143. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 339/7/ - vrácený Senátem
Předseda PSP Jan Hamáček143.Návrhzákona,kterýmseměnízákonč.334/1992Sb.,oochranězemědělskéhopůdníhofondu,vezněnípozdějšíchpředpisů,azákonč.388/1991Sb.,oStátnímfonduživotníhoprostředíČeskérepubliky,vezněnípozdějšíchpředpisů/sněmovnítisk339/7/-vrácenýSenátemSenátnámvrátilnávrhzákonasesvýmipozměňovacíminávrhy.Jehousneseníjsmeobdrželijakotisk339/8.PansenátorMartínekzůstává.Prosím,abysezanavrhovatelekusneseníSenátuvyjádřilpanministrživotníhoprostředíBrabec.Prosím,máteslovo.Ministr životního prostředí ČR Richard BrabecDěkuji,panepředsedo,zaslovo.Ještějednoudobréodpoledne,dámyapánové.Bylbychvelmirád,kdybychsemohlvyjádřitktomutonávrhutakpozitivnězpohledupředkladatele,jakotomubylovpřípaděEIA.Alebohuželtoudělatnemůžu.Vysipamatujete,žepřiprojednávánítétonovely,troufámsiříct,ževelmizásadnínovely,kteráužjeprojednávánaněkolikletvtétoSněmovně,vevýborechapotomnaplénu,Ministerstvoživotníhoprostředíjakopředkladatelnemohlovyslovitsouhlassnávrhy,kterépodstatnýmzpůsobemrozšiřovalypřípady,kdynenítřebasouhlasuorgánůochranyzemědělskéhopůdníhofondu,popřípaděkdyseneplatíodvodyzaodnětípůdyzezemědělskéhopůdníhofondu.Oprotiverzi,kterápřišlazMinisterstvaživotníhoprostředíakterábylakompromisemjednotlivýchresortůjižvrámcijednáníveSněmovně,došlokpřijetíněkolikapozměňovacíchnávrhů,kterétytovýjimkyrozšiřovaly.Nicménětobylyvěci,kdedošlokurčitémukompromisuakterénakonecpředkladateluznaljakoakceptovatelné.Oprotitomuverze,kterádneskapřicházízeSenátu,sebohuželjižpřímodotýkáochranyzemědělskéhopůdníhofondu,atovnegativnímsmyslu.Ochranuzemědělsképůdyvýrazněoslabujetam-napříkladvbodu15§9odst.2písm.a)jetopožadavekrozšířenípřípadů,kdynemábýtzáměrposuzovánzhlediskadopadůnazemědělskýpůdnífond,atentopožadaveksetotižnetýkájenplatbyodvodů,alerezignujezcelanaochranuzemědělsképůdyobecně,neboťzáborprotytostavbybynepodléhalposouzenípodletohotozákonavůbec.Podobnětojenapříkladv§9písm.a)bodu17avněkolikadalšíchbodech.Musímříct,žepřijednánívSenátu,aťužvevýborech,takipotomnaplénuSenátu,jsmesejakopředkladatelsnažiliupozorňovatnato,žejsoutamněkterépozměňovacínávrhy,kterébypronásbylyakceptovatelné.Napříkladpožadaveknato,abysepozemníobecníkomunikacedostalynastejnouúroveňjakokomunikacestátnízpohledudopadunatentozákon.Alejsoutamvěci,kterépodlenašehonázorunaprostozásadnězvyšujírozsahvýjimek,atedysnižujíochranuzemědělskéhopůdníhofondu.BohuželsenámnepodařilopřesvědčitvětšinuvSenátu,žetytoargumentyjsouplatné,aprotoopravdumusímkonstatovat,byťnerad,žepokudbydošlokeschváleníverzezákonastěmitopozměňovacíminávrhyzeSenátu,takbybylvýznamněpoškozensmyslacílnovelyzákona,atochránitzemědělskýpůdnífond,zemědělskoupůdu,které,jakvíme,ahovořiljsemotomtadyveSněmovně,ubývápřibližně5000hektarůročně.Akoneckoncůochranazemědělskéhopůdníhofondusamozřejmějeisoučástíprogramovéhoprohlášenívlády.Toznamená,ztěchšestipozměňovacíchnávrhůbohuželprojednávánínámneumožnívypreparovatty,kterébybylomožnopřijmoutaokterýchbychomseurčitěbyliochotnibavit,alejsoutamnávrhytakzahranu,žemusímodmítnoutkategorickytennávrhjakocelek,protožeopravduvýznamnýmzpůsobemsnižujeochranuzemědělskéhopůdníhofondu.Děkujivám.