2013-012-06-025
25. Návrh poslanců Romana Sklenáka, Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) /sněmovní tisk 71/ - třetí čtení
View options
Text : Transcription Written form - Show : Colors - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Audio
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
25 . Návrh poslanců Romana Sklenáka , Jeronýma Tejce a dalších na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 218 / 2002 Sb . , o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) / sněmovní tisk 71 / - třetí čtení Prosím , aby u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele své místo pan poslanec Roman Sklenák a zpravodaj ústavněprávního výboru Jan Chvojka . Dále konstatuji , že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 71 / 9 . Otevírám rozpravu , do které mám zatím jednu přihlášku s přednostním právem pana předsedy Tomia Okamury . Konstatuji , že můžeme rozpravu začít , a prosím pana poslance , aby se ujal slova . Prosím , pane předsedo , máte slovo . (V sále je silný hluk.)
Poslanec Tomio Okamura
Vážený pane předsedající , dámy a pánové , dovolte mi krátce shrnout to , co se tady z mého pohledu za uplynulé dny a týdny stalo . Když budeme mluvit o zákonu o státní službě , je dobré si možná znovu připomenout , proč ho chceme , resp . proč ho vlastně naše země potřebuje a proč ho od roku 1993 , kdy byl zakotven v Ústavě , žádná vláda nechce . Klíčovým pojmem veřejné služby je profesionalita . Pane předsedající . . .
Místopředseda PSP Vojtěch Filip
Pane předsedo , já vás požádám , abyste chvilku přerušil svůj výklad , a ostatní kolegy požádám o klid . Pokud máte k diskusi jiné téma , než je služební zákon , abyste tuto diskusi přenesli do předsálí a umožnili diskutujícím , kteří jsou přihlášeni už nyní tři , v klidu přednést své stanovisko k tomuto zákonu , který se diskutuje v této Sněmovně již dlouhých dvanáct let , i když v různých verzích . Děkuji . Prosím , pokračujte .
Poslanec Tomio Okamura
Když budeme mluvit o zákonu o státní službě , je dobré si připomenout , proč ho chceme , resp . proč ho naše země potřebuje a proč ho od roku 1993 , kdy byl zakotven v Ústavě , žádná vláda nechce . Klíčovým pojmem veřejné služby je z našeho pohledu profesionalita . Přijímání do státní služby , kariérní postup , odměňování úředníků by se měly řídit pouze odborným hlediskem . Služební zákon by měl stanovit základní principy pro státní službu - nestrannost , bezúhonnost , objektivní způsob výběru do služby a služebního postupu - založené na kritériu schopnosti a odpovědnosti . Výběr státních zaměstnanců by měl být založený na otevřené soutěži , jejímž výsledkem by byli nejschopnější pracovníci , a v neposlední řadě je nutná personální depolitizace veřejné služby ; státní úřady nesmějí být trafiky pro straníky . Ale samozřejmě platí i to , že když veřejná služba musí být službou celé veřejnosti , tak musí také pracovat na zadání vedení úřadu . Například když ministr řekne " vybírejte takto tyto daně " , tak státní správa musí toto politické zadání splnit . To , co je už dnes jasné , že stávající vládní mutace zákona přímo odporuje modelu nezávislé profesionální státní služby . Naopak , už v principu zakotvuje její závislost na politickém vedení země , a to díky principu , kdy šéfa státní správy jmenuje v podstatě premiér . Z pozměňovacím návrhů k zákonu je zřejmé , že tohoto faktu jsou si vědomi další moji kolegové ve Sněmovně , napříč politickým spektrem , a proto navrhují vyjmout ten či onen úřad či šéfa úřadu či určité pracovníky z působnosti tohoto zákona , a to se zdůvodněním , aby byla zachována jejich nezávislost . Jinými slovy , mnoho z nás si je tu vědomo , že tento zákon v této podobě vůbec státní správu nečiní nezávislou a odpolitizovanou . To ovšem přímo odporuje požadavkům Evropské komise , kterými se tu přednedávnem pateticky a lživě oháněl ministr pan Dienstbier . Naopak , ukázalo se , že nikoli poprvé vědomě lhal , protože Evropská komise chce pravý opak než koaliční vláda premiéra Sobotky . Jednak Evropská komise zdůrazňuje , že do působnosti zákona by měly spadat pokud možno , a to cituji " všechny orgány státní služby bez ohledu na jejich právní postavení " , a samozřejmě dodává , že - opět cituji " rychlost by nikdy neměla být na úkor kvality předpisu " . Proč nám tedy premiér Sobotka a ministr pro lidská práva Dienstbier a další lhali ? Proč tvrdili , že přijdeme o 500 miliard , když nepřijmeme jejich zákon ? Protože chtěli vyvinout tlak , pod kterým bychom přijali paskvil , který umožní panu Sobotkovi zabetonovat své zkřížené trafikanty na nejvyšší pozice ve státní správě . Proto navrhovatelé změnili paragraf u jmenování generálního ředitele státní služby z kompetence prezidenta a tuto pravomoc darovali panu Sobotkovi . To je něco , co samozřejmě hrubě odporuje samotnému smyslu zákona a tomu , co potřebujeme jak my , tak tomu , co od nás čeká Evropská unie . Troufám si říci , že větší kritiku Unie bychom sklidili za schválení prosobotkovské verze , než když zákon budeme ještě nějaký čas projednávat . Pochopitelně návrh zákona má daleko více chyb , které již zmínili a jistě ještě zmíní další vystupující . Já chci za nás ovšem zdůraznit , že základním principem musí být personální odstřihnutí státní správy od vládnoucích politiků . Prioritní je v tomto ohledu princip , že šéf státní správy není jmenován premiérem , ale prezidentem , který je přímo volený a je protiváhou stranické vládě ve Sněmovně . Proto vás opět žádám o podporu tohoto našeho pozměňovacího návrhu . Stávající verzi zákona Úsvit podpořit nemůže . Samozřejmě však rádi nadále povedeme konstruktivní diskusi , abychom se společně dobrali verze přijatelné napříč Sněmovnou . Diskuse tady ve Sněmovně se však jeví jako nekonečná a je zřejmé , že je čas najít dostatečný čas na shodu napříč politickým spektrem . Proto v souladu s § 95 zákona o jednacím řádu Sněmovny navrhuji a vznáším návrh na vrácení tohoto zákona do druhého čtení . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Waveform view • Create Person name