222. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 841/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan Hamáček222.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.561/2004Sb.,opředškolním,základním,středním,vyššímodbornémajinémvzdělávání(školský zákon),vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk841/-prvéčteníZpověřenívládypředloženýnávrhuvedepaníministryněškolství,mládežeatělovýchovypaníKateřinaValachová,kterouprosím,abyseujalaslova.Aprosím,abymístoustolkuzpravodajůzaujalpanposlanecKořenek,kterýjezpravodajemtohototisku.Prosím,paníministryně,máteslovo.(Poslanci se baví mezi sebou, v sále je hluk.)Ministryněškolství,mládežeatělovýchovyČRKateřinaValachová:Váženýpanepředsedo,váženéposlankyně,váženíposlanci,dovolte,abychvámpředstavilavládnínávrhzákona,kterýmseměníškolskýzákonakterýobsahujezměnyfinancováníregionálníhoškolství.Chtělabychříct,žecosetýkázměnfinancováníregionálníhoškolství,takjetozáležitost,pokterédlouhodoběvolajíodbornéasociace,odbory,zaměstnavatelskésvazy,aleiškolysamotné-Předseda PSP Jan HamáčekPaníministryně,jásevelmiomlouvám,aleprosímvšechnykolegy,kteříchtějídiskutovat,abytakčinilimimojednacísál!Ministryněškolství,mládežeatělovýchovyČRKateřinaValachová:Stejnějakoobceakraje.Návrhzákonajepředkládánvsouladusprogramovýmprohlášenímvládyacílemnavrženénovelizacejezakotvitzměnyvefinancovánímateřských,základníchastředníchškol.Cosetýkásoučasnéhosystémufinancováníregionálníhoškolství,tentrpíčetnýminedostatky.Systémnezohledňujeskutečnýrozsahvzděláváníposkytovanýžákůmkonkrétníškolou,dostatečněnezohledňujerozdílymezijednotlivýmiobory.Voblastinepedagogicképrácebezdůvodnězvýhodňuješkolusvyššínaplněnostítřídoprotistejnězorganizovanéškolesnaplněnostítřídnižšíanutíknavyšovánípočtužákůastudentůnaúkorzvyšováníkvalityvzdělávání.Cílemnavrhovanéhopředpisujezajištěnístabilizacefinancováníregionálníhoškolstvíataképředvídatelnostfinancováníafinančníchprostředkůprořediteleškol.Hlavnímsmyslempřistoupeníknavrženýmzměnámjeodstraněnínerovnéhopostaveníjednotlivýchsrovnatelnýchpříjemců,toznamenázhlediskafinančníchprostředkůkrajůijednotlivýchkrajskýchaobecníchškol.Zajištěnískutečněefektivníhovynakládánífinančníchzdrojůstátníhorozpočtu,tzn.abyfinančníprostředkynásledovalyjakrealituposkytovanéhovzdělávání,takiplatovouúroveňvjednotlivýchškolách.Většíotevřenostatransparentnostproškolyijejichzaměstnance.Cílemjetakévětšípředvídatelnostprořediteleškolzhlediskafinančníhořízení,takjakužjsemzmínila.Konečnětakétytozměnyumožnícíleněpodpořitprioritnízájmystátuvoblastivzdělávánízhlediskastrategickýchdokumentůstátu,atojakStrategie2020,takdlouhodobéhozáměru.Navrhovanéřešenízohledňujeobjektivnírozdílyvzdělávacíchsoustavvjednotlivýchkrajích,tzn.nesoustředísenavtutochvílijedinékritérium,kteréjepočetvzdělávanýchhlav,vuvozovkách,kterénerespektujenapříkladzásadnídemografickévýkyvyzhlediskafinancovánívjednotlivýchkrajích,zejménavtěch,kterétrpínižšímdemografickýmvývojem.Odstraňujerozdílnéfinancovánístejnýchoborůvzdělání,nerovnostivodměňovánízaměstnancůanegativnídopadyspojenéstakovýmsníženímpočtužáků,kteréjezpohleduorganizacevzděláváníbezvýznamné,avšakvestávajícímsystémumůžeškolupřivéstažkvážnýmekonomickýmproblémům.Tadychcijenomdoplnit,žesejednápředevšímostředníodbornéškolství.Koneckoncůtakésnižujeustředníchškolekonomickýtlaknapřijímáníconejvětšíhopočtužákůbezohledunakvalituvzdělávání.Vprvéřadědocházíkupuštěníodfinancováníprostřednictvímrepublikovýchakrajskýchnormativů.Toznamená,žetentosystém,nakterýjsmebylidoposudzvyklí,zůstanezachovánpouzeprofinancovánívzděláváníaškolskýchslužebposkytovanýchškolskýmizařízeními.Tadybychjenomzmínila,žeškolnídružinysedostávajídosystémunormativníhofinancování,toznamená,jsousystémovězařazenydofinancování,jejichžpravidlacentrálněbudestanovovatMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovy.Nejzásadnějšízměnou,kterounávrhpřináší,jezměnafinancovánípedagogicképrácemateřskýchškol,základníchškolastředníchškol,konzervatoří,ajakjsemzmínila,iškolníchdružin.Vtěchtozařízeníchbudestanovenprováděcímipředpisymaximálnírozsahpřímépedagogickéčinnostihrazenýzestátníhorozpočtu.Stanovenémaximumbudevyjadřovatstavumožňujícíposkytovánívzdělávánívpotřebnékvalitě.Tadybychchtělaříct,žesejednáostandard,nenivelizacivzdělávání,kekterénaopakdocházínyní.Azároveňzměnyfinancováníumožnítedytakéto,abyškolymohlyreálněrealizovattakovévěci,jakojeděleníhodin;změnyfinancovánízejménapamatujínaděleníhodinvpřípaděmatematiky,češtiny,cizíhojazykaainformatiky.Dálebudoustanovenynásledujícínormativy.Normativynárokovýchsložekplatu,toznamenápříplatkyzavedení,specializačnípříplatkynajedenpracovníúvazekpedagogickéhopracovníka.PodotýkámtedycentrálnězestranyMinisterstvaškolství.Normativynenárokovýchsložekplatůnajedenúvazekpedagogickéhopracovníka.Tadybychjenomchtělaříct,žetadycentrálněbudouvlastněalokoványfinančníprostředkytak,abybylozajištěno,žetakénenárokovésložkyplatujsouživéamohoujereálněředitelévyužívat.Opravnékoeficientyknormativůmnenárokovýchsložekplatupřipadajícíchnajedenúvazekpedagogickéhopracovníkazohledňujícíprůměrnounaplněnostběžnýchtřídataképodíldětí,žákůsespeciálnímivzdělávacímipotřebami.Uprůměrnénaplněnostiběžnýchtřídjenomzdůrazňuji,ževidíte,žetoneznamená,žebynovýsystémfinancovánínerespektovalžádnýmzpůsobempočtydětí.Tosamozřejmějejednozkritérií.Nicméněneníjediné,protožetentosystémsezcelapřežil.Cosetýkápodíludětí,žákůsespeciálnímivzdělávacímipotřebami,takbychzasejenomupozornilanato,žesejednáoreflexistavu,kterývnašichškoláchpanujevíceneždesetlet,atímtozpůsobembudemeschopnizajistitskutečněto,codlouhodoběnebylo,abyfinancoványbylyreálnépotřebydětívetřídáchaškolách.Znovubychtakéchtělazdůraznit,žesejednátakéodětinadané,nebomimořádněnadané,nikolipouzezdravotněpostižené,jakseněkdyúzcepřipomíná.Ministerstvobudedálevykonávatpředběžnoukontrolunazákladěpředběžnýchúdajů,kteréobdržíodtěchzařízení,abyposoudilo,zdadefinovanýnároknepřekračujenárokvyplývajícípropříslušnézařízenízestanovenéhomaximálníhorozsahu.Cosetýkácelkovýchzměn,takcelkověbudemateřským,základnímastřednímškolám,konzervatořímaškolnímdružinámpřiznánobjemfinančníchprostředkůnaplatovétarifypedagogickýchpracovníkůvčetněpovinnýchpříplatků.Objemfinančníchprostředkůnaostatnínárokovésložkyplatupedagogickýchpracovníkůaobjemfinančníchprostředkůnanenárokovésložkyplatupedagogickýchpracovníků.Ministerstvobudefinančníprostředkystanovovatprojednotlivéprávnickéosobyvykonávajícíčinnostškolyneboškolskéhozařízení.Tadysamozřejmězůstaneto,žeačkolicentrálnípravidlastanovíMinisterstvoškolství,takdanýrozpisaorganizacifinančníhorozpisubudounadálevykonávatkrajskéúřadyprostřednictvímsvýchodbornýchpracovníků.Tenbudetakéověřovatsprávnostvšechjednotekrozhodnýchprorozpis.Jakosoučástdotacekrajskémuúřadujenavrhovánostanoviturčitourezervu,toznamená,počításestím,žetatorezervabudeumožňovat(reakci?)naprůběžnývývojvrámciškolníhorokuprostřednictvímspecifickýchsituací,kterémohounastat.Můžesejednatokaždoročnízměnyvorganizaciškolspojenésezahájenímnovéhoškolníhoroku,protožesamozřejměškolníarozpočtovýroksenepotkávají.Můžesejednattakéonovědiagnostikovanéspeciálnívzdělávacípotřebydětíapodobně.Řešenítohotoproblémuvreálnémčasejemožnépouzevrámciurčitédisponibilnírezervyrozpočtovýchzdrojůstátníhorozpočtu,kteroumáprotentoúčelkdispozicikrajskýúřad.Cosetýkázákladníchuměleckýchškol,vyššíchodbornýchškolatakzvanýchONIV,normativybudoucentrálnězMŠMTnažáka.Prokomplexnífinancovánízákladníchuměleckýchškol,profinancovánípedagogicképráceaprofinancováníostatníchneinvestičníchvýdajůONIVvevyššíchodbornýchškoláchaprofinancováníONIVvmateřskýchškolách,základníchškoláchastředníchškoláchakonzervatoříchbudezachovánstávajícísystémnormativníhofinancovánínažáka.Normativyvšakjižnebudoustanovatjednotlivékrajskéúřady,alebudejecentrálněstanovovatMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovy.Vpřípaděuměleckýchškolasoustavyuměleckéhovzděláváníbychchtělaříct,žetotojátaképokládámzapoměrněklíčovýprvek,protoževtutochvílijepraxevjednotlivýchkrajíchvýznamnějináauměleckéškolybylyodkazoványnato,cozbudezhlediskarozpisufinančníchprostředků,protožepřirozeněkrajepreferovalypovinnouškolnídocházku.Domnívámse,žezhlediskaodbornýchtrendůvevzděláváníjezcelanamístěpropojovatjakformální,takneformálnívzděláváníaumožnitmaximálnírozvojtalentůdětí,včetnětalentůuměleckých.NormativycentrálnězMŠMTnaškolu,napracoviště,natřídu.Profinancovánínepedagogicképráce,tzn.mzdovýchvýdajůpronepedagogickézaměstnancevmateřských,základníchastředníchškolách,budesystémnormativníhofinancovánínažákanahrazennormativnímsystémemfinancováníkombinacínormativůnaškolu,napracovištěanatřídu,resp.ustředníchškolnatříduvoboruvzděláváníaukonzervatoříavevyššíchodbornýchškoláchbudenahrazenkombinacínormativůnaškolu,napracovištěanažáka,resp.ukonzervatořínažákavoboruvzděláváníauvyššíchodbornýchškolnastudentavakreditovanémvzdělávacímprogramu.TakétytonormativybudecentrálněstanovovatMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovy.Navrhovanéřešení,takjakjevládapředkládá,respektujeihodnoceníadoporučeníOECDproČeskourepublikuvoblastifinancování.OECDpřihodnocenítzv.slabýchstránekstávajícíhosystémufinancováníškolaškolskýchzařízenívČeskérepubliceupozornilozejménanatoto:Rigidnísystémnárodních,rozumějrepublikových,normativůneumožňujícízohlednitobjektivníspecifikavzdělávacíchsoustavvjednotlivýchkrajích.Tadyzejménaupozorňujinafakt,žetam,kdejeméněaménědětívrámcidemografickéhovývoje,dostávajíkrajeméněaméněfinančníchprostředků,cožsamozřejměsekundárněvedezasktomu,žesekrajnerozvíjítak,jakbymělzhlediskavzděláváníavzdělávacísoustavy.Stejnětakjezcelanemožnénastavitsystémstředníhoškolství,sekundárníhovzdělávání,např.nauplatnitelnostnatrhuneborozvíjetspeciálníoboryvrámcikrajů,kterémajíurčitéregionálnícharakteristiky.Krajskévariace,říkáOECD,rozumějmezikrajovérozdílyvpočtechžákůnaučitelevkrajskýchnormativechmezdpedagogickýchpracovníků,jsounámvytýkány.Stejnětakchybějícínárodníregulacefinancovánínepedagogicképráce.Chtělabychříct,žezatímcoupedagogicképrácevtutochvíliexistujeshodasodbornýmiasociacemi,sezástupciškol,skraji,sobcemi,sodboryizaměstnavateli,vpřípaděnepedagogicképrácedetailyjednotlivýchkoeficientůbymělybýtfinalizoványnejpozdějiběhemzáří.Podotýkám,žesejednáoprováděcípředpisajetopoprvé,kdyMinisterstvoškolstvípředkládáPoslaneckésněmovněnávrhzákonavčetněvšechprováděcíchpředpisů.DálenamítáOECDmožnostkonfliktuzájmukrajůjakozřizovatelůškolazároveňprostřednictvímsvéhoúřaduidistributorafinančníchprostředkůstátníhorozpočtuškolámjinýchzřizovatelů.VesvýchdoporučeníchpakOECDpovažujezaklíčovézejménapřenéstodpovědnostzafinancovánímateřskýchazákladníchškolnastát,zaměřitfinancovánínaškolujakoinstituciaomezitfinancovánívzdělávacíchprogramů.Všechnytytopožadavkyzměnyfinancování,takjakjsoupředloženy,respektují.Závěrembych,váženéposlankyněaváženíposlanci,chtělaříct,žebezzměnfinancovánímateřských,základníchastředníchškolnejsmeschopnidosáhnoutžádnéhovýznamnéhopokrokuzhlediskavzděláváníakvalityvzdělávánínašichdětíanejsmeschopnizhlediskavýkyvůdemografickéhovývojegarantovatsíťmateřských,základníchastředníchškolvodpovídajícíkvalitěaúrovnidobudoucna.Vneposlednířaděbychchtělaříct,žezměnyfinancováníjsouzákladnímpředpoklademtaképroto,abychomzajistiliohodnoceníučitelůiostatníchnepedagogickýchpracovníkůaabychomzastavilitrend,kterývtutochvílimáme,asicežesevícavíczačínámepotýkatstím,žeučitelévůbecnemířízhlediskapedagogickýchfakultaabsolventůdonašichškol.Apokudsepotkánedostatekučitelů,vysokývěkvevěkovékohortěučitelůvestávajícíchškoláchasilnýdemografickývývoj,kterýsevtutochvílipřesouvádozákladníchškolabudesedállogickyposouvatdostředních,takpokudsetytodvafaktorypotkají,taknejsmeschopnigarantovatnejenomkvalituvzdělávání,alevzděláváníjakotakové.Děkujivámpředemzavěcnourozpravukdanémuvládnímunávrhuavěřím,žehopropustítedodalšíhočtení.Děkujivámzapozornost.