58. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 927/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch Filip58.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.183/2006Sb.,oúzemnímplánováníastavebnímřádu(stavební zákon),vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk927/-prvéčteníZpověřenívládypředloženýzákonuvedeministryněpromístnírozvojKarlaŠlechtová.Ještěnežjíudělímslovo,požádámpanaposlanceJosefaUhlíka,abyzaujalmístoustolkuzpravodajů,protožejezpravodajemproprvéčtení.Ještěpožádámsněmovnuoklid.Jáchápu,žeposchválenístátníhorozpočtujeatmosféravzrušená,aleprosímdiskuse,kterésetýkajírozpočtu,vpředsálí,diskuse,kterésenetýkajístavebníhozákona,takévpředsálíazdebudememítpouzestavebnízákon.Paníministryně,máteslovo.Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováDěkuji,panepředsedající,zaslovo.Váženédámyposlankyně,váženípánovéposlanci,jádoufám,ženovelastavebníhozákonaadebataotomtozákoněbudetakénanejvýšvzrušená,protožejakjsmeidnesslyšeli,jednáseonejklíčovějšízákontétovládyatétokoalice.Dne21.září2016vládasvýmusnesenímčíslo828schválilanávrhzákona,kterýmseměnízákonč.183/2006Sb.,oúzemnímplánováníastavebnímřádu,takzvanýstavebnízákon,vezněnípozdějšíchpředpisů.Tadyproinformacivámuvádím,součástíje44souvisejícíchzvláštníchprávníchpředpisů.Jetopřes40změnovýchzákonů,tovpodstatěznamená,ževšechnyresortybylyzapojenyskrztytotechnickézměnyzměnovýchzákonůdopřípravynovelystavebníhozákona.NávrhtohotozákonabylzpracovánnazákladěprogramovéhoprohlášenívládyČeskérepublikyaplánulegislativníchpracívlády.Dovolte,abychuvedlanejklíčovějšízměny,kterétatonovelaobsahuje.Vprvnířaděmidovolteuvést,žeačsetomutozákonuříkástavebnízákon,jednáseozákonoúzemnímplánování,cožznamenáúzemníplánováníměst,krajůastátu,trasování.Mámeúzemníplányměst,mámezásadyúzemníhorozvojekrajůamámetakzvanoupolitikuúzemníhorozvoje.Dalšíčásttohotozákonasetýkájižstavebníhořádu.Jávámzmínímvoboutěchtočástechstavebníhozákonatynejklíčovějšízměnyasamozřejměpřínosy.Nejdřívebychvásseznámilasklíčovýmizměnami,kteréjsouprávěnaúsekuúzemníhoplánoványakterébylyvládouschváleny.Docházíknásledujícímzměnám.Novelazcelazásadnězkrátípořizováníaktualizacízásadúzemníhorozvojekrajůazměnúzemníchplánůaregulačníchplánů,pokudnebudepotřebazměnuřešitvevariantách.Odpadnetakéetapazadáníabudesloučenaetapaspolečnéhojednánísdotčenýmiorgányaveřejnéprojednání.Tímdojdekúspořecca3/4roku,přitomnikdonebudekrácennasvýchprávech.Uliniovýchstaveb,ukterýchseprokáže,žejeobjektivněnelzeumístitdokoridoruvymezenéhovúzemnímplánunapříkladnapodkladěgeologickéhoprůzkumunebodalšíhorelevantníhoprůzkumu,budenazákladěrozhodnutíkrajskéhoúřadumožnévnezastavěnémúzemímožnévybočenízkoridoru.Totojevelicepřínosnéprovýstavbudálnic.Tímodpadnenutnostzměnyúzemníhoplánupředrealizacíliniovéstavbyarealizacesevtěchtopřípadechpodlenašichodhadůurychlíccaodvaroky.Orgányúzemníhoplánováníbudouzodpovídatzakoordinacizáměrů,kdyžjakodotčenéorgánybudouvydávatzávaznástanoviskazhlediskasouladuzáměrůprávěsestátnípolitikouúzemníhorozvoje,aletakéúzemněplánovacídokumentacíadálezhlediskauplatňovánícílůaúkolůúzemníhoplánování.Nověbudouvjednomúzemírozhodovatastavbyumisťovatrůznéstavebníúřady,odministerstevažpostavebníúřadynaobcích.Územíjejenjedno,aprotojenutnétakézajistitkoordinacitěchtozáměrů.Protoženeníreálné,abykaždáobecmělavedleúzemníhoplánuiregulačníplánpročástsvéhoúzemí,budesmětzastupitelstvoobcerozhodnoutopořízeníúzemníhoplánusprvkyregulačníhoplánu.Todosudnebylomožné.Odstraňujesetakéstav,kdydotčenéorgánydiktovalysvépožadavkybeztoho,žebytytopožadavkyzdůvodňovalyadrželysezmocněnívesvémzákoně,comohoučinit.Náležitostistanovisekkopatřenímobecnépovahyizávaznýchstanovisekuplatňovanýchvesprávnímřízeníbudouupravenyv§149správníhořádu.Podmínkounabytíúčinnostiaktualizacenebozměnyúzemněplánovacídokumentacebudezveřejněníjejíhoúplnéhozněníoaktualizacinebozměnězdůvoduodstraněnípochybnostípřirozhodování,coplatí,cožjetakévelicevýhodné.Územnístudiibudesmětnechatzpracovatiinvestor,atozdůvoduurychlenípřípravyúzemíprorealizacizáměrůnaprovedenízměnyprávěvúzemí.Schválenítétostudiebudeponechánoorgánuúzemníhoplánování.Informaceoúzemí,kteréúzemníplánováníshromažďujeprosvoupotřebu,budouuvolněnyprocelouveřejnousprávu,tzn.státníaúzemníveřejnousprávu,všechnysamosprávy.Budouzkrácenylhůtypropodánínávrhůnapřezkumnebozrušeníopatřeníobecnépovahynajedenrok,cožjezkráceníodvarokyodednenabytíjehoúčinnosti,atoshodněprovšechnaopatřeníobecnépovahy.Dokumentyúzemníhoplánováníbudoupovinně,atoúplněvšechny,zveřejňoványnainternetu.Takéseodstraňujestav,kdydotčenéorgánydiktovalysvépožadavkybeztoho,žebytytopožadavkyzdůvodňovalyadrželysezmocněnívesvémzákoně,comohoučinit.Návrhzákonabylpřipravovánsesnahoupřispětprávěkezjednodušenívevšechetapáchpřípravyarealizacestaveb,tzn.umisťování,povolováníakolaudace.Totojsoutřiprocesy,kterýmisezabývajívšechnarozhodování,všechnyčástipovolenívrámcistavebníhořízení.Voblastiúzemníhorozhodováníastavebníhořádujeprioritnízavedeníúplněnovéhospolečnéhořízení,kteréumožníinvestoroviposouzeníumístěníipovolenístavbyvjednomřízeníazískáníjednohopovolenínastavbučisouborstavebtakévpřípadech,kdytomuvsoučasnostibránírozdílnápříslušnoststavebníchúřadů.Navícsouběžnědojdetakékposouzenívlivunaživotníprostředí,tzv.EIA,je-livyžadováno.Navrženouúpravuspolečnéhořízenípovažujizamaximum,kteréhobylomožnédosáhnoutpřizachovánísoučasnéorganizaceveřejnésprávyavrámciformátunovely,nikolivnávrhunovéhozákona,kterývtutochvíliMinisterstvopromístnírozvojtaképřipravuje.Novelastavebníhozákonažádnýmzpůsobemnezasahujedopočtuexistujícíchobecníchstavebníchúřadů.Dobudoucnapočítámeapředpokládámeupřesněníjejichsprávníchobvodů,atoprováděcívyhláškouzestranyMinisterstvapromístnírozvoj.Jetaképochopitelné,ževšeobecnákritikazdlouhavépřípravystavebsesoustředínastavebnízákon,protožesestavípodlestavebníhozákona,alespoustastavebpodléháprávějinýmzákonům.Zpohleduinvestorasamozřejměstavebnízákonpředstavujeažtukonečnoufázipovolovacíhoprocesu.Vedlestavebníhozákona,tzn.obecnéhopředpisu,jeřadadalších,zvláštníchzákonů,kteréupravujípovolováníspeciálníchstaveb,ochranujednotlivýchveřejnýchzájmůnebomajídalšívazbunastavebnízákon.Úpravyprovedenévestavebnímzákoněsivyžádaly,jakjsemjižzmínila,změnyvevícenež40zákonech,např.zákon416ourychlenívýstavbysilniční,železničníaenergetickésítě,adokonceihornízákon,dokonceizákonolázeňství.Totovšechnojsouzměny,kteréjsouvyvolánynoveloustavebníhozákona.Návrh,kterýjevámpředložen,jeslučitelnýsprávemEvropskéunie.AčkolivsenepodařiloúplnězachovatnávrhnovelyvjehopůvodnípodobězestranyMinisterstvapromístnírozvojatak,jakbylvespoluprácismeziresortnípracovnískupinoupřipraven,atakésvámi-azatobychchtělapoděkovatmnohýmzvás,členůmvšechpolitickýchklubů,protožezkaždéhoklubujsemmělanominovánujednuaždvěosoby,sekterýmijsmeprojednávalivůbeckostrunovelystavebníhozákona.Atadymusímříci,žetoMinisterstvupromístnírozvojvelmipomohlo,nežjsmetentozákonpustilidomeziresortníhopřipomínkovéhořízeníasamozřejmědalšíchdebat.Přestoževládaoněkterýchzásadníchotázkáchanásledněrozporechrozhodlajinak,nežprávěbylypředstavyMinisterstvapromístnírozvoj,jetatonovelasilnýmaopravdudalšímkrokemkezlepšenísituace.Návrhzákonaobsahujeřadunástrojů,kterépomohouzrychlitúzemnípřípravu,umisťováníapovolovánístavebataképřispějíkezlepšeníinvestičníhoprostředíazvýšeníkonkurenceschopnostiČeskérepubliky,předevšímnašichfirem.NynímiještědovoltestručnouinformacikezměnámvzákoněEIA,tzn.vzákoněoposuzovánívlivunaživotníprostředí,kdeMinisterstvoživotníhoprostředíjespolupředkladatelemtohotozákona.Ačkolivpůvodnímcílembyloprovésttranspozicisměrnice2014/52/EU,kteroubylarevidovánasměrnice2011/92/EU,tzv.směrniceEIA,jižvrámcipředloženénovely,sohledemnavelminapjatýharmonogramarozsahustanovení,kterábudetřebatransponovatvrámcinovelyzákonaoEIA,nebylomožnétutotranspozicivložitjiždonovelystavebníhozákona.TranspozicerevidovanésměrniceEIAprotobudeprovedenaMinisterstvemživotníhoprostředísamostatnounovelou,vekterébudourovněžobsaženydalšíúpravyreflektujícísnahuozjednodušeníazkráceníprocesuEIA.Novelazákonaoposuzovánívlivunaživotníprostředínavazujenazměnustavebníhozákona,kterázavádíúzemnířízenísposouzenímvlivunaživotníprostředíaspolečnéúzemníastavebnířízenísposouzenímvlivunaživotníprostředí.Jsoutovelicesložiténázvy,nicménějsoutonázvy,kterénavrhovalaLegislativníradavlády,kdebylvyloučennázevjednopovolovacířízenínebojednokoordinovanéřízení.JednásetedyospolečnéřízenísposudkemohledněEIA.Principjenastaventak,žežádostsjednoudokumentacíbudepodávánaustavebníhoúřaduastavebníúřadvúzkésoučinnostisposuzujícímorgánemEIAzajistívprvnífáziřízeníposouzenívlivustavebníhozáměrunaživotníprostředíavdruhéfáziteprvepotéstavbuumístí,popř.povolí.Najednánívládyorozporechdne21.zářítakébylvyřešenrozporohledněpočtupodpisů.Zdesidovolímvásotominformovat.Samozřejmějetosoučástínávrhuzákona,aledomnívámse,žejedůležitétozdezmínit.Jednáseopodpisyvtzv.podporujícípodpisovélistině,kdyzvítězilavariantanavýšenípočtupodpisůnad500osobnamístodnešníhopožadavku200podpisů.Zároveňjenávrhemzákonanověomezenadobaplatnostitétolistinyna18měsícůoddatauvedenéhovzáhlavílistiny,cožjsousicemožnádrobnézměny,alejsoutovelicevýznamnézměnyprávěprozískáníposudkůEIA.Jábychvámrádapoděkovalazapozornost.Jsempřipravenasamozřejměnásledněpřijednánívevýborechisesvýmikolegynavelicedetailnídebatu.Velicesiuvědomujizávažnosttétonovely.Ajakjsemjižzmínila,ambiceMinisterstvapromístnírozvojbylymnohemvětší.Avím,žejeapelnajednokontaktnímísto,jedenstavebníúřad,nicménětomusíbýtpodmíněnozměnoukompetenčníhozákona.Děkujivámzapozornost.