Místopředseda PSP Vojtěch Filip66.Vládnínávrhzákonaozadáváníveřejnýchzakázek/sněmovnítisk637/-prvéčteníZpověřenívládypředloženýnávrhuvedeministryněpromístnírozvojKarlaŠlechtová.Prosím,paníministryně,ujměteseslova.Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováVáženápanípředsedající,váženédámyposlankyně,váženípániposlanci,nejprvemidovoltepoděkovatvšemvám,kteříjstemipomohli,abytentozákonbyldnesprojednáván.Jářeknuproč.ProtožeMinisterstvopromístnírozvojvčetněněkterýchčlenůzvássispočítalotermíny,kterénámzbývajítak,abytentozákonbylvúčinnosti.Novýzákonozadáváníveřejnýchzakázekmusíbýtvúčinnostido18.dubna,kdymusímetransponovattřievropskésměrnicedočeskéhopráva.18.dubnaoddnešníhodnejsouvpodstatěčtyřiměsícenacelýlegislativníproces.Čilidneskajeposlednímožnýtermín,abytentozákonbylprojednánvprvnímčtení.JávzávěrusvéřečiřeknutermínyinadalšíčteníasamozřejměbudužádatSněmovnuozkrácení,nemoc,alealespoňtrochu,opárdní,naprojednávánímeziprvnímadruhýmčtením.Vúvodurovnouzačnutím,conámhrozí,pokudtenzákonnebudeimplementován.Protožetosimyslím,žeasizarazíkaždéhozvás.Protobychráda,abychomsivšichnivtomtosáleuvědomili,žetentozákonjeprioritouČeskérepubliky,nejenomkoalice,nejenommé,alenásvšech,kteřízdesedí.Pokudtenzákonnebudevúčinnosti...(Odmlka pro hluk v sále.)Pokudtentozákonnebudevúčinnostivčaspodleimplementaceevropskýchsměrnic,taknámhrozípozastavenívšechevropskýchdotací,kteréjsmezískalinaprogramovéobdobí2014až2020.Jábychráda,abytatoinformacezdenezapadla.Rádabychinformovalavúvoducelýkontextvznikutohotonovéhozákona.Vúnoru2014schválilaRadaEvropskéunietřinovésměrnice.Rádabychzmínila,žedvěznichsetýkajípřezkumuadohledunadveřejnýmizakázkami.SpolupředkladatelemtohotozákonajeÚřadproochranuhospodářskésoutěževČeskérepublice.TytotřisměrniceregulujíoblastveřejnéhozadáváníainvestovánínaúrovniEvropskéunie.Českérepublice,jakožiostatnímčlenskýmstátůmvyplynulaztétoskutečnostipovinnostdodvoulettransponovatnovápravidladovnitrostátníhoprávníhořádu.Rádabychtakézmínila,žemezitímsevládarozhodlapronoveluzákonaoveřejnýchzakázkách,kterázdebyladiskutovánanedávno,vpodstatějeplatnáod1.dubna.Amezitímsamozřejměměluždávnobýtnapsánnovýzákon.Rádabychzmínila,ženovýzákonvzniklvprůběhuosmiměsíců,devátýměsícsenámpodařilojejprodiskutovatnajednánívládysevšemimožnýmirozpory.Ktomutozákonu,ajábychjenomráda,abychomtentozákonnenazývali,protožeiněkteříznásmustáleříkají,jetovelkánovelazákonaoveřejnýchzakázkách.Není.Jetozcelanovýzákonozadáváníveřejnýchzakázek.Tentozákonvypadáúplnějinaknežstávajícízákon.Zakládásenajinýchprincipech,respektujeevropskésměrniceajenutné,abychomrespektovali,žejetozákon.Nenítoverzepo21noveláchzákonaoveřejnýchzakázkáchč.137,kterýjenynívúčinnosti.Rádabychjenompřipomnělaznovu:Stávajícízákonoveřejnýchzakázkáchmá21novel.Taktosiasinikdonepředstavuje,ževlastněpodletohotozákonamámezadávatavyužívatveřejnézdrojevrámcicelézadavatelskékomunityneboprostředí.Oblastveřejnýchinvesticpředstavujepromístnírozvojjednuzestěžejníchoblastí,protookamžitěpouveřejněnífinálníhozněnínovýchevropskýchsměrniczahájiloMMRpřípravnélegislativnípráceařešenídanéhoúkolustanovilojakoprioritusvéčinnosti,celéhoMinisterstvapromístnírozvoj.Prioritnísnahouministerstvabyloastálejevytvořitprávníúpravu,kterábudepochopitelnáprovšechnyúčastníkyzadávacíchřízení,kterásnížíadministrativnízátěž,učinícelýzadávacíprocesmaximálněefektivnímazároveňzachovátransparentnostarovnýpřístupvjehoprůběhu.Vsouvislostispřípravounovélegislativybylonapůděministerstvaustanovenoněkolikskupin.Jábychráda,abyzdezmýchústtaképadloto,žesemnepředkládámzákon,kterýnikdoneviděl.Jetozákon,kterýmožnávidělodohromady,nevím,pěttisíclidí,desettisícočí.Jetozákon,kterýbylprojednávánnapůděexpertníchskupin,kdejsoučlenyprofesníkomory,akademickásféra,podnikatelé,samosprávy,všichnizadavatelé,aťužsektoroví,čiveřejní.ČilitentozákonbylopravduprojednávánoAdoZúplněsevšemi.Naúrovniministryněpromístnírozvojvzniklokolegium,kdebylinejvyššípředstaviteléprávětěchtoinstitucí.Azároveňjsemvpředstihuhnedposvémnástupu,atovlednu2015,vytvořilaskupinuposlancůasenátorůarádabychzmínilaskrzpolitickéspektrum,toznamenáskrzvšechnyvašepolitickékluby,atojaknaúrovniposlanců,taksenátorů.Chtělabychztohotomístapoděkovatvámvšem,kteříjstesekaždýměsícúčastnilinašichjednání,protožejsteprojevilizájemoto,jakvypadástavvznikutohotozákonaasamozřejměprocesjehoprojednávání.Podobanávrhuzákona,kterávzešlaznáročnéhomeziresortníhopřipomínkovéhořízení,kdebychjenomdoplnila,žemyjsmecelkověktomutozákonuobdrželizhruba3500připomínek,apokudsivezmetečas,kterýmněbyldánponástupudofunkce,toznamenáodlednavpodstatětohotoroku,takjsmetypřipomínkyzvládlivypořádat.Celkověbylo1500rozporů,opravduzásadníchrozporů,anásledněnavládušeltentomateriálse60rozpory.Vládavprvnímjednánítentozákonodložila,protožejsmeřešilikomoditníburzyarozkrývánívlastníků,cožjeklíčovávěc,sekterouvásještězdeseznámím.AnáslednězákonjedoPoslaneckésněmovnypředkládánbezrozporu.PodlenastavenéhoharmonogramubylafinálnípodobanovéhonávrhuzákonaozadáváníveřejnýchzakázekdoručenaLegislativníraděvlády,kteráhoprojednala.Musímříci,žeLegislativníradavládytentozákonprojednávalazhruba12hodin,protožesamozřejmětentozákonjevelmináročný,jezcelanovýačlenovéLegislativníradyvládyopravduprojevilienormnízájemoto,abytentozákonbylpředloženjakvládě,takPoslaneckésněmovněformálně,aleivěcněvpořádku.Nazákladěvládnídebatybylydonávrhuvčleněnytytonovéskutečnosti:Uvýznamnýchveřejnýchzakázekbylazachovánapovinnostustanovovathodnoticíkomisi.Bylsníženmožnýrozsahtzv.vícepracíz50%na30%původnípředpokládanéhodnoty,toznamenázachovánístávajícíholimitu.Jenompřipomenu,žeevropskésměrnicenavrhujíaumožňují50%navícepráce.Nicméněrádabychzdetakéuvedla,žeto,codovolujeevropskásměrnice,těch50%,cožpronássejevívelicezvláštně,je,žetavíceprácejenajednuzměnu50%.Kdyžmáte20dílčíchzměn,taktamsepočítátěch50%nakaždouzměnu.Takžecelkemsepřevýšíitenlimit.Nášzákonjepřísnější.Myjsmeřekli30%akumulativně.Toznamenádohromady,celkemnavšechnyzměny,dohromady30%anevíce.Takjakjetonyní.Návrhzákonabyloproštěnodvýjimkyprosprávnídeliktyuspolufinancovanýchveřejnýchzakázek.Úřadproochranuhospodářskésoutěžetakbudepřezkoumávatispolufinancovanézakázky,kdejižbylauzavřenasmlouva.Návrhzákonabylobohacenořešenímajetkovéstrukturydodavatelů.Uvybranéhododavatele-akciovéspolečnostibudepovinnostízadavatelezkoumat,zdamájinénežzaknihovanéakcie.Vpřípaděanonymníchvlastníkůučeskéhododavatelebudepovinnostízadavateletakovéhovítězezezadávacíhořízenívyloučit.Uzahraničníchdodavatelůmusízadavatelvznéstdotaznavlastníkyakciínad10%.Dálebudevítěznýdodavatelpovinenučinitprohlášeníoskutečnýchmajitelích.PoschválenízákonamusíproběhnoutnotifikaceuEvropskékomise,kdesebudezkoumatsouladzákonasesměrnicemi.Účinnostnovélegislativy,jakjsemjižzmiňovala,je18.dubna2016.Pokudbychmělavybratpouzeněkteréklíčovézměnynávrhutohotozákona,takjsemsivybralazhrubašest,sekterýmibychváschtělaseznámit.Ato:Návrhnovéhozákonapřinášíněkolikmožnostíproidentifikacimimořádněnízkénabídkovéceny.Vsoučasnédobězákonpouzestanovujepovinnostporovnatnabídkovoucenuaplnění,nedávávšakdalšímožnostičinávody,jakdanoupovinnostsplnit.Nášnávrhnovéhozákonaumožňujezadavatelům,abypředemvzadávacídokumentacisistanovilivzorecprovýpočetnebolistanovilipřímosamotnoucenu,podkteroubudounabídkovécenypovažovatzamimořádněnízké.MMRpočítástímto,žemynavrhnemeizpůsob,jakýmzpůsobemsemátentovzorecsestavit,vnašímetodicekidentifikacimimořádněnízkénabídkovéceny.Zároveňpracujemenaprováděcímpředpisunapřiměřenostnejnižšínabídkovéceny.Zadavatelůmjenověumožněnovyloučitdodavatele,kterýseuzadavateleneosvědčil.Tadymusímříci,žetojenovinka,kterávnašílegislativěsebudeobjevovatvzákoněoveřejnýchzakázkáchpoprvé.Jetoumožněnoevropskýmisměrnicemi.Znamenáto,žeuplněníveřejnézakázkyvminulostidošlokuplatněnísankcínebonáhradyškody.Dálezákonumožnívyloučitdodavatele,kterýmázasebouzávažnéprofesnípochybení.JdevkontextuceléEvropyozcelanovýpřístup,kterýbyldoposudnepřípustný.Novéevropsképrávoformulujetotooprávněníobecně,jakopředkladateléovšemvobecnéformulacispatřujemerizikarůznýchsporůooprávněnosttakovéhovyloučení.Protosetímveliceintenzivnězabývámevnašímetodice,kterádoprovázítentozákon,asamozřejměvespoluprácivšechzmíněnýchexpertůčimýchkolegů,kteréjsemzmínila,včetnězástupcůÚOHS.Zadavatelbudemítdálemožnostpožadovatprokázánísplněníkvalifikačníchpředpokladůipopoddodavateli,tzn.subdodavateli.Častosenámnynístáváuveřejnýchzakázek,žesubdodavateléjsouprodávánianásledněsamozřejmězakázkyřešíněkdojiný,coželiminujeimožnostvpodstatědohlédnoutidokvalitysubdodavatele,pokudnebylsoučástínabídky.Toznamená,žesměrnicezavádítutomožnostzejménazdůvoduověřenísubdodavatele,respektivetoho,zdasesubdodavatelnenacházívněkterézesituací,kterávyžadujejehovyloučení.Novinkoutakébudepovinnostdodavatelepředložitidentifikačníúdajesubdodavatelů,čímžbudezadavatelinformovánoosobáchpřítomnýchnastaveništíchčiotom,kteréspolečnostiposkytujíjakéslužby.Tadymusímříci,žetotojevelmikvitovánozavšechveřejnýchzadavatelů,sekterýmijsmetoprojednávali,izestranysamospráv,protožesamozřejměmysesnažímeeliminovatjakékolivprodejevrámcisubdodavatelskýchslužeb.Stímsouvisítakézavedenípřímýchplatebsubdodavatelům,pokudaleotopožádají.Subdodavateltakbudevícechráněnprotinegativnímdůsledkůmekonomickésituacedodavatele.Toznamená,žepokudsamozřejmědodavatelnapříkladkrachuje,taknásledněnezaplatísubdodavateli.Mytovzákonějaksirozepisujeme,jakýmzpůsobemsektomusubdodavatelmápostavit.Podstatnétakéje,abybylainformaceozpůsobufakturacepředánavšemdotčenýmosobámsdotyčnýmpředstihemabylomožnénanireagovat.Vsoučasnéchvílijezadavatelpovinenkontrolovatvšechnynabídky,atobezohledunasplněnípodmínekzadání,cožkladevelicevysokénárokynačasapřinášívysokouadministrativnízátěžzejménauvelkýchveřejnýchzakázek,kamsepřihlásilohodnězájemců.Nověpodletohotozákona,kterývámzdepředkládámzavládu,sizadavatelbudemocivybrat,jestlijepronějjednoduššíkontrolovatjennejvýhodnějšínabídku,nebovpřípadě,žejehodnocenísložitější,zdanejprveposoudívšechnynabídkyahodnotitbudejenty,kteréjsouvpořádku.Tojetakévelkánovinka,kterájevelmikvitována,protožedávámemožnostbuďhodnotittunejlepší,anebojenomty,co,cojsouvpořádku,anenapříkladity,kterénesplňujíurčitákritériaiuformálníhohodnocení.Návrhzákonaneukládá-tadyprosímpozor,svýjimkouvýznamnýchveřejnýchzakázek-povinnostsvolávathodnoticíkomise.Evropsképrávotakovoupovinnostnestanovuje,protonenídůvodtutooblastnadměrněregulovatadátjijakopovinnostdonašehozákona.Jakoproblematickásejevízejménaskutečnost,žezasoučasnéhostavufaktickyrozhodujehodnoticíkomisezazadavatele,alerozhodnutípodepisujezadavatel,přestožesnázoremhodnoticíkomisenemusísouhlasit.Tadymusímříct,žetotonapříkladjsoutakovévěci,kdezadavatelsedokonceisoudísněkterýmičlenyhodnoticíkomise,apokudjeprojektnebozakázkafinancovánazEvropskéunie,taksamozřejmětoužsenepostaví,nedočerpáahnedjsoutadychyby.Takžetotojsmesedonovéhozákonasnažilinějakýmzpůsobemusměrnit.Dalšímproblémemjeskutečnost,ževpřípaděregulacehodnoticíchkomisíjenutnénastavenípodrobnýchprocesníchpravidel.Tatopravidlanemajífaktickyvlivnaprůběhavýsledekzadávacíhořízení,nicménějejichporušeníznamenáporušenízákonaazadavatelihrozífinančníkorekce.Tadymusímříci,žejsmevtomzákoněreagovaliapostupovalipodlevšechevropskýchsměrnic,alezároveňtak,abytopřispěloapomohlokněčemu,včemvíme,ženejvícechybujeme.JakoMinisterstvopromístnírozvojmámeveškeréinformacezevšechelektronickýchnástrojů,mámeveškeréinformaceovšechveřejnýchzakázkáchvČeskérepublice,atadymusímříci,žetotojsoutakovénejvětšíchyby,kvůlikterýmsenapříkladrušívýběrovéřízenínebonáslednějsouikorekce.Zcelanovábudevtétosouvislostitaképovinnostidentifikaceosoby,kteráhodnoceníprovedla,cožvtutochvílinemusíbýt.Návrhnovéhozákonajevýraznýmposunemodformálníhopojetířízení.Nověbudemocizadavatelpožadovatdoplněníjakékolivchybějícíčástinabídkysvýjimkouinformací,kterémajívlivnahodnocení.Zadavateltaknebudemusetvylučovatzabanálníformálnípochybení,cožasivšichnisevtétomístnostishodneme,žesetostávámnohokrát,kdyžnedodáteněcopodepsanéhonebodáteněčehokopii,takmydávámeprostor,abyzadavatelvyzvaluchazeče,abytododalnásledně.Zároveňnověnávrhumožňuje,abydodavatelupravilpoložkovýrozpočetuveřejnýchzakázeknastavby,pokudnapříkladzapomnělpoložkuocenit.Ustavebjetoopravduvelmisložitéatutověcjsmesesnažilivyřešittím,žeprávědodavatelmůžeupravitipoložkovýrozpočetzaurčitýchpodmínek.Tatozměnaaleopětnesmímítvlivnacelkovounabídnutoucenu.Dodavateltakúpravupoložkybudemusetzohlednitvezměnáchpoložekjiných.Zevropskýchsměrnicvyplývápřímýpožadaveknaodstraňovánípřekážekvstupunatrhveřejnýchzakázekpromaléastřednípodnikatele.Vzákoněprotozavádímeprincip,podleněhožmábýtprimárnímcílemzadavatelerozdělitveřejnouzakázkunačásti,zejménavpřípaděrozsáhlýchinvestičníchakcí.Pouzepokudexistujíobjektivnídůvody,zůstávápředmětveřejnézakázkynerozdělen.Zadavateljevšakpovinentakovétorozhodnutíodůvodnit.Totobylozhrubašestsedmtakovýchklíčovýchoblastí,kteréjsemmělazapotřebízdezmínit,nežbudeotevřenaiobecnározprava.JábychsidovolilapožádatPoslaneckousněmovnuozkrácenílhůtyprojednánívevýborechmeziprvnímadruhýmčtenímna50dní.Jetoprávěztohodůvodu,žeopravdujsmetlačeničasem,ajátadychciříci,žejáosobněopravduseobávámvzhledemktomu,žejakoinárodníorgánprokoordinaciřešímespoustuinfringementů,žemůžepřijítřízeníEvropskékomiseprotitomu,žejsmenevhodněimplementovalievropskésměrnice.Jábychsidovolilajenomzmínit,žemámenaplánováno,ževýborybudouzasedatprvníadruhýtýdenvlednu,kdepočítámestím,žebudemeschopnivgarančnímvýboruavdalšíchvýborechnášzákonprojednat.Počítalibychomstím,žeod19.lednabychomsedostalinapořadPoslaneckésněmovnynadruhéčteníatřetíčtenínakonciledna.Proč?ProtoženáslednězákonmusíbýtposlándoSenátu,kterýmá30dní,nežhozařadínasvouschůzi,ačasopravduběží.Jávámděkujizapozornost.Jsemsamozřejměpřipravenareagovatnaveškerédotazy.Tentozákonjeprioritanašívlády,jetoprioritacelékoaliceamyslímsi,žetojeprioritaceléČeskérepubliky.Děkuji.