92. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - třetí čtení
Předseda PSP Jan Hamáček92.Vládnínávrhzákonaoochraněpamátkovéhofonduaozměnězákonač.634/2004Sb.,osprávníchpoplatcích,vezněnípozdějšíchpředpisů(zákon o ochraně památkového fondu)/sněmovnítisk666/-třetíčteníProsím,abymístoustolkuzpravodajůzaujalministrkulturyDanielHermanazpravodajgarančníhovýborupanposlanecRomanProcházka.Návrhnazamítnutíapozměňovacínávrhyjsouuvedenyvesněmovnímtisku666/3,kterýbyldoručendne18.května2017.Usnesenígarančníhovýborubyladoručenajakosněmovnítisky666/4a666/5.Nynísetážinavrhovatele,zdamázájemvystoupitpředotevřenímrozpravy?(Ministr Herman: Ano.)Prosím,paneministře.Ministr kultury ČR Daniel HermanDěkuji.Váženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové,dovoltemi,abychvestručnostiuvedlvládnínávrhzákonaoochraněpamátkovéhofondu.Návrhzákonaopamátkovémfondumázaseboudlouhoucestu,kterájednoznačněukázala,ojakcelospolečenskypotřebnounormusejedná.Poopravduširoképřípravěsezapojenímmnohaklíčovýchinstitucíaosobnostízoblastipamátkovépéčebylynejprveformuloványzákladníprincipytohotoprávníhopředpisuanásledněbylosoučasnouvládouschválenojehoparagrafovanéznění.Potřebaprávníúpravyvedoucíkzachovánínašehomimořádněrozsáhléhoacennéhokulturníhodědictvíbynemělabýtapriorinahlíženazpozicideologických.Mrzímě,ževtvrzeníchněkterýchlobbistů,vmediálníchzkratkách,adokoncevkomentáříchaťužsamozvaných,neboskutečnýchexpertůsebohuželstáleopakujítvrzení,kterájsouzavádějící,činepravdivá.Vzájmustručnostisvéhovystoupenízdezmínímjentřipříklady,kterétytoskutečnostiilustrují.Opakujese,žeprotizákonustojíjednotnáfrontaodbornéveřejnosti.Realitajevšakjiná.Návrhzákonajepoprvéodroku1989podporovánřadouvýznamnýchsubjektůpůsobícíchvširokémoborupamátkovépéče.Anaopakněkterésubjekty,jimižbýváargumentovánojakooponenty,jsoupočtemčlenůireálnýmpodílemnasoučasnémodbornémspektruochranypamátekpřinejmenšímnečitelné,byťijejichnázvymohouevokovatněcojiného.Druhépodobnězavádějícítvrzeníje,ženávrhzákonarezignujenaochranupamátkovýchhodnot,aťužusolitérů,čiuhistorickýchsídel.Titokriticispatřujípatrnědokonalouochranupamátkovýchhodnotvtunáchpapíru,vevyjadřováníseikezcelamarginálnímazbytečnýmvěcembezreálnéhovlivunazachováníhodnotnašichkulturníchpamátekahistorickýchsídel.Jsemnaopakhlubocepřesvědčen,žeprávěnavrhovanýzákonjecestoukpředvídatelnostipamátkovépéče,kobjektivitěaodbornosti.Jetakécestoukodstraněnízbytečnéadministrativnízátěžeprovlastníkyiprostát.Konečnězaúplněabsurdnípovažujitvrzení,žebysnadúčelemnavrhovanéhozákonamělabýtredukcepočtupracovníkůúzemníchodbornýchpracovišťNárodníhopamátkovéhoústavu,jaksesnažípodsouvatněkteříztěchtooponentůčilobbistů.VprůběhuprojednávánínávrhuzákonaoochraněpamátkovéhofonduzdevPoslaneckésněmovněbylonačtenopoměrněvelkémnožstvípozměňovacíchnávrhů.Nicméněpouzeněkteréznichjemožnédoporučitkeschválení.Vtétosouvislostichcizdůraznit,žeMinisterstvokulturykontinuálněvedlonapůděPoslaneckésněmovnyřadujednání,přinichždošlouněkterýchpozměňovacíchnávrhůpřespočátečnínegativnístanoviskokjejichakceptováníapodpořezestranypředkladatele.Množstvípozměňovacíchnávrhůjevšakvnitřněrozporných,zakládajírozpormezisebouvzájemněanejsoupřijatelnézvěcnýchdůvodů.Závěremsvéhovystoupeníbychráduvedl,ževnavrhovanémzákoněoochraněpamátkovéhofondujeřadaprincipů,kteréjsouprovzniknové,smysluplnénormyklíčové.Průběžnějsouzdevšakdiskutoványirelativnědílčízměny,kterévpřípaděpřijetínemusíznamenatzásadníkomplikaceproimplementacizákona,alenadruhoustranumohoubýtvnímányjakopromarněnápříležitostkezlepšenídosavadníhostavu.Hlasovacíprocedurabudesložitá,alepevněvěřím,žesepodaříjizdárněabsolvovatapředloženounormuschválit.Navrhuji,abyPoslaneckásněmovnanávrhzákonaoochraněpamátkovéhofonduschválila.Děkujivámzapozornost.