Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová16.Vládnínávrhzákonaopravidlechrozpočtovéodpovědnosti/sněmovnítisk412/-prvéčteníProsím,máteslovo.Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišDěkuji,panípředsedající.Nejsoutokrátkáslova,budoutodelšíslova.Dámyapánové,dovolujisivámpředstavitvládnínávrhzákonaopravidlechrozpočtovéodpovědnosti.Jednáseoprávnípředpis,kterýnavazujenanávrhústavníhozákonaorozpočtovéodpovědnostiaprovádíjehoustanovení.Předkládanýzákonpředstavujeobecnouprávníúpravukdalšímpředpisůmvrozpočtovéoblasti,protojsouvněmobsaženypouzezákladnípožadavky,kteréjsoudáleupravenyspeciálníprávníúpravou,napříkladzákonemorozpočtovýchpravidlechúzemníchrozpočtůnebozákonemoresortních,oborových,podnikovýchadalšíchzdravotníchpojišťovnách.Navrhovanýzákonupravuje,rozvíjíhlavníparametrystávajícíhonárodníhofiskálníhorámce,kterýjezaložennafiskálnímsílenívíceletýchvýdajůafiskálnídecentralizaci.Koncepcestávajícíúpravyvycházízreformyveřejnýchfinancípřipravenévroce2003,jejížhlavnímcílembyloposílitstřednědoboudimenziveřejnýchrozpočtů.Hlavnínedostatkysoučasnéhočeskéhofiskálníhorámcelzespatřovatzejménavesklonukdeficitnímuhospodaření,proticyklickémcharakterufiskálnípolitikyavabsenciprvkůomezujícíchinformačníasymetrii,podporujícíchkreditibilitu,flexibilituatransparentnosthospodařenívládníhosektoru.Právětytonedostatkybymělpomociodstranitvconejvětšímířeústavnízákonorozpočtovéodpovědnostiazejménananějnavazujícípředkládanýnávrhzákonaopravidlechrozpočtovéodpovědnosti.(Hluk v sále.)Kekonkrétnímuobsahunávrhuzákonasidovolímuvéstnásledující.Návrhzákonadefinujeproúčelyrozpočtovéodpovědnostivymezenísektoruveřejnýchinstitucí.Jdeopokrytí,kteréjekonzistentnísdefinicívyužívanouvrámcirozpočtovéhodohleduEvropskéunie.Snahoujerozšířitvnímání,vněmžjevsoučasnostinanárodníúrovnichápánafiskálnípolitikaaveřejnéfinance.Dálejezavedenaobecnáúpravaplatnáprocelýsektorveřejnýchinstitucí,vyžadující,abykaždáveřejnáinstitucesestavovalanávrhrozpočtuastřednědobéhovýhledunejméněnadvadalšírozpočtovéroky.Zároveňjeuloženonávrhy,schválenérozpočtyastřednědobévýhledyaplněnírozpočtůzveřejňovat.Ministerstvofinancíbudepovinnozveřejňovatinformacepožadovanésměrnicíopožadavcíchnarozpočtovérámcečlenskýchstátů.(Velký hluk zprava.)Návrhzákonatakéobsahujepožadavkykladenénamakroekonomickéafiskálníprognózyministerstvavyužívanéproúčelyrozpočtovéhoplánování.PatřímeziněnapříkladjejichporovnávánísprognózamiEvropskékomise,přípravaanalýzcitlivostičizveřejňovánímetodikapředpokladůpoužívanýchpřijejichtvorbě.Vsouvislostisezajišťovánímpravidelnéhoposuzováníprognózyzpracovanéministerstvemproúčelypřípravystátníhorozpočtu,rozpočtustátníhofonduarozpočtuzdravotnípojišťovnyajejichstřednědobýchvýhledůsezřizujevýborprorozpočtovéprognózy.JehočlenyjmenujenanávrhNárodnírozpočtovéradyvláda.Členstvívevýborubudečestnoufunkcí.MinisterstvofinancíbudenověpřipravovatdokumentRozpočtovástrategiesektoruveřejnýchinstitucí.TentobudepředstavovatstřednědobýrozpočtovýrámecnaobdobínásledujícíchtříletajehosoučástíbudetakékonvergenčníprogrampředkládanýEvropskékomisi.Strategiebudekroměinformacípožadovanýchsměrnicíopožadavcíchnarozpočtovérámcečlenskýchstátůobsahovattakéúdajeocelkovýchvýdajíchsektoruveřejnýchinstitucíavýdajovýchrámcíchstátníhorozpočtuastátníchfondů.Strategiebudeprojednávanávládouaschvalovanávždyvtermínudo30.dubnadanéhoroku.Nověbudedefinovánpostupodvozovánívýševýdajovérámcestátníhorozpočtuastátníchfondů.Ministerstvojiodvodíodcelkovévýševýdajůsektoruveřejnýchinstitucí,kterásestanovíjakosoučetčástek,nejvýšjednoprocentoprognózovanéhonominálníhoHDP,tojestřednědobéhorozpočtovéhocíle,aprognózovanýchcelkovýchkonsolidovanýchpříjmůsektoruveřejnýchinstitucíupravenýchovlivyhospodářskéhocykluajednorázovýchoperacínanásledujícírok.Výšecelkovýchvýdajůsektoruveřejnýchinstitucítakbudepřímoprovázánasdosaženímnárodníhostřednědobéhorozpočtovéhocíle.Celkovévýdajebudousnižoványvnávaznostinavývojtzv.nápravnésložkyvpodoběvirtuálníhoúčtu,nakterémbudouevidoványodchylkyskutečnýchvýdajůsektoruveřejnýchfinancíodjejichsouladuspravidlempředpokládanéúrovně.SníženíbudeprobíhatvždyojednutřetinuvýšenápravnésložkypřevyšujícívdanémrocedvěprocentanominálníhoHDPzapředchozírok.Celkovévýdajenadruhéstraněbudoumocibýtnavýšenyovýdajevzniklénazákladězhoršováníbezpečnostnísituacestátu.Úhrnvýdajůspojenýchsodstraňovánímnásledkůživelníchpohromaplněnízmezinárodníchsmluvajinýchmezinárodníchzávazků,pokudpřesáhltřiprocentaHDP.Avýdajesouvisejícísprognózovanýmvýraznýmzhoršenímhospodářskéhovývoje.ToznamenáčtvrtletnímeziročnípoklesHDPonejménětřiprocenta.PosledníuvedenénavýšeníbudemožnésestanoviskemNárodnírozpočtovérady.VýchozíparametrstřednědobéhorozpočtovéhocílejednoprocentoHDPbudemožnéprostanovenícelkovýchvýdajůnaroky2017až2019navýšitažo0,75%,resp.o0,25%HDP.Národnírozpočtováradasetakébudepodíletnapřípravěmetodikypostupuodvozenívýdajovéhorámcestátníhorozpočtuastátníchfondůzcelkovýchvýdajůsektoruveřejnýchinstitucí,očišťovánípříjmůovlivhospodářskéhocykluavymezeníjednorázovýchoperací.Radabudetakévydávatkestanoveníuvedenéhovýdajovéhorámcestanovisko.Celýprocestakbudeprobíhatmaximálnětransparentně.Pravidlocelkovýchvýdajůbymělovéstkvýraznémuomezeníprocyklickéhocharakterufiskálnípolitikyadoznačnémírytakéodpolitizovánístabilizačnífunkceveveřejnýchfinancích.Pravidlojevesvýchhlavníchrysechkonzistentníspožadavkyfiskálnísmlouvy.Vevztahukhospodařeníúzemníhosamosprávnéhocelkujezavedenopravidlo,najehožzákladěmusívpřípadě,žejehodluhkekoncirokupřekročí60%průměrujehopříjmuzaposledníčtyřirozpočtovéroky,snížittotopřekročeníonejméněpětprocentrozdílumezivýšíjehodluhuajehoregulovanouúrovní.Jestližeúzemnísamosprávnýceleksvůjdluhtímtozpůsobemnesnížíatenbudekekoncinásledujícíhorokustálepřevyšovatregulovanouúroveň,ministerstvorozhodneopozastavenípřevodujehopodílunavýnosusdílenýchdanívevýšizákonempožadovanéhosnížení.ÚzemnísamosprávnýcelekbudemocipožádatMinisterstvofinancíozrušenípozastavenípřevodupodílunavýnosusdílenýchdaníkúhraděsvéhodluhu.Nebude-lidluhúzemníhosamosprávnéhocelkupřevyšovatregulovanouúroveň,Ministerstvofinancírozhodneozrušenípozastavenípřevoduvýnosudaní.Uvedenýmechanismusvzásaděneomezujeautonomiihospodařeníúzemněsprávníchcelků,alepouzedefinujepostupminimálnívýšeatempaspláceníjehodluhovýchzávazkůpřevyšujícíchzákonemregulovanouúroveň.Postupzadržováníauvolňovánívýnosůzesdílenýchdaníbudeupravenzákonemorozpočtovémurčenídaní.Jehonovelizacenabudeúčinnost1.ledna2018.Návrhzákonatakéobsahujeopatřenípropřípad,kdyseúčinnostdřívezmíněnýchpravidelukážejakonedostatečná.Vsituaci,kdypodíldluhusektoruveřejnýchinstitucínaHDPdosáhnenejméně55%,budouuplatněnanásledujícíopatření.VládaschválíapředložíPoslaneckésněmovněnávrhastřednědobývýhledstátníhorozpočtuarozpočtůstátníchfondů,kterévedoukdlouhodoběudržitelnémustavuveřejnýchfinancí.Byl-lijižnávrhzákonaostátnímrozpočtunebonávrhrozpočtustátníhofondupředloženbezsplněnítétopodmínky,vládatakovýnávrhvezmezpětapředložínávrhnový.Tentopožadavekvzásaděznamená,žefiskálnístrategievládypovedevesvémhorizontukdosaženístřednědobéhorozpočtovéhocíle.Dosaženídlouhodoběudržitelnéhostavuveřejnýchfinancílzeztotožnitsrozpočtovoupozicívblízkostistřednědobéhorozpočtovéhocíle,toznamenásestavem,kterýumožňujevypořádatsesběžnýmikonjunkturálnímivýkyvyapřitomsevyvarovatnadměrnýmrozpočtovýmnerovnováhám.VládapředložíPoslaneckésněmovněnávrhyvyrovnanýchrozpočtůzdravotníchpojišťoven.Návrhyschodkovýchrozpočtůbudemocipředložitjenvpřípadě,žeschodekbudemožnéuhraditnejvýšezjednétřetinyfinančnímizůstatkypojišťovnyzminulýchletnebonávratnoufinančnívýpomocí.Územnísamosprávnýcelekschválísvůjrozpočetnanásledujícírokjakovyrovnanýnebopřebytkový.Rozpočetbudemocibýtschválenjakoschodkovýjenvpřípadě,žeschodekbudemožnéuhraditfinančnímiprostředkyzminulýchletnebonávratnoufinančnívýpomocí.Smluvnězabezpečenoupůjčkou,úvěremnebopříjmemzprodejekomunálníchdluhopisůúzemníhosamosprávnéhocelkubudemožnéuhraditjenschodekvzniklýzdůvodupředfinancováníprojektůspolufinancovanýchzrozpočtůEvropskéunie.Ostatníveřejnéinstitucenebudousmětpoobdobí,vněmžbudevýšedluhůčinitnejméně55%HDP,zřizovatnovézávazkyzesmluv,kterévedouknavýšenídluhusektoruveřejnýchinstitucínadobudelšínežjedenkalendářnírok.VýjimkabudemožnáuzávazkůtýkajícíchseprojektůspolufinancovanýchzrozpočtuEvropskéunienebozávazkůnezbytnýchkplněnírozhodnutísoudůneboorgánůstátnímoci.Uvedenéopatřenísedlenávrhuneuplatnípodobu24měsícůvpřípaděvýznamnéhozhoršeníekonomickéhovývoje,vpřípaděvýznamnýchvýdajůstátníhorozpočtuspojenýchsodstraňovánímnásledkůživelníchpohromavýdajůvyplývajícíchzplněnímezinárodníchzávazkůČeskérepublikyavpřípadězhoršováníbezpečnostnísituacestátu.Bude-livýšedluhusektoruveřejnýchinstitucíčinitvícenež60%HDP,vládanavrhneopatřenívedoucíkesníženítétovýše.ÚstavnímzákonemorozpočtovéodpovědnostibylavymezenaNárodnírozpočtovárada.Půjdeonezávislýorgánpůsobícívoblastifiskálníarozpočtovépolitiky.Dopůsobnostiradybudepatřithodnoceníplněníčíselnýchfiskálníchpravidel,kekterémubudepředkládatPoslaneckésněmovnězprávu.Dálebudezjišťovatvýšidluhusektoruveřejnýchinstitucí,sledovatvývojhospodařenísektoruveřejnýchinstitucíavydávatzprávuodlouhodobéudržitelnostiveřejnýchfinancí.Radasetakébudesvýmstanoviskemvyjadřovatkvýpočtunápravnésložkyupravidlastanovenícelkovýchvýdajůsektoruveřejnýchinstitucí.Předsedaradybudeoprávněnzúčastnitsesporadnímhlasemschůzevládyajednánívýboruprorozpočtovéprognózy.DálesebudeúčastnitschůzíPoslaneckésněmovny,Senátunebojejichorgánů,pokudbudouprojednáványzprávynebostanoviskarady.Radasibudemocivyžádatinformaceasoučinnostveřejnýchinstitucí.Budeseskládatzpředsedyadvoudalšíchčlenů.PředsedaradybudenavrhovánvládouadalšídvačlenovéSenátemaČeskounárodníbankou,volenipakbudouvšichninaobdobíšestletPoslaneckousněmovnou.Připrvnívolběčlenůradybudefunkčníobdobípředsedyšestlet,členanavrženéhoSenátemčtyřirokyačlenanavrženéhoČNBdvaroky.Návrhtakéobsahujevýčetpředpokladůprovýkonfunkcečlenaradyafunkceačinnoststímtovýkonemneslučitelné.Kzajišťováníúkolůspojenýchsodbornýchorganizačním,administrativním,personálnímatechnickýmzabezpečovánímčinnostiradysezřídíÚřadNárodnírozpočtovérady.Budetoorganizačnísložkastátu.Výdajenačinnostradyijejíhoúřadubudouhrazenyzesamostatnékapitolystátníhorozpočtu.ZřízenínezávisléfiskálníinstitucetakyvytvářípředpokladproplněnípožadavkůfiskálnísmlouvyazejménaprávaEvropskéunietýkajícísečlenskýchzemíeurozóny.VedlesnahyupevnitnárodnífiskálnírámecsledujenávrhzákonaněkterépožadavkyPaktuostabilitěarůstureformovanéhovroce2011.ČeskárepublikajepovinnáadaptovatnárodnífiskálnírámecnapožadavkyustanovenípředpisůPaktuostabilitěarůstu,kterédopadajínavšechnyčlenskéstátyEvropskéunie.DálejepovinnařádnětransponovatdovnitrostátníhoprávníhořádusměrniciRadyč.2011/85/EUopožadavcíchnarozpočtovérámcečlenskýchstátů.Členskéstátybylypovinnyuvéstvúčinnostprávnípředpisynezbytnéprodosaženísouladustoutosměrnicído31.prosince2013.ČeskárepublikavdanésouvislostiobdrželaodEvropskékomisevlednuloňskéhorokutzv.formálníupozorněníohledněneúplnéimplementaceuvedenésměrnice.Návrhzákonanenívrozporusustanovenímifiskálnísmlouvy.Účinnostzákonasepředpokládáod1.ledna2016.Tolikktisku412.