2013-056-10-174
174. Návrh poslanců Václava Votavy, Jaroslava Klašky, Ondřeje Benešíka, Adolfa Beznosky, Jiřího Dolejše, Františka Laudáta, Petra Gazdíka a Karla Raise na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 1019/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
174 . Návrh poslanců Václava Votavy , Jaroslava Klašky , Ondřeje Benešíka , Adolfa Beznosky , Jiřího Dolejše , Františka Laudáta , Petra Gazdíka a Karla Raise na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 168 / 1999 Sb . , o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů , ve znění pozdějších předpisů , a další související zákony / sněmovní tisk 1019 / - prvé čtení Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1019 / 1 . Prosím , aby za navrhovatele předložený návrh uvedl poslanec Václav Votava . Ještě bych uvedl v této souvislosti , že podpis v novele vzal zpět dodatečně pan kolega Rais . Prosím , pane poslanče , máte slovo .
Poslanec Václav Votava
Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , kolegyně , kolegové , především mi dovolte , abych vám poděkoval za vaši vstřícnost , která umožnila projednávání tohoto návrhu zákona . Nyní tedy k vlastnímu návrhu . Tento poslanecký návrh předkládám společně s poslanci napříč politickým spektrem . Nejde o politický návrh , který by směřoval doprava či doleva , jde o návrh poslanců ve prospěch více jak sedm a půl milionu motoristů , těch , kteří dodržují zákony a plní si také svoji povinnost uzavřít ze zákona pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla . Návrh jsme po odborné stránce konzultovali s Českou kanceláří pojistitelů a podporu mu vyjádřilo Ministerstvo financí , do jehož gesce novelizovaný zákon spadá . Návrh novely zákona 168 / 1999 Sb . , získal také kladné stanovisko vlády . Nyní bych rád uvedl důvody pro změnu zákona . Opilý policista , který na pražských Vinohradech zničil 30 vozidel , vybržďovač , kvůli němuž zemřel při nehodě kojenec , to jsou pouze dva případy ze zhruba 2 600 nehod , které loni způsobili řidiči vozidel bez uzavřeného povinného ručení . Odhady počtu nepojištěných vozidel na našich silnicích se blíží ke 130 tisícům . Škody za neplatiče povinného ručení zaplatí Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu a bude celou tuto částku vymáhat na nepojištěném viníkovi . Škody mohou jít až do desítek milionů korun a na nepojištěných vinících se daří vymoci pouze zlomek z celkové částky . Zbytek zůstane na vrub garančního fondu České kanceláře pojistitelů , který je financován pojišťovnami . Ročně pojišťovny přispějí do garančního fondu na nepojištěné škody částkou 250 milionů korun a tento náklad pak musí promítnout do cen povinného ručení . V úvodu jsem zmínil dvě mediálně exponované nehody způsobené vloni neplatičem povinného ručení . Položme si nyní otázku . Byli byste ochotni dobrovolně přispět viníkům těchto nehod na úhradu škod , které způsobili ? Všichni odpoví , že rozhodně ne nebo alespoň všichni odpoví nebo většina odpoví , že rozhodně ne . Přesto na ně a na tisíce dalších nepojištěných škod nedobrovolně přispíváme ze svého povinného ručení . Před více než dvěma lety v roce 2014 , kdy jsme rušili původní systém financování nepojištěných škod , ve Sněmovně padl slib majitelům více než sedmi a půl milionu pojištěných vozidel , že se postaráme o to , aby nemuseli doplácet na neplatiče povinného ručení . Právě to nyní řeší tento návrh . Nepředkládáme však stejný návrh , protože starý systém měl opravdu mnoho vad a nepřiměřený dopad na některé motoristy . Cílem je přimět k odpovědnosti za škody způsobené nepojištěným vozidlem ty , kteří je mohou způsobit , tedy neplatiče povinného ručení . Pokud tedy Česká kancelář pojistitelů zjistí , že registrované vozidlo , tedy vozidlo v registru vozidel , nemá uzavřené povinné ručení , obešle majitele vozidla s výzvou , aby uhradil příspěvek do garančního fondu . Přičemž promlčecí lhůta se stanoví na jeden rok , tedy maximum příspěvku bude omezeno na jeden rok . Denní sazba příspěvku nepojištěných pak bude stanovena vyhláškou Ministerstva financí . Jde tedy o solidární systém mezi nepojištěnými , kteří se budou na nepojištěné škody skládat příspěvky do garančního fondu . Chci zdůraznit , že ta sazba bude přiměřená , bude vztažená k výši zákonného pojištění . To v řadě případů nebylo v minulém zákonu . Další významná změna oproti stavu , který platil do roku 2014 je to , že pokud někdo způsobí nepojištěným vozidlem škodu , bude muset do garančního fondu uhradit pouze 30 % celkové škodní částky , maximálně však 300 tisíc korun . Pouze do roku 2014 došlo bezmála ke stovce nehod s nepojištěnou škodou vyšší než jeden milion korun . Tato částka byla pro nepojištěné viníky často likvidační a zpravidla je a jejich rodiny zadluží na celý život . Díky tomuto zmírnění tvrdosti zákona nebudou padat do sociální pasti lidé , kteří často jsou odsouzeni k celoživotnímu splácení , kteří způsobili nepojištěnou škodu například zapůjčeným nepojištěným vozidlem nebo neúmyslně díky opomenutí při platbě povinného ručení . Na trestné činy či jízdu nepojištěným vozidlem pod vlivem alkoholu se však tento strop vztahovat nebude a viníci budou hradit do garančního fondu celou vymáhanou škodu . Má - li někdo registrováno své vozidlo pro provoz v registru vozidel , pak se předpokládá , že ho používá a musí tedy mít vozidlo pojištěno . Pokud ho neprovozuje a nechce mít pojištěné , nechť odevzdá registrační značky do depozitu a dočasně ho vyřadí z provozu . Tato povinnost je v zákoně ukotvena již nyní . Nicméně není prakticky vůbec vyžadováno její dodržování . Nový příspěvek nepojištěných budou hradit právě ti , kteří mají své vozidlo registrované pro provoz , avšak ho nemají pojištěno . Česká kancelář pojistitelů nebude mít možnost zasazovat do výše denních sazeb příspěvků nepojištěných . Ty vyhláškou určí Ministerstvo financí , jak jsem již zmínil . Zároveň nebude možné vyměřovat příspěvky na vozidla , která byla nepojištěna před více než rokem . Zároveň bude také platit , že příspěvky od neplatičů povinného ručení budou sloužit pouze pro pokrytí nepojištěných škod . Náš návrh totiž umožňuje , aby peníze , které nebudou v daném kalendářním roce využity na tento účel , převedla Česká kancelář pojistitelů do fondu zábrany škod , kde z nich budou financovány projekty prevence v oblasti silniční bezpečnosti . Zákon nezavádí pro motoristy žádné nové povinnosti spojené s provozem vozidla , nicméně zvyšuje nároky na dodržování dnes platných zákonů . Dámy a pánové , dovoluji si vás požádat o vyjádření podpory tomuto poslaneckému návrhu novely zákona číslo 168 / 1999 Sb . , který je pod číslem sněmovního tisku 1019 a o jeho propuštění k projednání ve výborech . Děkuji .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name