všech čteních jedno - že byl projednáván vždycky těsně před koncem lhůty na jednání, takže i tentokrát je to 14 minut do konce. Uvidíme. Alespoň začneme. Cílem novely zákona je učinit předně nějakou smysluplnou koncovku odškodnění, kterým se zmírní majetkové křivdy občanům České republiky za nemovitý majetek, který zanechali na území Podkarpatské Rusi. Ten poslanecký návrh jsme podávali z toho důvodu, že se jednak ne všechny oprávněné osoby vůbec dožily možnosti podat příslušnou žádost o odškodnění, a navíc aktuálně 37 oprávněných osob se sice dožilo podání žádosti, ale v mezidobí zemřely. To zcela evidentně přináší nutnost učinit v této věci určité legislativní změny. Úmyslem zákonodárců v roce 2009 zcela jistě nebylo nastavit podmínky odškodnění tak, aby se eliminovala podstatná část oprávněných osob s odškodněním proto, že vlastně fyzicky se toho okamžiku nemohly dožít. Přesně to se ale bohužel stalo. Tento návrh zákona, který na faktický stav reaguje, byl do Poslanecké sněmovny předložen 17. února 2015, takže za tři dny mu bude dva a půl roku, a samozřejmě avizuji, že postupem doby se některé termíny v tom původním návrhu, hlavně časové termíny, staly neaktuálními. Z tohoto důvodu musely být podány pozměňovací návrhy. V zásadě máme na stole dva návrhy. Jeden je návrh ústavněprávního výboru vedený pod bodem A, doplněný o aktualizaci příslušného časového data panem poslancem Tejcem, a pak návrh B, který jsem podával společně s panem poslancem Jiřím Junkem. Návrh ústavněprávního výboru, tedy návrh A, tzv. minimalistický, se týká výlučně případů, kdy se oprávněné osoby dožily podání žádosti, ale nedožily se ukončení správního či soudního řízení, a nebylo jim tedy vyplaceno odškodnění. Podle informací Ministerstva vnitra se to týká aktuálně 37 případů. To je návrh pro 37 případů. Chci připomenout, že v době předložení toho návrhu zákona těch případů bylo samozřejmě méně, takže ti lidé postupně umírají. Druhý návrh, který jsem podal s panem kolegou Junkem, reflektuje situaci, kdy se oprávněné osoby ani nedožily možnosti podání žádosti o odškodnění. Považuji jej nejen za komplexnější, ale vůči oprávněným osobám i za mnohem spravedlivější. Myslím, že nikdo nemůže seriózně obhajovat stávající situaci, kdy nelze zmírnit vzniklé škody jen proto, že nežijí děti původních vlastníků. Návrh tedy rozšiřuje oprávněné osoby o manžele dětí původního vlastníka a pak o vnuky původního vlastníka. Chci zdůraznit a podtrhnout, že tento pozměňovací návrh redukuje již ten náš původní záměr vtisknutý do původního tisku a vynechává z oprávněných osob pravnuky i další oprávněné osoby v časové posloupnosti či závětní dědice. K námitkám ministerstev vzneseným proti fakticky oběma pozměňovacím návrhům pouze dodám, že nelze velmi dramatické osudy těchto lidí vnímat pouze z optiky již fiskálních dopadů, anebo v některých případech i personálního zatížení ministerstev. Prezentovaná stanoviska zástupců ministerstev na garančním výboru byla takovým jednostranným úhlem pohledu státní byrokracie v této věci. Pro a myslím i pro většinu členů rozpočtového výboru to bylo docela smutné zjištění. Teď k těm konkrétním námitkám. Vůči tomu širšímu návrhu je ze strany ministerstev předkládán argument dopadu na státní rozpočet do výše dvou miliard korun. Tady musím uvést, a skutečně se znalostí věci, že ty dopady jsou zcela nadsazeny. Ministerstva za prvé každý případ násobí rovnou částkou dva miliony korun, což je mezní limit odškodnění. Na druhé straně z oficiálních údajů Ministerstva vnitra vyplývá, že od počátku účinnosti toho zákona do dnešního dne, to znamená za těch osm let, bylo vypořádáno 548 žadatelů a vyplacena ze státního rozpočtu částka zhruba 340 milionů korun. To znamená mnohem méně, než byly v roce 2009 odhady, které činily také kolem miliardy. V případě návrhu ústavněprávního výboru zase ministerstva přicházejí s argumentem, že se tady přistupuje jinak k těm vnukům, jejichž rodiče se dožili podání žádosti, a jinak k těm, kteří se nedožili podání žádosti. Opět se uvádí mechanicky propočtená částka, opět tedy se násobí jeden případ mezním limitem odškodnění. Nechci dlouho mluvit, ale za předkladatele bych vás chtěl vyzvat, abychom vnímali, že zásah do majetkových práv vůči těm, kdo pozbyli majetek na Podkarpatské Rusi, byl velmi rozsáhlý. Osudy podkarpatských Čechů a jejich rodin byly vesměs velmi dramatické. Mělo by proto dojít ke skutečnému, a nikoliv v určitých případech pouze deklarovanému odškodnění, když je jasné, že původní vlastníci se vůbec toho odškodnění nedožili a jejich děti tu možnost v některých případech také v zásadě neměly. Doporučuji tedy přijmout podobně jako garanční rozpočtový výbor pozměňovací návrh pod písmenem B, který je v intencích záměru předkladatelů zákona, a to i při vědomí toho, že samozřejmě nelze již odškodnit všechny případy. Tento návrh se ale snaží o důstojné vyrovnání vůči původním vlastníkům, kteří museli opustit své majetky, mnohdy i své živobytí a jejichž rodiny se musely s tím vyrovnávat s velkými problémy. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name