153. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 379/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Vojtěch Filip153.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.349/1999Sb.,oVeřejnémochráncipráv,vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk379/-třetíčteníŽádám,abyustolkuzpravodajůzaujalisvámístaministrJiříDienstbierazpravodajgarančníhovýboruústavněprávníhoposlanecLukášPleticha.Tímtosněmovnímtiskemjsmesejižzabývali27.květnaletošníhorokuna47.schůzi,kdyjsmenanávrhpředsedyposlaneckéhoklubuČSSDposlanceRomanaSklenákapřerušiliprojednávánítohotobodudo29.6.,tedydodnešníhodne.Navrhovatelanizpravodajzatímnevystoupili.Návrhnazamítnutíapozměňovacínávrhyjsouuvedenyvesněmovnímtisku379/4,kterýbyldoručendne14.dubna2016.Usnesenígarančníhovýboruvámbylodoručenojakosněmovnítisk379/5.Ptámsenavrhovatele,zdamázájemvystoupitpředotevřenímrozpravy.Paneministře?Ano,prosím,máteslovo.Ministr vlády ČR Jiří DienstbierVáženýpanemístopředsedo,váženíposlankyně,váženípániposlanci,předloženýnávrhzákonanavazujenavládníprohlášení,kdesevládajednakzavázalaposílitprostředkyochranyprotidiskriminaciazároveňsezavázala,žepředložínávrh,kterýumožníveřejnémuochránciprávobracetsenaÚstavnísoudsnávrhynazrušenízákonanebojehočástiprorozporsústavnímpořádkemČeskérepubliky.Zároveňodsaméhopočátkulegislativníhoprocesubyladiskutovánatřetíoblast,tojezřízenímonitorovacíhomechanismupodleÚmluvyOSNoprávechosobsezdravotnímpostižením.PřestoženávrhzákonadoputovaldoSněmovnydíkysporuotabulkovámístavKancelářiveřejnéhoochránceprávbeztohotonávrhu,taknazákladěprojednávánívevýborechizdenaplénujezjevné,žetadyjeshodanazřízenítohotomonitorovacíhomechanismu,protoževšechnyvýbory,kteréprojednávalynávrh,doporučilyschválitpozměňovacínávrh,kterýbytentomonitorovacímechanismusdozákonadoplnil.Jetodůležitýkrok,protožetímČRnaplnízávazkyvyplývajícízezmíněnéúmluvyOSN.To,cojenatomdůležitéjetaké,ženatétopodoběmonitorovacíhomechanismujedohodasorganizacemi,kteréreprezentujízájmyosobsezdravotnímpostiženímanaopakprojevilyznačnýzájemnatom,abytakovýtomechanismusbylzaveden.Jdeosystémovýmonitoring,kterýmákomplexněvyhodnocovat,dojakémíryjsouchráněnaprávaosobsezdravotnímpostižením,alzeodnějtedyočekávatzlepšenívtétooblasti.Nynísevrátímktěmdvěmaoblastem,kterévyplývajízvládníhoprohlášení.TouprvníjemožnostobracetsenaÚstavnísoudvevěcirušenízákonůnebojejichčástí.Jakužjsemzmiňoval,totojevýslovnězmíněnovevládnímprohlášení.VeřejnýochránceužnynímámožnostnavrhovatÚstavnímusoudurušenípodzákonnýchpředpisů.Totojetedyrozšířeníinazákony.Itadymůžedojítjednakkefektivnímupostupu,protoženemusíjednotlivéosoby,kteréodkazujínato,ževjejichpřípadědošlokaplikacizákona,kterýodporujeústavnímupořádku,vyčerpatvšechnykroky,toznamenáobracetsebuďnasprávníorgány,následněnasoudyvprvním,druhémstupni,případnědovolání,apakteprvepomnohaletechsměřovatkÚstavnímusoudu.Alelzetadyvelmiefektivnětakovoutosituacivyřešit.Myslím,ženazákladěprojednánívevýborujetadynastoleivelmidobráúprava,asicežebyveřejnýochráncemohltaktopostupovatpouzepoté,cobyprojednalvěcvpetičnímvýboruPoslaneckésněmovny,kterýje,dá-lisetotakříci,garančnímprootázkysouvisejícísčinnostíveřejnéhoochráncepráv.Tedypředešlobysemožnázbytečnémupodánítakovéhonávrhuvtěchpřípadech,kdybybylashodanazákladěprojednánívpetičnímvýboru,žesevěcdářešitjinýmzpůsobem,napříkladposlaneckýmnávrhemzákona,kterýbyproblémodstranil.Bylatadyvdiskusizmíněnaobava,žebymohlveřejnýochráncetohotooprávněnínadužívat.Jábychtadyodkázalnapraxivevztahukpodzákonnýmpředpisům,kdyveřejnýochráncetohotooprávněnívyužívávjednotkáchpřípadů,toznamená,nedocházíanitadykžádnémunadužívání,nebodokoncesnadzneužívánítakovéhooprávněníanenížádnýdůvodsedomnívat,žebyochráncepostupovalnějakýmzásadnějinýmzpůsobemivpřípadězákonůanávrhůnajejichrušeníuÚstavníhosoudu.Cosetýčeantidiskriminačnížalobyveveřejnémzájmu,tadysimyslím,žetojevůbecnejdůležitějšísoučástnavrhovanéhozákona.Zevšechdat,kterámámekdispozici,vyplývá,žediskriminacenenínicokrajového,sčímbyselidévČeskérepublicetéměřnemělimožnostpotkat.Naopakdocházíkceléřaděpřípadůdiskriminačníhojednáníasoučasnéprostředkyochranyprotidiskriminacijsouzcelanedostatečné.Svědčíotomprávěnepoměrmezirozsahemdiskriminaceapočtemindividuálníchantidiskriminačníchžalobatakéto,ženámvtétooblastitéměřzcelachybísoudníjudikatura,kteroubysevšichni,kdovdobrévířechtějísamipředcházetdiskriminačnímujednání,mohliříditasamitakovýmsituacímpředcházet.Ivtomtopřípadějdeověc,kterávyplývázplněnívládníhoprohlášení.Tadybychzdůraznil,žetojepředevšímnapomoctěmlidem,kteříjsounejslabší.Jepotřebasiuvědomit,žeoběťmidiskriminacejsouprávěti,kteříjsounějakýmzpůsobemznevýhodněnineboslabí,aťužjdeofinančnísituaci,aťužjdeosociálníkompetenceanebomůžetobýtitřebazdravotnínebojinýhendikep.Lidésnízkýmisociálnímikompetencemi,jinýmihendikepyanedostatkemfinančníchprostředkůsevelmitěžkomohoubránitprotidiskriminaci,jednakproto,ženedosáhnounakvalifikovanouprávnípomoc,kterájeprávěvtěchtopřípadechnezbytná,jakužjsemtadyopakovaněříkal.Antidiskriminačnížalobyasporyjimivyvolanépatříktěmnejsložitějšímprávnímkauzám,kdebezkvalifikovanéprávnípomocisenelzeefektivněbránit.Prototentonástrojmůžebýtdůležitý.Navícopětmůžebýtivelmiefektivnípředcházetzbytečnémumnoženísporů,protožejednoutakovoutožalobousedávyřešittypovýpřípaddiskriminace,kterémučelínějakávětšímnožinaosob,anemusísetakpodávattedytovětšímnožstvíindividuálníchantidiskriminačníchžalob.Ajakužjsemtakézmiňoval,postupněbytoumožnilovytvořitjudikaturuvtétooblasti,kteroubysevšechnyosobymohlynásledněřídit.Chtělbychprotopožádatzejménatyposlanceaposlankyně,kterýmzáležípředevšímnaochraněnejslabšíchčlenůnašíspolečnosti,abyzákonzejménavtétočástipodpořili.Závěrembychkonstatoval,ževzhledemktomu,žetatooprávněníveřejnéhoochráncevyplývajízvládníhoprohlášení,takžetopromějeitest,dojakémírykoaličnístranyvládníprohlášeníplnívzhledemkesporům,kterýchjsmebylivminulýchtýdnechaměsícíchsvědky.Jestlivlastněkoaličnídohodyjsoucárempapíru,aneboslovem,kteréplatíakterékoaličnístranydrží.Děkujizapozornost.