7. Vládní návrh zákona o ochraně památkového fondu a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně památkového fondu) /sněmovní tisk 666/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch Filip7.Vládnínávrhzákonaoochraněpamátkovéhofonduaozměnězákonač.634/2004Sb.,osprávníchpoplatcích,vezněnípozdějšíchpředpisů(zákon o ochraně památkového fondu)/sněmovnítisk666/-druhéčteníVáženépaníkolegyně,pánikolegové,prosímoklid!Rozumímtomu,žekdyž...Panmístopředseda,úřadujícípředsedaklubuKDU-ČSL.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Jaroslav KlaškaJeštějednouhezkýpodvečer,dámyapánové.Chtělbychnavrhnoutjménemdvouklubů,KDU-ČSLahnutíANO,abySněmovnajednalaipo19.hodinědoprojednánítohotobodu7anásledného53.Procedurálněimeritorně.Místopředseda PSP Vojtěch FilipRozumímtomutonávrhu,aprotožejdeoprocedurálnínávrh,bezrozpravyhodámhlasovat.Atotak,ževásnejdřívodhlásím.Požádámvásonovouregistraci.Prosím,přihlastesesvýmiidentifikačnímikartami.OnávrhuposlaneckýchklubůKDU-ČSLahnutíANOrozhodneme,žebudemetentobodabod53projednávatipo19.hodině.Zahájiljsemhlasováníčíslo294aptámse,kdojepro.Kdojeproti?Děkujivám.Hlasovánípořadovéčíslo294,ze107přítomnýchpro32,proti39.Návrhnebylpřijat.Takžemůžemepokračovat.DěkujipanuministrukulturyDanieluHermanoviazpravodajivýboruprovědu,vzdělání,kulturu,mládežatělovýchovuRomanuProcházkovi,kterýjezpravodajemgarančníhovýboru,žejsouustolkuzpravodajů.Dovoltemipoznamenat,žejsmepřerušilivystoupenípaníposlankyněChalánkové.Tanechceuždokončitsvépůvodnívystoupení.Budemetedypokračovatdalšímipřihlášenýmivrozpravě,atotak,že...TeďjsemodmazalpaníkolegyniStrnadlovouaptámse...Ne,dobře.VtompřípaděpokračujemevystoupenímpaníposlankyněNinyNovákové,kteráalenenípřítomna,takžepropadánakonecpřihlášených.ApřednámijevystoupenívobecnérozpravěpaníposlankyněJanyLorencové,připravísepaníkolegyněVěraKovářová.(Velký hluk v sále.)Jáještěpočkám,paníposlankyně,nežvámdámslovo,abychuklidnilsněmovnu.Tak.Ještě,váženépaníkolegyně,pánikolegové,prosímoklid.Máteslovo.Poslankyně Jana LorencováVáženýpanepředsedající,kolegyněakolegové,delšídobusledujisnahuvlastníkůkulturníchpamátekodkazynašichpředkůzachraňovatarekonstruovatapřitomvyhovětpožadavkůmpamátkovépéče.Velmičastoaledocházíkekolizimezipředstavami,čispíšepožadavkypamátkářůazájmyvlastníků,kteřísicevbaroknímdoměbydletchtějí,alerozhodněnevestavu,vjakémbylbaroknídůmvybudován,tedyvestavuze17.století.Všichniznámepřípady,kdypamátkovápéčeistavebníúřadpovolíuprostředhistorickézástavbysupermoderníbudovu,investorzaplatívdobrévířestatisícezaprojekty,akdyžjezahájenostavebnířízení,objevíseaktivistéčijiníúčastníciřízení,kteříprotistavbězačnouprotestovat.Vrámcirůznýchodvolánípakskončíponěkolikaletechprojektuleduainvestormůžeodečítatmiliony,kterépakpožadujepostátu.Častosetakéstává,žeodbornípamátkářipracujícívNárodnímpamátkovémústavuvydajívrámcisprávníhořízeníodbornéstanovisko,avšakvýkonnýúředníknaodborupamátkovépéčemístníhoúřadu,kterývšaknenípamátkář,natatoodbornástanoviskaneberevůbeczřetelavydározhodnutívnaprostémrozporusestanoviskemodborníků.Očekávalajsem,ževládnínávrhzákonaoochraněpamátkovéhofondu,kterýjeshodouokolností,náhod,vedenjakosněmovnítisksesymbolickýmčíslem666,tytoamnohédalšíproblémyodstraní,aneboseojejichodstraněníalespoňpokusí.ÚředníciMinisterstvakulturypřipravujívrůznýchintervalechpamátkovýzákontéměřdvacetlet.PředkládanouverzizákonazačalipřipravovatjižzaNečasovyvlády.Myslím,žetaktovelkýčasovýúsekbymělbýtprostátníhoúředníkadostatečnýnatolik,abynávrhzákonabylmoderníprávníúpravou.Českákomoraarchitektůbylajednouzprofesníchorganizací,kterébylysoučástívnějšíhopřipomínkovéhořízení.Komoravšakvlednuminuléhorokuvydalaprohlášení,vekterémuvedla,ženamístodefinováníhodnotaracionálníhoaefektivníhozpůsobujejichochranyjenávrhzákonaznačněobsáhlouanepřehlednounormousoustřeďujícísenadetailnípopisdílčíchčinnostíaobsáhlouregulaciněkterýchprofesí,žearchitektonickátvorbačiprojektovánínejsouvnávrhuzákonadostatečněformulovány,žezdechybícitliváinterpretacepamátekvsouvislostisnepotlačitelnýmvývojemsoučasnécivilizaceakultury,žesenávrhzákonasoustředípouzenaúdržbuakonzervacipamátkověchráněnýchobjektůaopomíjískutečnost,ženemovitékulturnípamátkyjsoulidmiužíványaztohotohlediskajsounaněkladenynárokynajejichreálnoufunkčnost.Tatoprofesníorganizacenavícuvedla-adovoltemiprosímdoslovaodcitovatzjejichprohlášení:Vůčinávrhuzákonaoochraněpamátkovéhofondujsmeuplatnilipřipomínkyvrámcipřipomínkovéhořízení.Jejichvypořádánívšakprobíhalovzhledemkvýznamuzákonadlenašehonázorupřekotněapodčasovýmtlakem.ČKAnakonecvevnějšímpřipomínkovémřízenípodporuzákonastáhla.Dalšízodbornýchorganizací,kterédlouhodoběkritizujíprůběhpřípravyisamotnývládnínávrhzákona,jeAsociaceproochranuarozvojkulturníhodědictvíČeskérepubliky.Krompřibližně80připomínek,kterédlemýchinformací,možnánenítočíslopřesné,asociacepředalaMinisterstvukulturysdostatečnýmpředstihemještěpředjednánímLegislativníradyvlády,apotédokonceivedoucímupremiérovýchporadcůVladimíruŠpidlovi,upozorňuje,ževnávrhuzákonajeopomíjenzcelapamátkovýurbanismus,nacožupozorňujeužzmíněnáČeskákomoraarchitektů.Zákontotižchránípouzejednotlivépamátky,jejichfyzickoupodstatu,kvalitujejichrekonstrukcezajišťujestavebněhistorickýprůzkum.Nechráníalejejichprostředí,jejichurbanisticképostaveníakontaktsokolím.Návrhzákonaopomíjíprůzkumurbanistickýchhodnotúzemí,bezkteréhonelzezajistitplošnouochranuměsta,postaveníjehodominantanihodnotujednotlivýchpamátek.Výsledkyurbanistickéhoprůzkumujsoupředpoklademprofunkčníspojenípamátkovéhoastavebníhozákona,zákonaoúzemnímzpracování,jsoupodklademproregulačníplán.Propojeníobouzákonůbyumožnilopodstatnézkráceníprojednáváníprojektovédokumentace.Vpřípadězpracováníregulačníchplánů,kterébyvycházelyizanalýzyurbanistickýchhodnot,byodpadlapodstatnáčástprojednáváníúzemníhoistavebníhořízení.Neúměrnědlouhéprojednáváníprojektovédokumentacejedůsledkemnedostatečnéúzemněplánovacídokumentace.Regulačníplánybyposkytlyjasnéinvestičnípodmínkyproinvestičnízáměryaomezilybypodstatněipřípadnoukorupci.Návrhzákonanověnabízídotacenaúdržbuimajitelůmnechráněnýchobjektůvpamátkovémúzemí.Myšlenkavzásadědobrá,můžemítalenegativnídopady.Protožezákonneumírozlišitkulturníhodnotutěchtodomů,atajezávislánajejichpůsobenívkompoziciměsta,dojdetakkzakonzervováníobjektů,kteréměstuškodí.Návrhpamátkovéhozákonanabízíplányochrany,neupřesňujealejejichobsah.Protoženepožadujezpracováníplánůochranyproceléúzemí,rozsahponechávámístnísamosprávě,nemohoubýtplányochranysoučástídokumentacepodlestavebníhozákona.Jakupozorňujedalšíodbornáorganizace,Sdruženíprostavebněhistorickýprůzkum,návrhzákonapočításneúměrnýmnavýšenímpočtuřízeníuvedenýchnaMinisterstvukulturyvprvnímstupnizdosavadníchosminadevatenáct.Diskriminačníjeiúpravatzv.regulovanýchčinností,přičemžzejménanazpracovatelestavebněhistorickýchprůzkumůjsoukladenynesmyslněvelkénárokyahrozíjimdrakonickésankce.Naprotitomunávrhvůbecneberevúvahumimořádnězávažnouproblematikurabováníarcheologickéhodědictvítakzvanýmidetektoráři,jehožnegativnídůsledkyjsouznámyužřaduletavevětšiněevropskýchzemívyvolalydůraznouregulaci.Zákonoochraněpamátkovéhofondutedynepřinášízlepšeníochranykulturníhodědictví,nepřinášíaleaniposíleníprávníchjistotvlastníků.Dosystémupamátkovépéčevnášízmatekaznemožňujeracionálníochranuaobnovupamátek.Obsáhlý,složitýabyrokratickyzbytnělýzákondnešnísituacispíšezhoršujeakomplikuje.Zvyšujetakénákladyvlastníkůispolečností.Nákladnýjenapříkladplánochrany,§32až34,územísvyloučenýmiarcheologickýminálezy,§38až40,povinnézpracovánístavebněhistorickéhoprůzkumukulturníchpamátekzavšechokolností,§48.Zákonsnižujeprávníjistotuvlastníků.Jižřádněschválenéúpravypamátekmůžestátodstranit,pokudsemutozlíbí,podle§63odst.1písm.e)af).Orgányveřejnésprávynapříkladvsouladusezákonempovolilypůdnívestavbusvikýři.Pokudsitovšakrozmyslí,mohoujinaříditodstranit.Načínáklady?Zákontakéšpatněpopisujerůznéodbornéčinnostiadokumentace,kterésepřiobnověpamátekvykonávají,takžetytodokumentacenebudemožnézvelkéčástivůbecprovádět,napříkladpodle§47,49a73.Přitomjebudesprávnířízeníalevyžadovat.Vzniknetakzmatekachaosaprodloužíseisprávnílhůty.Tobudemítnegativnívlivnavšechnyzúčastněnévlastníky,odborníkyiúředníaparátaztížítoobnovupamátkovéhofondu.Opakbymělbýtcílemzákona.Zákonjediskriminačnívůčiodbornýmprofesím.Některéreguluje,jinénikoliv.Ktěmregulovanýmpatřínapříkladrestaurátoři,stavebníhistoriciaarcheologové.Ktěmsechovápřímošikanózně.MinisterstvokulturysepokoušípředPoslaneckousněmovnoutvrdit,žezákonbylřádněpřipomínkovánaprojednánsezainteresovanýmiosobami.Nenítopravda.Připomínkybylyodbyté,srestaurátory,zpracovatelistavebněhistorickýchprůzkumůanisprofesionálnímipracovníkypamátkovépéčenapříkladnikdonejednal.Váženékolegyněakolegové,nynísevšakdostávámzméhopohleduknejproblematičtějšíčástinávrhutohotozákona.Ačvětšinaznásnejsmepamátkáři,jistěseshodneme,žepojemkulturnípamátkajezákladnímkamenempamátkovépéčeajehojednoznačnávýkladovostmusíbýtnezpochybnitelná.Podlezněnízákonaokulturníchpamátkáchč.22/1958Sb.nebylykulturnímipamátkamipouzejednotlivéobjekty,aleipamátkovérezervace.ZtohotopojetíkulturnípamátkyvycházíisoučasnáListinazákladníchprávasvobod,dálejenomListina,kterávčlánku35říká,žepřivýkonusvýchprávnikdonesmíohrožovatanipoškozovatkulturnípamátkynadmírustanovenouzákonem.Tedyvhistorickémpojetínikdonesmípoškozovatnejenjednotlivéobjekty,aleanicelek,tedypamátkovézónyapamátkovérezervace.CeléhistorickéúzemíjetakpodleListinychráněno.Podle§2odst.4návrhuzákonajepamátkovourezervacíúzemíjakoceleksmimořádnýmsoustředěnímvzájemněprostorověprovázanýchkulturníchpamátek.Ztohovyplývá,ženávrhzákonavnímákulturnípamátkyjakojednotlivéobjekty,čisouboryobjektů,jakopříkladuvádím,žekdyžsejednáostatek,souboremjehlavníbudova,špejcharachlévy.Území,jakojsounapříkladhistorickájádraměstvládouprohlášenápamátkovourezervací,kulturnípamátkoutaknebudou.VymezeníkulturnípamátkyzákladníhopojmuoborustátnípamátkovépéčejeteďvnávrhuzákonavrozporuspojetímListinyajevrozporuisjejímtradičnímpojetímredukováno,nezahrnujehistorickájádraměsta,ježbylavládouČeskérepublikypovažovánazapamátkovérezervace,nezahrnujeanitakzvanépamátkovézónyvyhlášenéMinisterstvemkulturyČeskérepubliky.(V sále je obrovský hluk a neklid.)Znovuopakuji,podlesoučasnéhovýkladujsoukulturnímipamátkamizónyirezervace,alepodlenávrhuzákonapamátkovérezervaceazónykulturnímipamátkamiužnebudou.Dokládámsvétvrzenídalšímustanovením,kterév§19odst.1návrhuzákonaříká,žeřízeníoprohlášenízakulturnípamátkuvedeministerstvo.Ztohovyplývá,žeto,codnesvyhlašujevláda,jakojsoujižzmíněnépamátkovérezervace,kulturnípamátkynejsou.Jenepřijatelné,abynebylasjednocenaterminologievtakzákladnímpojmu,jakojepojemkulturnípamátka.Jenezbytné,abyterminologienávrhuzákonabylatotožnásterminologiíListiny.Podleméhonázoru,avtomtopřípaděbymězajímalnázorpředsedyústavněprávníhovýboru,terminologienávrhuzákonaaterminologieListinybymělybýtshodné,nemělybysevničemodlišovat.Jsempřesvědčena,ajistěseshodneme,ženenímožnézužovatpojemkulturnípamátka,kterýjepropamátkovoupéčinaprostoklíčovýmpojmem.Akceptujeme-li,žepamátkovérezervaceapamátkovézónynejsoupodlenávrhuzákonakulturnímipamátkami,pakvsouvislostisListinousicenikdonesmíohrožovatanipoškozovatkulturnípamátky,ovšemkaždýmůžeohrožovatapoškozovatpamátkovérezervaceapamátkovézóny.Totoustanoveníbudepříčinoumnohasoudníchsporůmeziinvestoryastátem.TerminologienávrhuzákonaoochraněpamátkovéhofondujeprotovrozporusListinouzákladníchprávasvobod,kterájesoučástíústavníhopořádkuČeskérepubliky.Vím,ženástlačíčas,ataksepokusímsvojevystoupenízkrátit.Podleméhonázorubudeschůdnějšívrácenízákonakpřepracování.Váženékolegyně,váženíkolegové,právějsemvámpředneslajenpoměrněmalývýčetnedostatků,kterévládnínávrhzákonamá.Jsemsivědomatoho,žepřijetízákonajeúkoldanývládouapředkládájejnáškoaličnípartner.Jsemalepřesvědčena,ženemůžemeobětovatkulturnídědictvínašízemějenproto,žemámenějakékoaličnídohody.Panministrbysiměluvědomit,žemy,poslankyněaposlanci,nejsmestátníúřednícianemůžemezajehopodřízenédávatnávrhzákonadopořádku,dopodoby,vjakébymělbýt.Mymámejenvrámcipozměňovacíchnávrhůzpracovatdílčívěci.Abychomtedyze140paragrafůpřeformulovali80,jeasipřílišvelkývýkon.Pokudbudestávajícízákonzroku1987ještědalšíčtyřirokyplatný,určitěsepamátkovápéčenezhroutí.Navícsimyslím,žejelepší,abyizacenutoho,žesoučasnáSněmovnazákondotřetíhočtenínepošle,dostalministrDanielHermanajehoúředníciúkolzákonpřepracovattak,abybylzákonemmoderním,abyšlooprávnímoderníúpravu,atobezvad.Poseznámeníspřipomínkamiodbornýchorganizacíkonstatuji,žedélkapřípravynávrhuzákonaneodpovídájehokvalitě.Vím,ženejsemjedinýkoaličníposlanec,kterýmáspředkládanýmnávrhemzákonaproblém.Protosděluji,ženávrhzákonaoochraněpamátkovéhofondunepodpořím,adoporučujijejbuďvrátitjakocelekpředkladatelikpřepracování,nebojejvrátitvýboruprokulturuavýboruproregionálnírozvojkdopracování.Děkujizatrpělivost.