102. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - třetí čtení
Místopředseda PSP Jan Bartošek102.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.353/2003Sb.,ospotřebníchdaních,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.311/2006Sb.,opohonnýchhmotáchačerpacíchstanicíchpohonnýchhmotaozměněněkterýchsouvisejícíchzákonů,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk417/-třetíčteníProsím,abymístoustolkuzpravodajůzaujalzanavrhovatelemístopředsedavládyaministrfinancípanAndrejBabišazpravodajgarančníhovýborupanposlanecMiroslavKalousek.Pozměňovacínávrhyjsouuvedenyvesněmovnímtisku417/5,kterébylydoručenydne29.dubna2015.Usnesenígarančníhovýborubylodoručenojakosněmovnítisk417/6.Tážisenavrhovatele,zdamázájemvystoupitpředotevřenímrozpravy.Nenítomutak.Vtompřípadětedyotevírámrozpravu.NyníevidujiřádněpřihlášenéhopanaposlanceHerbertaPaveru.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Herbert PaveraDěkujizaslovo,panepředsedající.Chtělbychpožádatkolegyakolegyněopodporuméhopozměňovacíhonávrhu,kterýjevsystémuzavedenpodčíslem2176avtisku417/5jejmáteuvedenpodpísmenemE,arádbychktomuještěřeklněkolikslov.Smyslemnavrženéhozákonajezamezitdaňovýmúnikůmadálezajistitvýběrvšechdaní,aťužspotřebních,neboDPH,souvisejícíchsčinnostídaňovýchskladů.Jakájeformaochranystátníchzájmůvsoučasnémzněnízákona?Státmusízajistitminimálnírizikoztrátyvoblastidanínebopotenciálnírizikazcelaeliminovat.Tohosesnažízákondosáhnoutdvěmazpůsoby:prověřenímtzv.ekonomickéstabilityčiposkytnutímfinančnízáruky,garancečisloženímpeněžníjistoty.Ekonomickástabilita,cotovlastněje?Nazákladěurčitýchparametrůvyhodnoceníekonomickéstabilityposuzovanéhosubjektu,atedydefinovánírizika,zdadanýsubjektdostojívšemsvýmzávazkůmvůčistátu.Pokudjetedyobjektekonomickystabilní,jenízkériziko,ženezaplatípříslušnédaně,aťužspotřební,neboDPH,avtakovémpřípadějemožnébezproblémovéfungovánídaňovéhoskladudanýmsubjektemastátbyměljenvykonávatkontrolnífunkci,zdadanýsubjektřádněplnísvézávazkyvůčistátu,atedyplatípříslušnédaně.Druhýzpůsobkontrolyjezajištěníformougarancečisloženímpříslušnéfinančníčástky.Zákonumožňujegarantovánívšechrizikformougarance,aťužbankovnígarance,čigarancepojišťovnou,nebosloženímpříslušnéhofinančníhoobnosunaúčetcelníhoúřaduuČeskénárodníbanky.Vtakovémtopřípaděstátnenesejakékolivriziko,nebdanégarancejsoutotožnésmaximálnímožnouvýšíspotřebnídaněčiDPHsouvisejícísprovozemdaňovéhoskladu.PokudmátedysubjektprovozujícídaňovýskladgarancičisloženoujistotuucelníhoúřaduvplnévýšiprokrytíspotřebnídaněaDPH,neumožnícelníúřadexpedicizbožínadlimitkrytýgarancíčisloženoujistotou.Tovkonečnémdůsledkuznamená,žestátmátěmitogarancemičipenězikrytaveškerárizikaanemůžeonicpřijít,atoanivtompřípadě,žebydanýsubjektskončilvúpadku,resp.zkrachoval.Pokudtedymánějakýsubjektgarancičisloženoujistotu,jepožadaveknasplněníekonomickéstabilityabsurdníazcelazbytečný.Jakémohoubýtproblémypramenícíznejednoznačnostisoučasnéhozněnízákona?Současnýtextzákonajenejednoznačnýavyžadujemj.splněníekonomickéstabilityivpřípadě,žedanýsubjektmágarancičisloženoujistotu.Dálejenutnévzítvúvahu,žepožadaveknaekonomickoustabilitumádvěúskalí.Vprvnířaděsejednásohledemnaopakované,resp.pravidelnéposuzováníekonomickéstabilityoadministrativněvelmináročnýprocesjaknastraněposuzovanéhosubjektu,takzejménanastraněstátníhoaparátu.Vdruhéřadějepakvelmidiskutabilní,jakbudouúředníciposuzovatekonomickoustabilituupodniků,kterézavádějínovétechnologiečirozjíždějíobchodsnovýmiprodukty.Jenutnésiuvědomit,žezejménaunovýchtechnologií,jakojemedicína,chemie,průmyslovávýroba,informačnítechnologie,řídicísystémyapod.,sevprvníchletechmohutněinvestujeaspolečnostipakvykazujívelkéztráty,kteréjsoujimpakkompenzoványvbudoucnosti.Jetotedyvěcíinvestorů,jaképenízeavjakémčasovémhorizontuchtějíinvestovatzaúčelembudoucíchzisků.Sohledemnavelkýrozmachmoderníchtechnologiíajejichnarůstajícísložitostjepraktickynemožné,abystátdisponovalúředníky,kteříbudouschopnifundovaněposoudit,vjakémstadiusespolečnostnachází,resp.zdajevrozvojovéfázi,kdymusíinvestovat,ajetedyveztrátě,azdabudevbudoucnutytosvéztrátyschopnakompenzovatbudoucímivýnosy.Vtakovýchpřípadechjedůležitějšísloženíjistotykryjícíveškerárizikasouvisejícísvýběremvšechdaníanechatnainvestorechzhodnoceníjejichrizik,kdystátnemůževůbeconicpřijít.Pokudbyvevýšeuvedenýchpřípadechbylyúředníkemposouzenytytospolečnostijakoekonomickynestabilníabylojimodebránopovoleníproprovozovánídaňovéhoskladučijimtotopovolenínebylovůbecuděleno,státbysetakpřipravilomožnébudoucíziskyveformědanízpříjmů.Dalšímdůsledkemtakovéhotoposuzováníbypakbylovysokérizikopronovéinvestory,neboťodebránípovoleníprodaňovýskladčijehoneuděleníbyznamenalokonecjejichinvestičníhozáměru,atedyvkonečnémdůsledkusníženínovýchinvesticvČeskérepubliceaznačnéomezenírozvojevoblastinovýchtechnologií.Shrnulbychjensvůjpozměňovacínávrh:Vpřípadě,žemásubjektsloženuCelnísprávygarancečijistotuvevýšiodpovídajícímožnédaňovépovinnosti,resp.tutodaňovoupovinnostpřevyšující,mělbybýtpovažovánzaekonomickystabilníhoavdůsledkutohomítautomatickynároknaudělenípovoleníproprovozdaňovéhoskladu,neboťstátvtomtopřípaděneponesežádnárizikadaňovýchnedoplatkůčiúniků.Anazávěr:Současnézněnízákonajenejednoznačnéavelmirozporuplné.MůžesetojevitjakonástrojMinisterstvafinancíajehopodřízenýchorgánůkcílenýmatakůmnakonkurencijistýchzájmovýchskupin.Jistýmdůsledkempakbudeto,žedojdekesníženípřílivuinvestičníhokapitáludoČeskérepublikyakvýraznémuzvýšenímožnostiknekontrolovatelnémuzneužitíúřednímoci.Navícsistátaktuálnímzněnímzákonanijaknezlepšujepoziciprovýběrdaněaplněnípovinnostízestranydotčenýchfirem.Zejménasenijakneměnírizikoprostátzpohleduvýběrudaněsamotné.Milékolegyně,milíkolegové,dovolímsipožádat,abystezvýšeuvedenýchdůvodůpodpořilimůjpozměňovacínávrh.Děkuji.