2013-048-06-050
50. Návrh poslanců Stanislava Polčáka a Věry Kovářové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 249/ - prvé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Jan Bartošek
50 . Návrh poslanců Stanislava Polčáka a Věry Kovářové na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 128 / 2000 Sb . , o obcích , ve znění pozdějších předpisů / sněmovní tisk 249 / - prvé čtení Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 249 / 1 . Prosím , aby předložený návrh uvedla navrhovatelka poslankyně Věra Kovářová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Věra Kovářová
Vážené kolegyně , vážení kolegové , sněmovní tisk číslo 249 byl Poslanecké sněmovně předložen 30 . června 2014 . Ano , opakuji , 30 . června 2014 , tedy před dvěma roky . Od té doby se jej nepodařilo projednat ani v prvním čtení . Dnes tento slavný den nastal a já jsem tomu velmi ráda . Předložený návrh novely zákona o obcích je nerozsáhlý . V § 38 odst . 1 se za druhou větu vkládá věta následujícího znění : " Porušením povinností stanovených ve větě první a druhé není takové nakládání majetkem obce , které sleduje jiný důležitý zájem obce , který je řádně odůvodněn . " Ano , jde o změnu drobnou , ale s dalekosáhlými důsledky . Proč , to vysvětlím vzápětí . Výrazný nedostatek stávající právní úpravy , resp . její aplikace příslušnými orgány spočívá v posuzování právnosti nakládání s majetkem obce pouze prostřednictvím úzce chápaného kritéria ekonomické výhodnosti . Tento přístup nutí komunální politiky přijímat rozhodnutí , která jsou nezřídka v rozporu se zájmy obyvatel jimi spravovaných obcí . V případě , kdy představitelé samospráv kritériu ekonomické výhodnosti předřadí jiný legitimní cíl , vystavují se nebezpečí postihu ať již v rovině civilní , tak i trestní odpovědnosti . V řadě případů , o kterých referovala média , se nebezpečí postihu skutečně proměnilo v trestní stíhání , která se pak po bližším seznámení jeví jako zcela nepřípadná . Jak už bylo řečeno , my jako předkladatelé tohoto návrhu jsme přesvědčeni , že takto absurdnímu výkladu právních předpisů lze čelit prostřednictvím novelizace § 38 odst . 1 zákona o obcích . V něm obsažená kritéria účelnosti a hospodárnosti , která jsou v praxi vykládána velmi úzce , by měla být rozšířena o kritérium jiného důležitého zájmu obce . Jedině tak lze dosáhnout toho , že příslušné orgány budou ve své rozhodovací činnosti respektovat autonomii samospráv garantovanou na ústavní úrovni článkem 8 Ústavy České republiky . Explicitním zakotvením kritéria jiného důležitého zájmu obce se otevírá prostor pro zohlednění mimoekonomických aspektů přijímaných rozhodnutí . Typickým příkladem je posouzení konkrétní dispozice s ohledem na její účelnost pro rozvoj obce nebo význam pro řešení sousedských vztahů . Požadavky vyplývající právě z tohoto kritéria přitom mohou být s požadavky opírajícími se o úzce ekonomicky chápaná kritéria hospodárnosti a účelnosti v rozporu , přičemž nelze rozumně tvrdit , že by druhá kritéria měla v případě územních samosprávních celků převládnout . Zároveň bych ráda zdůraznila , že přínosem novelizace je kromě výslovného rozšíření prostoru pro přijetí rozhodnutí , která vyhovují specifickým podmínkám jednotlivých obcí , a dosažení ústavně konformní aplikace zákonných ustanovení rovněž v posílení právní jistoty , jejíž absence je v této oblasti oprávněně pociťována jako závažný problém . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name