2013-035-02-004
4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - druhé čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
4 . Vládní návrh zákona , kterým se mění zákon č . 395 / 2009 Sb . , o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití / sněmovní tisk 444 / - druhé čtení Tento bod jsme přerušili v obecné rozpravě . Zabývali jsme se jím 6 . října na 33 . schůzi . Prosím , aby u stolku zpravodajů zaujal místo za navrhovatele , tedy za vládu ČR , pan předseda vlády pan Bohuslav Sobotka a zpravodaj zemědělského výboru a hospodářského výboru zároveň pan poslanec Ladislav Velebný . Ptám se , jestli bude zájem po přerušení , aby využil pan předseda vlády své přednostní právo a chtěl by hovořit , jinak budu pokračovat hned v rozpravě , pokud nemáte zájem , pane premiére . Nemá zájem , takže budeme pokračovat v rozpravě obecné , do které je přihlášena paní poslankyně Olga Havlová . Prosím , paní poslankyně , máte slovo .
Poslankyně Olga Havlová
Děkuji za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , jsem přesvědčena , že zákon o potravinách je velmi důležitým nástrojem kontroly kvality potravin , protože se týká všech občanů v této republice . Velice často se dozvídáme o případech , kdy doplácíme na důsledky nedokonalosti tohoto zákona . Já vnímám dva hlavní problémy tohoto zákona . Prvním je , že se projednávaná varianta zákona týká jen jedné strany smluvního vztahu - týká se pouze odběratelů , a nikoliv dodavatelů . Považuji za důležité podotknout , že právě tato pasáž zákona se měnila na poslední chvíli a v podstatě bez vysvětlení . To , že se na straně dodavatelů vyskytují firmy , které mohou významnou tržní sílu využívat , je zcela jasné . To vyplývá z průzkumu trhu a každý to ví . Zkrátka velké řetězce mají proti sobě obdobně velké dodavatele . Pokud zákon vztáhneme jen na jednu stranu , situace bude krajně nespravedlivá a doplatíme na to všichni . Druhou zásadní připomínkou je specifikace zakázaného chování . Opakovaně odborníci na tuto problematiku uvádějí , že formulace v zákoně jsou velmi nešťastné , velmi vágní , nespecifické , a tím i zneužitelné . Takto postavená novela může velmi tvrdě dopadnout na naše malé české zemědělce a zpracovatele . Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu budou mít velké řetězce snahu vyhnout se riziku nejasných a likvidačních formulací zákona a raději od malých českých dodavatelů nenakoupí a budou se poohlížet po zboží v zahraničí . Podíl potravin od českých výrobců a dodavatelů se u velkých řetězců pohybuje mezi 70 až 80 % . Obchodní řetězce navíc exportují české výrobky do svých zahraničních poboček v objemu desítek miliard korun , což nejsou zanedbatelná čísla , a o kterých se vůbec nemluví . Může to být morová rána pro české potravinářství , kde ve finále posílí jen velcí dodavatelé , kterých se zákon kupodivu vůbec netýká , i když disponují také významnou tržní silou a jsou ve výhodě a budou mít ještě větší výhodu a malí přijdou na buben . Proto budu v podrobné rozpravě navrhovat dva pozměňovací návrhy , které tyto problémy řeší . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name