2013-057-10-022
22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 903/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
22 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 903 / - druhé čtení Tímto návrhem zákona jsme se zabývali 23 . května , obecná rozprava byla přerušena . Poprosím , aby zasedli u stolku zpravodajů za navrhovatele ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová a zpravodaj garančního výboru , kterým je výbor pro sociální politiku , pan poslanec Jaroslav Zavadil . Zeptám se v této souvislosti , zda máte zájem o úvodní vystoupení , nebo . . . (Poslanec Zavadil nechce vystoupit.) Budeme pokračovat , výborně . Budeme tedy pokračovat v přerušené obecné rozpravě , kde se o slovo postupně přihlásili pan poslanec Karel Rais , poté paní poslankyně Jana Černochová . Pane poslanče , máte slovo . Je otevřena obecná rozprava .
Poslanec Karel Rais
Dobrý den , vážený pane předsedo , vážená paní ministryně , kolegyně a kolegové . Dnes budu s dovolením trochu delší , protože mám těch pozměňovacích návrhů celou řadu . Ve svém prvním pozměňovacím návrhu bych se chtěl věnovat problematice home office na vysokých školách , protože na jednu stranu je záslužné , že navrhovatel věnuje této problematice pozornost , ale myslím si , že je nešťastně definována pro potřeby vysokých škol , zejména s ohledem na novou povinnost zaměstnavatele hradit vznikající náklady spojené s prací z domova , včetně například připojení a prostředků komunikace . Home office činí v případě akademických pracovníků nemalou část jejich pracovní náplně . Je součástí obvyklého způsobu práce na vysokých školách a také je běžným benefitem pro akademické pracovníky . Nová pravidla by vedla k významnému omezení poskytování této možnosti vysokými školami , což určitě není žádoucí vztah . Proto navrhuji , aby akademičtí pracovníci byli z této úpravy vyňati . Vyznačené navrhované změny jsou pak konkrétně uváděny v pozměňovacím návrhu , který mám uložen v informačním systému pod číslem 5192 . Další pozměňovací návrh se týká problematiky nové povinnosti rozvrhování doby výkonu práce u dohody o provedení prací a u dohody o pracovní činnosti a nově povinnosti určování přestávek v práci , což jsou zase dosti často používané nástroje v pracovním vztahu mezi zaměstnancem a univerzitami . Navrhujeme opět vypuštění nové povinnosti zaměstnavatelů evidovat dobu výkonu práce u osob , u zaměstnanců , kteří pracují na základě dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce , a také vypuštění nové povinnosti ze strany zaměstnavatele odpovídat za dodržování přestávky v práci u zaměstnanců pracujících na dohodu o pracovní činnosti a dohodu o provedení práce . Nová úprava mladistvých zaměstnanců stejně zůstává pozměňovacím návrhem nedotčena . V podstatě jde o to , že bychom měli jako řídící pracovníci určovat zaměstnancům , kteří pracují na příslušné dohody , kdy mají přestávku v práci , když třeba bude odpoledne nebo večer pracovat na nějakém projektu , a to už nemluvím o nemožnosti vyžadovat tyto povinnosti v případě , kdy půjde o zahraniční akademické pracovníky . V důvodové zprávě sám předkladatel návrhu připouští , že zmíněná úprava přinese značné materiální náklady na straně zaměstnavatelů . V případě dohod o provedení práce toto může být zcela likvidační pro příležitostné zaměstnání například studentů , penzistů a dalších slabých nízkopříjmových skupin , u nichž zaměstnavatel omezí kvůli nově zavedené administrativě rozsah zaměstnání . Tento návrh na vypuštění zmíněné povinnosti je podporován pracovními komisemi Rady vysokých škol , což je zákonná reprezentace vysokých škol . Čili lidově řečeno , jde o to , že není možné reálně kontrolovat přestávky v případě pracovníků , kteří dělají na dohody . Tento pozměňovací návrh mám zaveden v informačním systému pod číslem 5506 a přihlásím se k němu samozřejmě v podrobné rozpravě . Další pozměňovací návrh je věnován opět dohodám o pracovní činnosti , a to že se nově vymezuje vyrovnávací období u dohody o pracovní činnosti . Zase navrhuji vypuštění nového vymezení zkrácení vyrovnávacího období u dohody o pracovní činnosti , protože ten návrh znamená zkrácení z 52 týdnů na 26 týdnů , a ten je problematický v některých oblastech pracovněprávních vztahů , zejména třeba v oblasti vysokých škol , kdy nedochází k vzájemnému krytí akademického a kalendářního roku . Ve vysokém školství jsou takzvané DPČ , dohody o pracovní činnosti , uzavírány zpravidla na počátku ledna daného roku s délkou trvání jeden rok . Vyrovnávací období 26 týdnů by v praxi znamenalo , že v měsících leden až červen , kdy probíhá dvojí zkouškové období a výuka letního semestru , by bylo nutno aktivity pracovníků na DPČ na vysokých školách utlumit , naopak v měsících červenec až prosinec , kdy probíhá pouze výuka zimního semestru , by bylo málo práce , za kterou by nebylo možné pracovníka pracujícího na DPČ odměnit . Opět toto řešení znamená nemalé navýšení byrokratické zátěže v administrativě vysokých škol . Tak jak v předcházejících případech , i tento návrh na vypuštění shora zmíněného omezení vyrovnávacího období je podporován pracovními komisemi Rady vysokých škol , což je zákonná reprezentace vysokých škol . Tento pozměňovací návrh mám uveden pod číslem 5507 . Jsem v polovině . Čtvrtý pozměňovací návrh je věnován problematice nového vymezení odměnění u dohod o pracovní činnosti a u dohod o provedení práce . Navrhujeme opět vypuštění tohoto omezení v oblasti dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr , a to vypuštění zavedení povinného odměňování zaručenou mzdou namísto dosavadní mzdy minimální . Dosavadní praxe , kdy se odměna z dohod , respektive jejich dolní hranice odvíjela od minimální mzdy , v mnohem větší míře umožňovala zaměstnavatelům , například vysokým školám , zapojit do své činnosti i studenty . Tato nová úprava a náročnosti zjišťování příslušné sazby povede k útlumu této praxe . Navíc pro každou jednotlivou činnost bude nutno sjednat samostatnou dohodu z důvodu rozličností sazeb . Tento pozměňovací návrh je veden pod číslem 5509 . Pátý pozměňovací návrh , vedený pod číslem 5570 , je věnován problematice nového omezení možnosti krácení dovolené , kdy zaměstnavatel může zaměstnanci krátit dovolenou pouze v případě neomluvené absence v době pracovní směny , a to pouze o hodiny , které zaměstnanec zameškal . Krácení je v podstatě zastropováno tím , že nelze zaměstnanci zkrátit na méně než na tři týdny za odpracovaný rok . De facto tak může nově dojít ke zkrácení dovolené pouze o jeden týden , respektive 5 dnů proti zákonnému nároku . Předkladatel tady argumentuje úmluvou Mezinárodní organizace (práce) z roku 1970 , tak teď si na ni vzpomněli , a podle mě , nebo mých kolegů je ta úmluva chybně interpretována a její odůvodnění v důvodové zprávě je zavádějící . Úmluva hovoří o nároku na placenou dovolenou , o její délce , která nesmí být kratší než 3 týdny za kalendářní rok . Mohl bych tady citovat tu úmluvu . Myslím si , že bychom neměli zvýhodňovat osoby , které se vyhýbají plnění svých povinností , případně páchají společensky škodlivé jednání , a že tento nový novelizační bod jim nadržuje . Proto se domnívám , že by tento příslušný novelizační bod měl být vypuštěn a ponechán v původním znění zákona . Další pozměňovací návrh se týká evidence týdenní pracovní doby . Mám ho veden pod číslem 5191 . Navrhovatel předpokládá , že bude povinné rozvrhování týdenní pracovní doby a v souladu s tímto rozvrhem bude přidělována zaměstnancům práce , což je naprosto nevhodné do prostředí vysokých škol . Znamená to , lidově řečeno , že nám prostě pevně nadiktují pracovní dobu třeba od osmi do půl páté , a co se děje mezi , na to se nevztahuje zákoník práce . Je to jeden z nejabsurdnějších návrhů , který tady je . Takže na to samozřejmě reaguje reprezentace vysokých škol , Rada vysokých škol , která - a to si tady dovolím citovat usnesení : Rada vysokých škol nesouhlasí s povinností rozvrhovat týdenní pracovní dobu na vysokých školách stanovenou v novele zákoníku práce , která je aktuálně projednávána v Poslanecké sněmovně . Tato povinnost významně administrativně zatíží vysoké školy a je cizorodá akademickému prostředí vysokých škol . " Svým způsobem je to - použiji možná trošku nadnesený pojem - likvidační nástroj pro české vysoké školy a samozřejmě také pro českou vědu . Prostě představa , že akademikovi zakážou , aby v sobotu , v neděli nestudoval (studoval?) nebo neprovozoval (provozoval?) vědu a dělal to jenom v daný konkrétní časový úsek , tak to tady nebylo myslím od založení Karlovy univerzity . To je prostě novinka , která je naprosto podivná . Tento pozměňovací návrh mám pod číslem 5191 také uložen v informačním systému . Předposlední pozměňovací návrh pod číslem 5786 se týká opět problematiky home office , kdy podle té novely musíme zjišťovat náklady spojené s komunikací mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem a další náklady , které vzniknou při výkonu práce . Tyto náklady , a domnívám se , a to je tam ten náš vklad - domnívám se , že tyto náklady by mohly být po předchozí písemné dohodě zaměstnance a zaměstnavatele zahrnuty ve mzdě , platu nebo v odměně z dohody . Prostě jde o to , abychom nemuseli evidovat , kolik elektrické energie spotřebujeme na to , když třeba zapneme počítač . Ty vyznačené změny jsou tedy uvedeny v tomto pozměňovacím návrhu , kdy navrhuji , aby nová úprava home office umožnila zaměstnavateli promítnout náklady na home office přímo do mzdy , platu nebo odměny z dohody , pokud se na tom předem písemně zaměstnavatel a zaměstnanec dohodli . Poslední pozměňovací návrh , který mám pod číslem 5888 , se týká doručování písemností . Je to spíš technické zpřesnění toho , co navrhovatel zamýšlel . Navrhovatel v podstatě hovoří rozumně , že písemnost doručuje zaměstnavatel zaměstnanci do vlastních rukou na pracovišti . Není - li možno doručit písemnost na pracovišti , může ji zaměstnavatel doručit prostřednictvím provozovatele poštovních služeb , prostřednictvím sítě nebo služeb elektronických komunikací . Tady jde v podstatě o jakési zpřesnění , aby bylo zřejmé , jakým způsobem je ta komunikace v doručování písemností . Omlouvám se za to , že jsem vás tak dlouho zdržoval , ale je to osm pozměňovacích návrhů , přičemž u řady z nich se v podstatě snažím zpřesnit ty věci , které navrhovatel možná v dobré víře předložil , ale nešikovně je napsal do novely . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name