Předseda PSP Jan Hamáček160.Vládnínávrhzákonaospotřebitelskémúvěru/sněmovnítisk679/-třetíčteníProsímpanavicepremiéraAndrejeBabišeasoučasnězpravodajepanaposlanceKlašku,abyzaujalimístaustolkuzpravodajů.Myjsmetentobodpřerušili,atovobecnérozpravě.HovořilpanpředsedaStanjura,takžesehozeptám,zdasipřejedokončitsvévystoupení.Poněmsehlásíspřednostnímprávempanministrfinancí.PankolegaStanjuradávápřednostpanuministrovi.Slovomápanministrfinancí.Prosím.Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišVáženýpanepředsedající,váženékolegyněakolegové,předtímnežkonečněpřistoupímekzávěrečnémuhlasováníopozměňovacíchnávrzíchkvládnímunávrhuzákonaospotřebitelskémúvěruaozákonujakocelku,dovoltemikrátcereagovatnaněkterávystoupení,kterázdezaznělavestředu,předtímnežbyloprojednávánítohotobodupřerušeno.Jáamojeministerstvojsmezdebylitentotýdenopakovaněnapadánizato,ževpřevážnéčástiposlaneckýchpozměňovacíchnávrhůdávámenegativnístanovisko.PanposlanecŠinclsizdestěžoval,ženejsmeochotnipodpořitjehogeniálnínávrhykpojišťovnictví,panposlanecČernochsepodivoval,pročsebránímetomuregulovatRPSNuúvěru,panposlanecStanjuraříkal,žejsmeznepochopitelnýchdůvodůprotitomu,abypočetzbytečnýchexekucísesnížil.Dovoltemiprotonyníopětovněvysvětlit,pročněkterépozměňovacínávrhy,kteréjsounačtenyunávrhuzákonaospotřebitelskémúvěru,považujemezaskutečněnešťastnéaškodlivé,atobezohledunato,kdojejejichautorem.UpanaČernochauregulacíRPSN.PokudjdeoregulaciRPSN,okterézdemluvilposlanecČernoch,mohupouzezopakovatjižmnohokrátřečené.Nejdezdesamozřejměvůbecoto,žebynámnevadilo,žejsouněkteřílidévespárechlichvářů,kteřípožadujíúrokyapoplatky,kterévsouhrnuvystřelíRPSNažněkamdořádutisícůprocent.Aužvůbectonenítak,žebychompřehlíželizkušenostizjinýchokolníchzemí.(V sále je velký hluk, řečník se obrací na předsedu s dotazem, zda má pokračovat.)Předseda PSP Jan HamáčekKolegyně,kolegové,jávásprosímoklid.Jezdeopravduvysokáhladinahluku.Prosím,usaďtese,nediskutujteaposlouchejtepanaministra.Děkuji.Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišNaopak,dívalijsmedonichvelmipečlivě.Otěchtověcechjsmesezdebaviliinaodbornémseminářipořádanémvroce2014toutoSněmovnou.NatomtoseminářinevystupovalojenMinisterstvofinancí,aleiČeskánárodníbanka,zástupcibankalidézneziskovýchsdružení,kteřípůsobípřímovterénu,vekterémsepohybujíonilichváři.Tivšichniseshodli,žecenováregulaceformouzastropováníRPSNjesicenaprvnípohledlíbivou,alefaktickynefunkčníochranouspotřebitele.Shodlise,žeRPSNregulovatdostdobřenelze,protožezejménaukrátkýchpůjčekvyskakujejehohodnotazmatematickýchdůvodůmimojakékolivpředstavitelnéhodnoty,anižbypřitomtakovápůjčkabylaskutečnělikvidační.SkutečněnevždyjevysokéRPSNnutnělichvou.Navícsenášprávnířádumívypořádatsneúměrněvysokýmiúroky.Zrozhodovánísoudůvyplývá,žesmluvníujednáníúrokovésazby,kterápřesáhneccačtyřnásobekhorníhranicesazbyobvyklénabankovnímtrhu,jevrozporusdobrýmimravyatakovéjednáníjeneplatné.DalšíargumentyprotistropováníRPSNpodrobněuvádídůvodovázpráva,resp.zprávazhodnocenídopaduregulace,takzvanáRIA.Odkazujizdenani,jetoskutečněužitečnéčtení.Ztěchtoargumentůuveduještěalespoňjeden,přestožejižzderovněžněkolikrátzazněl.RPSNjestandardizovanýukazatel,kterýnezahrnuje-zdůrazňujinezahrnuje-nákladysankční,tedytakovénáklady,kteréserealizujíažtehdy,kdyždlužníknedodrží,byťzmalichernéhodůvodu,sjednanépodmínkysplácení.Tytosankcejsoupřitomtímhlavnímproblémemvesvětědrobnýchnebankovníchpůjček,tyjsoutěmiminovýmipoli,jaktrefněuvedlpanzpravodajKlaška,kteréspouštějívětšinuživotníchpříběhůsnešťastnýmikonciakterépakzaplatídílemikaždýznásnadaních.Atytosankcevzákoněhlídanémáme.Aťužjdeolimitypokutzaprodlenísesplácením,nebotřebaiopovahuarozsahnáhradzapředčasnéspláceníúvěru,vzákonějeupravenémáme.Kladivemnaposkytováníúvěrulidem,ukterýchjezřejmé,ženebudouschopniúvěrovýzávazekvzhledemkesjednanýmpodmínkámavesvéfinančnísituaciřádněsplácet,jsoupakjednoznačněipřísnésoukromoprávnísankcevůčiposkytovateliúvěruzašpatnéčižádnéposouzeníúvěruschopnosti.Sečtenoapodtrženo,regulaceRPSNjenevhodná,nefunkční,obtížnáazbytečná.Připomínám,žektomutonázorudospělnejenpanposlanecFiedler,jaktvrdilonsámvedruhémčtenítohotozákona,alepředevšímcelátatoSněmovna,atoužvroce2014,kdyvusneseníktehdejšímusněmovnímutiskučíslo41konstatovala,žeproblémpredátorskýchobchodníchpraktikvsektoruúvěrůsemářešitzcelajinýminástroji.Takovými,kteréjsouprávěobsahempředkládanéhovládníhonávrhuzákonaospotřebitelskémúvěru.KolegovéposlanciStanjura,KalousekaBendasezdevymezovaliprotinavrhovanévýšikapitálovéhopožadavkunaposkytovateleúvěru.Rovnouavizuji,ženebudupolemizovatotom,jestlijetousprávnoučástkou5,10,15,20nebo30milionů.Bylijsmežádánionáležitépropočtydopadů,ačkolivMinisterstvofinancíopakovaněuvádělo,žetyjevzásaděnemožnéprovéstvsituaci,kdydnesktomutonemámežádnoudatovouzákladnu.Vímesjistotoujento,žebylovydánovícenež60tisícživnostenskýchlistůopravňujícíchkposkytováníazprostředkováníspotřebitelskýchúvěrů.Koliksubjektůtoopravdudělá,akolikznichjeposkytovatelůakolikzprostředkovatelů,nikdoneví.Jakjsoukapitálověvybaveniužvůbecne.Navrhovanýkapitálovýpožadavekmásloužitprimárněkomezeníoperačníhorizika,případněkumožněnípůjčovánízvlastníchzdrojů.Protojsmepřihledáníoptimálníhokapitálovéhopožadavku,anejednáseožádnoukauci,jaksenámněkteřísnažípodsouvat,aleostandardníkapitálovýpožadavek,primárněvycházelizpožadavků,kteréjsoukladenyvostatníchsektorechfinančníhotrhu.ApřiměřenosttétovýšejsmesamozřejmězkonzultovalisČeskounárodníbankoucobyorgánemdohledu.KolegaStanjurasezdepodivoval,žeministerstvodalonegativnístanoviskokjehopozměňovacímunávrhutýkajícímusečinnostitakzvanýchinkasníchagentur.(Odmlčuje se kvůli hluku v sále.)