49. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 954/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Petr Gazdík49.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.256/2001Sb.,opohřebnictvíaozměněněkterýchzákonů,vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk954/-prvéčteníZpověřenívládytentonávrhuvedepaníministryněpromístnírozvojKarlaŠlechtová.Prosím,paníministryně,máteslovo.Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováVáženýpanepředsedající,váženédámyposlankyně,váženípánovéposlanci,dovolteminejprvepoděkovatvámvšem,žejstezařadilitutonovelunajednáníPoslaneckésněmovny.Tatonovelaneníanebylasoučástíprogramovéhoprohlášenívládyanikoaličnísmlouvy.Jetověc,kteroujsemnavrhlaposvémnástupu,atoztohodůvodu,žejenutnépohřebnictvíazákonopohřebnictvířešit.Váženýpanepředsedající,váženéposlankyně,váženíposlanci,tentopředloženýnávrhnovelyzákonaopohřebnictvíadalšíchzákonů,kteréstímsouvisejí,setýkáregulacivoblastipohřebnictví.Vládajejschválilajednomyslnědne24.října2016usnesenímč.932.Hnednaúvodmidovolteuvést,žezákonopohřebnictvíjezákonem,jehožkonečnýmuživatelemjeajednoubudevždykaždýobčantohotostátu.MinisterstvopromístnírozvojprůběžněmonitorujeprávníúpravupohřebnictvívceléEvropskéunii.Onutnostitétonovelyzákonanásmohoupřesvědčitnapříkladivýsledkykontrol,kteréukazují,žesesituacevtétooblastipodnikánínaúzemíČeskérepublikypřílišnelepší.Českáobchodníinspekceoddubnadoříjna2016provedlavícenež170kontrolazjistila,ževesrovnánísrokem2015zaznamenaliinspektořiČOInárůstnedodrženízákonnýchpovinnostío12%.Českáobchodníinspekcevydalasvouzprávu,pokudsenemýlím,13.lednatohotoroku.Zdebychvásčástečněinformovalaonálezech.Byloprovedeno171kontrol,kdyv89případechbylozjištěnoporušeníobecnězávaznýchprávníchpředpisů,cožpředstavujevícenež50%pochybení.Jednáseodvanáctiprocentnínárůstzjištěnýchporušeníoprotiroku2015,kdyzjištěnénedostatkyčinily39%.Topochybeníbylopředevšímvevztahukzákonuopohřebnictvíanáslednětakékzákonuživnostenskému.Cílemvládnínovelyzákonaopohřebnictví,kterýteďprojednáváme,jepředevšímzavéstveřejnoprávníkontrolunadzacházenímslidskýmipozůstatky,sladittakézákonnouúpravupřijatouvroce2002sezměnami,knimžodtédobydošlovroviněobčanskoprávní,vregulaciposkytovánízdravotníchasociálníchslužebatakévoblastiodbornéspecializovanépřípravynakoncesovanéživnosti.Ačkolivsetentozákonnazývázákonemopohřebnictví,jednáseopředpis,kterýregulujenejenprovozovánípohřebníchslužeb,aleidůležitouslužbuveveřejnémzájmuaobčanskouvybavenostvětšinyobcí,totižprovozveřejnýchpohřebišť,toznamenáhřbitovů.NovelizačnínámětyMinisterstvopromístnírozvojjakogestorzákonavuplynulýchletechprůběžněshromažďovalosvyužitímpoznatkůzvýkonustátnísprávyvtétooblasti.Předzahájenímlegislativníchpracíbylamožnátématabudoucízměnyzákonaprojednávánavpracovnískupině,kteroujsemzřídilakoncemroku2014,jejímižčlenybylyústřednísprávníorgányatakévšechnaprofesnísdruženíspůsobnostmizasahujícímidooblastipohřebnictví.Přivyhodnocovánínámětůztétopracovnískupinyataképonašichvýjezdechdopohřebníchslužebakrematoriívámprávěpředkládámedanénávrhynazměnutohotozákona.Naševlastníiexterníanalýzyzískanétaképrostřednictvímspolupracujícíakademickéinstituceprokázaly,žepřistanoveníhlavníchnovelizačníchokruhůbudepotřebazúžitpozornostnaprávníúpravustátníhodozoruvpohřebnictví,protoževtutochvílijesicenapsánnějakýzákonopohřebnictví,alemyjakogestortohotozákona,Ministerstvopromístnírozvoj,nemůžemenic.Jákdyžpojeduněkamnakontrolunebotamvyšlusvéúředníky,takjetozcelakničemu.Nemohoudátžádnépřestupky,nic.Maximálněoslovíkrajskouhygienickoustanici,abysetamjelapodívat,nebooslovíživnostenskýúřad.Ministerstvopromístnírozvoj,jakojetovkaždémzákoně,jakogestortohotozákonachcesamozřejměposílitistátnídozorvtétooblasti.Zároveňřešímepůsobnostobcíakrajůvevztahukprovozováníveřejnýchpohřebišť,působnostobcípřizajišťovánítzv.sociálníchpohřbů,kteréserokodrokunavyšují,takékvalifikačnípožadavkyprovýkonkoncesovanýchčinnostívpohřebnictví.Rádabychzdezmínila,protožeonosetopřílišneví,ženapř.Ministerstvopromístnírozvojjetímorgánem,kterýautorizujeosoby,kterépodnikajíprávěvtétooblasti,např.hrobník,stavitelpodzemníhrobky,administrátorpohřebiště,pracovníkproúpravuapřepravulidskýchpozůstatků,sjednavatelpohřební,obsluhakremačníhozařízení,smutečnířečníkaobřadník,balzamovačapod.Tojsousamozřejměvšechnooblasti,kdeMinisterstvopromístnírozvojdáváautorizacitěmtoosobámkvýkonujejichčinnosti.Vpředkládanémmateriálujsounavrhoványnásledujícízásadnízměny.Vyjmazavedenínovýchkontrol,atozestranyMinisterstvapromístnírozvojaMinisterstvazdravotnictví,kterévelmiúzcespolupracovalonatétonovele,ajábychchtělataképoděkovatzaměstnancůmMinisterstvazdravotnictví,protožesetímtozákonemměnízměnovězákonozdravotníchslužbách,sevýrazněneměnípočetagent,kterébudoudotčenéorgánystátnísprávyprovádět.Provozovatelpohřebníslužbybudepovinendoložitprovoznířádadispozicimístnostiproúpravuzemřelých.Toznamená,abynapříkladzemřeléosobyseneupravovalyněkdenachodbáchpohřebníchslužeb,alemusíktomubýturčitámístnost.Nabízetsebudoupouzekonečnérakve,kteréodpovídajítechnickénormězroku2014,kdejeuvedeno,jakérakvesemajípoužívat,nicménětatonormanenídosudpovinná.Tentozákonjidávájakopovinnou.Dalšívěc,kterájezměnovávtomtozákoně,jeřádnáastátemdozorovanáevidenceprovozovatelekrematoria,kterábymělaeliminovatpodvodnéjednánípřifaktickémpoužitíkonečnýchrakví.Onjerozdílmeziuzavřenourakvíaonjerozdílmeziuzavíratelnourakví.Tojsousamozřejměvěci,kteréjsousoučástínašehozákona,kdejevysvětlujeme.Dále.Obecbudenadálezajišťovatpohřbívánítělzemřelých,ojejichžpohřbenísenikdonepostaral,ovšemnověspříspěvkemstátunapřenesenoupůsobnost.Pomémnástupudofunkcevlistopadu2015jsemvydalastanovisko,ženákladynasociálnípohřbyobcí,pokudpožádajíMinisterstvopromístnírozvoj,samozřejmědetailněspoložkaminafaktuřezasociálnípohřeb,budemeproplácet.Vtutochvíliproplácímezhruba6mil.ročně,jetočástkanazhruba1200sociálníchpohřbů,nevšechnyobcesezapojily,takžesamozřejměmybudemeapelovatnavšechnyobce,abyvědělyotom,žesociálnípohřbystátproplácí.Tojetakéjednazčástekasamozřejmějednazvěcí,kterájekritizovaná,žesebudenavyšovatcenarakvíanásledněceléslužbyprokonečnéuživatele.Totoodmítám,protožesejednápouzeorakveprávěprosociálnípohřby,kdetytoosobybezdědiců,bezpříbuzných,kterémajípenízenapohřeb,takmusísamozřejmě,ahledají,kdotenpohřebzaplatíakdosevůbecujmeidanéhožehu,spaluanáslednéhopohřbení.Jetoobec,kterátotomávesvépovinnosti.Myjakostátjimnabízíme,žetytonákladybudemeproplácet.Cosamozřejmětentozákonatačeskánormazroku2014říká,žejižnebudemepodporovatpapundeklovérakve,cožjsouopravdukrabicovérakve,alebudoutonapř.rakvezměkkéhodřevanebopětivrstvépapírovérakve,kdezemřeláosobanemůžepropadnout,ajsounepropustné.Tozvýšenínákladůnenísamozřejměenormní,apokudtobudeproplácetstát,taktadychciubezpečitsamozřejměiposlanceiposledníkonečnéuživatele,žejichsetotýkatnebude,protoženeexistujeobčan,kterýsivyberepapundeklovourakevnasvéhopříbuzného.Čilitamsecenarakvíopravduzvyšovatnebude.Totosetýkápředevšímsociálníchpohřbů.Státbudenákladynaslušnépohřbenívčetněpříspěvkůnaplatyarežijnínákladyobcímhradit.Předpokládanýobjemfinančníchprostředkůvevýšicca26mil.ročněnacelouagendudosudobcevynakládajínavěcněshodnouagendu,kterájezajišťovanávsamostatnépůsobnosti.Státtímtozákonemnavrhuje,abychomtopropláceli.ObecjakovypravitelpohřbuaprovozovatelpohřebištěbudemetodickyvedenaakontrolovánakrajskýmúřademaMinisterstvempromístnírozvoj.Totozdedosudnefunguje.Navrženérozšířenípředevšímkontrolníchfunkcíkrajůvjejichpřenesenépůsobnostibudevyžadovatcelkemzhruba6mil.korun.JájsempožádalaonavýšenívrámciRUDproobceakrajevestátnímrozpočtu.Novelaneobsahujeřešení,kterábyzměnilazákladníkoncepciplatnéprávníúpravy,nicméněvjednotlivýchčástechzákonanavrhujemeúčelnější,účinnějšíasamozřejměvýkladovějednoznačnějšíatransparentnějšíregulaci.Přivolběvýslednýchřešeníbylrespektovánpředevšímprincippřiměřenostikpovazeazávažnosti,azdesidovolímdoplnit,citlivosticelététoproblematiky.NávrhnovelyneovlivňujerovnostpostavenímužůaženajeslučitelnýsprávemEvropskéunie.Azdesidovolímnazávěr...(Odmlka pro hluk v sále.)