211. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 564/ - třetí čtení
Předseda PSP Jan Hamáček211.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.159/2006Sb.,ostřetuzájmů,vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk564/-třetíčteníProsím,abymístoustolkuzpravodajůzaujalzanavrhovatelepanministrDienstbierastejnětakpanzpravodajgarančníhovýboru,cožjeústavněprávnívýbor,panposlanecVozka.Pozměňovacínávrhyjsouuvedenyvtisku564/10.Tenbyldoručen1.červenceausnesenígarančníhovýborubylodoručenojakotisk564/11.Zeptámsepanaministra,zdasipřejevystoupitještěpředotevřenímrozpravy.Jetomutak.Prosím,paneministře,máteslovo.Ministr vlády ČR Jiří DienstbierVáženýpanepředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,návrh,kterýseprávězačínáprojednávatvetřetímčtení,jenávrhem,kterýjejednouzprioritvládyvoblastibojeprotikorupciatransparentnostiavycházízněkolikazákladníchprincipů.Jednaksezavádíjednotnýelektronickýsystémregistroznámenínamístoněkolikatisícůevidenčníchmíst,kdesetatopřiznánínebooznámenípodávalavpapírovépodobě.Stímsouvisísamozřejměizlepšeníkontroly,protožemydnesaninevíme,jestlinatěchtisícíchmístsetaoznámenídoopravdypodávajíaevidujízpůsobem,jakýpředvídázákonvestávajícípodobě.Nenínikdoaniurčen,kdobyvykonávalkontrolunaddodržovánímzákonavestávajícípodobě.Samozřejmětakontrolamádvojípodobu.Jednakveřejnou,protožedatavtomtoregistrubypřinejmenšímuveřejnýchfunkcionářůvezjednodušeněřečenopolitickýchpozicíchmělabýtdostupnáveřejnosti,toznamená,iveřejnostbymělazískatkontrolunadtím,zdaveřejnífunkcionářiplnísvépovinnostipodlezákonaostřetuzájmůapodávajíoznámenítak,jakmají,takbysemělazlepšitiúředníkontrola,protožezákonzároveňurčujeústřednísprávníúřadzodpovědnýzatutoagendu,atoMinisterstvospravedlnosti.Anitakovýúřaddoposudnebylzákonemstanoven,toznamená,nikdoneřídiltutooblast,metodickyjineusměrňovalatovedlotakéknejednotnostivřaděsměrůpřiuplatňovánízákonaostřetuzájmů.Dalšívěc,kteroubychzmínil,jezjednodušeněřečenovstupníoznámeníomajetkukednipředcházejícímuvznikufunkce,dokterénastoupilveřejnýfunkcionář,kdecílemjevytvořitjakousivstupnísrovnávacízákladnu,abyodsamotnéhozačátkubylozjevnéaveřejněkontrolovatelné,zdaveřejnýfunkcionářnezneužívávýkonusvéfunkcekosobnímumajetkovémuprospěchu.Poslednívěc,kteroubychzmínil,jedojistémíryzpřísněníalepšírozlišenísankcí,takabybylomožnélépepřihlédnoutktomu,jaképroviněníprotizákonunastalo,atysankcetedylépeodpovídaly,aabytakébylozjevné,žetasankcevpřiměřenévýšipřišla,pokudveřejnýfunkcionářnebojináosobazákonvbudoucnuporuší.Sohledemnatyzákladníprincipyzákonabychdopředuchtělavizovat,žeméstanoviskojakozástupcevlády,kterýbylpověřentadyzákonuvést,ktěmnávrhům,kterépůjdouprotitěmtoprincipům,budenegativní.Zcelazjevněvpřípaděpozměňovacíchnávrhů,kterénavrhujívypustitelektronickýjednotnýsystémazachovatstávajícíroztříštěnostevidenčníchmíst.Nepochybněktěmtonávrhůmtaképatřízméhohlediskaproblematickýpozměňovacínávrh,kterýdoplňujesoudceastátnízástupce,alezejménavevztahuksoudcům.Samoosoběrozšířeníokruhufunkcionářůotytofunkce,tedyostátnízástupceasoudce,bychjakoproblematickéneviděl.Problémjezpůsobvedeníevidence,kdyseprávěrozbíjítenprincipzavedeníjednotnéhoelektronickéhoregistruavytvářísepodlemnezbytečněalternativnízpůsobpodávánívpísemnépodobě,kdydokoncejedenpozměňovacínávrhvedleveřejnékontrolyvylučujeivyužitíorgányveřejnésprávynapříkladvtrestnímnebopřestupkovémřízení,takžepakbytozcelapostrádalosmyslu.Astejnětakbyprotismysluzákonabylpozměňovacínávrh,kterývylučujezveřejnékontrolyvstupníoznámeníomajetku,protožepakbychomhozavádělizbytečně.Protožepročbysetedypodávalo,pokudbyneplnilorolisrovnávacízákladnyanebylobymožnékontrolovat,jestliodsaméhozačátkuveřejnýfunkcionářnezneužívásvéfunkce.Tolikktéčástitýkajícísevládníhonávrhuzákonaapozměňovacíchnávrhůknim.Bylatadypředloženoněkolikpozměňovacíchnávrhů,kterépoměrnězásadněrozšiřujízákazsouběhuvýkonufunkcečlenavládyaněkterýchpodnikatelskýchaktivit,aťužobecně,anebovevztahukmediálníoblasti.Musímříci,žejátutodebatutaképovažujizalegitimní.Dokoncesiumímpředstavitipřísnějšínávrhynežty,kterébylypodány.Jetosamozřejměotázkaúvahy.Amusímtakéříct,žetovycházízeskutečnosti,ževidímevpraxi,žemůžedocházetkrozsáhlýmstřetůmzájmůučlenůvlády,byťpřiznaným,takpřestotomůžebýtpovažovánozaspolečenskýproblém.Atakéjevelkýproblém,atosouvisíistěmisankcemi,kteréjsemzmiňoval,pokudveřejnýfunkcionář,členvlády,poněkolikaletechvefunkcistálevykonáváfunkcičlenaorgánupodnikajícíprávnickéosoby,byťtozákonzakazuje,asamozřejměvtésituacisevyjadřuje,takžeasinějakunesetupadesátitisícovousankci,kterájakomaximálníhrozí.Tentopřístupkzákonupaksamozřejmělegitimněvyvolávádebatuotom,zdataúpravajedostatečnáazdaivtétooblastisenemázpřísnit.Nicméněbychzdůraznil,žesebetvrdšíasebelépenastavenýzákonsámosoběsamozřejměnevyloučíjakýkolistřetzájmů.Žetojeiotázkapolitickékultury,žeprostěněkterévěcibysedělatneměly,pokudněkdovykonáváveřejnoufunkci.Přestovpřípadě,žetentonávrhzákonabudepřijat,taksimyslím,žetaprioritavlády,okteréjsemmluvil,kterávyplývázkoaličnísmlouvy,budenaplněna,ževtétooblastidojdekeznačnémuzlepšeníprávníúpravy,dojdekezlepšenítransparentnostiamožnáiklepšímupostihuvpřípadě,ženěkteříveřejnífunkcionářinebudoutytozákonnépovinnostiplnit.Děkujizapozornost.