|

2013-049-02-014

14. Vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí /sněmovní tisk 746/ - druhé čtení

Date2016-09-07
Meeting2013/049
Agenda Item2013/049/014
Authorizedyes
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/049schuz/bqbs/b07701402.htm#r0

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 001 > 002

Místopředseda PSP Petr Gazdík 14. Vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí /sněmovní tisk 746/ - druhé čtení Z pověření vlády tento bod také uvede ministr financí a místopředseda vlády Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, máte slovo. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR předkládám vládní návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí, který byl po projednání garančním rozpočtovým výborem postoupen do druhého čtení. Jedná se o vládní návrh zákona menšího rozsahu, nicméně podstatný z hlediska plnění závazků z členství v EU a v Mezinárodním měnovém fondu v oblasti výkaznictví a vládní finanční statistiky. Zákon nejen završit proces transpozice a implementace směrnice Rady 2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích na rozpočtové rámce členských států, ale také přímo navázat na zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti. Z hlediska transparentnosti a jednotnosti právní úpravy stejně jako závaznosti a jisté míry pružnosti byla zvolena varianta nového zákona a prováděcí vyhlášky. Ostatní varianty by znamenaly velkou roztříštěnost či nesystémovost příslušné právní úpravy napříč českým právním řádem. Hlavním smyslem předkládaného návrhu zákona je získávat údaje o hospodaření od, řekněme, zbývajících subjektů sektoru vládních institucí. Jedná se o velmi různorodou skupinu subjektů z hlediska právní formy, velikosti i předmětu činnosti, od nichž Ministerstvo financí dle platného právního řádu dosud buď žádná data nedostává, anebo jsou pro účely plnění závazků z členství v EU a v Mezinárodním měnovém fondu naprosto nedostatečná. Jejich seznam je uveden v důvodové zprávě na str. 8 nebo 14-15 sněmovního tisku č. 746, jejich zasazení v celém sektoru vládních institucí demonstruje schéma na str. 7. Z hlediska řádného plnění požadavků směrnice Rady 2011/85/EU i z hlediska plné slučitelnosti s právem EU je nezbytné, aby byl okruh adresátů i povinností této navrhované právní úpravy plně zachován či nebyl nijak modifikován. Adresáti navrhované právní úpravy budou poskytovat informace o svých příjmech a výdajích v jednoduchém členění, které mimo jiné umožní konsolidaci dat. Ústřední vládní instituce musí dle směrnice Rady EU vykazovat údaje měsíčně. Abychom omezili nadměrnou administrativní zátěž, je dohodnuto s Evropskou komisí, že malé jednotky budou mít vykazovací povinnost na čtvrtletní bázi, stejně jako místní vládní instituce. Tyto jednotky budou vyselektovány na základě nákladového kritéria uvedeného v ustanovení § 3 odstavce 3. Dále z hlediska systematiky právního řádu byla přesunuta povinnost z účetní legislativy do návrhu tohoto zákona ohledně vládních záruk - platí pro státní fondy, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí a regionální rady regionů soudržnosti - a projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru - platí pro organizační složky státu, státní fondy, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace, veřejné vysoké školy a ústředně řízené veřejné výzkumné instituce. Děkuji za pozornost.

Download XMLDownload textWaveform viewCreate Person name