22. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití /sněmovní tisk 444/ - prvé čtení
Předseda PSP Jan Hamáček22.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.395/2009Sb.,ovýznamnétržnísílepřiprodejizemědělskýchapotravinářskýchproduktůajejímzneužití/sněmovnítisk444/-prvéčteníZpověřenívládytentotiskuvedepřímopanpředsedavládyBohuslavSobotka.Předseda vlády ČR Bohuslav SobotkaVáženýpanepředsedo,váženéposlankyně,váženíposlanci,dovoltemi,abychsevelmistručněvyjádřilkobsahusněmovníhotiskučíslo444,cožjenovelazákonaovýznamnétržnísílepřiprodejizemědělskýchapotravinářskýchproduktůajejímzneužití.Obecněktomutonávrhu.Zákonovýznamnétržnísílebylpřijatvroce2009.Bylpřijatjakoposlaneckýnávrhstím,žemělvymezitskutkovoupodstatuzneužitívýznamnétržnísíly,ježumožňujeněkterýmsoutěžitelůmvynucovánísijednostranněvýhodnějšíchpodmínek,avytvořitsoučasněnástrojeproposuzováníazamezenítěmtopraktikám.Významnoutržnísíluzákonpředpokládáusoutěžitelů,jejichžročníobratpřesahuje5mld.korun,pokudtutodomněnkunevyvracejíokolnostispojenésestrukturoutrhu,překážkamivstupunatrh,tržnímpodílemdodavatele,odběratele,jejichfinančnísilou,velikostíobchodnísítěodběratelečivelikostíaumístěníjehojednotlivýchprodejen.DosoučasnédobyÚřadproochranuhospodářskésoutěževtétooblastiprovedlsektorovéšetření,abyseseznámilsrelativněnovýmpolempůsobnosti,azahájiltéměřdesítkusprávníchřízení.Přiaplikacizákonavtěchtořízeníchvšaknarazilnavýkladovéobtížetýkajícísezákladníhokonceptuvýznamnétržnísílyamimojinésetakésetkalseznačnýmiobstrukcemizestranyřetězců,jimižúčelověprotahujícelářízení.Nejasnévymezenízákladníchpojmůvedekneúměrnémuprodlužovánísprávníhořízeníavyžadujezdůvoduzachovánízásadsprávníhořízenírozsáhlédokazování.Protojecílempředloženéhonávrhunovelyzákonadosaženítakovéprávníúpravy,kterábudeefektivnější,snázeaplikovatelnáapřispějekezkvalitněnípodnikatelskéhoprostředívČeskérepublice.(Hluk v sále.)Pořadědiskusípřistoupilavládaknovelestávajícíhozákonaovýznamnétržnísíle.NanísetakéaktivněpodílelprávěÚřadproochranuhospodářskésoutěže.Cílemnovelymábýtdosaženítakovéprávníúpravy,která,jakužjsemzmínil,umožníjednodušší,efektivnějšívymahatelnostpráva.Pokudjdeoobdobnéprávníúpravy,kteréexistujívzahraničí,arádbychsepodívalzejménadozemíEvropskéunie,mohukonstatovat,ženenípravdou,žebyČeskárepublikabylajedinýmstátem,vekterémexistujeregulacedodavatelsko-odběratelskýchvztahů.Naopak.Přijetímtétoregulacejsmesezařadilimezistáty,vnichžspecifickáregulaceprostřednictvímnoremveřejnéhopráva,jejichždodržováníjekontrolovánoorgányveřejnémoci,ježrozhodujíojejichporušeníapřípadnémuloženísankcí,přijatabyla.Státy,kterépřijalyaaplikujíveřejnoprávníregulacesoutěžníhocharakterunavztahymeziodběrateliadodavateli,zpravidlastanovujíjakopodmínkujejichaplikaceexistencispecifickéhopostaveníjednohozúčastníkůodběratelsko-dodavatelskéhovztahu.Vtakovémpostavenísenacházejídominantnísoutěžitelénatrhu,přičemžjsouaplikovánaobecnásoutěžnípravidla,napříkladvRakousku,neboexistujíspecifickápravidlaprovymezenídominantníhopostavenínaurčitémsegmentutrhu,napříkladvLotyšskuaFinsku.Specificképostavenídálemajínedominantnísoutěžitelé,jejichžpostaveníjedefinovánobuďprostřednictvímkvalifikacejejichtržnísílynatrhu,např.vMaďarsku,vČeskérepublice,VelkéBritániiaLitvě,čitakzvanéekonomickézávislostidodavatelůnatěchtosoutěžitelích,např.vNěmecku,Francii,Itálii,PortugalskuaŠpanělsku.Pokudjdeoevropskouúroveň,naúrovniEvropskéuniebylynekaléobchodnípraktikyvodvětvípotravinářstvípoprvéprojednáványvroce2009.Vroce2010bylazřízenaodbornáplatformaprosmluvnípraktikymezipodniky,kterávroce2011vydalasouborzásadapříkladůpoctivýchanekalýchpraktikvevertikálníchvztazíchvrámcipotravinovéhododavatelskéhořetězce.ZeZelenéknihyonekalýchobchodníchpraktikáchmezipodnikyvEvropě,dodavatelskémřetězcivoblastipotravinovéhoanepotravinovéhozboží,jednoznačněvyplývá,ženejenomvČeskérepublice,aleivrámciEvropskéuniejsouřešenystejnéproblémyvdodavatelsko-odběratelskýchvztazíchpřidodávkáchzbožíproprodejvmaloobchodě.Původněvnávrhunovelyzákonaovýznamnétržnísílepředloženémvláděbylaobsaženaizměnakonceptuodpovědnéhosubjektu,tzn.ženeponeseodpovědnostzazneužitívýznamnétržnísílypouzeodběratel,alenovětakédodavatel,tzv.oboustrannost.VládavšaktutozměnupodoporučeníLegislativníradyvládyneschválilaazákontaksměřujepouzeprotinekalýmpraktikámobchodníchřetězců.Nověnavrhovanázměnatedypočításezachovánímtzv.absolutníhokonceptuvýznamnétržnísíly,kterýchránívýhradněslabšístranu.Kdosaženítohoúčelu,kterýjsempopsal,jsousoučástínovelyzejménanásledujícíúpravy.Nověseupravujeazpřesňujedeliktníjednánípovinnýchsubjektůvyjádřenév§4zákona.Upouštíseodtaxativníhovýčtuskutkovýchpodstat,kteréjsouuvedenyvšestipříloháchzákona,adocházíkegeneralizováníjednotlivýchskupinskutkovýchpodstatdoobecnějšíchvyjádření,kterásestávajísoučástínovéúpravyv§4zákona.Vneposlednířaděnovelaměníněkteráprocesnípravidla.VládaČeskérepublikyjepřesvědčenaotom,žezjednodušenípravidelpovedekjasnějšíorientacivzákoněprovšechnyjehoadresátyazároveňumožnívšemjistoupředvídatelnostsprávníchrozhodnutíÚřaduproochranuhospodářskésoutěževpřípaděporušenízákonemstanovenýchpovinností.DovolujisiprotopožádatPoslaneckousněmovnu,abystímtonávrhemvprvémčtenívyjádřilasvůjsouhlasapostoupilahokprojednánívpříslušnýchvýborech.Děkuji.