Místopředseda PSP Vojtěch Filip219.OdpovědičlenůvládynapísemnéinterpelacePrvníinterpelací,sekterounesouhlasilaposlankyněJanaFischerová,jeodpověďpaníministryněškolství,mládežeatělovýchovyKateřinyValachovévevěcidlouhoočekávanéhokoncepčníhomateriálunárodníplánvýukycizíchjazykůprodalšíobdobí.Jdeotisk803ajdeopřerušenéjednání.Přerušenobylodopřítomnostipaníministryněškolství,mládežeatělovýchovyKateřinyValachové,kterájepřítomna.Otevírámrozpravuaptámse,jestlisepaníministryněhlásí,nebopaníposlankyněJanaFischerová.PaníposlankyněJanaFischerovásehlásí,pročodmítlasvouodpověď.Paníkolegyně,ještějenompřečtu-náhradníkartučíslo16budemítprodnešnídenpanposlanecTejc.Máteslovo,paníposlankyně.Poslankyně Jana FischerováHezkédobrédopolednevámvšem.Mojeinterpelacebylapřerušenavlastnědíkynepřítomnostipaníministryně,takžemyjsmetaktozočídoočíspoluještěnemluvily,takžejánynínazákladěsvépísemnéinterpelacebudupokračovatvestejnémtónu.Týkásetointerpelaceohlednějazykovépřípravyžáků,studentůavůbecobecně-národníplánvýukycizíchjazyků.Vím,žejetotéma,kterézdenenípoprvé,protožeiněkteřízkolegůjižtotointerpelovali,apřiznámse,žemněosobněnatomvelicezáleží.Nejsemsicevystudovanýpedagog,alejsemčlověk,jehožkoníčkemjsouopravdujazyky,akolemsebemámlidi,protožejsemtakévKomořesoudníchtlumočníkůčlenem,takmámlidi,kteříse...(Odmlka pro silný hluk v sále.)Místopředseda PSP Vojtěch FilipVáženépaníkolegyně,pánikolegové,jábychváschtělpožádatoklid.Nenínástadyzasetolik,abychomnemohlivkliduvyslechnoutpaníposlankyniJanuFischerovou,kterámělajistědůvody,abyodmítlaodpověďpaníministryně.Jinakbytonepředkládalajakotisk.Poslankyně Jana Fischerová...toutooblastízajímají.StačíseprojítjenompředsálímtakénašíSněmovny.Tamvidíte700.letvýročíKarlaIV.Císařčtyřtrůnů.Apročbyltakúspěšný?Nejenomto,covšedokázal,aletakéovládalpětcizíchjazyků.Ajásivelmipřeji,abyinašemládežbylapřizpůsobovánatomusvětu,kterýsekolemnásmění,protožeřeknuvám,žeivrámcitoho,jaksesvětkolemnásmění,takbuducitovatpanaRadkaŠpicara,viceprezidentaSvazuprůmysluadopravy,kterýneustáleopakuje,žeškolybymělyžákypřivéstktomu,conásčekávečtvrtéprůmyslovérevoluci.Průmyslnásživí,alezvládnemeto,kdyžhozmodernizujeme.Apokudškolaučněnepřipravíaninazákladníkonverzacivcizímjazyce,vychovávánezaměstnaného.Játotochcipodtrhnout,protožespolupracujisněkterýmiškolami.Vnímámizpětnouvazbuodrodičů,kteřímajímaléděti.Dávajíjedosoukromýchužškolek,kdemajímožnostvýukyvětšinouvněmeckémneboanglickémjazyce.Apaknemajídalšínávaznostnazákladníchškolách.Jányníbudutadyještězdůvodňovat,pročjsemtedynesouhlasilasodpovědípaníministryně,konkrétněsněkterýmivěcmi,nakterémipísemněodpověděla.Váženápaníministryně,primárněmineodpovídátenaotázkuosudunárodníhoplánuvýukycizíchjazyků.Spíšezvašíodpovědivyplývá,žeplánjaksizapadlaMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovyseužkněmunehlásí.IkdyžvposlednímodstavcisemluvíonutnostisladitjakousijazykovoukoncepcisnárodníiniciativouPrůmysl4.0.Otomjsemužvlastněvesvéúvodnířečimluvila.Podstatnájetedymojezásadníotázka:hodláMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovykoncepcijazykovéhovzdělávánípřijmout,nebone?Mohlabychotomvyprávět,jakprocesprobíhal.Poctivěsepřiznám,vtétooblastisledujiistránkyvlastněMinisterstvamládežeatělovýchovyatammězaujalo,onototamteďužnenízveřejněno,alebylotamtzv.šetřeníEurostudent.Avrámcitohojsemzjistila,žejstezveřejnili,ževČeskérepublicejejedenznejvyššíchpodílůstudentůzevšechsledovanýchzemí,kteříabsolvovalizahraničnístudijnízkušenostdefinovanoutakéjakézahraničnístážčijazykovýkurz.Ale-teďjetopodstatné-narozdílodostatníchevropskýchzemí,předevšímzemípůvodníchevropsképatnáctky,výukavČeskérepublicetakřkaneprobíhávcizímjazyce.Tojetopodstatné,comětrápí,cobychviděla.Neznámškolu,kdeopravdupředmětnakvalitníchškoláchsevyučujevcizímjazyce.Tojevize,kekteréjásměřujitoutosvouinterpelací.Amůjdotaztedyzní:Nenítoškoda?(Reakce ze sálu.)Slyšelajsem,žeje.Takžeděkujizapodporutadyzřadposlanců.Zadruhé.Dalšínekonzistentnostíje,ženataknízkéúrovnižákůvcizíchjazycích,bylotošetřeníobecné,reagujetím,žeMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovyhodlávypsatprojektyoperačníchprogramůvýzkum,vývoj,vzdělávání,cožjepodleméhosoudunekoncepční,protožebynejdřívmělobýtzjišťovánípříčin,pakteprvekoncepčnínávrhyřešeníproblému,tzv.strategie,kterámituchybí,apakteprvefinancenapodporuzměn,kteréjsouprozlepšenínezbytné.Čilimůjnásledovnýdotazktomuje,jakchceMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovyhodnotitúspěšnosttakovétoinvestice.Jakví,žetytokonkrétnívěcijetřebazafinancovat?VycházíministerstvozprincipupožadovanéhoEvropskoukomisí,žepodklademprofinancezfondujenějakástrategie?Totojevevšechoblastechvelicedůležité,aprotoseptámivoblastiškolstvíajazykovéhovzdělávání.ZjakéstrategietedyvycházíMinisterstvoškolství,mládežeatělovýchovypřivypisovánívýzevvoblastijazykovéhovzdělávání?Přikonzultacisesvýmikolegy,kteřísenaškolách,zejménastředních,tomuvěnují,jsemseptala,jakéstímmajízkušenosti.Oniříkají-každýdrobnýkrokvrámcipomocijazykovémuvzděláváníjenesmírnědůležitý,aletřebavyhlášenívdubnu2015výzvy56,kdyseučitelésicepodívalidorůznýchmíst,naMaltu,doLondýna,doVídně,takjelivětšinoutam,kamjimcestovníkancelářnabídlajazykovězaměřenýpobytzanejnižšícenu.Samozřejmětohovyužili.Jájsemráda,žetamjezdí,alebylotovytrženonarychlo,abypenízebylyutraceny,anevždytoplnilotensprávnýsměr,jakbytomělobýt.Každýkrok,kdysekdokolikamkolipodívá,chválím.Jetojedinědobře,alenenítonazákladějakékolivstrategie.Tehdybylovyužito1,4mld.korunnatotojazykovévzdělávánívČeskérepublice.Neutracenýchevropskýchpenězbylovloňskémrocedostvevýucejazykůnazákladníchškolách.Českárepublikazaostávázaevropskýmprůměrem,atakpřišlavčervenci2015dalšívýzva,tentokrátsčíslem57,určenánarozvojvýukyanglického,německéhoafrancouzskéhojazykaformoublendedlearning.Takéjsemseptalanato,jaktoprobíhalo,alebylnatopoužitjenomjedinýsystém,kterýpoužívájedináspolečnost,atensystémvůbecneodpovídápožadavkůmvýzvy,protoženeníurčenproblendedlearninganenířešenímvýukyangličtiny,odpovídájenpodmínkámvýběruvýukovéhosystému.Jestližedocházíkekoncepčnívýucecizíchjazyků,takjeopravdupotřebnákombinacerůznýchforem.Víme,jakdálspějenynívývojinformačníchtechnologií.Tovšejenutnépromísitipřisprávnévýucejazykůajepotřebnázměnastyluvýukycizíchjazyků.Jetodlouhodobýproces,tovíme,vněmžjedůležitázměnaroleučiteleadalšíprincipy,sekterýminemánicspolečnéhovyužíváníprávětohotojedinéhosystému,kterýbylpoužitpřivýzvě57.Protoseveškoláchdíkytomutoamatérismuaklientelismu,mohu-litotaktonazvat,stalvýrazblendedlearningsynonymemprojedenvýukovýprogram.Toutřetívěcí,kteráměvtévašíodpovědi,paníministryně,vlastněpřipadánekonzistentní,jepasážvašíodpovědi,vnižjsouzmiňoványtakzvanévýzvynebolišablony,jaksetomuříkávrámciškolství,vekterýchmábýtmožnostčerpatpodporunajazykovévzdělávání.Poměrněobsáhleseotomrozepisujetevesvéodpovědi.Tovšaknekorespondujesharmonogramemvýzevnarok2016,Prioritníose3snázvemPodporaškolformouprojektůzjednodušenéhovykazovánínebolišablonysalokací300mil.korun.Znichvšaktakovévěcnézacílenínacizíjazykynevyplývá.Protoseptám,cobudeobsahemvýzevprozákladníastředníškolyvletech2016,čiliještěletos,anapříštírok2017prozlepšenívýukycizíchjazyků.Užseblížímvesvéinterpelacikekonci.Jsemhrdánato,žepocházímzezeměvestředníEvropě,kteránástaképroslavilaužučitelemnárodůKomenským,kterýprávětakéovládalcizíjazykyaproslavilnás.Jásinesmírněpřeju,abychomvtomtosměruvýukycizíchjazykůastanovenínárodníhoplánuvýukycizíchjazykůpokročili.Jetovelmidůležitépronašimládež,pronášnárod.Děkuji.