21. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 417/ - prvé čtení
Místopředseda PSP Vojtěch Filip21.Vládnínávrhzákona,kterýmseměnízákonč.353/2003Sb.,ospotřebníchdaních,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.311/2006Sb.,opohonnýchhmotáchačerpacíchstanicíchpohonnýchhmotaozměněněkterýchsouvisejícíchzákonů,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk417/-prvéčteníPřipomínám,žejsmevprvémčtení,apožádalbychpanamístopředseduvládyaministrafinancíAndrejeBabiše,abyzaujalmístoustolkuzpravodajů,protožezpověřenívládybudenávrhuvádět.ZároveňžádámpanaposlanceMiroslavaKalouska,kterýjezpravodajemtisku,abytakézaujalmístoustolkuzpravodajů.Nyní,panemístopředsedovlády,máteslovo.Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišDěkuji,panepředsedající.Váženédámy,váženípánové,dovoltemi,abychstručněuvedlnoveluzákonaospotřebníchdaníchazákonaopohonnýchhmotách.Předkládanýmateriálobsahujedvěhlavnítémata,atozdaněníaomezenínakládánísesurovýmtabákemaúpravukaucídistributorůpohonnýchhmot.Prvnímtématempředloženéhonávrhuzákonajeřešeníproblematikydaňovýchúniků,kterésouvisísesurovýmtabákem.Předmětnouúpravulzerozdělitnadvěucelenéoblasti.Zaprvésesohledemnazvyšujícísevýskytpodvodůsesurovýmtabákemnavrhujezavedeníspotřebnídaněnasurovýtabák.JednáseozcelanovoudaňzaváděnounadaňovémúzemíČR.TatodaňneníharmonizovanásměrnicíEvropskéunie.Sazbadanězesurovéhotabákujenavázánanavýšidaněztabákukekouření,atozdůvodu,žesurovýtabákjepodleanalýzveznačnémířeužívánkjehonelegálnívýrobě.Druhouoblastíúpravyjesledovánínakládánísesurovýmtabákemastanovenípovinnostiosobámskladujícímsurovýtabákurčenýprojinýúčelnežprovýrobutabákovýchvýrobků.Zavedenítohotoopatřenínanárodníúrovnibyměloomezitazprůhlednitpronikánísurovéhotabákunačeskýtrh.Druhuoblastíjezměnazákonaopohonnýchhmotách.TatoúpravajereakcínanálezÚstavníhosouduzloňskéhoroku,kterýpůvodníjednotnouvýšikaucídistributorůpohonnýchhmotzrušil.Ústavnímsoudembylonamítáno,žejednotnávýšekaucedostatečněnezohledňujespecifikamalýchdistributorůpohonnýchhmot.Cílemtétoúpravyjeústavněkonformnímzpůsobemstanovitvýšikaucídistributorůpohonnýchhmotpřizachováníúčeluafunkcetohotoopatření.Nověsetedykroměstandardníkaucevevýši20milionůkorunnavrhujezavéstimožnostsníženíkaucenazákladěžádostidistributorapohonnýchhmot,atopřisplněnípředemstanovenýchpodmínek.Sníženákaucesebudeposkytovatvevýši10milionůkorun.Tatonavrhovanáprávníúpravacílípředevšímnamenšídistributorypohonnýchhmot,kteřídlouhodoběnatomtotrhupůsobí,jsoustabilníanejsoupotenciálněrizikovísohledemnamožnédaňovéúniky.Účinnostpředkládanéhonávrhuzákonasenavrhujek1.červenci2015svýjimkouustanovení,ukteréhosezlegislativnětechnickýchdůvodůnavrhujenabytíúčinnostik30.červnu2015.Protoavizuji,ževrámcirozpravybudenavrženozkrátitlhůtuproprojednánítétonovelyvevýborechna30dní.Děkujizapozornost.