18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 379/ - druhé čtení
Předseda PSP Jan Hamáček18.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.349/1999Sb.,oVeřejnémochráncipráv,vezněnípozdějšíchpředpisů,adalšísouvisejícízákony/sněmovnítisk379/-druhéčteníProsímpanaministraDienstbiera,abytentotiskuvedl.Ministr vlády ČR Jiří DienstbierVáženýpanepředsedo,váženépaníposlankyně,váženípániposlanci,dovoltemiopětstručněpředstavitnávrhzákona,kterýmseměnízákonoveřejnémochráncipráv.Jakužjsemuvádělvprvnímčtení,vycházízprogramovéhoprohlášenívlády,kdesevládazavazujeposílitprávnímožnostiochranyprotidiskriminaciapravomocveřejnéhoochránceprávnavrhovatrušenízákonůprorozporsústavnímpořádkem.Návrhprotodáváochráncidvěnovépravomoci.JednaktuobracetsenaÚstavnísoudapakpodatsouduveřejnoužalobuvevěcechdiskriminace.Návrhrovněžzavádíméněformálníarychlejšízpůsobyčinnostiochránceavšemdotčenýmsubjektůmdávájasnépovinnostispolupracovatsochráncempřiplněníjehoúkolů.Návrhbylpředmětemněkolikajednánígarančníhoústavněprávníhovýboruivýborupetičního.Obavýborysepodrobněvěnovalypředevšímoběmanověnavrhovanýmpravomocímveřejnéhoochránce.Tynázoryzahrnovalyvšechnypředstavitelnépolohy.Chtělbychzadebatuvšempoděkovat.Výstupemjednáníobouvýborůjsoutaképozměňovacínávrhy,kekterýmsevkrátkostivyjádřím-vkrátkostiodpovídajícítedyvýznamutěchtonávrhů.Obadvavýborypodpořilyrozšířenípravomociochránceještěvtřetíoblasti,atomonitorovánínaplňováníÚmluvyoprávechosobsezdravotnímpostižením.Tojenávrh,jakužjsemzdetakéuváděl,kterýpůvodněbylvnávrhupředloženémvláděapromezitímvypořádanýrozportýkajícísepersonálníhoposíleníKancelářeveřejnéhoochránceprávtonavláděbylovypuštěno.Nynítedyvýboryopětnavrhujítutopravomocdoplnit.PodleúmluvymáČeskárepublikapovinnostzříditnezávislýorgánpromonitorováníjejíhonaplňováníavčeskémprostředíjepověřeníochráncetímtoúkolemnejlepšímřešením,neboťsplňujeparametrynezávislosti,přinejmenšímprozatím,ajednakmátakékdispozicipotřebnézkušenostiakompetencepronezávisléasystémovésledovánínaplňováníprávosob.OchráncetakbudemociaktivněpřispívatklepšíochraněarealizaciprávosobsezdravotnímpostiženímvČR.Tytonávrhyvýborůjáprotopodporuji,protožedoopravdymohouzlepšitpostaveníosobsezdravotnímpostiženímaochranujejichpráv.Ústavněprávnívýborsevěnovalioběmanavrhovanýmpravomocím,jakjsemjeuváděl.Výsledkemjepozměňujícínávrh,kterýpodmiňujepodánínávrhuÚstavnímusoudunazrušenízákonačijehočástipředchozímprojednánímvěcivpetičnímvýboruPoslaneckésněmovnyParlamentuČR.PředvlastnímpodánímnávrhuÚstavnímusoudutakbudemocivevěcibýtvedendialogmeziochráncemaPoslaneckousněmovnou.Totoposílenídialogu,kterémůžepřispětkvyřešenítévěci,anižbybylaprojednávánapředÚstavnímsoudem,považujizarozumné.Protosimyslím,žebymohlbýtpodpořenitentopozměňovacínávrh,vtomtopřípaděústavněprávníhovýboru.Udruhékompetence,kteroujeveřejnážalobavevěcechdiskriminace,bohuželústavněprávnívýborpodpořilnávrhnajejívypuštění.Tosamozřejměpovažujizanešťastnýkrok,protožebytímnebylonaplněnovládníprohlášení,kterézavazujevládukposíleníochranyprotidiskriminaci.Tentonástrojpovažujizhlediskaochranydiskriminovanýchosobzavelmiefektivní.Jepotřebasiuvědomit,žeprostředkyobranyprotidiskriminaci,kteréjsouindividuální,vtomtopřípadějsouvelmisložité,nákladné,prolidičastonesrozumitelné.Jepotřebasiuvědomit,žeoběťmidiskriminacejsouvelmičastoosoby,kterémajíslabšípostavenívespolečnosti,někdynižšísociálníkompetence,aprávěnapř.antidiskriminačnížalobapatříknejkomplikovanějšímprávnímotázkám.Toznamená,žepraktickádostupnostochranyprotidiskriminaciječastovelminízká.Mytovidímeinareálnémpočtužalob,kteréjsoupodávány,kterénijakýmzpůsobemnekorespondujísestatistickýmidatyvoblastidiskriminace,kterémámekdispozici.Mimojinéitatopravomocveřejnéhoochráncejedoporučovánanamezinárodníúrovnirůznýmivýbory,kterésledujíochranuprávaprotidiskriminaciOSNaRadyEvropy.Jsemrád,žepetičnívýbornarozdílodústavněprávníhovýborudoporučilkeschválenízákonvčetnětétočásti,tedytak,jakbylpředložen.LogickájesamozřejmězměnaúčinnostinávrhuvzhledemkprůtahůmvprojednávánítohotonávrhuzdenapůděPoslaneckésněmovny.Zmínilbychseještěojednomnávrhu,kterýsevěnujeotázce,kterávůbecneníobsaženavpředloženémnávrhu,atojemožnostodvoláníochráncezjehofunkcePoslaneckousněmovnou.PodletohotonávrhubymělaPoslaneckásněmovnamítmožnostochránceodvolatvpřípadězávažnéhopochybení.Tentopojemvnávrhunenínijakdefinovánanaopakjenatolikobecný,žebyvzásadětoodvolánímohlobýtzdůvodňovánokdykoliv.Jetopřitomotázkanezávislostianestrannostivýkonufunkceveřejnéhoochráncenapolitickémoci.JakkolijeochráncevolenadojistémíryodpovědnýPoslaneckésněmovně,myslímsi,žetakovýtonávrhbybylzcelanepřijatelnýmzásahemdonezávislosti,takjakjedefinovánaprotytoinstitucemezinárodnímistandardy.Zmiňovaljsemprávětoprozatímiusvěřenímonitorovacíhomechanismuprávosobsezdravotnímpostiženímveřejnémuochránci,kdeprávěiúmluvaOSNtakovétogarancenezávislostipředpokládá,ažeprávětojedůvodem,pročnavrhujemetutopravomocsvěřitveřejnémuochránci.Tadybytanezávislosttakovýmnávrhembylazásadnězpochybněnaamyslímsi,žedoopravdyjezcelanepřijatelnétakovoutocestoupostupovat.Jámyslím,ženaúvodbytostačilo.Samozřejměsevyjádřímknáslednédebatě.Děkuji.