14. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 276/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Jan Bartošek14.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.159/1999Sb.,oněkterýchpodmínkáchpodnikáníaovýkonuněkterýchčinnostívoblasticestovníhoruchuaozměnězákonač.40/1964Sb.,občanskýzákoník,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonač.455/1991Sb.,oživnostenskémpodnikání(živnostenský zákon),vezněnípozdějšíchpředpisů,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk276/-druhéčteníZpověřenívládypředloženýnávrhzákonauvedeministryněpromístnírozvojKarlaŠlechtová.Jávásžádám,paníministryně,abysteseujalaslova.Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla ŠlechtováVáženýpanepředsedající,váženédámyposlankyně,váženípánovéposlanci,rádabychzdeopětovnězaMMRpředstavilanoveluvládníhonávrhuzákonaoněkterýchpodmínkáchpodnikáníaovýkonuněkterýchčinnostívoblasticestovníhoruchu,zákonč.159/1999Sb.Ambicípředkládanénovelyjeřešenípouzenejaktuálnějšíchdiskutovanýchustanoveníplatnéhozákonaazároveňnastavitvyváženýsystémprávapovinnostícestovníchkanceláří,pojišťovenastátuazároveňzajistitochranuspotřebitelevsouladuscílisměrniceEvropskéunie.Rádabychzdezmínila,žetoutonovelounámjde,Ministerstvupromístnírozvojacelémustátu,ostoprocentníochranunašichspotřebitelů.Zásadnějšírevizezákona,čivznikzcelanovéhozákonajepředpokládánažvsouvislostistranspozicínovéevropskésměrniceosoubornýchcestovníchslužbáchacestáchsasistovanoupřípravou.Předpokladtranspozicejedokonceroku2017.Zásadnídiskutovanéustanovenítohotozákonasevztahujekproblematicepojištěnícestovníkancelářepropřípadúpadkuvsouvislostisnastavenímsprávnévýšepojistnéholimituaspolečnéodpovědnosticestovníkancelářeapojišťovnyzajehoustanovení.Novelazákonabyladne9.července2014schválenavládouČeskérepublikya29.října2014bylaprojednánavprvnímčteníPoslaneckousněmovnou.Druhéčteníneproběhlozdůvoduneshodyspojišťovnamiohledněodůvodněníkustanovení§8odst.2,kdypojišťovnyodmítlypřevzítplnouodpovědnostvpřípaděúpadkucestovníkancelářetak,abybylyuspokojenyveškeréoprávněnénárokypoškozenýchklientů.VzhledemktěmtookolnostembyloznovuMinisterstvopromístnírozvojvmezidobíodříjnadokvětna2015součinnépřizpracovánípozměňovacíhonávrhukpředkládanénovele.Ministerstvopromístnírozvojsevprůběhuceléholegislativníhoprocesusnažiloupravitustanovenínávrhuzákonatak,abypojišťovny,kterénejvícerozporovalyustanovenízákonatýkajícísesprávnéhonastavenívýšelimitupojistnéhoplnění,jakjeuvedenoprávěvparagrafu(8)odstavce2,mělyzavšechokolnostímožnostkontrolyvývojetržebucestovníchkanceláří,neboťvýšetržebjeúdaj,kterýjeklíčovýprosprávnénastavenílimitupojistnéhoplněníadalšínástroje,kterébyjimzaručovalyprostředkyprosprávnéstanovenímíryrizika.VrámcikonzultačníhoprocesubyloMinisterstvopromístnírozvojsoučinnésMinisterstvemfinancí,aleiČeskounárodníbankou.Bralovúvahujejichpřipomínkyazapracovávalojejichpodnětysohledemnazachovánívyváženostinávrhuzákonatak,abypozměňovacínávrhbylpředloženbezrozporu.VevládnímnávrhunovelypředloženéPoslaneckésněmovnězedne9.července2014bylauvedenadeliberačnívětanavrženáMinisterstvemfinancí,kteroumohlypojišťovnyvyužítnasníženíplněnípojistnéhoplněnívpřípadě,žebyseprokázalo,žeikdyžprovedlynastavenílimitupojistnéhospéčířádnéhohospodáře,avšakvinoucestovníkancelářenedostalyrelevantnípodklady,nenesouzašpatněnastavenýlimitodpovědnost.Tutodeliberacivšakpojišťovnyodmítlystvrzením,žebybyloobtížnévpraxiprokázat,žešpatněnastavenýlimitnebylnastavenýjejichnedbalostí.Ipřesto,ženelzepředjímat,žebyzestrancestovníchkancelářídocházelokpodvodnémujednání,bylavzatavúvahuitamožnostavodůvodněnízákonajeuvedeno,žepokudseprokáže,žecestovníkancelářnepředložilapojišťovnějívyžádanéadekvátnípodkladyasoudnícestoubudeprokázáno,žedošlokpodvodnémujednánízestranycestovníkanceláře,paklzepředpokládat,žepojišťovnaneponeseplnouodpovědnost.ZároveňvýšeuvedenézestranycestovníkancelářelzekvalifikovatjakopojistnýpodvodapojišťovnabymělapostupovatvsouladusprávnímřádemČeskérepubliky.Vrámcisoučinnostiministerstvapřizpracováníkomplexníhopozměňovacíhonávrhubylaupravenanásledujícíustanoveníanásledujícízáležitosti.Bylodstraněnpůvodněnavrhovanýpevněstanovenýlimitpojistnéhoplnění,atopůvodněvevýši1mil.a4mil.podledruhudopravy.Totedyvténovelejižnení.NazákladěpožadavkuČeskéasociacepojišťovenbylavloženapovinnostprocestovníkancelářsdělovatpojišťovněměsíčněnásledovnéúdaje:početcestujících,početprodanýchzájezdů,souhrnnácenazaprodanézájezdy,výšezálohzazájezdyadalší.Tytoúdajebudousloužitpojišťovněkzískávánípravidelnýchinformacíočinnosticestovníkancelářeabudousloužitknastavenílimitupojistnéhoplnění.Dáledošlokezměněajetamúpravainstitutubankovnízárukypropřípadúpadkucestovníkancelářejakodalšímožnéalternativyzajištěnípropřípadúpadku,kterájeupravenaivprávníchpředpisechdalšíchčlenskýchstátůEvropskéunie,jakonapříkladSlovenskaneboNěmecka.Další.NazákladěpožadavkuČeskénárodníbankybylypromítnutyjejípřipomínkydofinálníhopozměňovacíhonávrhu.Mezinejdůležitějšílzeuvést,žebylanavýšenapokutaprocestovníkancelářetýkajícísesprávníchdeliktůapřestupkův§10bodst.5písmenob)av§10písmenoc)z500tisícna1mil.korun.Zároveňbylydoplněnysprávnídeliktyprocestovníkancelářvpřípaděneinformovánípojišťovnynebobankyvevěcipojistnéhorizika,zejménazvýšenítržebzazájezdyvprůběhutrvánípojištění,asprávnídeliktvpřípaděneposkytnutíinformacípojišťovněnebobance,pokudcestovníkancelářnedoručíměsíčněpožadovanéúdaje.Nadoplněnésprávnídeliktyjenavázánataképokutadovýše100tisíckorun.Cestovníkancelářjepovinnavéstzakaždýkalendářníměsícprůkaznouevidenciopočtuprodanýchzájezdůvčetněvýšetržebzatytozájezdyvčetnětržebzapoukazynazájezd.Totoopatřenísezavádíproúčelyzískáníinformacíohospodařenícestovníkanceláře.Natutopovinnostjenavázánisprávnídeliktvevýši1mil.korun.Vprůběhutrvánípojištěníbezzbytečnéhoodkladujecestovníkancelářpovinnaoznámitpojišťovnězměnupojistnéhorizika,zejménazvýšenítržeb.Nazákladětétopovinnostijestanovensprávnídeliktvevýši100tisíckorun.Adalšízměna.IpodleČeskénárodníbankyjeprávníodpovědnoststatutárníhoorgánunebočlenůstatutárníhoorgánuvpřípaděnesplněnípovinnostízezákona.Domnívámese,žeMinisterstvopromístnírozvojvložilodostatečnéadekvátníprávnínástrojedonovelypropojišťovnutak,abymohlakdykolivvprůběhutrvánípojištěnísledovatvývojtržebzazájezdy,cožjeklíčovýúdajprosprávnénastavenípojistnéhoalimitupojistnéhoplnění.Zároveňbudezajištěnaijejíochranapředekonomickýmiriziky,pokudbyseprokázalo,žecestovníkancelářvůčipojišťovnějednalapodvodnýmzpůsobem,kterýjevrozporusezákonem.Samotnépojišťovnysimohoudosvépojistnésmlouvyustanovitpovinnostprocestovníkanceláře,abyúčtovalynasamotnémanalytickémúčtutržbyzaprodanézájezdy,poukazynazájezdazálohynazájezd,jakoipovinnostověřeníúčetnízávěrkycestovníkancelářeauditoremčisankceprocestovníkancelářevrámcinesplněnízákonnýchpovinností.HospodářskývýborPoslaneckésněmovnyavýborproveřejnousprávuaregionálnírozvojdoporučilyusnesenímijednomyslněPoslaneckésněmovněprojednataschválitsněmovnítisk276vezněníkomplexníhopozměňovacíhonávrhu,kterýbylpředloženvrámcisoučinnostiministerstva.Ipřesvšechnazmíněnáopatření,nakterýchjsmebylisoučinní,jsemobdrželavposledníchdnechodČeskéasociacepojišťovenaEvropsképojišťovnyinformaci,ženěkterépojišťovnynebudoutentopojistnýproduktnabízetvpřípadě,žepozměňovacínávrhvtétopodoběprojdeschválením.Zdejenutnézmínit,žeČeskárepublikajepovinnasplnitzajištěnípožadavkůsměrnice,respektivečlánku7směrnice90/314osoubornýchslužbáchprocesty,pobytyazájezdy,toznamenáposkytnutízárukprozajištěnívrácenívloženýchprostředkůapronávratspotřebitelevpřípaděplatebníneschopnostineboúpadku.Českárepublikasiprozajištěnítohotopožadavkuzvolilasystémpovinnéhopojištěnípropřípadúpadkucestovníkancelářeanověsenavrhujeibankovnízáruka.VpřípaděnesplněnípožadavkůsměrnicehrozíČeskérepubliceřízenípřiporušenípovinnostivyplývajícízprávaEU,takzvanýinfringement,auplatněnínárokunanáhraduškodyvdůsledkunedostatečnétranspozice,kterébymělonegativnídopadnastátnírozpočet.Dovoltemizávěrempožádatoschválenínovelyzákonaconejrychleji,abyhlavníhoúčelunovely,kterýmjezlepšeníochranyzákazníkůcestovníkanceláře,mohlobýtdosaženoconejdříveanejlépe.Děkujizapozornost.